RobO Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 dat doen we hier ook, maar het gaat vooral om het zaaien en dan zitten er in mijn bladaarde teveel troublemakers Quote
MSDG Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Bladaarde is topspul, maar om in voor te zaaien geen beste ervaring mee, toch veel onkruid wat opkomt. Mijn voorzaai mengsel is goede groencompost vermengd met rivierzand, ongeveer 50/50. Alles kiemt en groeit prima. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
donaldk Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) 21 uren geleden, RobO zei: nou, we gebruiken hier 120 liter potgrond om alles voor te zaaien, buiten mislukt het zo vaak eigen potgrond zit ook vaak vol mee-eters want die zitten er in onze tuin ook ik koop wel eens turfvrije potgrond maar dat is duur euro 9 per zak ik dacht dat gekochte potgrond ook verwarmd is geweest/gesteriliseerd? daaruit komt vrijwel nooit onkruid, beesten etc. Huh, zelfs in grote trays gaat hier hoogstens een paar liter, zaai je alles in P9 of zo? Twee zakken is toch best veel (met EN 12580 heb je toch al gauw 15% verlies in echte liter, dus voor 120L heb je wel 2x70L nodig, hoe duurder hoe meer witveen is hoe luchter je het weer kunt krijgen). In goedkope potgrond zit misschien nog wel zwartveen (tuinturf) die is bevroren geweest en gemalen. Dicht materiaal uit de diepere lagen. Zwaarder ook, veelal uit Duitsland en Ierland naar ik begrijp. Maar Witveen is vaak vervangen door Lignum, houtvezel, goedkoper, zogenaamd milieuvriendelijk, mogelijk wel stikstofbindend. Biedt naar mijn ervaring weinig structuur. Wel vocht opnemend vermogen. https://www.veenbaas.nl/over-ons/grondstoffen/topora Veenbaas is een van de grootste privatelabel aanbieders, zeker sinds hij is overgenomen door BVB en daarmee wat van de supermarkt/retail afdeling van BVB heeft overgenomen, vroeger was het enkel ForFlora,maar inmiddels is Aldi geswitcht van BVB op houtvezel grond, dus vast Veenbaas.Dus kijk vooral ook eens bij de goedkoopste winkels,mocht je juist (wit)veen vrije 'grond'willen hebben. Ik las vorig jaar nog ervaring met een goedkope grond waaruit veel onkruid kwam, Maar ik heb er zelf ook weinig problemen mee, welheb ik snel groene (dit jaar ook witte) aanslag op de natte zaaitrays. Ik vermoed dat dat eerder via de lucht komt. En ik heb zelf jarenlang BVB supermarkt grond gebruikt. Ook de oude lichte en de latere zware Fleurella (Klasmann & Deilmann). Deze heeft houtvezel ter gedeeltelijke vervangen van venen. 26 mei 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Waar halen jullie zoveel blad vandaan? Hebben jullie een bladschredder? Het duurt tot wel twee jaar voordat je een bruikbaar product hebt. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
marjoleinvdh Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 @donaldk ik koop mijn bladaarde bij de hessenhof, een biologische kwekerij die zelf bladaarde produceert. Blad wordt daar geleverd door de gemeente. Het is dus zeker niet altijd schoon af en toe vind je een blikje of een stuk plastic, maar niet versnipperd dus dat verwijder je makkelijk. Ik heb overigens weinig last van onkruid ermee. Ik maak perspotjes waar ik in zaai, daardoor weet ik precies waar ik gezaaid heb en alles wat daar buitenom groeit haal ik meteen weg zodra het kiemt. Maar veel is het niet Quote
RobO Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) tsja, we zaaien idd alles voor in tray voor klein spul, in p9 voor plantjes die langer in de pot moeten blijven (heb nog steeds courgette en pompo binnen) , in bloembakken voor bonen, wortels, mais dus veel potgrond gebruik vaak fleurella, is wel minder geworden idd; 1x gezaaid in puur action cocos, was mislukking, 1x gezaaid in mix, was nix bladaarde duurt hier 2 jaar idd, verzameld in gaasbak van onverdachte bron, achter ons thuis, van bomen op tuincomplex edit : en ja, ook hier pesrpotjes, ik heb 3 varianten: een handdingetje, een voetding voor 6 kleine en een voetding voor 6 grote; per potje 1 zaadje bij vers zaad, oud zaad zaai ik liever dikker in een bak maar het probleem is dus niet het onkruid maar de beestjes... 26 mei 2021 aangepast door RobO Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Mijn bladaarde heb ik al een tijdje in een zak zitten en is vrijwel uitgedroogd, misschien dat ik daarom geen beestjes heb. Zou je eens kunnen proberen Quote
RobO Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 kan helpen, ga eens proberen, zijn wel veul zakken, 0,8 m3... Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Je gebruikt niet alles tegelijk toch? Gewoon een deel in zakken en als er 1 leeg is, bijvullen 1 Quote
MSDG Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Er zijn manieren om de bladaarde sneller te verkrijgen, o.a. door het blad te shredden en af en toe een stikstofrijk plasje er overheen bijvoorbeeld. 😉 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Moestuinertje Geplaatst: 31 mei 2021 Auteur Geplaatst: 31 mei 2021 Om even terug te komen op het onderwerp: Monty Don gebruikt zelf compost op basis van coir (kokosvezels). Stel we zouden massaal overstappen op kokosvezels, is dat dan niet een aanmoediging om een monocultuur te starten in andere landen om kokosvezels te produceren? Is dat goed of slecht? Ik denk dat er nog veel discussie hierover zal zijn. Wat wel belangrijk is dat we moeten stoppen met turf/veen in compost. Veengebieden houden heel veel co2 vast (zie recente documentaires met David Attenborough op Netflix). Die moeten we niet in de atmosfeer willen hebben. Quote
rorror Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 (aangepast) 4 uren geleden, Moestuinertje zei: Monty Don gebruikt zelf compost op basis van coir (kokosvezels). Stel we zouden massaal overstappen op kokosvezels Heb je hier een link voor met meer informatie. Kan b.v. geen cocosvezel compost online vinden. Wel de cocosvezelblokken, maar daar zit nagenoeg tot geen voedingswaarde voor planten in. Dus dan moet je altijd bij mesten met wat anders. 31 mei 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 (aangepast) Op 26-5-2021 om 10:14, marjoleinvdh zei: Mijn bladaarde heb ik al een tijdje in een zak zitten en is vrijwel uitgedroogd, misschien dat ik daarom geen beestjes heb. Zou je eens kunnen proberen Een fles ureum meststof erbij kan de boel wel weer aan de gang helpen;-). Een gebruikte en niet opengesneden big bag scoren dus. Ik gebruik sinds vorig jaar geen Fleurella/BVB meer maar premium merk van BVB dochter Veenbaas, Florentus. Ook die moet je loswrijven. Ik ben tot na zonsondergang bezig geweest met vier zakjes. Mijn knieen, schenen en rug doen nu nog zeer. Maar veel luchtiger te krijgen dan de nieuwere zware K&D Fleurella. Ik heb 8 650 gram kokos blokjes bij gemengd en een klein beetje perliet. Is weinig maar het einde komt in zicht, Action verkocht ze niet dit jaar. Vorig jaar stuk of vijftig ingeslagen. Is geen 10 L, maar ongeveer 6 per stuk. 31 mei 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 2 uren geleden, Moestuinertje zei: Om even terug te komen op het onderwerp: Monty Don gebruikt zelf compost op basis van coir (kokosvezels). Stel we zouden massaal overstappen op kokosvezels, is dat dan niet een aanmoediging om een monocultuur te starten in andere landen om kokosvezels te produceren? Is dat goed of slecht? Ik denk dat er nog veel discussie hierover zal zijn. Wat wel belangrijk is dat we moeten stoppen met turf/veen in compost. Veengebieden houden heel veel co2 vast (zie recente documentaires met David Attenborough op Netflix). Die moeten we niet in de atmosfeer willen hebben. Even terminologie verwarring 'compost' bedoelen ze potting mix mee, dus niet thermofilically broken down plant (animal) material. Na 8/9 jaar? Is mijn zakje dure culvita kokospotgrond eindelijk opgegaan. Mooi fijn spul voor zaaitrays. Ten minste destijds. Spul was inmiddels wel droog stof;-). Hier zat dus ook nog wit- en bruinveen in en geen houtvezel, anders dan die in compost deel. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 Ik heb dus wel Cocos Potting Compost gehad. Dat is namelijk wat er op de laatste bricks die ik had van Action's vorige leverancier stond. Dus van Fiber Dust LLC. De nieuwe leverancier blokken (donker groende wikkel) werden maar niet nat en na uren was het nog steeds een plas water met hard materiaal,ondanks het fijnmaken van het blok.Andere media invoegen Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.