Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds jaar en dag 1 composthoop waar ik groente- en fruitafval in gooi. En af en toe wat bladeren, maar niet veel meer.

Nu heb ik, zoals iedere tuinierder, ook altijd wel veel onkruid. Vaak gaat dat in de bruine ton, maar kun je daar ook een composthoop van maken? Dat je er geen kweekgras en ander woekerend spul op moet gooien, snap ik, maar het merendeel van het onkruid zou er denk ik wel ingegooid kunnen worden. 

Hebben jullie voor onkruid een aparte composthoop en zo ja, is dat een open exemplaar of een dicht exemplaar? En zo nee, waarom niet?

Geplaatst: (aangepast)
51 minuten geleden, Flup zei:

Hebben jullie voor onkruid een aparte composthoop en zo ja, is dat een open exemplaar of een dicht exemplaar? En zo nee, waarom niet?

Tip 1: Wortelonkruiden eerst laten verdrogen voor je ze toevoegt aan de composthoop. Als zo de wortels zijn afgestorven kunnen ze zeker niet meer worden doorgegeven. Je kunt er gedroogd ook mee mulchen. Drogen doe je door ze wat te spreiden op een paadje, wat tegels o.i.d. al naar gelang de hoeveelheid. Laat de zon en wind het werk doen. Overigens als je compost goed maakt, voldoende laat rijpen,  zul je zelden de wortelonkruiden nog levend kunnen doorgeven. Die zijn dan echt wel afgebroken en omgezet.

Tip 2: Zaadonkruiden in een composthoop afbreken lukt voor een liefhebber maar deels om meerdere redenen. Een composthoop die voldoende heet wordt om onrkuidzaden nagenoeg allemaal te doden moet een behoorlijk groot volume hebben en dan nog zal aan de randen de gewenste hitte lang niet bereikt worden. Bovendien moet je je composthoop dan zo opbouwen dat er relatief veel snel verterend stikstofrijk materiaal (gras bijv) wordt toegvoegd zodat er een explosieve toename van de bacterieen ontstaat die voor de warmte zorgen...die hitte duurt dan maar vrij kort. Deze verhouding compost is niet de beste voor kwaliteitscompost. Temperaturen boven de 65 a 70 graden leiden tot verbranding (gelijk aan stoken bijna...dus GEEN compost maar rommel die nauwelijks meer de moeite waard of ecologisch is). Een geleidelijker omzetting van je compost zonder temperaturen van rond de 65 graden (nodig om meeste onkruid te doden...hoewel sommige zaden ook dan overleven) geeft compost die veel meer stikstof en koolstof bindt (milieu!!) en van veel hogere kwaliteit is voor je bodem. De weg om via compost van je onkruidzaden af te raken, die nog te vaak wordt geadviseerd, is m.i. dus geen goed ecologisch verantwoord advies. Het werkt onvoldoende en veel voordelen van compost maken vallen weg.

Omdat ik kippen heb was voor mij de oplossing makkelijk. In de grote kippenren, aan de rand dat zodat ik er niet in hoef om er wat in te werpen,  heb ik een houten bak van een 45 cm hoogte en 1,20 lang en breed op trottoirtegels en daar gaat alle groen dat beter niet op de compost gaat in. De kippen vinden het geweldig, scharrelen en eten ervan zodat de bak niet gauw overvol raakt. Af en toe gooi ik met een spitvork de inhoud eens om (kippenfeestje!). Aangezien in de kippenren ook allerlei bomen en struiken groeien is het niet zo erg dat door het gescharrel ook wat verterend spul rondvliegt en af en toe gooi ik ook zelf wel wat uit die bak om de bodem rondom struiken wat bedekt te houden. 

Mocht een dergelijke oplossing voor jou niet mogelijk zijn (geen kippen, geiten o.i.d.) dan is tip 1: Zorg dat onkruid niet in het zaad komt. Je leert al doende wat zich wanneer uitzaait. Zo gauw het begint te bloeien schoffelen of maaien. Tip 2: En als je dan nog ergens vervelend onkruid in het zaad hebt, dan zou je dat beetje nog kunnen meegeven in de groene kliko. GFT afval wordt in enorme massa's wel voldoende heet om alle leven erin te vernietigen. 

aangepast door weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Beste Flup,

Alle moestuinafval, dus ook onkruid, kan gecomposteerd worden. Dat kan op een composthoop of in een compostvat, maar dat duurt erg lang en vraagt regelmatige beluchting. Wij adviseren de Jora trommelcomposter. Composteren als de natuur zelf, maar schoner en sneller.

Geplaatst:

Flup ik heb een Vam compostvat speciaal voor het onkruid met zaad. Er gaat veel brandnetel en ook de wortels ervan in,  verder bijna alles wat teveel zaad heeft. Af en toe gooi ik er een beetje kippenmest en stro bij. Na een jaar is het bruikbaar spul geworden en gebruik ik het in het voorjaar met het planten onderin de potten met pepers, paprikaas en aubergines. Ook grote potten met bloemen bv. De onderste helft ongeveer. Daarbovenop komt dan potgrond, ik koop wel kwaliteitsaarde. Nooit last van teveel onkruid opkomst in de potten gehad.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb een stel kleinere palletranden op elkaar gestapeld en gooi daar onkruid in waar zaden in zitten. Maar ook uitgebloeide bloemen en kruiden enzo. Ik heb nog niets gedaan met de grond die er nu onderin moet zitten, maar ik zou het dan net als Appelvrouw onderin potten of onderin plantgaten van bomen ofzo gebruiken. 

EN we hebben zo'n bak bij de kippen. 

En als aanvullende visie:

Ik gooi alle troep gewoon op de composthoop.

Soms met en soms zonder zaad.

Het zaad blijft soms leven en als ik de compost bovenop de grond gooi schoffel het regelmatig.

Spit ik het in, dan schoffel ik ook regelmatig.

Onkruid heb ik toch wel op de tuin dus schoffelen moet ik toch doen.

Ik zet de compost op met paardenmest, dus wel broei maar niet altijd, soms is die mest te oud.

Alleen heel vervelend onkruid dat zaad heeft gooi ik in het weiland of op het graspad langs de tuin.

Zoals hanenpoot bijv. al ben ik daar meestal wel bij voor het zaad heeft.

Woekerend spul zoals aardbei, aardpeer en heermoes droog ik eerst een maand of twee voor het op de hoop gaat.

Mijn idee: des te  meer organisch materiaal des te beter. 

Drie bakken van elk ruim 1M3 is net genoeg voor 350M2 tuin, het is vooral makkelijk bij het omzetten van de compost.

Op de rechterbak ligt er hier kweek? te verdrogen op een rooster.

884054326_20160520210514166791463777276(1).jpg.b4f580a6a1da0b1561d20c45acb63454.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Geplaatst:

Je kan onkruidzaad wel degelijk in een hete composthoop doden en daarbij kwalitatief hoogwaardig compost maken. Alleen kost het een leercurve om de temperaturen precies in het goede bereik te houden dus je doet een aantal composthopen tot dat het goed gaat. Met wat strategisch omscheppen kan je met 3 keer omscheppen alle delen lang genoeg in het hete midden houden om van het onkruidzaad af te komen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Bedankt voor jullie antwoorden, daarmee ga ik zeker aan de slag.

Tot nu toe trek ik onkruid uit en laat het verdrogen als mulch tussen de planten. Wortelonkruid zoals brandnetel en kweekgras niet, dat gooi ik in grote lege tonnen die de vorige eigenaren hebben achtergelaten. Daar groeit nu ook best wat gras en brandnetel uit, dus dat is niet ideaal. Afgemaaid gras gebruik ik als mulchlaag tussen de planten in de borders. Zevenblad gaat in de bruine ton, muur ook. En onbekend onkruid ook, maar dat is steeds minder.

Maar dat kan dus beter. Kweek, brandnetel en zevenblad zal ik niet zo snel op de composthoop gaan gooien, maar de rest wel. Of er veel zaden inzitten, maakt mij iets minder uit. Er groeit toch altijd meer dan zat onkruid in mijn tuin. Nu nog even een extra compostbak gaan maken. Heb nu een plastic exemplaar, maar wil een houten compostbak gaan maken. Een trommelcomposter hoef ik niet, ik heb geen haast met composteren. Tuinieren is voor mij ook onthaasten, dus daar past dat niet bij.

Doen jullie ook klein snoeiafval in de compostbak? Zelf is mijn huidige compostbak in de zomer vrij droog, waardoor alles slechts voor een deel composteert. Ligt dat aan het plastic (het is een dichte plastic bak op de aarde) of omdat de bak dicht is?

• Like 1

Ik heb ze boven open, al leg ik soms bij broei er wat op om de warmte vast te houden.

Net als bij heel veel regen tegen het uitspoelen. Soms leg ik er 's winters de mais op of zo iets.

Bij te droog zie je dat snel genoeg, er komen dan pissebedden etc. in.

Even een gieter water helpt dan veel. 

En wat ik belangrijk vindt: toch regelmatig keren, ook dat helpt tegen droge zijkanten, die gaan weer naar het midden.

Houtig snoeiafval gaat bij mij tussen de bessen en rabarber.

Op de compost gaat ook veel GFT afval van thuis en vroeger de koffiedrap van mijn werk.

aangepast door Patrijs
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...