Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoenen in 2021

Ruderalis
Bericht toegevoegd door HuubvG

Nieuw topic gemaakt voor 2021, nieuwe berichten uit het oude topic opgesplitst.

Aanbevolen berichten

Vandaag wilde ik de laatste soeppompoenen oogsten. Morgen regen, nachttemperatuur 8 graden, en daarna geen groeizaam weer meer. 

Maar deze joekeloeres was zo zwaar dat mijn rug nu nog pijn doet. Er liggen nog drie van deze jongens in het gras, ik zag het niet meer zitten om die naar binnen te tillen. Deze kon ik dan nog van de paal tillen.IMG_20210928_185527.thumb.jpg.bddf4baf0183b50a56769745840198c6.jpg

Hij lijkt mooi op kleur door de avondzon, maar dat is hij niet.

Ik heb er eentje al weken in de zon liggen en die begint echt rood te worden. De rest is donkeroranje.

IMG_20210928_191559.thumb.jpg.5c4663291a657b41237a35ebccf77404.jpg

Rouge vif d'etampes, ik dacht dat het een Franse overdrijving was, maar ze horen dus echt rood te worden. Het seizoen is hier te kort blijkbaar. Ik ben benieuwd hoe die rode smaakt, de oranje exemplaren zijn niet geweldig. O, en dat kleine oranje ding is een hokkaido pompoen, 4 cm groot, zo schattig. 😍

Ik heb totaal 23 stuks geoogst van 6 planten. De planten willen zelfs nog doorgaan door de mooie nazomer. Waar de oude bladeren zijn afgestorven ontstaan gewoon jonge nieuwe bladeren. 

IMG_20210928_190019.thumb.jpg.8e9107bb70b1c040bbfdaa82bb0410d2.jpg

Ook nieuwe bloemen hier en daar. Ongelooflijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dit is mijn hele pompoenoogst. De oranje die binnen ligt heb ik gekregen. Mijn oogst laat ik nog even buiten, maar wel onder de overkapping van het dak. Een hele slechte opbrengst voor t aantal planten dat ik heb gezet, maar wel genoeg voor ons beiden. Ik kan helaas niet weg geven…image.thumb.jpg.7297dbbfb75818d212045d88b5249ad7.jpg

image.thumb.jpg.1f987ca529dcde155af420d04a126184.jpg

Edit: marina di Chioggia, Pinkjumbo banana, Hokkaido, en op de onderste foto delicata, butternutjes en Futsu Black, naar de laatste ben ik erg benieuwd, 

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor komend jaar ben ik al een lijst aan het maken welk zaaizaad ik wil kopen.

Aangezien mijn tuin groot genoeg is en eetbare pompoenen (aan de straat) makkelijk verkopen wil ik nog meer eetbare/lekkere pompoenen verbouwen.

Mijn vraag is wat zijn de lekkerste??

Zit nu te denken aan:

Graag jullie reactie. 

pompoen..JPG

aangepast door Martijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom vroeg ik het ook, ik heb ook een kabocha-soort staan en het leek er op, maar de jouwe is zo afgeplat.

Bij mijn soort wordt aangeraden hem te laten narijpen. Twee weken bij 25-30 en daarna vier weken bij 10-16 graden. Maar ik heb er ook al eentje op, ik vind ze erg lekker om te grillen. Een beetje droog en poederachtig, dat wel. Maar veel smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo veel planten. Zo weinig oogst…
Dit kan ik echt NIET uitstaan.
Lag niet aan de slakken. Gewoon alleen maar mannelijke bloemen en toen ik wel eindelijk vrouwelijke bloemen had, was het te laat. Komkommer idem.

a5535b04e15f436d040dddc1b58a68af.jpg

Ja nu wel eindelijk een butternut pompoen in de dop. Alles weggemieterd.

587bfcc81499c162a4857166c332a2cf.jpg

671b1dade83639c5d83284aff22e4de5.jpg

d403dc19114d3e72f75286314b914658.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De normale hokkaido pompoen oogst is hier door de slakken erg slecht. 8 veelal kleine pompoenen van 8 stekjes / 4 planten. 

De AH pompoen leek het in omvang echter beter te doen (8 pompoenen van 1 plant) al heb ik begrepen dat deze oranje af moeten rijpen en dat is er nog geen een. Wie weet de soortnaam? En kan je ze net als de hokkaido ook gewoon onrijp eten?

8E3A63FE-4E0A-4AD8-8AD1-8A0D5009A488.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Goudsbloempje2 Dit lijkt op een butternut, die groene pompoenen. Een flespompoen. Kun je onrijp eten, maar de smaak is dan veeeeeeel minder dan als die uitgerijpt is. Je kunt de pompoenen ook nu oogsten (als de plant op is) en binnen na laten rijpen. Ze worden dan vanzelf gelig / oranje en dan smaken ze alsnog heerlijk! Flespompoenen zijn ook lang bewaarbaar, bewaren beter dan Hokkaidopompoenen, is mijn ervaring.

• Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zien er nog goed uit! Mijn flespompoenen begonnen na een half jaar te verrimpelen, dus die heb ik snel opgemaakt. Heb nu nog alleen Musquee de Provencepompoenen van vorig jaar. Die zijn echt heel lang bewaarbaar en nog lekker. De oogst van dit jaar heb ik ook al binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...