Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht: Smeerwortel Bocking 14

Jorg

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar maanden geleden al eens een bericht geplaatst over het enthousiasme van de redactie van het blad Grow Your Own over smeerwortel concentraat en gier. Zie https://www.moestuinforum.nl/ervaring-met-bemesting-smeerwortel-concentraat-t2234.html

Omdat de gekende smeerwortel nogal uitzaait raden ze een andere soort aan namelijk de Russische smeerwortel - Bocking 14 (Symphytum x uplandicum) > vormt geen zaad. Tot op heden nog niet tegen gekomen bij de webshops op internet. Alleen ecoflora.be heeft hem in het assortiment, maar die verzenden niet en ik zie het niet zitten om naar Halle te rijden voor alleen deze plant > ik heb nog niet uit kunnen vinden of ze op de tuinbeurs in Beervelde staan.

Verder nog niet gebeld met kwekerijen. Eerst maar eens hier proberen.

Is iemand deze smeerwortel toevallig ergens tegen gekomen bij een kwekerij? Zal nu niet de tijd zijn maar toch, dan weet ik waar ik hem kan krijgen komend seizoen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende smeerwortel-planten, maar weet niet welke dat zijn. Ik heb een lage (die bloem is wat veelkleurig wit roze rood), een blauwe hoge en een paarse hoge. De laatste werd in Frankrijk consoude genoemd, maar ik neem aan dat dat gewoon smeerwortel betekend.

Heb je geen foto van die Rus?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen foto van die Rus?

Ze lijken erg veel op elkaar maar met het voornaamste verschil dat de rus geen zaadjes aanmaakt (en dus ook niet zo veel uitzaait als de normale smeerwortel) en een wat hoger gehalte aan kalium en andere stoffen zou bevatten.

comfrey%20patch.jpg

E7680481-Symphytum_x_uplandicum_Bocking_14_-SPL.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn blauwe smeerwortel vind ik terug rondom de plek waar hij van origine staat, een hoekje tegen het houthok. Vandaar probeert hij de bloemen en kruidentuin te veroveren. Een keer per paar jaar ga ik met de greep smeerwortelplanten uitwippen, die gooi ik met wortel en al in de gier..de andere keren maak ik gier zonder de wortels. De rest van de smeerwortels gaat op de compost.Ik heb veel ruimte, maar zelfs ik ben soms die landje-pik-veroverende smeerwortel goed zat. De grote paarse heb ik vorig jaar gekregen en heb ik in het moerasdeel geplant.

De gier is echt geweldig voedend..je ziet de planten er vaak van opknappen! Een smeerwortel die op zijn plek blijft lijkt me wel wat

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand die in het voorjaar naar de UK op vakantie gaat? Nee, als ecoflora in Beervelde staat dan laat ik hem vanaf daar meenemen, maar als iemand een kwekerij in NL / BE weet die wel verzend hoor ik het graag.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig die foto Jorg, ik zie al twee kleuren bloemen....
De bloemkleur van Gewone smeerwortel (Symphytum officinale) is nogal variabel: "...Bloemkroon vuilpaars, violet, roze of wit, zelden rood ..."(bron: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&id=2659&menuentry=soorten).

Ik heb - dacht ik - ooit eens ergens gelezen dat dat te maken heeft met de zuurgraad van de bodem (?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ah kijk dat is mooi dennis weet je toevallig nog waar vandaan? In grow your own van deze maand stonden ze er weer in hoor, ging inderdaad ook een stukje over dat de bocking 14 makkelijk te vermeerderen is met stekken. Als plantafstand raden ze 60 cm aan en elk jaar een laag mulch als voeding. Ik ga in het voorjaar verder zoeken. Een meelezende kwekerij mag natuurlijk altijd even een priveberichtje mochten ze de bocking14 wel hebben straks

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

De gewone smeerwortel die groeit hier in de streek massaal dus in mijn tuin hoef ik hem niet.

Maar, als je nou niet wil dat ie zich gaat uitzaaien kan je toch gewoon de bloempjes uitknijpen, toch?

Bernagie is ook zo'n plant die je nooit meer kwijt raakt als je ze laat doen....

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorg, mijn broer had hem gekregen van een man uit Utrecht. Hij beheerd samen met een groep vrijwilligers, maar ook van drugs of alcohol afgekikte mensen die weer in de maatschappij willen komen een tuin waar hij duizenden soorten en rassen vooral van eetbare maar ook niet eetbare planten teelt! Waarschijnlijk de grootste collectie van Europa.

Hij wordt op alle mogelijke manieren tegengewerkt door bijvoorbeeld de gemeente, want zijn stuk grond was 30 jaar geleden een afgedankt stukje grond. Maar tegenwoordig wil de gemeente het graag hebben.

Zeer interessant om eens een kijkje te nemen, aangezien deze man een wandelende mega-encyclopedie is.

Jij woont toch in Utrecht? Dit is zijn site(wordt niet bijgewerkt): http://www.thecourtofeden.org/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@marinus: haha ja dat zou je zeggen maar ze noemen nog wat andere eigenschappen waarom je de bocking 14 zou moeten verkiezen boven de normale smeerwortel. In Engeland, het moestuinland bij uitstek, zijn ze er echt heel enthousiast over. We gaan het wel zien maar ik snap je punt.

@Dennis: wat gaaf lijkt me leuk om daar komend seizoen eens een kijkje te nemen. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen niet zien of het degene is die zich niet zelf uitzaait...

Een ander soort zou ik hier toch echt niet aandurven aangezien ik mijn aandacht voor zo een plant wel eens verlies en dan ligt de hele tuin onder de smeerwortel.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Bocking 14 is een steriele plant, dus die vermeerder je alleen door wortelstekken. Nog een mooi blauw bloempje toe.

Die die hier in de rand van Limburg in het wild groeien, de gewone dan, woekeren ook niet zo fel als men laat uitschijnen, hoor.

Je moet maar eens naar het zeldzame plantenparadijs afzakken, Kruidje. Ik toon je graag de wilde marjolein, de watermunt en tal van andere planten hier.... Limburg, het Toscane van het Noorden luidt het. Da's nog niet zo mis bedacht ook.

A riverderci of zoiets,

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Als je de echte Bocking 14 wilt hebben dan kan je hem ook bestellen bij http://www.organiccatalogue.com

Zij verkopen de echte door garden organic gecreërde Bocking 14.

Ze leveren ook buiten engeland, heb mijn planten hier ook besteld.

Als je ze besteld bestel dan ook direct het boekje Comfrey for Gardeners, hier staan veel tips voor gebruik in.

Gebruik het zelf al enkele jaren voor het maken van vloeibare mest voor bij de tomaten, pepers enz.

Tevens is het goed als activator voor op de compost hoop

Groetjes

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...