Piet55 Geplaatst: 3 mei 2021 Geplaatst: 3 mei 2021 Beste Moestuinliefhebbers, Ik had een vraag over de giftigheid van geïmpregneerd hout. Ik lees op diverse plekken op het internet en ook in enkele oude topics op dit forum dat geïmpregneerd hout in ieder geval niet gezond is, zeker niet als het begint af te breken. Echter ik vroeg me af wat nu concreet het risico is; zo heb ik een schutting van geïmpregneerd hout maar die staat wel op ijzeren paalhouders dus contact van het hout met de grond is beperkt. Ik heb echter wel een aantal gestutte balken tegen deze schutting die gewoon met de geïmpregneerde paaltjes in de volle grond staan waar ik ook gewoon mijn groenten teel. Nu was een van de weinige pagina's met concrete informatie die ik kon vinden deze https://eetbaarnijmegen.nl/gif-in-hout/ . Hier staat dat moestuinieren rondom geïmpregneerd hout beperkt moet gebeuren en met name jaarrond telen en peulvruchten, zaden, wortel- en knolgroenten moeten vermeden worden. Echter vrij dicht bij de schutting en palen staan wel enkele fruitboompjes. Dit artikel https://wolmanzouten.wordpress.com/2007/08/26/wat-betekend-wolmanzouten/ geeft meer informatie over de risico's van wolmanzouten (wel een oud artikel) Nu was mijn vraag drieledig; 1) De gelinkte pagina heeft het onder andere over wolmanzouten, maar ik begrijp dat de verkoop van wolmanzouten in geïmpregneerd hout sinds 2004 verboden. Dus in hoeverre is dit nog een gevaar? 2) Ten tweede, wat is het risico dat gifstoffen van het hout de bodem of de teelt kunnen besmetten als het gaat om een 10 tal onbeschermde houten paaltjes op 100 m2 moestuin grond. 3) Ik had nog wat geïmpregneerd hout over en ik twijfelde om hier een klein kasje te maken, maar ik twijfel na bovenstaande berichten. Zou het voldoende zijn om de staanders in ijzeren paalhouders te plaatsen en te zorgen dat de teelt niet in direct contact komt met de staanders? Of zou dit nog steeds een risico vormen? Ik hoor graag jullie inschatting, Quote
hebeentuin Geplaatst: 4 mei 2021 Geplaatst: 4 mei 2021 bij de stort doen ze er in ieder geval wel erg 'moeilijk' over. Altijd krijg ik de vraag of het geïmpregneerd is, dus schijnbaar is het erg fout. Quote
Piet55 Geplaatst: 4 mei 2021 Auteur Geplaatst: 4 mei 2021 Bedankt voor de reacties, Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat het niet heel onschuldig is. Ik ga alle paaltjes in volle grond uitgraven en vervangen door douglas paaltjes en ook de kas maken van Douglas paaltjes. De schutting laat ik voorlopig wel staan in verband met beperkt contact met de grond en beperkt budget. Maar dus zeker iets om overna te denken als ik die tzt ga vervangen. Quote
fre3ke Geplaatst: 4 mei 2021 Geplaatst: 4 mei 2021 Je zou voor tropisch hardhout kunnen kiezen, Angelim Vermelho heeft een levensduur van 20 jaar bij grondcontact, schijnt. Quote
fre3ke Geplaatst: 5 mei 2021 Geplaatst: 5 mei 2021 Angelina vermelho is goedkoper dan Azobe. Het heeft een grotere duurzaamheid dan Azobe. En het trekt niet zo krom als azobe. De geur merk je buiten niet. Ik weet niet of het erg bloedt maar er zit hier toch tuingrond onder. Ik heb hier bijna alles in de tuin van dat hout. Rommel is het zeker niet. Quote
fre3ke Geplaatst: 5 mei 2021 Geplaatst: 5 mei 2021 Azobe is alleen klasse 1 bij watercontact, anders is het klasse 2. Daarom kies ik voor die prijs liever voor angelim vermelho in de tuin, als het om grondcontact gaat. Een kas en een steunbalk kun je verankeren met tropisch hardhout. Voor een boompaal is dit hardhout minder geschikt want het komt moeilijk weer los. De eerste 20 jaar 😋 Quote
MSDG Geplaatst: 10 mei 2021 Geplaatst: 10 mei 2021 Ik heb recent dezelfde afweging moeten maken en de diepte-investering in Angelina Vermelho gedaan. Goed verkrijgbaar en relatief betaalbaar voor minimaal 20 jaar levensduur met direct grondcontact. Hoef geen seconde in te zitten over gif, wat uiteindelijk ieder impregneermiddel is. Wat hierboven gezegd wordt over stank is echt nonsens, je mag hier komen ruiken. De geur verdwijnt heel snel en je hebt er geen last van tenzij je je neus erop legt. Daarnaast, dat goedkope geïmpregneerde naaldhout rot met grondcontact alsnog binnen 5 jaar weg. Kan je om de 5 jaar aan de slag en kost het je dus 4x centen tov 1x met hardhout. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
AshaiRey Geplaatst: 11 mei 2021 Geplaatst: 11 mei 2021 (aangepast) Even zonder geïmpregneerd hout te verdedigen. Ik zet mijn tuinhout altijd in ijzeren paalpunten. Het hout is hierdoor niet in contact met de grond. Ik heb hier pergola's staan van geïmpregneerd hout die er al 12 jaar staan zonder teken van rot. En andere optie is lariks hout gebruiken. Lokaal product ook nog 11 mei 2021 aangepast door AshaiRey Quote Groetjes,Bram
hebeentuin Geplaatst: 11 mei 2021 Geplaatst: 11 mei 2021 even een zijpaadje, weet iemand hoe het zit met de duurzaamheid van azobe? In de zin van belasting op het bos bedoel ik dan. Ik heb hier namelijk ook een aantal van die palen gebruikt, koste niets 15 euro voor 3 meter. Maar toen ik voelde hoe zwaar ze wel niet waren bedacht ik mij dat dit op geen manier milieuvriendelijk kon zijn. Maar ik hoor er nooit iets over en iedereen, ook op klusforums, adviseert azobe. Quote
fre3ke Geplaatst: 11 mei 2021 Geplaatst: 11 mei 2021 Het komt uit tropisch bos, dus er is risico van illegale kap. Je kunt proberen dat te vermijden door alleen FSC keurmerk te kopen. Ik weet alleen niet of dat zoveel zekerheid geeft, het hout komt uit landen waar corruptie veel voorkomt dus zo'n keurmerk biedt geen volledige garantie, heb ik het idee. Ik denk ook dat sociale uitbuiting voorkomt bij de productie, dus er is niet alleen een milieuprobleem. Het lange transport is uiteraard een belasting voor het milieu. Maar al die zaken spelen ook bij ananas, banaan, palmolie, alles wat we voor lage bedragen uit warmere landen halen. Het gaat 20 jaar mee bij grondcontact, en ons lokale hout een jaar of 2-5. Als je een grote klus uitvoert zoals een pergola of schutting, wil je die niet over 5 jaar opnieuw moeten uitvoeren. Daarom wordt Azobé geadviseerd, of ander tropisch hardhout (massaranduba b.v.). Naast levensduur is ook de sterkte van het hout van belang. Bij windkracht 10 waait mijn schutting niet kapot. Bij een terras is een voordeel dat het minder splintert, en mooi glad oogt en een mooi kleur heeft bij oliën. Ik vind het zelf ook mooi dat als de palen over 20 jaar uit elkaar vallen, ik ze in mijn rocket mass heater kan gooien (die ik dan heb) zonder dat er chemicaliën in het milieu komen, of het op een hoop kan gooien voor insecten. Geïmpregeneerd hout moet je naar de milieustraat brengen, en misschien moet je op termijn ook betalen om het te mogen inleveren. Quote
Teunboon Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Waarom geen palen van robinia? Europees kastanje valt onder de hardhoutsklasse. Palen kosten je rond de 10 euro voor 2.5m en ik vind ze erg fraai. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.