Erikkie Geplaatst: 13 december 2011 Share Geplaatst: 13 december 2011 Vorige week werd ik gebeld dat er een moestuin vrijkwam op het lokale complex.Het is zo'n 100m2, eerste vraag die bij me opkwam; hoeveel tijd gaat daar in zitten; Uitgaande van een traditionele tuin met klassieke groenten in rijen? Vanuit de vereniging wordt de mest, het machinale spitwerk en later het frezen geregeld? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 13 december 2011 Share Geplaatst: 13 december 2011 Welkom op het forum!100 m2 is best wat, maar met mooie brede paden, en het 1e jaar een flinke pompoenplant en nog wat ruimte-slurpende groenten, kan je het langzaam opbouwen de komende jaren. Ik denk niet dat het echt in tijd is uit te drukken. Ligt aan het weer (veel/vaak water geven? ) en aan de grond en aan nog meer zaken.Het is volgens mij zeer goed te doen om bijv. alleen in het weekend naar de tuin te gaan (maar dan ook wel flink aan te poten). In plaats van elke dag. Net wat handiger uit komt. Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 13 december 2011 Share Geplaatst: 13 december 2011 gemiddeld zo'n 10 uur per week.. minder in de winter, meer in de zomer Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 13 december 2011 Share Geplaatst: 13 december 2011 maar de meeste tuinders spenderen over het algemeen met veel genoegen langer op de tuin. Het ligt er een beetje aan of je heel veel andere hobby's etc hebt. En hoe goed je wilt wieden. De 1 zal alles smetteloos willen en de ander is wat makkelijker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 13 december 2011 Share Geplaatst: 13 december 2011 Welkom op dit forum! Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 13 december 2011 Share Geplaatst: 13 december 2011 (aangepast) welkom ook ! .... oei oei. Weet je dat ik me dat eigenlijk helemaal nooit afvraag / afgevraagd heb ? Denk dat je jezelf een heel simpele vraag moet stellen : wat wil ik ? Aan de hand daarvan kan je de vraag preciezer stellen ; heb ik daar de tijd voor / voor over ? Ook wel : Kan dat ? Wat wil je ? klassieke "gewone "( moestuin. Wat is dat ? Rijtjes van alles wat ? Dan heb je met 100m2 best veel werk hoor. Seizoensgebonden heel veel werk zelfs. Maar het begrip veel is maar heel betrekkelijk he ? Weet je nu nog niet zeker of je het echt zo leuk vindt, zou ik niet met teveel beginnen, en eerst eens een seizoen met wat minder proberen ( minder intensief , laat es een stukje braak liggen , of zaai een stukje eenjarige plukbloemen ( of weggeefbloemen ) of neem wat groot bladerige koolsoorten ( nemen lekker veel plek) enz enz. Ik kan uren doorzeuren hoor, mijmerend over zo'n vraag. Maar een eerlijke van ons uit ( ik zeg maar even heel brutaal : ons ) is: Ja. een moestuin neemt veel werk / tijd. Maar het kan ook met minder. 13 december 2011 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 13 december 2011 Share Geplaatst: 13 december 2011 Welkom Erik, voor dat je het weet denk je niet meer in tijd, maar in plezier..denk ik Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 ik besteed VEEEEL tijd op de tuin...en ik vind het heerlijk veel betekent in mijn geval zo'n 4 á 5 dagen in het hoogseizoen.soms ook wel meer...maar ik werk er niet alleen maar. ik luilak er ook veel ik heb 400m2 tuin die zwaar verwaarloosd is geweest dus er zit enorm veel onkruid in, vooral heermoes, kweek, zevenblad en winde. lastig spul dus.daarbij ben ik nog steeds bezig om de tuin 'in te richten'....volgend jaar wordt het al een stuk gemakkelijker omdat veel klusjes wegvallen. ik kan in 7 uur de gehele tuin wieden. met pauzes en al iets planten of zaaien, even een paar paaltjes slaan, wat opruimen etc. kost me in totaal weer zo'n 7 uur. dus ik moet zeker twee dagen per week uittrekken om de tuin keurig en beplant te houden. maar het is al gezegd, hoe netjes wil je het houden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 Welkom!Gewoon doen! Je zult toch een seizoen moeten proberen om te kijken hoeveel tijd het je kost! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 Welkom hier! Zoals al gezegd is, het ligt er helemaal aan wat jezelf wil. Dat je een moestuin in overweging neemt, blijkt al dat je interesse hebt. Alleen gaat die de kant op van kosten en opbrengst...of hobby-matig bezig zijn en onbespoten eigen teelt kunnen eten? Als je hoort tot de laatste....een leuke hobby ervaar je als ontspanning en kan geen vrije tijd genoeg kosten.Gewoon beginnen en kijken of de inspanning opweegt tegen de ontspanning en plezier Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wouttie75 Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 op deze manier valt het heel erg mee.....na de eenmalige financiele en fysieke investering ! Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Simone Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 Op de manier die wouttie laat zien is erg handig als je op natte grond zit, zo houden je gewassen droge voetjes.Ook is spitten verleden tijd, maar je moet dan wel opletten dat je de bak niet breder mag maken dan 2 meter anders moet je nog steeds in je bak staan. Quote Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 Vanuit de vereniging wordt de mest, het machinale spitwerk en later het frezen geregeld? Daarmee is al een deel van het zwaardere werk gereed. Daarna inderdaad een kwestie van hoe netjes je het wilt houden en wat het weer doet. Ik zou het uitproberen en inderdaad beginnen met niet te veel bewerkelijke groenten in een keer. Welkom en veel plezier op de tuin. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 ja. Maar Erikkie schreef dit "regelen ddor de vereniging " met een vraagteken.Bij mij worden dit soort zaken in ieder geval niet "geregeld" hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 Ook is spitten verleden tijd, maar je moet dan wel opletten dat je de bak niet breder mag maken dan 2 meter anders moet je nog steeds in je bak staan.Dan heb jij wel heel lange armen als jij op een bak van 2 meter tot de helft kan komen om bv. te oogsten of met de hand te wieden (over het algemeen wordt een afstand van 1.20 aangehouden).Maarre on topic: Welkom Erik, veel plezier hier en wie weet op je tuin?! (ik zou zeggen ga ervoor, voor de huur van een tuintje hoef je het meestal niet te laten, het proberen waard!) @ Jorieke: 100m2 veel? Hoeveel grond had jij ook alweer? Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 december 2011 Share Geplaatst: 14 december 2011 @Koert: slechts 30.000 m2. Maar ik ben dan ook geen beginner he? Ik ga toch alweer 3 jaar mee qua tuinieren Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Harry's moestuin Geplaatst: 6 januari 2012 Share Geplaatst: 6 januari 2012 Als je bang bent dat het teveel word, kun je altijd nog iets van een zithoek maken met gras. ( moet je wel regelmatig maaien)Zelf ben ik begonnen met een gedeelte met aalbessen, en josta's, die staan er nog steeds, zo heb ik mijn oppervlakte "verkleint" Zoals gezegd is alleen het weekeinde naar de tuin aanpoten, helemaal in het groeseizoen, want onkruit groeit ook "als kool" elke dag of om de dag gaat beter.Ik ben ook wel eens 2 weken niet geweest, nou dat wil je niet weten, heb elke avond van de week 2uur staan zwoegen. Maar, laat je niet ontmoedigen,...je bent buiten en geniet. grtjesHarry Quote Mijn "vriend" de roodborst, tuiniert altijd met me mee.Dat doet me glimlachen en genieten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
snekermoestuin Geplaatst: 6 januari 2012 Share Geplaatst: 6 januari 2012 Welkom Erik Vorig jaar ben ik begonnen met 100m tuin en wou er alle tijd aan besteden die ik beschikbaar had.Voor mij kwam dat neer op elke doordeweekse dag na het avondeten tot het donker werd en maximaal 2030 uur.Daarna snel naar huis en tijd voor mijn studie. Dit is prima te plannen. Weekends heb ik meer tijd en ben ik s'morgens op de tuin. Zoveel is allemaal niet nodig, maar ik vind het er prachtig. Alle leuke clichés zijn bij mij natuurlijk van toepassing en dat hou ik ook graag zo. Sterker nog, ik heb enkele maanden geleden al extra tuin van 100m aangeboden gekregen en daar heb ik nu al zin in.En net wat velen van ons je al aangegeven hebben, ik zou zo na kunnen gaan hoeveel tijd..., maar dat wil ik helemaal niet weten. Tuinieren is voor mij gewoon niet alleen een fantastische hobby, maar samen met koken een nieuwe manier van leven geworden Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erikkie Geplaatst: 9 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 januari 2012 Afgelopen week is alles definitief geworden. En kan ik er tegen aan. Snel nadenken over wat ik wil want morgen is inleverdatum van bestellijsten voor zaai- en pootgoed. Heeft iemand nog een practisch idee om gereedschap op te bergen?. Gelijk een schuur is iets te gortig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 9 januari 2012 Share Geplaatst: 9 januari 2012 Zo'n ijzeren 2 deurs kantoorkast...van de kringloop(20-30 euro)......gaatjes boven dichtgekit....en hangslotje aan de deur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 9 januari 2012 Share Geplaatst: 9 januari 2012 Succes! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
snekermoestuin Geplaatst: 9 januari 2012 Share Geplaatst: 9 januari 2012 Helemaal super, dan kun je los Erik (nou ja als deze vroege lente doorzet) Niet duurzaam, maar wel een makkelijke oplossing zou ook een oude hoge smalle houten kast kunnen zijn. Zo'n eentje die ze in huurwoningen achterlaten, omdat die erbij horen. Die kun je op de plat, op de achterzijde in je tuin leggen. Enige aanpassingen die je moet doen om het een jaartje (of meer) mee uit te houden is een hangslotje erop, onder de hoeken een baksteen/tegel en een zeil op de naar boven openslaande deur vastnieten (met een tacker). Soortgelijk idee heb ik dit najaar gebruikt om mijn kippen naar mijn achtertuin voor deze winter te kunnen halen. Als zeil heb ik een oud surfzeil gebruikt. Geeft nog een mooi kleurtje ook. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.