Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Wij hebben sinds een paar weken twee nieuwe Toscaanse jasmijnen staan.
Alleen nu zijn van beide planten de bladeren aan het afsterven.

Iemand enig idee wat dit is? En hoe we dit kunnen verhelpen?

Dankjewel!

1619619032519067b.jpg

• 3 years later...
Geplaatst:

We hebben rondom onze kleine overkapping twee Toscaanse jasmijn laten groeien. Afgelopen zomer hebben ze prachtig gebloeid. Nu valt me opeens op dat 1 van de 2 heel veel verkleurd blad heeft. Herkent iemand dit misschien? Is dit een ziekte, het lijkt er wel op 🙁. Ter vergelijking 3 foto’s. Foto 1 de linkse struik, zonder aantasting. Foto 2 en 3 de aangetaste struik met close up van het aangetaste blad. 

IMG_0948.jpeg

IMG_0946.jpeg

IMG_0947.jpeg

Geplaatst:

Rode bladverkleuring bij Toscaanse jasmijn komt bij ons in de winter regelmatig voor en wordt vooral veroorzaakt door de lage(re) temperaturen in de winter. Kan nog versterkt worden indien de plant op matige grond staat. Verdwijnt vaak vanaf het midden van het voorjaar maar soms kan een rode zweem op het blad aanwezig blijven.

Bij jouw Toscaanse jasmijn zie ik ook bruine plekken. Dit zijn bladvlekken. Hoofdoorzaak is het natte weer van het afgelopen jaar.  Indien het blad lang nat blijft dan slaan de (onzichtbare) schimmels die bladvlekken veroorzaken toe. Deze schimmels hebben vocht nodig om zich te vestigen en te verspreiden. Toscaanse jasmijn komt van oorsprong uit een meditteraan klimaat waar het blad nooit lang nat blijft. Dat is toch wat anders dan een maritiem klimaat met geregeld neerslag. Hoe langer het blad nat blijft, des te groter de kans op bladvlekken.

Wat te doen? Alle bladeren met bruine plekken/vlekken verwijderen. Op die aangetaste bladeren zitten de onzichtbare schimmelsporen. Als het regent kunnen kunnen die sporen via opspattend regenwater of drup op andere bladeren komen en zo de aantasting verder verspreiden. Mocht de aantasting zich desondanks verder verspreiden dan spuiten met een schimmelwerend middel.

Geplaatst:

Dank je wel voor je heldere antwoord @Brabantse Tuinprins! Wat je schrijft over de rode bladverkleuring heb ik inderdaad afgelopen jaren gezien. Wat betreft de bladvlekken denk ik ook dat je helemaal gelijk hebt. De aangetaste struik krijgt minder zon dan de andere. Hij blijft dus veel langer nat. Komend weekend ga ik met de snoeischaar aan de slag om het bruine blad te verwijderen. Die struiken groeien als onkruid, dus veel zal hij er niet onder lijden. Nogmaals dank!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...