Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om ook gaas te kopen. Voorheen heb ik het nooit gebruikt. Er zijn diverse gasen zag ik al.

Dit jaar heb ik

wortel

bloemkool (eerste keer)

broccoli (eerste keer)

prei (eerste keer)

groenlof (eerste keer)

aardappel

pompoen

sla

rucola

aardbei

sugarsnaps (eerste keer)

volgens mij is het vooral voor de wortel, de bloemkool, broccoli en prei belangrijk? Of mis ik er een? Ondanks dat ik vorig jaar niets had opgemerkt aan mijn wortel toen ik geen net gebruikte.

Ik lees elders 0,8 mm voor de preivlieg.

Maar volstaat dit net voor deze vier gewassen? https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienetten_folie_mulchfolie/sub,2/pid,9566/anti__insektengaas_260_cm_breed

hebben jullie ervaring met dit bedrijf?

aangepast door hebeentuin
Geplaatst:

Precies dat 'gaas' (ik zou het eerder doek noemen, maar goed) heb ik ook ja. Van Zaadhandel van der Wal. Vorig jaar voor het eerst, nu voor de 2e keer opgezet vorige week. Ik teel er kool en uien en prei en wortel onder. Ik heb normaal aardig wat last van de vliegen die ze noemen daar bij dat product. En met de gordijnen van Ikea ging het al goed, maar die gingen steeds minder lang mee dus ik heb nu een betere gekocht. 

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb standaard-insectengaas van Van der Wal, hetzelfde als wat jij noemt @hebeentuin, maar dan in andere afmetingen, wel dezelfde mazen. Dat gaat over de koolplanten en hun familie zoals radijs, rettich, rucola - al meer dan tien jaar, dus het gaat lang mee. Het levert mooie schone planten op en het scheelt een paar kilo rupsen op jaarbasis. 

Dit jaar heb ik voor het eerst mineervliegengaas met kleinere mazen van 0,8 x 0,8 mm, nu over de uien en in augustus gaat het over de prei, omdat ik de laatste jaren ellendig veel last heb van preimineervlieg. Of dat bevalt, kan ik nog niet zeggen.

Over de wortels doe ik niks.

Verder ben ik ongeveer veertig jaar een tevreden klant bij Van der Wal. 

aangepast door Vinky
Geplaatst:

Aanvulling op mijn bericht van gisteren:

Het standaard-insectengaas van Van der Wal heeft mazen van 1,35 x 1,35 millimeter. Dat volstaat om koolvliegen weg te houden van koolplanten, maar ook van andere planten die tot de familie van de kruisbloemigen behoren, zoals rucola, radijs en paksoi. Zonder gaas heb ik steevast radijzen met vraatgangen. Met gaas oogst ik gave radijzen. Zonder gaas heb ik snel vreterij in de rucola, met gaas niet. Verder belet dit gaas dat koolwitjes eitjes afzetten op de planten. Geen last van rupsen dus.

Ook zou het gaas allerlei uien- en preivliegen weren. Maar niet de preimineervlieg.

De preimineervlieg is een klein vliegje dat dwars door mazen van 1,35 x 1,35 mm heen vliegt en dat uien en prei ernstig kan aantasten. Over de ernst van die aantasting verwijs ik naar: https://www.mooiemoestuin.nl/preimineervlieg/

Om de preimineervlieg tegen te gaan zou mineervliegengaas helpen met mazen van 0,8 x 0,8 mm. Dat heb ik dit jaar voor het eerst over de uien gezet. Ik kan nog niet zeggen of het helpt. Maar @hebeentuin, het is best prijzig en ik zou het niet aanschaffen voordat je zeker weet welke kwaal hebt.

Jaren geleden had de BBC een uitzending over Kew Gardens. Daarin werd verteld dat wortelvliegen niet hoger vliegen dan 60 cm. Als je een scherm van 60 cm hoog rond je wortels zet, van gaas of vlies, dan kunnen de vliegen er niet bij komen. Ik heb het nooit uitgeprobeerd.

Verder is het zo dat gaasconstructies foeilelijk zijn.

Laat je ons weten wat je gaat doen en hoe het bevalt? 

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties, en Vicky bedankt voor de extra toelichting.

Ik kom er nog uitgebreider op terug. Maar nu al even kort: Vorig jaar had ik denk ik ook preimineervliegjes of zoiets. Het zag er net zo uit als op de foto's van Diana's moestuin. Ik had het enkel in de sjalotjes, niet in de uien. wel opvallend. Ik heb ze opgegeten haha.

Prei kan nog even wachten toch? die staat nog in de woonkamer. Ik ga denk ik wel gaas aanbrengen want ik wil niet spuiten en ik heb geen moestuin om alles straks weg te gooien. ik denk er nog even over na.

Geplaatst:
10 minuten geleden, hebeentuin zei:

Ik ga denk ik wel gaas aanbrengen want ik wil niet spuiten en ik heb geen moestuin om alles straks weg te gooien.

Helemaal mijn idee! Succes joh @hebeentuin 👍

Geplaatst:

Ik gebruik al vele jaren insectendoek van van der Wal. Ik denk dat het de standaard is. Ik zal nog eens gaan nameten. Ik gebruik hetzelfde doek al wel bijna 10 jaar voor de wortelen. Zoals Vinky met een rand waar de wortelvlieg niet overheen kan, heb ik ook geprobeerd. Ik weet alleen de hoogte zo niet meer, maar in ieder geval zonder succes. De wortelvlieg is op ons complex dusdanig fanatiek, dat vorig jaar enkele medetuinders zonder gaasdoek bijna geen oogst meer hadden. Hele rijen wortelen vielen dood in (ongeveer) juni.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hallo,

Een tijdje verder en ik heb inmiddels gaas over de prei. De koolvlieg heeft helaas mijn bloemkolen wel bereikt dus dat is niet goed gegaan. Ik ga dan ook nog meer gaas kopen maar weet nog niet welke afmetingen.

Kunnen jullie wat afmetingen voor gaas delen?

bijvoorbeeld

2 rijen bloemkool.

3 rijen bloemkool.

1 rij boerenkool

2 rijen boerenkool.

3 rijen koolrabi

Ik zie diverse afmetingen van het gaas maar er is vast een handige maat. Wat zijn jullie tips?

dankje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...