Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het winterklaar maken van mijn tuin is volgens mij nog maar 1 keertje gelukt sinds 20 jaar. Blijkbaar een ideaalbeeld van hoe er getuinierd moet worden, maar het schiet er jaarlijks bij in. Nou ben ik iemand met veel hobby's en bezigheden dus het is niet verwonderlijk dat in het najaar de tuin erg gemakkelijk op de achtergrond raakt. Het lijkt me zo fijn om vroeg in het voorjaar alleen te doen te hebben met groenbemesters verwerken en zachtere grond in plaats van onbestemde grassoorten en een knoerharde kleibodem.

Hoe staat het met jullie aktiviteit op het gebied van winterklaar maken?

Geplaatst:

1 tuin keurig gefreesd samen met koeienmest..1 tuin niets aan gedaan en zoals jij beschrijft. Dat winterklaar is ook niet alles voor te zeggen hoor, zo`n kale tuin onderhevig aan regen en sneeuw..behalve als je het dan weer erg goed doet, met afdekken met blad, compost oid.

Dit is voor het eerst dat ik een omgespitte tuin heb voor de winter..we zullen zien wat het gaat opleveren en het verschil zal later blijken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik probeer gewoon in winter ook steeds wat te doen, en ik ben erook wel voor om gewoon door te gaan met mulchen

snoeien, nuja van alles wat kan maarja is wel zo dat ik er stuk minder kom met slechter weer eerder donker enzv.

Mijn buurman heeft al maanden 1 grote kale omgespitten zeer winterklare tuin ligt nog alleen een looppad, maar net wat je aanspreekt/wil met je tuin.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Onder het winterklaar maken, versta ik dan juist ook het afdekken en eventueel inzaaien met bijvoorbeeld winterrogge. De tuin als grote kaalslag overleveren aan de elementen lijkt mij zeker geen goeie zaak. Dan kan je beter zoals ik nu, het boeltje de boel laten zodat de mineralen en bouwstoffen niet te makkelijk wegspoelen. Ik begrijp uit jullie verhaal dat jullie het winterklaar maken ook niet al te strikt nemen.

In de winter doe ik eigenlijk niks in mijn tuin. Wel gereedschap repareren, zaadgoed uitzoeken, broekasje en kweekbakjes schoonmaken.

Geplaatst:

Hier snap ik als leek dus niets van, moet je,je grond nu klaar maken voor het nieuwe seizoen? en wat dan? In mijn sfg staat nog boerenkool en bloemkool, dus kan er niets mee nog. In de koude kas staan winteruien en knoflook, de laatste 2 sla, maar ik heb geen onkruid, mijn grond was zaai en oogst grond, compost, en af en toe bijgevuld met pot grond, dus een heel losse grond, Wat zou ik nu moeten doen, om het nog meer vruchtbaar te maken voor het volgend seizoen? Hier zou ik zo graag een antwoord op hebben, in mijn nieuwe boek heb ik ook gelezen dat tomaten en paprika de grond vermengt moet worden met turf!! Is dat allemaal zo? is dat beter? alvast bedankt voor jullie antwoorden, jeanne

Geplaatst:
Wat zou ik nu moeten doen, om het nog meer vruchtbaar te maken voor het volgend seizoen? Hier zou ik zo graag een antwoord op hebben,

Lekker helemaal niets ! plannetjes maken voor het komende jaar, lezen , googlen. Lekkere bloemkool maken en het je laten smaken !

met zo'n grondje hoef je waarschijnlijk idd echt niks. Febr/Mrt ga je gewoon weer lekker aan de slag.

Geplaatst:

mijn tuin is voor 75 % winterklaar.

dat wil zeggen dat ik zoveel heb gespit/gefreesd.

lekker grof gespit en 'bloot' laten liggen zodat de vorst er goed overheen kan.

daar wordt mijn kleigrond lekker rul van. in het voorjaar gooi ik er compost overheen en spit ik het weer.

de overige 25%....

1 bed nog gereedmaken voor aardbeienplantjes die nu nog

in potjes buiten staan.

1 bed nog spitten voor de tunnelkas,

2 kleine stukjes tuin wortelonkruid pluizen.

verder moet ik nog....

Kalken,

mulchen,

dreinage buizen ingraven,

het pad tussen mij en de buurman verwijderen.

bij de sloot nóg een compostbak maken en straten.

rondom mijn tuinhuis straten.

twee paden opnieuw leggen.

2 nieuwe bloembedden maken.

een berg aarde met plastic en van allerlei andere rommel erin weghalen(lag er al voordat ik deze tuin kreeg)

blauwe bessen struik verplanten.

2 druivenplanten in de serre zetten,

houtstekken nemen.

nieuwe wilgentakken knippen om mijn verhoogde wortelbed te repareren,

tunnelkassen verbouwen,

hout en bamboe opslag maken,

skelet van de tomatenkas bouwen,

tuinhuisje inrichten.

gereedschap slijpen en in het vet zetten,

oude hok slopen.

en ga zo maar door...

maar ik stop 's winters nooit...

al het bouwen etc kan nog prima als het vriest.

alleen als er sneeuw ligt doe ik niets.

en dan wordt ik ook meestal helemaal kierewiet

ik móet gewoon buiten bezig zijn....

Geplaatst:

Ik ben heel slecht in winterklaar maken. Ik ben al wel begonnen, zodat ik van het voorjaar zo een veldje kan gebruiken.. Maar er komt altijd weer van alles tussendoor.

Vorig jaar viel er ineens een dik pak sneeuw... kwam ik na het dooien ineens overal snoeischaren en schepjes tegen in de moestuin Alsof ik die toen had laten vallen, om naar binnen te rennen zodat ik niet zou worden ondergesneeuwd. Een echte winter-klaar-maker had die schepjes en scharen netjes schoon gemaakt, geslepen, gesmeerd, en weggehangen. Zodat ze in het voorjaar weer direct te gebruiken zijn.

Tja.....

Geplaatst:

Klinkt mij bekend in de oren....ik laat de natuur altijd de tuin winterklaar maken....

bladeren laten vallen , mooi pak sneeuw erover en hopla...hele mooie winter-klare-tuin

Omdat ik van het voorjaar enkele bloembakken kapotgevroren terug vond...heb ik mezelf dit jaar overtroffen en de bakken allemaal op zijn kop gezet of naar de kas versleept....zo goed als winterklaar is de tuin nu

Geplaatst:

Bij mij is winterklaar maken, met 1 groentenbedje gelukt. Ontdaan van een grasveld,waar 5 rijen bessen en druivenstruiken op stonden, diep gespit,,, gelijk koemest korrels er door,,, gemulcht. Nu nog 3 volgende .de bedden worden 4,50 bij 1.20. Er moeten nog bessenstruiken uit en een witte druif die verkeerd aangekocht is, nl als buitendruif maar toch een binnen druif bleek want de druiven werden nooit rijp,en geen kas. Dat schiet ook niet op he. 2 druiven struiken glorie van boskoop verplaats en tevens een andere plek voor de doornloze bramen gemaakt. die plekken staan dus klaar, ook gemulcht en gevoed met koemest korrels. Had gedacht al meer gedaan te hebben maar de griep stak daar een stokje voor.Zit nu elke dag op mijn tanden te bijten van ongeduld.

Houd me nu bezig met plannen maken,,,, en vragen stellen voor t geval ik t zelf niet weet.

groetjes Wilma

Geplaatst:

Hier voor 't eerst aardig winterklaar. De fruittuin is helemaal klaar, alles gesnoeid, aantal boompjes en struiken verplant, nieuwe doordragers er in, bessenstekken staan netjes op een rij en alle paden zijn weer voorzien van karton en laag houtsnippers.

Het moestuingedeelte zo goed als, de aardbeien zijn allemaal vervangen door nieuwe uitlopers en verhuist naar 2 nieuwe bedden waar ze op een rug met worteldoek staan en afgedekt met gaatjesfolie. Van de 12 andere bedden is op 3 bedden na alles gewoeld en gemulchd met champost en compost. 1,5 staat nog groenbemester op en 1,5 nog de boerenkool en prei, dus die komen in het voorjaar. aspergebedden zijn van het loof verwijderd en daar ligt een flinke laag champost op. 1 van de bedden staat trouwens al vol met look en ui, wil eigenlijk alleen nog vast een deel tuinbonen zaaien, moet nog wel kunnen. De kas is gespoeld en fungeert nu als opslag van materialen, speelgoed, potten, meubilair etc. en een rattennest helaas Maar goed daar is ook voor gezorgd die gaat het voorjaar niet halen. MMM als ik het zo bekijk hoef ik alleen nog even na de stort om wat afval weg te brengen...das een lekker gevoel! o ja chips...hier moet ik alle paden nog doen met karton en snippers .

Even a broken clock is right twice a day

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Bij jullie alles al 'winterklaar'? Hier dus echt niet, zoals gewoonlijk Ik loop hevig achter en er staan zelfs nog tomatenplanten in de kas... Die al een hele tijd geen tomaten meer geven

Ik had al heel wat aardbeien-veldjes willen aanleggen met alle stekken die ik heb opgepot. En heel wat veldjes leeg willen hebben om die te bedekken met hooi/stro/stront. Maar neeeeee we zijn alweer tarwe aan het zaaien voor volgend jaar

Geplaatst:

Ik heb alles nu ongeveer winterklaar, voor het eerste seizoen nu vaste bedden gemaakt, een flinke vracht tegels gelegd, alles een beetje doorgevorkt en 30 zakken compost van de gemeente aangebracht waar nodig. Mijn knoflook en ui heeft een flink portie compost gekregen, een aantal bedden krijgt nu nog wat paardemest bij. In de kas staan nog een aantal flinke peperplanten. Zolang het hier niet echt vriest mogen ze nog ff blijven staan. Aardbeien heb ik voor het eerst op worteldoek gezet.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Hier ook nog niet zoveel "winterklaar"

Ik heb nog teveel in de tuin staan waarvan ik hoop dat het nog wel "even" kan....

Maar ook gewoon boerenkool en andere wintergroenten en groenten voor komend seizoen zoals bloemkool en broccoli (althans, er stond op dat ik die afgelopen nazomer moest zaaien en dan komend voorjaar oogsten) en ook nog winterpeen, uien en prei.

De stukken die leeg zouden moeten zijn, zijn dat nog niet.. staat nog teveel rommel op en dat zou ik wel al kunnen doen maar ben ik nog niet aan toe gekomen... ik mis ook het hebben van een compostbak, sleep nu alle troep mee naar huis voor de GFT bak en dat is me teveel gedoe.

Deze winter dus een GFT bak timmeren in elk geval!

En paardenmest op de kale stukken uitstrooien en die komend voorjaar maar onderspitten.

De koude bak moet ook nog leeg (en schoon), schone grond erin kan ik die mooi snel gaan gebruiken in het voorjaar.

In het voorjaar krijgen wij weer houtsnippers voor de looppaden dus daar hoef ik me nu nog niet mee bezig te houden, dat scheelt!

En verder wil ik graag iets van een kas aankopen/maken voor thuis voor de tomaten want die zijn gruwelijk mislukt dit jaar!

Dat is ook een leuke winterklus.

Geplaatst:

bij mij is er nog niet veel klaar,

In mijn buitenverblijf . ligt 60 km van mijn huis af, zijn we bezig met een nieuw aangekochte takken versnipperraar de boel aan kant te krijgen. de opbrengst daarvan gaat tussen de vaste planten in de borders. hoef ik daar niet meer zo veel onkruid te verwachten.

In de groenten vakken is nog maar 1 bed klaar gemaakt om er in "13 " Uchiki Kuri pompoen op te zetten.

de grond ligt nu afgedekt met een laag blad met daarop worteldoek omdat er in de nabije omgeving veel gras groeit.de bladeren moest ik toch ergens kwijt,dus dacht die te verkomposteren onder het doek.

4 andere bedden. over het algemeen een puinhoop, onkruid niet bij gehouden, braam weer opgekomen waar ik die al had verwijderd.

prei staat daar tussen verscholen, ook de witlof planten kan ik maar nauwelijks terug vinden.

diep treurig zo, zootje

Maar,

bij mijn vaste woonstee , waar ik tuinier in potten, zijn die allen opgeschoond,staan nu netjes te wezen.

Geplaatst:

De winter staat weliswaar voor de deur maar de echte kou is pas januari/februari.

Voor die tijd zorg ik eerst dat alle gewassen die geoogst moeten zijn geoogst zijn en planten resten hun plek op de composthoop vinden. Het is nu de uitgelezen kans om de tuin onkruid vrij te maken zodat je in het voorjaar met veel minder onkruid druk begint. En ook om de slakken geen kans te geven zich te verschuilen tussen het onkruid en de plantenresten. Een aantal bedden zaai ik in met rucola, veldsla etc.

Ik teel in verhoogde bedden die ik 1 voor 1 afwerk. Naar gelang wat er het volgende jaar op wordt geteeld worden ze of afgedekt met een laag paardenmest (de wormen werken dat voor mij gedurende winter door de grond) of met compost en dat probeer ik meestal met bladeren of stro af te dekken. Er staan ook nog kolen en andere wintergroenten op de tuin die krijgen een beschermend mulch laagje en die blijven lekker staan tot dat we zo op gaan eten.

In het voorjaar hoef ik alleen zodra de temperaturen weer omhoog gaan het blad of stro weg te nemen. Een vals zaaibed te maken en kan ik redelijk snel zaaien in grond waar onkruid het onderspit delft.

En natuurlijk zodra de bomen in hun winterrust gaan worden ze bijgesnoeit!

Geplaatst:

Ook dit jaar is het bij mij weer verre van winterklaar. Soms vraag ik me af of ik nog wel het recht heb hier rond te mogen lopen... Het afgelopen jaar is zo erg druk geweest met andere aktiviteiten met o.a. verbouwing, groot familiefeest en een intensieve cursus, dat het tuinieren er na april bij ingeschoten is. Of ik het Groene Rampenplan voor de vorst invalt, heb kunnen aanpakken...? Waarschijnlijk niet.

Geplaatst:

Winterklaar maken doe je door in het najaar de grond om te spitten/frezen,eventueel onderwerken van mest,de grond grof laten liggen.In het voorjaar de grond licht losmaken.Tussendoor uitrusten en genieten!!

m.v.g.

hansi

Geplaatst:
nou, voorlopig probeer ik eerst maar eens zélf winterklaar te worden, beetje afvallen, beetje sporten, nieuwe jas...

Een nieuwe jas is volkomen logisch voor de winter, maar afvallen? Is-t-ie eindeljk winterklaar met z'n natuurlijke voorraadjes en gaat hij het al opdoeken in november

Geplaatst:

Mijn tuin is nog lang niet winterklaar. Ik heb er namelijk nog zeer veel in staan: rode- witte- en boerenkool, bieten, winterpenen, prei, snijbiet, nog wat verdwaalde pluksla, peterselie, selderijknollen. En alles staat verspreid door mijn hele tuin. Iedere keer probeer ik de wintergroenten bij elkaar te houden, maar je kent het wel, dan valt er rond juli een gaatje in je tuin omdat je de sla op hebt, je hebt nog wat boerenkoolplantjes staan, kijkt naar dat lege plekje grond en denkt, ach, zonde om weg te gooien Wij zijn nogal stamppotfanaten, vandaar dat ik altijd veel wintergroente heb staan. Meestal ga ik pas spitten rond half december tot half januari, dat vind ik vroeg genoeg.

Ik heb wel de slootkant en het aardbeienbed schoon, het meeste onkruid er uit en de heg gesnoeid.

Geplaatst:

@Kamilla:

...we doen veel aan wintersporten (mtb, schaatsen, skiën), dan is een love-handle niet zo handig....

...maar de tuinen zijn wel bijijijijna klaar... alleen de eucalyptus en vijg nog in een jasje, de dahlia's en chocoladeplanten eruit, de kalk erover, de regentonnen leeg, de kas opruimen, nieuwe compost opzetten, oude compost over de tuin, vaste planten afsteken, wintersnoei, jostabes stekken....

Spitten doen we weer in februari met de mest.

Geplaatst:

Bij ons is winterklaar geen "begrip". Er staat ook nog van alles in de tuin zoals bij Erwin..alleen de knolselderij heb ik vorige week al in de kas gezet. Het vroege aardappelbed is nu bedekt met bevroren OI Kers, lekker laten liggen. Ook bevroren spinazie en rucola fungeert als afdekking. Paardenbloemen die ik vanaf juli niet meer heb uitgetrokken in de tuin worden binnenkort afgesneden en bedekt met een "molshoop". Ik heb nog witlof wortels in de tuin. Deze week ga ik de rijen asperges afsnijden en er mest tussen leggen( tussen de twee rijen.)

Op sommige bedden heb ik een mengsel van rogge met wikke gezaaid dat moet bevriezen...

De compost is opnieuw opgezet( het zomerafval van de tuin samen met het keukengroen laag om laag met de paardenmest en de verrotte rol stro.

Ik heb nog een half Vam vat met compost van de brandnetels waarvan ik nog niet weet waar ik die het beste kan laten. en nog een gaascontainer met bladcompost van vorig jaar..dat gaat in zakken voor de blauwe bessen en de potgrond.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een week geleden de tuin omgespit, samen met m'n zwager en oudste zoon. 85 m2.

Daarvoor hebben we samen 10 palen uit de grond getrokken, vanwege wisselteelt moeten die volgend jaar op een andere plaats. Ik gebruik die palen voor Peulen en Tomaten... Te zien in m'n moestuin seizoen: blog/Antoine/foto%CA%B9s_b-991.html

Hier twee foto's:

Omgespitte grond van de (bijna komplete) tuin.

2012-11-28-1696121354126073.17

En dan het rek waar ik de rekken op leg en de rest van de palen en bonenstaken, tegen het rotten.

2012-11-28-1678051354126191.17

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...