Tobias Geplaatst: 16 april 2021 Geplaatst: 16 april 2021 Hoi iedereen, Ik heb even een paar vragen over de moestuintjes ( en misschien anderen ook wel) Bij mij zijn er al heel wat zaadjes al opgekomen. Maar wanneer is het verstandig om de plantjes uit elkaar te halen en eventueel naar buiten te verplaatsen Quote
Patrijs Geplaatst: 16 april 2021 Geplaatst: 16 april 2021 Misschien is het handig om aan te geven om welke zaailingen het gaat. Ik weet nu niet hoe het er uit ziet maar als ik het me goed herinner zit er voorheen van alles in. Van komkommer tot een paar spinazie zaadjes. Iedere plant heeft weer een andere manier van kweken. Zit er geen gebruiksaanwijzing bij? Quote De moestuin van Patrijs
Tobias Geplaatst: 16 april 2021 Auteur Geplaatst: 16 april 2021 Ohja sorry dat is een beetje vaag natuurlijk.Ik bedoel vooral de plantjes als salie enzo. Er staat op dat je de plantjes moet verpotten wanneer ze 4 cm groot zijn, maar dan lijkt mij dat ze al best veel in elkaar groeien. Over wanneer ze naar buiten morgen staat helemaal niks Quote
Patrijs Geplaatst: 16 april 2021 Geplaatst: 16 april 2021 Over het algemeen verspeen je als er twee echte blaadjes zijn, maar sommige planten houden niet van verspenen, bijv. wortel. Als je veel boodschappen doet en veel moestuintjes hebt kan je ook i.p.v. verspenen wat zaailingen wegknijpen zodat je de sterkste overhoud. Sommigen hoef je ook niet te verspenen bijv. als er maar een paar peultjes ineen bakje zitten of bieslook en rucola, die kan je straks planten als de wortels door het turfpotje groeien. Het is wel wat werk maar erg leerzaam om elke plant even op te zoeken en te kijken wat de beste aanpak is. De courgettes en zonnebloemen staan wel erg krap in deze turf potjes die zaai ik normaal gelijk in flinke potjes want het zijn harde groeiers. Blijf maar vragen en succes.👍 Quote De moestuin van Patrijs
Goudsbloempje2 Geplaatst: 17 april 2021 Geplaatst: 17 april 2021 Heeft iemand een idee welke pompoen er in de AH moestuinmaatjes zit? Pompoen is nogal een breed begrip... De zaadjes lijken kleiner dan die van de Hokkaido Quote
donaldk Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 (aangepast) @Patrijs de Rucola moet je echt wel verspenen ik heb elf of twaalf potjes staan met een plantje. Een deel krijgt nu roestkleur. Te veel water, sinds ze uit kasje zijn gehaald tegen doorschieten? Oh jee de zonnebloemen liggen hier nog steeds. 24 mei 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
marjoleinvdh Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 @Goudsbloempje2 Ik denk flespompoen, maar aan het zaad alleen is dat onmogelijk zeker te weten. Quote
Annem@rie Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 @Goudsbloempje2 en @marjoleinvdh het is inderdaad flespompoen. Ik heb een tijd geleden een hele tijd in de chat gezeten met de klantenservice om erachter te komen wat het allemaal is, wel zo handig! 2 Quote
Vastone Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 (aangepast) Kijk goed om te weten @Annem@rie! Ik vroeg het me namelijk ook al af. Weet jij toevallig ook wat voor courgette het is? 25 mei 2021 aangepast door Vastone Quote
Annem@rie Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 @Vastone de courgette is de Black beauty. Het zijn niet de spannendste soorten die ze erin hebben gestopt 1 Quote
Vastone Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Ha dat dacht ik stiekem al, maar komt in dit geval goed uit gezien ik al gele en witte/lichtgroene gezaaid had. Quote
donaldk Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) 15 uren geleden, Annem@rie zei: @Goudsbloempje2 en @marjoleinvdh het is inderdaad flespompoen. Ik heb een tijd geleden een hele tijd in de chat gezeten met de klantenservice om erachter te komen wat het allemaal is, wel zo handig! Ik bleek ook twee pompoen zaadjes te hebben, ging mij vooral om de juffertje in 't Groen die in het andere bakje zat. Weet je ook wat voor Cherrytomaatjes het zijn? Struikjes? Ik heb de tweede tomaatjes moestuin net ook maar klaargemaakt. Eerste ronde had ik ~10 zaailingen in 450 ml potjes gezet. Courgette heb ik nog een derde tuintje van staan die ik nog niet heb gezaaid. Uit de eerste twee heb ik nu vier zaailingen, vijfde deed het slecht en is gesneuveld. Ik heb er dus drie buiten staan wederom in de kleine ronde modiform potjes. Een doet het echt geweldig, de andere twee goed. De Black Beauty ken ik. Werden destijds ook uitgedeeld op Kom in de Kas. Heb ik dus nog een aantal zakjes met elk zes zaadjes van liggen. Palmkool heb ik ook gezaaid,lust ik ongetwijfeld niet en waar laat ik ze, maar er zat ook een Klaver bij en dat is een mooie bodem verbeteraar. Of was het de Kamille en zat de Klaver ergens anders bij. Ik had ook drie Zonnebloem zaadjes, dus ook net gezaaid. Nu heb ik nog twee Andijvie (met...) en een Courgette setje staan, nog droog in het kartonnen hoesje. 26 mei 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Annem@rie Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) @donaldk De tomaten zijn cerise rouge. Aan het eind van de actie lagen er bij de AH waar ik kom, allemaal sperziebonen zaden onderin de bak. Die heb ik allemaal meegenomen. Ik vond het wel handig om te weten of het stam- of stokbonen waren, vandaar dat ik contact heb opgenomen en heb ik ook meteen van alle andere zaden gevraagd wat voor soort het is. Nu heb ik dus dus ongeveer 100 sperziebonen staan die ik vandaag ga uitplanten. Dat zijn Faraday stambomen. Van de sperziebonen is er 1 niet opgekomen dus dat vind ik een hele mooie opkomst, nu alleen nog plek vinden… Ik heb dit jaar extra palmkool gezaaid (niet van AH) omdat het juist zo lekker is 26 mei 2021 aangepast door Annem@rie 2 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Palmkool is heerlijk! Lekker in de roerbak of in een omelet, zou het zeker eens proberen mijn moestuintjes zitten nog dicht.. ik ga maar eens kijken wat ik heb. Misschien wel interessant om te weten dat de AH zijn best heeft gedaan om zo veel mogelijk biologisch zaad te gebruiken. Las ik laatst op een blog van iemand die daar over had geïnformeerd Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 De pompoen durfde ik wel aan en die is ondertussen ook goed opgekomen. De tomaten en sperziebonen zitten nog in de verpakking omdat ik hele slechte ervaring heb met het zaaien daarvan zonder te weten welke soort het is - zit je het hele seizoen tegen zo’n lange stok aan te kijken en dan blijken het stambomen en een struiktomaatje te zijn 😬 Bedankt @Annem@rie nu kan ik ze volgend jaar met een gerust hart zaaien 😊 1 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Wie wil mij helpen met deze puzzel? De meegeleverde naambordjes lijken niet helemaal bestendig voor twee weken regen en zijn volledig weggevaagd. Vraag is dan ook welke 6 (of 5) plantjes heb ik hier? Linksonder is sla en rechtsboven lijkt me rucola. linksboven kan ik alleen onkruid herkennen. Ziet iemand nog iets anders? Links midden is me nog onduidelijk. Kan iemand er iets van maken? Anders zal ik ze nog even door laten groeien. Rechts midden - zou dat juffertje in het groen kunnen zijn? Rechtsonder is best een specifiek blad - iemand een idee? Quote
mdubbelm Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Rechtsonder lijkt juffertje in het groen. Rechtsmidden is eerder rucola. De rest is nog klein. Weetje wel wat er in had moeten staan? Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Ik weet het niet met zekerheid. Maar als ik naar de totale lijst kijk zou er naast de genoemde ook weleens salie, boekweit of korenbloem tussen kunnen zitten. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Kwamen ze bij jullie ook zo bizar snel op? Ik heb woensdag met mijn dochtertje de moestuintjes gezaaid, en zaterdag waren de inkarnaarklaver en de rucola al boven, en vandaag volgden de komkommer, zonnebloem en palmkool Quote
Arja Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 1 hour ago, Goudsbloempje2 said: boekweit Boekweit ziet er anders uit, dat zie ik hier niet bij. Foto van mijn boekweit: Quote
donaldk Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 (aangepast) Ik heb nog twee keer Andijvie/Cosmea liggen en een keer Courgette/Phacealia. Ik had de tweede cherry tomaatjes toch gezaaid, kwam ik in kasje, bleek eerste zkaje al 15 plantjes te hebben opgeleverd, dus eigenlijk zonde van die twee moestuintje, had ik dus ook kunnen bewaren voor volgend jaar? Iemand in de buurt die wat wil ruilen? Noord-Holland /Zuid-Holland grensregio. @marjoleinvdh Hier was er gisteren ook al iets boven, zo even kijken hoe het er nu voorstaat. Ook geen zakjes meer in de winkel, gisteren, die anti plastic rage. Goede plastic rietjes gaan honderden keren mee papier twee keer zuigen... Ook in een kasje redden de papieren labeltjes het niet, hoor. 31 mei 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 https://www.123zaden.nl/cherrytomaat-cerise-279 deze? Dat zijn dus grote planten, indetermined? Ik heb al zoveel youtube voorbeelden gezien hoe die te snoein/dieven, maar krijg het maar niet onder de knie, vergeet het ook iedere keer hoe het zou moeten. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
marjoleinvdh Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 Dat zijn inderdaad grote planten ja en kun je het beste dieven. Het principe is vrij simpel, je moet leren om het verschil te zien tussen een groeitop en een blad. En dan onthoud je dat een groeitop enkel boven in de plant hoort te zitten, en dan 1tje. Alle toppen die je verder tegenkomt (meestal in de oksel van een blad) haal je weg. Quote
donaldk Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 Ik ziet dat er van bakje twee nu al weer vijf tomaatjes zaailingen zijn ontsproten, dus ik heb over... Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
redzebra Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 (aangepast) Diana geeft een duidelijk overzicht van dieven met foto's, https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ en om te oefenen staat er ook een testje https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/test-tomaten-dieven/ Op die kerstomaatjes kan je ook gemakkelijk 3 stammen of meer laten groeien als je voldoende plaats hebt, dat is geen probleem voor die plant. 31 mei 2021 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.