Ga naar inhoud

Saffloer (Carthamus tinctorius)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Naar aanleiding van een update in het Moestuin Seizoen van Jane Doe, bij deze het draadje over de saffloer. Foto's, wetenswaardigheden, ervaringen zijn welkom!

De enige foto die ik nog van de saffloer uit eigen tuin heb, is meteen ook al heel lang mijn avatar/profielfoto alhier. Het moet in of voor 2013 zijn geweest, toen is de pc gecrasht met alle foto's van voorheen. Vanaf 2014 bewaar ik opnieuw tuinfoto's en de saffloer staat er niet meer bij.

Omstreeks 2013 kwam de saffloer in mijn huistuin van toen op uit vogelzaad. Sindsdien heb ik geen saffloer meer geteeld - tot nu toe. Er zijn zaden onderweg, met dank aan Arja.

Ook van mij straks meer over het uitzaaien, telen en gebruik van de saffloer.

• Like 2
Geplaatst:

Dank HuubvG, kunnen we hier onze ervaringen en foto's plaatsen over saffloer.

Zoals beloofd de eerste foto's van de zaailingen in pot, die nog in de kas staan tot ijsheilige.

Een zakje zaden, paar zijn niet gekiemd, ze krijgen een mooi plekje in de keukentuin.

image.thumb.jpeg.d328afcbd3bc4372cf5ad55a561a8d8a.jpeg

Het is grappig te zien, dat ze nu al hun bladstekeltjes hebben.

image.jpeg.edc2aa6f0942ac1c1333d3229fcbaf91.jpeg

Er zijn gele en oranje gekleurde bloemen, ben zeer benieuwd of het tinten kleuren of echt kleuren zijn.

De bedoeling is voor natuurlijke kleurstof met bakken en koken. Maar distelolie en snoepgoed kips en vogeltjes kan ook.

• Like 2
Geplaatst:

Toevallig heb ik enkele maanden geleden ook zaad van saffloer 'zanzibar' bij Chiltern Seeds gekocht, samen met vele andere (snij)bloemen. Ik dacht leuk bloemen tussen de fruitbomen bij het terras (werk in uitvoering, bloemen moeten nog gezaaid worden, terras nog gelegd worden en fruitbomen moeten nog geplant worden).
En af en toe wat plukken voor de vaas.

• Like 1
Geplaatst:

Gezellig topic, de kleirdistel zal weer bij ons een come back maken. Net nog de kiemlingen water gegeven, is in de kas al snel warm en met zon heet. De ramen doe ik s'ochtends open en s'avonds dicht, dat maakt zoveel verschil in temperatuur. 

Weet iemand of konijnen en hazen graag van de distels knabbelen? We hebben een oude haas die hier dagelijks zijn bezoek brengt, tot nu toe nog niks kapot gebeten op de muizen na. 

Zo nu even snel de kleine grote man van Kindergarten ophalen. En Sultan roept ook alweer, even wachten dan kunnen we je uitlaten jongen.

Geplaatst:

Arja je zaden zijn vandaag aangekomen, maar zijn er toch teveel. Dat vak krijg ik wel mooi vol met al die zaden en dan kan ik zaadgoed winnen voor anderen liefhebbers. Dus vooral melden in dit topic, dat ik wat met de tijd kan sturen.

Zo maar even wat sandblocks persen en dan de eerste zaaien.

Arja bedankt, dankzij jou kunnen we een saffloervak in de keukentuin planten!

• Like 1
Geplaatst:

Arja speciaal voor jou en alle anderen foto's van de net gezaaide zaden van jou.

De sandblocks geperst en in de tray, klaar voor zaaien.

image.jpeg.0bd7d5f8fd297db686069d61583d0192.jpeg

Per sandblock 1 zaadje, meer kan ook maar dit keer niet.

image.jpeg.2252ac3294b233af8659af65d25c8046.jpeg

Ocd de zaden moeten netjes in het midden.

image.jpeg.b550f1c8936656f90678800382e4685c.jpeg

Wit zand over en water geven.

image.jpeg.66d1ae77d8b0349e2601427e8f8fcbc6.jpeg

Water gegeven en wegzetten.

image.jpeg.e9aa536b51e11a12c2cd3cd7339092e8.jpeg

En in de stelling met top, nu is het afwachten tot ze kiemen. En dan krijgen ze weer water en kan de top weg.

Ben benieuwd hoe snel deze kiemen, is nu wel warm met wat zon in de kas. Maar de nachten nog koud, paar dagen tot weekje. Wat gokken jullie?

• Like 3
Geplaatst:

Netjes Jane Doe.

Hier zijn ze gewoon slordig in een bakje gezaaid. Wel snelle kieming dus, binnen enkele dagen.

20210417_081628.jpg

Er is nog een zakje zaden over, te geef uiteraard, zelf ook gekregen.

Geplaatst:

HubbvG slordig in een bakje wel nee, gewoon in een bakje gezaaid en dat werkt toch ook prima. Komen al mooi op zo te zien, zal nu wel snel gaan. 

Arja die van jou gaan als een speer zeg, hier genieten ze van het zonnenbaden in de kas en doen rustig aan pauze maken en zo hebben geen haast.

Straks nog een tray blocks en zaaien, zo krijgen we wel die kleine vierkante m blok in het bloembed in de keukentuin vol. En kunnen we zaden winnen, voor volgend jaar. Dan kan ik zakjes zaden naar liefhebbers die deel willen nemen aan dit topic of gewoon voor de leuk sturen. 

Geplaatst: (aangepast)

@Arja Krijgt uiteindelijk ieder kiempje een eigen potje of hoe doe je dat? En beschadig je daarbij de wortels niet? Tot nu toe zaai ik vaak 1 of een paar zaadjes per potje en dan knip ik er de rest eruit uit als er meer opkomen maar als het goed gaat om ze later alsnog te verspenen wil ik dat ook wel gaan proberen.

aangepast door nello87
Geplaatst:

Acpronk dat is snel!

Nello je hoeft ze niet uit te dunnen, als ze groot genoeg zijn kun je ze in potten doen. 

Hier zaaien we in sandblocks, de blocks in de pot en klaar. Maar na ijsheilige slaan we de pot over en planten we de blocks meteen op hun plek. 

Geplaatst:

@nello87Ik denk idd dat ik ze allemaal hun eigen potje moet gaan geven, ze worden nu te groot en het wordt te krap.  Er blijft nachtvorst voorspeld worden, dus ze kunnen nog niet buiten in de volle grond uitgeplant. 

20210422_130754.jpg

Geplaatst:

Arja die van jou groeien sneller en zijn al groter, hier doen ze maar rustig aan. Staan alleen in de pot in de kas, worden ze teveel verwend of hoe zit dat.

Lijkt alsof de blaadjes er anders uit zien?

Geplaatst:

Ik vind ze echt op de gewone distels en hun familie lijken. Zelfde bladvorm enz.

Ze stonden eerst binnen in de kas, nu buiten. 's Nachts rits ik de plastic tent dicht, overdag staat die open. 

En ik zing elke dag een liedje voor ze.

20210423_104333.jpg

Geplaatst:

IMG_0969.JPG.93c8ac4c340cca525e915762db2ee7fa.JPG

De kiembladen zijn wel hetzelfde, de echte bladeren krijgen die distelvorm.

Zaden kloppen dus moeten wel alle echt saffloer zijn.

Hier is nog steeds nachtvorst, dus blijven mooi binnen tot ijsheilige.

Worden vertroeteld net als de smeerwortel van RobO en alle anderen plantjes.

Zal dit weekend weer foto's maken, kijken of jullie verschil zien.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...