Cas Geplaatst: 11 april 2021 Geplaatst: 11 april 2021 Hallo, Recent heb ik een hommel nestkast gemaakt. Nu heb ik een aardhommel gevangen die opzoek was naar een nestlocatie. Deze vloog dicht bij de grond en was duidelijk opzoek naar een holletje. De hommel heb ik in het kastje gestopt, met een theelepeltje met verdund honing er op. Het kastje is verder gevuld met zaagsel, blaadjes en mos. Ook zit er rood plexiglas op zodat ik haar kan observeren zonder te storen. Voor nu heb ik de ingang gesloten, in de hoop dat ze een nest gaat starten. Nu heb ik ook bijenpollen besteld, die krijg ik snel binnen. Is het mogelijk haar te voeren tot er werksters zijn, in een gesloten hok en wanneer er werksters zijn ik de uitgang open? Ik heb zo iets gezien op youtube. Graag hoor ik of dit mogelijk is, ik wil natuurlijk niet dat ze sterft door het opsluiten. Voorheen heb ik dit ook gedaan, maar dan zonder opsluiten. Mijn ervaring is dat dit ook heel vaak niet werkt. ps: ze zit nog niet heel lang in het hok hoor :)
Yuras Geplaatst: 11 april 2021 Geplaatst: 11 april 2021 (aangepast) Hier is een topic over hommels... Zelf heb ik dit jaar hommelkast gekocht, lijkt werkt erg goed... 11 april 2021 aangepast door Yuras
Cas Geplaatst: 11 april 2021 Auteur Geplaatst: 11 april 2021 Interessante topic, nu is mijn Duits niet heel goed, maar ik denk dat die kweker uit het filmpje het zelfde doet. Ik waag het er op en hoop dat ze niet dood gaat door het opsluiten.
Patrijs Geplaatst: 11 april 2021 Geplaatst: 11 april 2021 Hommels vallen onder de rode lijst van beschermde diersoorten: Rode lijsten: soort van Rode Lijst Bijen | Beschermde natuur in Nederland (nederlandsesoorten.nl) Ik zou die wilde hommel niet opsluiten in een doosje. 3 De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 (aangepast) @Cas Waarom zou je een hommel forceren om daar haar nest te maken? Vrijheid, blijheid. Als hommels in het verleden niet in de kast bleven, dan hadden ze blijkbaar betere opties, of is de kast ongeschikt. Opsluiting geeft ook stress. Stress staat lijnrecht tegenover voortplanting. Ik vind het erg onlogisch. Edit, ik vind het uitgesproken immoreel, wat je nu doet. Ik wilde dat eerst niet zeggen omdat ik hoopte dat je het zelf inziet. Maar ik realiseer me dat je het topic niet eens hebt gelezen waar Yuras naar verwijst. Alleen met een half oog de filmpjes bekeken. In het topic staan belangrijke dingen over de hommelkast. Maar jij zegt "Ik waag het erop en hoop dat ze niet doodgaat". Hoe haal je het in je hoofd? 12 april 2021 aangepast door fre3ke 3
Flup Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 Je kan beter zorgen dat je tuin hommelvriendelijk / bijvriendelijk is dan een hommel opsluiten in een kast. Ik heb de laatste jaren erg veel hommels en heb een tuin vol bloemen die wat rommelig is. Met rommelig bedoel ik niet netjes opgeruimd en strak aangeharkt, maar rommelhoekjes met snoeiafval, beschutte hoekjes met verstopplekken / nestplekken en veel bloemen het hele jaar door zo goed en kwaad als het kan. Je hommel opsluiten en hopen dat er een andere hommel bij komt is natuurlijk onzin, dat gaat niet lukken zo. Het beestje vrijlaten geeft nog de grootste kans op een hommelnest dan wat je nu doet. De natuur kun je niet sturen door opsluiting, je kunt hooguit de leefomstandigheden verbeteren in je tuin door je tuin hommelvriendelijk in te richten. 4
Heleen1963 Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 Misschien is het een idee voor u om bij een circus te solliciteren: Dan kunt u dieren misschien dresseren , met een beetje geduld doen paarden leeuwen en aapjes wat u wilt . Waar bent u in vredesnaam mee bezig ?? Laat het beestje onmiddellijk los, zet uw tuin vol met hommelvriendelijke planten en een hommel redt zich uitstekend zonder uw dieronvriendelijke bemoeienis . 2
Cas Geplaatst: 12 april 2021 Auteur Geplaatst: 12 april 2021 Jammer te lezen dat mensen hier geen begrip voor hebben. Als jullie goed hadden gelezen ik citeer “Graag hoor ik of dit mogelijk is, ik wil natuurlijk niet dat ze sterft door het opsluiten. “ Waarop er gewoon normaal advies gegeven had kunnen worden. Misschien iets in de zin van, dit kan je beter niet niet doen, omdat... . Even feedback op de uit de slof geschoten mensen hier boven in. daarnaast vind ik de kweek hommels dan ook niet bepaald acceptabel, deze worden op grote schaal gekweekt, en hebben geen mogelijkheid om vrij te vliegen. Want ja.. vrijheid is blijheid toch? En als we dat vinden zullen we dan ook gelijk maar geen groente uit kassen eten, die op deze wijze worden bestoven? Want ja zo stimuleren we de kweekhommels! Het provocerende gedrag van jullie staat mij helemaal niet aan @Heleen1963 en @fre3ke . Maar dat heb je met het internet, mensen denken dat ze altijd alles mogen zeggen. Dier onvriendelijk, moet je dat nou horen. Zegt iemand van de generatie waarvan het ze niks interesseert of de aarde nog even langer mee gaat. Hoe halen jullie het in je hoofd...
loes Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 (aangepast) En de manier waarop jij nu spreekt is netjes? Je komt het forum binnen via de achterdeur, zonder je voor te stellen en spreekt dan zo over vaste forumleden. Bedenk eens hoe dat zou zijn als een onbekende bij jou vriendengroep binnen komt stampen en kwaad gaat spreken over enkelen van je vrienden? Mocht je een nieuwe poging willen doen: hier is de voordeur Als je iets met dieren wil doen waarover je twijfelt informeer dan eerst of het mogelijk is voordat je het plan uitvoert. Je wil niet dat het beestje sterft door opsluiting dus doe dat dan ook niet voordat je weet of het kan en wat je precies moet doen. 12 april 2021 aangepast door loes 1
rorror Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 Helaas maakt een imker in zijn leven ook meerdere fouten waardoor deze meerdere nesten in zijn imker leven verliest. Je hoort daar weinig over. Je moet ergens beginnen, als je nu 3 koningen dood maakt, om daarna 10jaar succesvol hommels te kweken en te kunnen uitzetten. Dan zeg ik, ga door waar je mee bezig bent. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Heleen1963 Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 (aangepast) Tja als je advies vraagt aan mensen die hier langer rondwandelen en een andere kijk op "dierenliefde " ,hebben kun je verwachten dat ze een ander antwoord geven dan wat jij verwacht .Ga dan niet ontzettend schreeuwen tegen mensen die je totaal niet kent , of anders vraag hier geen advies daaaag 12 april 2021 aangepast door Heleen1963
Arja Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 En toch he.. Een forum met oude én nieuwe leden zou voor iedereen een stuk leuker zijn wanneer een nieuw iemand met een ongebruikelijke vraag een duidelijk antwoord krijgt, zonder hem meteen de grond te boren. Zo. En nu ga ik een bordje erwtensoep eten. Het is snertweer. 1
Jane Doe Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 (aangepast) 3 hours ago, Heleen1963 said: Misschien is het een idee voor u om bij een circus te solliciteren: Dan kunt u dieren misschien dresseren , met een beetje geduld doen paarden leeuwen en aapjes wat u wilt . Waar bent u in vredesnaam mee bezig ?? Laat het beestje onmiddellijk los, zet uw tuin vol met hommelvriendelijke planten en een hommel redt zich uitstekend zonder uw dieronvriendelijke bemoeienis . Een reactie die ook in mijn gedachte op kwam, maar zou het niet zo kunnen schrijven. Ga er van uit dat de hommel weer vrij gelaten is op de plek waar die gevangen is. En dit bij zo een eenmalige actie blijft, beter is eerst info te winnen lezen en vragen. Misschien is een bijencursus een idee, imker papieren halen en dan bijen houden? Volgens mij overleefd het gehele hommelvolk niet maar alleen de koningin (verbeter me ajb, geen verstand van bijen en hommels). Kun je wel zo een doos met een hommelvolk aanschaffen en op een goede plek zetten. Hier passen we de tuin aan voor de insecten, de gewenste solitaire bijen, hommels en vlinders. Dit jaar komen er nog meer bloemenbedden en in de keukentuin bloemen en kruiden. De imker is helaas verhuisd en heeft natuurlijk zijn volkeren meegenomen. Maar ik zag honingbijen uit de omgeving, 5 km radius vliegen ze vertelde de imker. Geen wilde dieren meer vangen en als huisdieren houden, mooi met rust laten. Cas zie dat je nieuw bent en pas 3 berichten geplaatst hebt? Niet verstandig je in een wespennest te begeven, de meeste hier hebben hun ervaring op gedaan en zijn ook imkers onder. Je oogst wat je zaait of zoeits in die zin schiet me te binnen. Als je niet netjes schrijft, krijg je dat terug en terecht. 12 april 2021 aangepast door Jane Doe 1
Jane Doe Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 1 hour ago, rorror said: Helaas maakt een imker in zijn leven ook meerdere fouten waardoor deze meerdere nesten in zijn imker leven verliest. Je hoort daar weinig over. Je moet ergens beginnen, als je nu 3 koningen dood maakt, om daarna 10jaar succesvol hommels te kweken en te kunnen uitzetten. Dan zeg ik, ga door waar je mee bezig bent. Serieus zeg je nu werkelijk ga door met wilde hommels vangen, al gaat dat ten koste van die hommels? Zie je het al voor je dat men wilde (solitaire ) bijen gaat vangen en als honing bijen gaat houden? Is er geen verschil tussen de wilde en door de mens gehouden hommels en bijen? Denk dat een imker die teveel volkeren verliest snel stopt, 75 a 100 per volk of rond de 150 per kast met volk is toch prijsje, om je ervaring op te doen en volkeren te verliezen. Dacht dat er 2 cursussen waren in Nederland en Duitsland (anderen landen vast ook) en dat je theorie en praktijk moet doen en eerst je ervaring op doet bij een anderen imker? In Nederland krijg je een volk en Duistland geld of andersom. Hoe dan ook ik heb voor mezelf besloten bijen houden aan imkers over te laten. De bijen hebben net zoveel verzorging als de kips of hond en co nodig, niet dagelijks maar komt best wat werk bij. En dan nog de honing, was, kasten en zo. Nee laat maar, dan pas ik liever de tuin aan voor de wilde en laat ze vrij hun gang gaan. 1
rorror Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 9 minuten geleden, Jane Doe zei: Serieus zeg je nu werkelijk ga door met wilde hommels vangen, al gaat dat ten koste van die hommels? Nee dat heb ik niet gezegd. In mijn vorige post kan je letter voor letter, woord voor woord lezen wat ik zei. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Flup Geplaatst: 12 april 2021 Geplaatst: 12 april 2021 2 hours ago, Cas said: Jammer te lezen dat mensen hier geen begrip voor hebben. Als jullie goed hadden gelezen ik citeer “Graag hoor ik of dit mogelijk is, ik wil natuurlijk niet dat ze sterft door het opsluiten. “ ....... Dier onvriendelijk, moet je dat nou horen. Zegt iemand van de generatie waarvan het ze niks interesseert of de aarde nog even langer mee gaat. Hoe halen jullie het in je hoofd... Goeie grutten, over vooroordelen gesproken! Dit soort verwijten (en erger) is precies de reden dat ik niet in facebookgroepen over tuinieren zit. Veel jongere, beginnende tuinierders veroordelen de traditionelere tuinierders die al jarenlang tuinieren om hoe zij tuinieren. En dat terwijl die jongeren zelf nauwelijks ervaring hebben. Maar wel gelijk een ander veroordelen omdat die bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen gebruikt. Die gebruik ik overigens zelf niet, maar ik zal een ander er niet zomaar om veroordelen. Daarmee kom je namelijk niet verder. De natuur is niet maakbaar, je kunt hooguit in je eigen omgeving de leefomgeving voor dieren / planten optimaal maken. Wilde dieren en insecten opsluiten is overigens ook niet mijn idee van diervriendelijkheid, daarin geef ik freake en Heleen gelijk. Ik zou eerst een cursus bijen houden volgen, die kunnen daar ook wel wat over hommels vertellen, denk ik zo. 5
Aanbevolen berichten