heidike_21 Geplaatst: 4 december 2011 Share Geplaatst: 4 december 2011 Het seizoen is nog maar net gepasseerd en wij denken al terug na over wat er volgend seizoen inkomt .Wij hebben alvast een appelboom , blauwe bes , rode bes en braam staan .Verders komen er volgend seizoen allemaal nieuwe plantjes !Het volgend seizoen hoop ik heel anders aan te pakken en enkel hetgeen zaaien dat wij graag eten .Vorig seizoen had ik er maar wat op los gezaaid !Het was tenslotte mijn eerste seizoen .Wat zetten wij dit jaar zoal in de serre ? Om te beginnen wil ik er zeker meloenen en komkommers in .Ik heb gekozen voor een water ( sugar baby ) en suikermeloen( galia) .Voor de komkommers neem ik ze in snackvorm .Lekker om bij de tv te snoepen Vorige week heb ik een bestelling gedaan bij Vreekens zaden .Hier heb ik ook een tomatenboom besteld .Deze gaat nog even binnen en na de vries periode zet ik hem ook in onze serre .Ook een nieuwe druivensoort komt er dit jaar in .Blauwe druifjes Buffallo of iets dergelijks .Heeft er iemand al ervaring met dit ras ? Kleine snackpaprika's komen er dit jaar ook in .Vorig seizoen heb ik ook paprika's geplant en deze deden het zeer goed in de serre .Ook komen er wat boontjes in , augurken , courgettes , mini sla , mini bloemkool en rammenas Verders krijgt mijn zoontje een eigen plaatsje .We maken voor hem een vierkante meter bak .Hier komen minibell tomaatjes in , amsterdamse bakworteltjes , radijs , gele postelein en nog verschijdenen eetbare plantjes .Ik ben er nog niet echt uit welke .Later zet ik er even een foto van onze moestuin bij Achter de serre hebben we laatst ook nog een plaatsje bij gekregen .Daar komen aardbeien , rabarber , berendruif en chinese jam .Ik zelf laat voor mij ook een vierkante meter bak zetten .Hier komen al mijn kruiden in .Zo dit was dan een klein overzichtje voor het volgend seizoen http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 4 december 2011 Share Geplaatst: 4 december 2011 Mischien dat het een ander soort is dan ik denk maar berendruif in Nederland is een plant die giftig is voor mensen al eten sommige vogels de bessen is hij niet geschikt voor menselijke consumptie.Mogelijk noemen jullie in Belgie een andere plant Berendruif ? Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 4 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 4 december 2011 Mischien dat het een ander soort is dan ik denk maar berendruif in Nederland is een plant die giftig is voor mensen al eten sommige vogels de bessen is hij niet geschikt voor menselijke consumptie.Mogelijk noemen jullie in Belgie een andere plant Berendruif ? Volgends vreekens zaden zou deze werken tegen blaasontstekingen .Ik hoop dus stiekem dat jij het mis hebt anders heb ik hem voor niets gekocht p.s : volgends de geneeskunde zouden het de bladeren zijn die werken tegen een blaasinfectie niet de bessen http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 4 december 2011 Share Geplaatst: 4 december 2011 Dat van die medicijnen klopt maar om dat zelf te gebruiken zou ik voorzichtig mee zijn wordt wel vaker metgiftige dingen medicijnen gemaakt, maar dan in speciale en ik neem aan bv hele lichte oplossingen.Verbaasd me zeker niet dat hij bij Vreeken vandaan komt ik twijvel daar weleens meer over wat ik zie staan, ik zag hem staan onder catogorie kruiden maar ik zou dan zelf bv verf-kruiden neergezet hebben en dat er geen vermelding bij staat dat bes niet eetbaar is is ook niet verstandig waneer andere bronnen zeggen giftig, maar goed doe er maar voorzichtig mee. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 4 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 4 december 2011 Dat van die medicijnen klopt maar om dat zelf te gebruiken zou ik voorzichtig mee zijn wordt wel vaker metgiftige dingen medicijnen gemaakt, maar dan in speciale en ik neem aan bv hele lichte oplossingen.Verbaasd me zeker niet dat hij bij Vreeken vandaan komt ik twijvel daar weleens meer over wat ik zie staan, ik zag hem staan onder catogorie kruiden maar ik zou dan zelf bv verf-kruiden neergezet hebben en dat er geen vermelding bij staat dat bes niet eetbaar is is ook niet verstandig waneer andere bronnen zeggen giftig, maar goed doe er maar voorzichtig mee. Dat zal ik zeker doen hoor Het zijn maar zaadjes dus als het mij uiteindelijk niet bevalt , plant ik hem wel niet Als ze dan toch giftig zijn , vind ik het te gevaarlijk om in de tuin te zetten Het zou erg zijn als mijn zoontje er van zou gaan snoepen http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 4 december 2011 Share Geplaatst: 4 december 2011 Ja dat wil je niet, en ik vindt ookwel dat het precies daarom vermeld hoort te worden bij een plantverkoop, maarja.Mischien in pot dat je die hoog kan weg zetten. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 4 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 4 december 2011 Ja dat wil je niet, en ik vindt ookwel dat het precies daarom vermeld hoort te worden bij een plantverkoop, maarja.Mischien in pot dat je die hoog kan weg zetten. Inderdaad , dat lijkt mij ook wat http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 5 december 2011 Share Geplaatst: 5 december 2011 wat er allemaal wel niet verkocht wordt onder de noemer 'geneeskrachtig' bij de afdeling kruiden....ik vind het regelrecht gevaarlijk! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 5 december 2011 Share Geplaatst: 5 december 2011 Ben ik met je eens Eva je moet dat soort dingen echt nog zelf checken op internet of wat voor een info. bron dan ook, en zit inderdaad vooral in kruiden verkoop. Nog een vraagje uit nieuwschierigheid ik dacht dat Heidike een vrouw was maar Axel lijkt mij weer een man Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 5 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 5 december 2011 Ben ik met je eens Eva je moet dat soort dingen echt nog zelf checken op internet of wat voor een info. bron dan ook, en zit inderdaad vooral in kruiden verkoop. Nog een vraagje uit nieuwschierigheid ik dacht dat Heidike een vrouw was maar Axel lijkt mij weer een man Ik ben heidi , vrouwelijk dus .Mijn zoontje waarvoor ik een moestuin heb aangemaakt , heet axel http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 5 december 2011 Share Geplaatst: 5 december 2011 Oke ik bgrijp het nu Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 18 december 2011 Auteur Share Geplaatst: 18 december 2011 Weer even een kleine update .Gisteren heb ik mijn 5 eetbare knollen van de chinese Yam in pot gestopt .Vandaag heb ik mijn platte grond gemaakt .In de serre komen er 2 MM bakken .1 gevuld met met 16 Evie2 aardbeiplantjes .Deze bestel ik eind januari- februari bij duivenoord .In de 2 MM bak komt er het volgende 1 of 2 x minibel tomaat , peterselie , tuinkers , wortelen , gele postelein , chrysanto eetbaar , radijs , eetbare melde en 2 plantjes snackpaprika .Op de overige plaats in mijn serre komt het volgende : Buitendruif Bufallo , tomatenboom , 2 x watermeloenen , 2 x snackkomkommer , 1 x mexicaanse komkommer , bloemkool , sla en snijbiet .Achteraan de serre : Vlinderstruik , chinese yam , boontjes , javathee , leeuwenstaart , mais en zonnebloemen .Dit was dan een klein overzicht .Later volgen er foto's http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 13 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 januari 2012 Vorige week even naar het tuincentrum geweest en een leuk kransje gekocht voor de vogeltjes Dan kunnen zij ook eens van wat lekkers snoepen .Vandaag weer wat nieuws besteld bij bakker hillegom .Mijn 75 aardbeiplantjes ( het zijn er ondertussen wat minder geworden ) duokers en een dwergpeer .Alhoewel ik de informatie niet goed begrijp .Volgends de informatie van bakker kan hij in pot , hoewel er bij de grote wel op staat 2 meter .Een boom van 2 meter past toch niet in een pot of ben ik verkeerd ? Ik plant hem in ieder geval achter de serre in volle grond , dan denk ik toch een grotere oogst te bekomen .Veel ervaring heb ik niet met bakker hillegom .Vorig jaar 3 rozenstruiken gekocht bij hen maar die waren al vertrappelt door de hond van de buren voor er rozen aankwamen .Aardbeien had ik er 2 jaar terug ook gekocht maar veel te vroeg dus ze waren al stuk voor ik ze in de grond kon zetten .Ik heb aan bakker gevraagd om mijn pakket pas midden februari te bezorgen hopelijk geven ze er wel een oor aan http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 25 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 25 februari 2012 Hier zijn we weer na een korte winterstop !Vandaag was het zo'n mooi weertje dat ik vandaag maar weer eens begonnen ben .Vandaag heb ik alvast plaats gemaakt voor de erwten die vanaf vandaag in de serre gaan .Even dan maar mijn serre opgekuist . Voor de vorst begon heb ik even mijn 2 planten goji bessen in de serre gezet .Ik las ergens dat ze het eerste jaar niet echt vorst bestendig zijn .Dit maal was mijn voorgevoel juist want ook deze hebben het overleeft .De groene blaadjes komen er weer aan Ook de aardbeien zijn vandaag naar de kapper geweest .Ik heb er toch heel wat slechte bladeren afgeknipt .En ja hoor daar komt ook alweer nieuw leven in . Verder nog nieuw leven gevonden in mijn moestuin .Al slaag je me dood maar ik weet echt niet wat het is .Misschien mijn chocoladebloem die weer weerder keert ( als ik het juist verwoord )In ieder geval een deugeniet die zomaar de moestuin binnen kruipt Volgend weekend maken we wat voor de vogeltjes en het idee heb ik hier van het forum gehaald .Hartelijk bedankt voor diegene die er een foto van poste .Ik had namelijk een tijd geleden een krans gekocht en opgehangen aan ons kot maar het word niet opgevallen door vogels .Nu heb ik het volgende idee '' gestolen '' Van mijn dode boom gaat straks een deel afgezagen worden :Plankje erop en mijn mooie krans erop .Een leuke verrassing voor de terugkomst van onze zo mooi fluitende vogeltjes http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 13 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 maart 2012 De afgelopen dagen is het weer eens lekker weer geweest .Wij zijn dus weer ijverig aan het werk geweest .Allereerst heb ik samen met zoon lief pofmais en zonnebloempitten gezaaid . Hier een foto van mijn zoon .Ik heb hem namelijk een tijd geleden met de pot choco betrapt ! Hij krijgt ook een stukje moestuin .Het achterste gedeelte is voor mijn .Hier staan op het moment erwten en enkele japanse wijnbessen .Volgend weekend maak ik even een draad voor de erwten .Misschien komen er aan de andere kant van de draad dan ook nog erwten Verders komen er nog pompoenen op dit stuk . Het voorste stuk is voor mijn zoon daar komt oost-indische kers , zonnebloemen , pofmais en enkele aardbeien In de serre staan nu een 16 tal savooikolen .Nog nooit gegeten maar altijd het proberen waard .Verder komt er in de serre 2 x watermeloen , 2x snackkomkommer , snackpaprika , wedstrijdaubergine enz.... Ook de aardappelen van Jeanne zijn aangekomen .Zij staan ook al in de emmer .In de houten kist bovenaan staan aardbeien . Verder het beeldje waar ik zo trots op ben ! En de pas geplante struiken : rode bes , framboos , goji bes , blauwe bes en zwarte bes. Zo dit was het dan met later meerdere foto's http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 maart 2012 Share Geplaatst: 13 maart 2012 Zo wat een knap kind zeg,en dan die haartjes,verder vraag ik mij af of je niet teveel grond bij de aardappels gedaan hebt? want je moet ze nog 2 x aanaarden,dan vormen ze meer knolletjes. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 13 maart 2012 Share Geplaatst: 13 maart 2012 Een aardige fotoreportage. En wat een choco liefhebber is je zoon Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 13 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 maart 2012 Zo wat een knap kind zeg,en dan die haartjes,verder vraag ik mij af of je niet teveel grond bij de aardappels gedaan hebt? want je moet ze nog 2 x aanaarden,dan vormen ze meer knolletjes. Er moet dus minder zand in ? wat bedoel je met aanaarden ? http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 maart 2012 Share Geplaatst: 13 maart 2012 Nu als de plant zo'n 15 á 20 cm groot is,dan doe je er weer wat grond op,tot dat die net onder de nieuwe grond staat,of 2 blaadjes er boven, dan laat je hem weer groeien,en herhaal je dit. Dus ik zou er wat grond uit halen, en zo'n 30 cm grond er in doen, dan de aardappels er op met de spruiten naar boven, en dan een laagje van een cm of 15 er op doen, en dan wachten tot dat hij weer een cm of 15 is, en dan aanaarden,pas op de spruiten als je het over nieuw doet daar die snel afbreken succes Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 13 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 maart 2012 Ik ga zo dadelijk de aardappelen weer uit mijn emmertje doen .even op ten nieuw proberen dus http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 maart 2012 Share Geplaatst: 13 maart 2012 voorzichtig doen hoor Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 13 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 maart 2012 voorzichtig doen hoor Natuurlijk , ik zal mijn best doen http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 maart 2012 Share Geplaatst: 13 maart 2012 En is het gelukt? i hope so, succes Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 16 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 16 maart 2012 En is het gelukt? i hope so, succes Ja hoor het is gelukt http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heidike_21 Geplaatst: 15 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 april 2012 Vandaag was het over het algemeen droog dus heb ik nog heel even in de tuin gewerkt .En overal nog eens rondgezien of er al iets veranderd was ........ en ja hoor .Ondertussen krijgt mijn appelboompje bloesems .Vorig jaar heb ik er een enorme oogst van gehad .Ik wilde er toen confituur van maken maar die is helaas mislukt .Wat ik er dit jaar mee ga doen is mij een raadsel ....... Misschien een 2de poging wagen Trouwens dit jaar diende mijn appelboom als paasboom .Ik had eitjes gekregen van de schoonmama Ook aan de bessenstruiken die ik vorig jaar kocht bij fruitbomen.nl beginnen zich nu ook al bessen te vormen .De foto's waren niet echt duidelijk maar dit is de duidelijkste foto : Aan de linkerkant van het plantje is wat te zien . Ondertussen heb ik ook een nieuw hekje gekregen van mijn verloofde , zodat onze hond er niet meer over kan .Ik heb het er nu zelf wel een stuk moeilijker mee met de plantjes te gaan water geven want ik ben namelijk ook maar een kleine persoon met niet al te lange benen .Gelukkig helpt mijn zoontje ook af en toe . Hier een foto van de aardappelen die ik hier op het forum gekregen heb en de savooikooltjes die ik een tijdje geleden gekocht heb .Ze doen het goed vind ik persoonlijk . Nu even de paprika-afdeling .Het gaat vooral om de rode paprika en de snackpaprika .Vooral op de snackpaprika ben ik onzettend gek .Ze hebben zo'n heerlijke smaak Dit zijn de eerste plantjes .Ik dacht dat ik te kort zou komen dus heb maar een 2de zaaironde gedaan .Hier dan de 2de zaaironde .Bij het 2de bladpaar verplant ik ze : Hier nog een foto van onze gloednieuwe duo-kers .We hebben hem net geplant en er komen al knopjes aan Dit was het dan weer voor even even foto van de bessenstruik vergeten http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten