Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat er te veel recepten zijn die ik moet delen:

Een Turks hoekje met waanzinnige recepten!

In Turkse recepten gebruiken ze overigens altijd waterglazen en theeglazen als maat, omdat niet iedereen een weegschaal heeft, maar wel iedereen deze glazen.

Speciaal voor@appelvrouw

Het recept van poğaça

Dit zijn zachte broodjes met een vulling van OF

- Gehakt

- feta kaas

- aardappel

Gehakt is uiteraard rund, gefruit met ui, peterselie en aci biber (Turkse pittige paprikapoeder)

De kaas variant is altijd börek peyniri. Dat is een soort feta, maar dan 10% vet. In elke tr winkel te koop en ook hier bij onze jumbo en ah.

Kaas losroeren met veel vers gehakte peterselie

De aardappelvariant

Aardappel schillen, in kleine blokjes snijden en koken. Met aci biber en zonnebloemolie doorroeren. Evt wat gehakte peterselie erdoor.

1 Turks theeglas is 45 gr bloem, 75 ml water/melk en 85 ml zonnebloemolie (aldus het www! Zelf niet nagewogen)

1 theeglas lauwe melk

1 theeglas lauw water

1/2 theeglas zonnebloemolie

2 eiwitten

2 eigelen

3 koffielepels suiker

1 koffielepel zout

1 pak droge gist of half blokje verse

8 theeglazen bloem

75 gr zachte roomboter

Nigella en/of sesamzaadjes voor erop

Water, melk en olie zachtjes opwarmen

Niet heet laten worden, anders mislukt je deeg.

De lauwwarme vloeistoffen samen met je gist en eiwitten voorzichtig mengen. Dan een voor een je glaasjes bloem erbij en doorroeren met een houten lepel. Beetje helpen met je hand kan. Dan de 75 gr zachte roomboter erbij. 5 min flink doorroeren. Is een beetje kauwgom structuur, goed plakkerig. Half uurtje laten rijzen.

Daarna:

Deeg van buiten naar midden vouwen zodat lucht eruit gaat. Dan bolletjes ervan maken en een bestoven aanrecht/dienblad leggen.

Bolletjes uitrollen, helft bedekken met kaas (of gehakt of aardappelmengsel), dichtvouwen en zo alle bolletjes doen. Gebruik bakpapier trouwens, anders plakt de boel.

Druk de bolletjes aan met je vingers. Ik hoop dat je op de foto kunt zien wat ik bedoel. Laat alles een half uurtje staan. Zet ondertussen je oven aan en ruim de boel op.

De eigelen met een eetlepel melk losroeren. De halve maantjes insmeren, strooi er sesam en/of nigella overheen. 30/35 min in voorverwarmde oven van 200 gr C.

Niet laten afkoelen. Direct uit de oven eten. Afiyet olsun.

Poğaça is vers het lekkerst. Daarna moet het opgewarmd worden.

ad1701552723fa263fc88b8afcfd4343.jpg

• Like 8
Geplaatst:

Ow Mellie wat een overheerlijk topic, zat er al stiekum op te wachten ... Precies dit soort eten is mijn smaak, helaas niet van manlief. Een echte Duitser, aardappels en Duitse pot. En ja ik een koser en halal, wat manlief "vergeet" en niet begrijpt. Dus ik ben er druk mee en pas op, extra bestek en servies etc. alles gescheiden houden en steeds schoonmaken. Maar goed zal jullie daar niet mee lastig vallen.

Kijk erg uit naar al jouw smaklijke recepten, lekker voor mijn verzameling met je eigen twist.

• Like 2
Geplaatst:

Gözleme - Turks flatbread

Voor 10 grotere of 20 kleine gözleme (bij ons thuis eet de man er gerust een stuk of 6 en de kinderen waarvan de jongste 2 is, minimaal anderhalve, dus hoeveelheid valt echt reuze mee!)

1 kg bloem plus extra
1,5 theelepel zout
1/2 theelepel suiker
1 blokje verse gist (volgens mij is dat 25 gr, maar weet ik zo niet uit mijn hoofd)
100 ml melk of slagroom EN 100 ml water
OF! 200 ml water (met slagroom is lekkerder, maar kan dus ook alleen met water, dan heb je waarschijnlijk wel nog iets meer nodig dan 200 ml.)
Zonnebloemolie
Roomboter

Vulling

Een pizzapan of grote koekenpan

Maak een kuiltje in de bloem, los je gist op in een klein beetje lauw water. Doe dit in het kuiltje erbij. Roer vluchtig door en doe er dan zout en suiker bij.
Doe het vocht erbij, goed kneden. Indien te nat, iets meer bloem. Te droog, iets meer vocht. Je deeg is uiteindelijk net zo zacht als een oorlelletje (dit is serieus een Turkse omschrijving voor de zachtheid van
deeg !!)

Doe zonnebloemolie op je handen en doe een heel klein scheutje door je deeg. Kneed nogmaals goed door en laat je deeg afgedekt op een warme plaats rijzen. Ik gebruik een Tupperware deegbak, waarmee dat binnen 20 min gebeurd. Geen idee hoe lang het duurt op een normale manier. Het moet verdubbeld zijn in volume in elk geval.

Bestuif je aanrecht met bloem.
Maak 20 kleine bollen (of 10 grote) van het deeg.
Laat dit een kwartiertje rusten onder een theedoek terwijl je je vulling maakt, de afwas doet oid.

Vulling:
Snijbiet
Prei
Flinke bos Peterselie, evt wat pepermunt en/of dille maar in elk geval peterselie
Lente-ui
Feta (2 rondjes uit blik is voldoende voor 1 kg)
Chilivlokken
Zout
Zonnebloemolie

Deze ingrediënten heb ik de laatste x gebruikt. Het was een dunne prei, want een grote wordt niet gaar. Een flatbread is binnen een paar minuten klaar, dus je moet alle ingrediënten goed fijnsnijden. Liever geen prei dan een dikke prei.
Wees niet bang voor chili en zout, anders wordt het een flauwe boel en is zonde. Rest van de ingrediënten erbij en doorkneden met een scheutje zonnebloemolie.

6498e5580079ce01d06a12b83ce2c188.jpg

Variatie tip:
Je kunt ook ui gebruiken i.p.v. lente-ui. Spinazie feta ui en chili vind ik ook een heerlijke variant.

Met een Hollandse deegroller rolt het deeg overigens moeilijker uit. Een (schoon) stuk bezemsteel als deegroller is handiger, maar je kunt natuurlijk gewoon je deegroller gebruiken die je in huis hebt.

Pak een bol. Druk plat. Rol uit tot grootte dinerbord en trek ovaal met je handen. Doe op 1 helft vulling. Doe de andere helft er boven op en druk de randjes goed aan. Doe in de gloeiend hete koekenpan of in je elektrische pizzapan (daar kunnen er ong 3 tegelijk in). Draai om als de onderkant gaar is. (Dat gaat rap! Je moet er bij blijven. Handigst is dan ook het met iemand anders te maken. Iemand rolt uit en vult en de ander draait en smeert.)

Je ziet vanzelf wanneer het gaar is, het gaat dan los van de bodem zitten. Als beide kanten gaar zijn, pak je de roomboter en smeer je de bovenste kant in. Ik snijd een pakje roomboter door midden en smeer dan met 1 helft direct op de gözleme.

c41e006bbd2526ef511eb132b5225e4f.jpg

Direct opeten! Maar 20 stuks is niet weinig natuurlijk, dus er moet vast een gedeelte even liggen. Neem hiervoor een keukenschort of grote theedoek oid. Leg alle beboterde gözleme op een ovenrooster die je goed inpakt. Leg ze naast elkaar tot het rooster vol is en leg dan de volgende rij er boven op.

Snijd de gözleme in vieren (ongeveer) en geniet ervan! Blijft er wat over? Het is heel goed in te vriezen. Opwarmen in een tosti ijzer of koekenpan oid, maar niet in de magnetron. Zonde van de smaak.

Afiyet olsun!

96f4f8d59fa5760cccd70e4fa06413c9.jpg

• Like 7
Geplaatst:

Ingemaakte paprikasalade

Het inmaakrecept voor de paprika’s heeft slechts 5 ingrediënten:

08515e3cec40654a41d2b1bb657f59bb.jpg

Suiker

Olijfolie

Azijn

Knoflook

Zout

Rode paprika’s, liefst punt, maar komt uiteraard niet zo nauw.

563de585a82d070a0fab38baac20a7ea.jpg

In elke paprika doe je 1 theelepel van elk ingrediënt, maar van zout iets minder dan een theelepel en van de olie juist meer, want niet alles glijdt van je theelepel de paprika in. Dat gaat in de oven. Beetje afhankelijk van je oven 30 min roosteren op 230 graden.

Ik heb er nog een tak rozemarijn op gelegd, want in mijn bescheiden mening maakt rozemarijn álles lekkerder! Maar dat hoort niet in het officiële recept, dus 1 bakplaat met en 1 zonder om te kijken of ik mijn variant beter vind.

Zonder de schil te verwijderen, moet je dit in een steriele pot proppen, zo veel mogelijk dat ze het Spaans benauwd krijgen. Gebruik een tang oid om aan te drukken. Paprika’s zijn loeiheet, dus oppassen geblazen! Alle vocht van je bakplaat meegieten in de pot.

f343e98bb91b8e8d7abefe08f358d648.jpg

Pot op zn kop met een doek erover af laten koelen. Dag erop alles rechtop zetten. Is 1 jaar te bewaren. Maar zo ver komt het niet. Geloof me.

c0faf6a246f43716907f0b96a24b9d1f.jpg

Vervolgens ga je een salade ermee maken.

Salade ervan is heel simpel en waanzinnig:

Tr yoghurt met heel veel dille

Je geroosterde paprika’s in reepjes snijden, door de yoghurt met dille en smullen maar!

Toepassingen zijn overigens oneindig. Ook heel lekker door groene, aardappel- of tonijnsalade.

• Like 6
Geplaatst:

Deze salade met ingemaakte paprika lijkt me echt heerlijk! Paprika in combinatie met dille heb ik nog niet eerder gehad, ga ik proberen. Als ik later in de zomer de Piment d’Espelette ga oogsten, ga ik daar ook een pot van maken, lijkt me ook lekker met net een klein beetje pit.

• Like 1
  • 5 maanden later ...
Geplaatst:
Op 5-4-2021 om 14:27, Mellie zei:

Is 1 jaar te bewaren

Hoe lang kan je een open pot in de koelkast goed houden? Ik ga overmorgen ermee aan de slag. Jammer genoeg is al mijn dille uitgebloeid en verdroogd, hopelijk komen er nog jonge plantjes na de eerste herfst regenbuitjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heb ik wel, maar dan moet je je realiseren dat je 5 uur staat en bezig bent. Heb het dit jaar voor het eerst gemaakt en was erg lekker, maar behoorlijk intensief… haast een dagtaak. Wil het best typen, maar alleen als je het ook echt gaat maken.
Niet lullig bedoeld hoor, maar dat typen kost ook veel tijd.

• 1 year later...
Geplaatst:

Gevulde druivenbladeren aangezien dat het enige was waar ik sinds gisteren mee bezig ben geweest.

Je moet uitgaan dat je minimaal 4 uur bezig bent en dan minimaal. Heb je dat er voor over, dan kun je dit recept maken.

Ik ben 7 u bezig geweest met rollen voor een maaltijd voor 5. Dus mocht je tijd en zin hebben, dan kun je dit maken. Of verzamel vrienden en kijk wie het dunst kan rollen. Een wedstrijdelementje doet vaak wonderen

Voor de rijst neem je rondkorrelrijst. Tosya is prima hiervoor. Ook bij ah en jumbo tegenwoordig te koop.
Leg het eerst minstens een uur te week. Een gewelde rijstkorrel smaakt beter. Voor gebruik goed wassen en uit laten lekken. Snijd ondertussen een paar flinke uien en een bol knoflook fijn. Fruiten in een flinke bodem olijfolie en de rijst erbij doen. Glazig bakken. Een lepel goede tomatenpuree erbij (geen Nederlandse, denk aan akfa of oncu uit de Turkse winkel, veel AH’s en Jumbo verkopen ze tegenwoordig ook) en wat scherpe paprikapoeder (wederom niet van die Nederlandse) en zwarte peper. Wat citroenzuur erbij of bij gebrek hieraan sumak. Blijven omscheppen gedurende zo'n 5 minuten. De liefhebber kan er wat pijnboompitten bij doen. Dat doen ze in het Egeïsche zeegebied. Zelf vind ik het lekkerder zonder. Een glaasje water. Heel zacht vuur, niet vergeten! Doorroeren en het water laten opnemen. Als dat klaar is, kan je evt wat fijngehakte peterselie erdoor roeren. Nog een scheutje olijfolie. Jaja, het is een olie gerecht zoals je dat in Turkije noemt.

Dan het blad.
Neem gepekelde druivenbladeren en spoel ze af met een ruime hoeveelheid gekookt water, of overgiet vers geplukte bladeren met een ruime hoeveelheid gekookt water. Het blad verkleurd. Niets aan het handje. Dat hoort.

Knip, snijd of trek het harde steeltje eraf en vul een randje met het rijstmengsel. Oprollen als een sigaar en doorgaan tot er geen blad meer over is, of tot je geen blad meer voor de ogen kunt zien.
Zie foto’s. In de koelkast blijft dit wel 5/6 dagen goed. Je kunt het ook uitsmeren over meerdere dagen.

Klaar?
Dan neem je een pan met de dikke bodem. Een snelkookpan is het beste hiervoor, dus mocht je die hebben liggen, haal die vooral onder het stof vandaan. Spoel hem even af en vul de onderlegger van de snelkookpan eerst met een laagje druivenbladeren. Vervolgens verticaal met de dolma's. Is de eerste rij gevuld, dan volgt er bovenop gewoon nog een tweede Giet een flinke laag olijfolie over de dolma’s. Doe er nog een eetlepel tomatenpuree doorgeroerd in een glaasje water (beetje lobbige consistentie wordt het) en wat citroenzuurkorrels bij. Bij gebrek aan de citroenzuurkorrels kun je ook een verse citroen in dikke schijven snijden en deze er bovenop leggen. Die gooi je na afloop weg.

Zoek een oud gebaksbordje, leg dit er bovenop. Let op; de deksel van de pan moet er nog boven kunnen! Snelkookpan dicht en garen maar tot het fluit, dan laag vuur en nog 20 minuutjes. Beetje afhankelijk van je pan en de hoeveelheid dolma.

Een gewone pan? Het enige verschil is dat jij geen onderzettertje voor de bodem hebt. Dus na een laagje bladeren direct vullen en ook weer alle stappen hierboven incl bord.

Daarna:
De boel overgieten met gekookt water totdat de eerste laag dolma's half onder water staan. En dan mag nu ein-de-lijk het vuur aan en pruttelen maar! De pan gaat minimaal een uur op een laag pitje. Misschien moet je een x een beetje water toevoegen. Niet steeds deksel open en dicht ivm stoomvorming en let er op dat het niet aanbrandt! Zo zonde van je werk.

Haal het bordje uit de pan. Zorg voor een grote schaal waar je de pan opzet. Op z’n kop, beetje wiebelen indien nodig en klaar. De meegekookte niet gevulde bladeren zijn uitstekend om voor te proeven hoe het smaakt.

Serveren met Turkse yoghurt waar een teentje knoflook in is uitgeperst en een kneepje verse citroen over de dolma. Het is veel werk, met of zonder snelkookpan, maar dit gerecht is absoluut de moeite waard.

Afiyet olsun.

523e33ed64531b516e7b79107777ee53.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Wij hebben er net een paar voorgeproefd. Jummm! Ik had ze al heel lang niet meer met vers blad gegeten. Nu al zin in het avondeten. Lekker met cacik met erbij. Jummm

Geplaatst:

Vaak hapjes geproefd met Turks druivenblad, zo lekker! Ik heb een druivelaar - ooit gekregen van een Turk - die weinig druiven geeft, maar vooral gebruikt wordt voor het blad. Dan kan ik daar nu eens gebruik van maken, dankzij je vlot beschreven recept met leuke foto's @Mellie, çok iyi, bedankt! Tijd heb ik wel, geduld ook wel. Knoflook en ui uit eigen tuin, de rest haal ik in huis. Ik hoef gelukkig maar voor 1 persoon te maken, dus het sigaren rollen zal geen uren duren...:)

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Er is zelfs een apparaatje voor @Mellie. Geen idee of het wat is, hoor.

Misschien ga ik het dit jaar ook eens proberen, dergelijke rolletjes. Ik heb meer dan genoeg druivenbladeren, zowel een druif op de volkstuin als twee bij huis. Maar wat me wel opvalt is de lange kooktijd bij alle recepten.

edit: Ik probeer ook nog wat andere groenten recepten voor druivenbladeren te vinden, maar blijkbaar maakt de hele wereld er gevulde rolletjes van 😄

aangepast door woldistel
  • Like 2
Geplaatst:

Ik heb ook zo’n roller van een vriendin gehad. In de tijd dat ik er 1 met het apparaat kan rollen, doe ik er 3 manueel. Het is een verschrikkelijk lastig apparaat. Geen idee waarom ze bestaan

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...