Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goeienavond

We hebben een gazon dat er een beetje oud begint uit te zien (ongeveer 1500m²)

Ik heb deze geverticuteerd in twee richtingen, nu is alles opgekuisd. Mijn volgende stap is volgens mij topdressing gebruiken (of compost), bemesten en als allerlaatste gras doorzaaien. Het is de eerste keer dat ik dit doe en heb al heel wat opgezocht, maar heel veel verschillende informatie.

1) zouden jullie compost gebruiken en dit boven het gras leggen? (ongeveer 1cm dik) Of specifieke topdressing?

2) Daarna zou ik mesten: al gehoord van een boomkweker dat koemest ook goed is. Of toch specifieke mixen mest gebruiken?

3) binnen een maand als de temperatuur rond 15 graden is, zou ik pas doorzaaien.

Graag al jullie meningen!

Alvast bedankt

Geplaatst:

Even uit mijn hoofd.... compost gebruiken dan denk ik...dat mogel. de zon kunnen blokkeren, en dus kunnen leiden to bruine plekken in het gras...?
Koemest lijkt mij een prima optie....een tijd in laten werken, en een aantal weken later dan zaaien, zoals u al van plan was.

Groetjes van Remco.

Geplaatst:

Ik heb over dressing alleen gelezen, in het boek Beter Tuinieren van Rob Herwig. Het wordt gedaan om kuilen weg te halen, je bezemt het dan ook uit. Niet om de bodem te verbeteren.

Ik heb het zelf nooit gedaan, ik ga mijn gazon maar nieuw inzaaien dit jaar. Ik lees dat 1 cm compost of turf in de toplaag helpt bij het kiemen van het zaad. Maar net als Remco denk ik dat je het bestaande gras zou verstikken als je er een laag compost zo oplegt. 

Misschien dressen inclusief bezemen, dan vloeibaar bemesten, en de kale plekken eind april bij zaaien. Koemestkorrels doen er misschien te lang over om af te breken en kunnen je zaad dan verbranden, schat ik in.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nu kan ik morgen mijn gras doorzaaien met een doorzaaimachine. 

De komende week krijg ik topdressing. 

Zouden jullie daar dan nog op lopen over vijf dagen om dan een laagje topdressing op te leggen? Of is dit echt tegen aangewezen?

Geplaatst:

Zaad moet aan de oppervlakte blijven. Je mag er wel op lopen, dat moet eigenlijk ook, met plankjes onder je schoenen na het inzaaien. Maar je mag het niet onder de grond werken. Dus nee.

Geplaatst:

Wat ook goed werkt, maar ik heb maar een klein gazon, is het graszaad door de compost mengen en in een 1 cm dikke laag over je gras strooien. Dan even sproeien en normaal vochtig houden. Die ene cm groeit je oude gras prima doorheen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...