Ga naar inhoud

Het landje van Jet 2012

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ja dat heb ik ook gehad in de kelder

Met betonblokken en van die witte geplastificeerde planken. werkte prima! En omdat ze niet vast gemetseld waren...kon ik zo nu en dan het zaakje naar wens(maten enz) aanpassen. Onderin lag de wijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wie weet gaat het zo worden. Lie heeft zijn eigen plannen, soms mag ik meekijken, en nog somser meebeslissen. het huis is nu eenmaal zijn terrein, en de tuin de mijne.Ik mag dan nog wel zeggen dat ik geen lamp wil met drie spotjes ( kan je alles goed zien)maar gewoon een peertje aan een draadje (ff snel aan en uit, minder energie)

De tegels komen natuurlijk op de vloer.

Gisterenmiddag was het heerlijk zacht en droog hier en heb ik eindelijk met de zwaaimaaier het klaver af kunnen maaien wat ik als groenbemester had gezaaid.

Ik ga er vanuit dat het niet meer bevriest.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier een bosmuis (voor zover ik nu weet, ben nog aan het googlen ) op heterdaad betrapt in een grote bak met graan. Hij/zij had een gat geknaagd in het (keihard)plastic deksel!

Ik heb hem kunnen vangen in een bakje, nu zit ie zich te wassen hier op het bureau (in het bakje...). En ben ik aan het zoeken wat voor 1 het is.

Ik had niet gedacht (net als jij, met je kabel) dat muizen zoiets konden!

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo leefde hij nog lang en gelukkig.......en verteld zijn spannende avonturen van op de boerderij aan zijn kinders en kleinkinders en die gaan dan over een tijdje op zoek naar die boerderij waar al dat graan van opa voor het oprapen ligt.....

Prachtige foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, al worden ze over het algemeen maar 2 jaar en overleven ze eigenlijk amper een winter. Dus hebben we hem indirect toch de dood in gejaagd

Oh edit: het is niet mijn foto trouwens. Geleend van google...

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

FF serieus business lady`s..kijk eens naar deze foto. Die is het overblijfsel van mijn groenbemester(klaver). De bedoeling is dat het bevriest in de winter..of ik had het al eerder onder moeten spitten? Nou bevroren is het niet, en erger nog het blijkt een geweldige begroeiing te zijn voor de woelmuizhuizen..je ziet de hopen onder het blad dat bijna niet af te zwaaimaaieren was door al die kleiige heuvels. dat zwaaimaaieren heb ik vandaag gedaan, het hielp niet erg, ik zeisde meer in de klei dan in de klaver...ik hoop nog op flinke vorst, want Lie heeft geen zin de boel onder te spitten en met de grenilette is het nog een flinke klus img_388617341327435835.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kas op dit moment met rechts de aardbeien van Hans: vooraan Mount Omei, en achterste bak Frau Mieze Schindler..

Sla: eerst St. Antoine, en dan Russische Stip. De derde en vierde rij een herhaling hiervan. Daarachter spinazie...

Vooraan een deel van de rucola, kervel en koriander die ik in het najaar heb uitgegravenimg_386436221327485364.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Denis.

Volgens meteofrance gaat het hier volgende week vet vriezen! Dat betekend dat ik nog kans heb dat de klaver flink doorvriest en dan gemakkelijker ondergefreesd kan worden, of misschien zelfs niet frezen.

Ik ben ook blij met mijn tuintje..voor het varkentje morgen heb ik ruim peterselie ( drie bossen nodig) en selderij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een beetje bang gemaakt voor de a.s. vorst hier..het kan hier in t dal zomaar 5 graden meer vriezen dan bv in de stad.

Ik heb de potten etc opgeruimd naar aanleiding van jullie adviezen..uit de zon gehaald, water gegeven, ingepakt en afgedekt en dat natuurlijk niet allemaal bij iedere pot.

De planten in de kas hebben er een extra kas bijgekregen..hoop dat het helpt, meer kan ik er niet aan doen, of ik moet nog aan een berg verse paardenmest zien te komen ( daar heb ik trouwens niet eens ruimte voor...)img_395178751327859471.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje, ik heb dit voor je van internet geplukt:

Paardenbloem (Molsla) wordt ook wel als sla gegeten. Om de bitterheid te doen verminderen laat men de blaadjes eerst een uur in het water liggen. Vaker worden de planten in het donker gekweekt (net als witlof), waardoor ze bleek blijven en niet bitter smaken. Het melksap is licht giftig, gebruik de stengels daarom niet in salades. In Frankrijk wordt er jam gemaakt van de bloemen (zonder het groen). Het melksap werd gebruikt om wratten aan te stippen. Van de planten kun je ook prima plantenmest maken. Je overgiet de volledige planten met kokend water. Je laat het rustig afkoelen en gebruikt daarna het water als plantenbemesting.

Ik laat de blaadjes niet in het water liggen hoor, maar ik hou wel van bitter!Die jam is vorig jaar door veel forummers gemaakt.

Ik maak er ook nog wijn mee, die ik als aperitief drink. het is een half droge witte wijn, met veel smaak, ik ben er zelf gek op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan om nog meer van die jam/stroop te maken, smaakt precies als honing! (de stroop variant dan). En ik wil er ook wijn van maken.

Maar het sap in de stengels is dus licht giftig, je haalt dus de gekartelde zijkantjes er af? Of hoe moet ik dat zien? Want jij eet ze wel in de sla toch? Appelvrouw?

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foei Simone

Jam van de bloemen van de paardenbloem

Waar smaakt dat naar???? Hihi vind het wel weer erg leuk klinken

Hihi ipv. compost thee krijg je dan paardenbloemthee

Volledige plant dus, wortel, stengel, blaadjes en evt. bloemen?

Gaan we ook eens proberen

Nu hebben wij dus ook geen paardenbloemen meer in de tuin

Maar kan ze natuurlijk wel plukken in een natuurgebiedje waar geen honden komen? Hoeveel bloempjes heb je nodig om een beetje jam te maken????

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rantje: De stroop smaakt erg naar honing. De jam is wat lichter en fruitiger.. Zie hier:

https://www.moestuinforum.nl/post21885.html?hilit=paardebloemen#p21885

https://www.moestuinforum.nl/post22277.html?hilit=paardebloemen#p22277

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, wilde net de link neerzetten, had er al 1 gevonden!!!

Pffff ik kom echt tijd te kort hoor met al die leuke dingen, deze zet ik op m'n leuke-dingen-als-ik-me-verveel-lijstje

verveel jij je wel eens dan?? kan ik me nauwelijks voorstellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...