Ga naar inhoud

Het landje van Jet 2012

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Eigenlijk net zoals de groentes..alleen het zaad is erg fijn..ik heb gewoon wat in een potje gestrooid en er wat aarde overheen gedaan. Dat is nu een week of 3 geleden, en nu heb ik eerste echte blaadjes..ongeveer 10 plantjes per potje..tijd om te verspenen( gepriegel..daar hou jij niet van )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje..ik heb het nog even opgezocht van die viooltjes... ..zie: http://www.kanaal50.be/Tv/Tuintips_viooltjes_zaaien_tuin_bloemen/Tuintips_augustus/Tuinkriebels/TV-catalogus/134..nou ja ik heb ze dus in januari gezaaid en we zien wel wat er van komt..misschien najaarsviooltjes

Helly..nee dat muisje heb ik aan de andere kant van de weg gebracht..nu ik hem toch had..maar eigenlijk mogen die wel blijven de emmer was meer een oude weckketel..dus daar kon ie echt niet uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook net weer viooltjes gezaaid. Het 3-kleurig viooltje. Ze mogen niet worden afgedekt met zand, maar je moet ze dan wel weer donker zetten omdat het geen lichtkiemers zijn

Ze komen wel snel op

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer vorst Ben toch blij dat we na 1 nachtje er deze week vanaf waren. Voorlopig ziet het er hier ook niet naar uit dat er nog vorst komt binnen een week tijd. En nu in t zonnetje warmt de aarde lekker op. Ik heb nog een bult staan die moet ontdooien.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaloers..ik wil ook zo graag buiten beginnen. En ik heb een probleem met de tuinbonen. Gezaaid op de goede dag dat heb ik geweten. Ik dacht er wel een week voor nodig te hebben voor ik ze buiten zou kunnen zaaien..nu groeien de kiemen al flink door het zand heen..en buiten is de grond nog bevroren! Moet ik toch 140 gekiemde tuinboonzaden in potjes gaan planten? Ik wacht nog een dag af...

(De vogels fluiten wel anders vandaag..meer in de trant van "wie wil er een ei met mij leggen"...?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaloers..ik wil ook zo graag buiten beginnen. En ik heb een probleem met de tuinbonen. Gezaaid op de goede dag dat heb ik geweten. Ik dacht er wel een week voor nodig te hebben voor ik ze buiten zou kunnen zaaien..nu groeien de kiemen al flink door het zand heen..en buiten is de grond nog bevroren! Moet ik toch 140 gekiemde tuinboonzaden in potjes gaan planten? Ik wacht nog een dag af...

(De vogels fluiten wel anders vandaag..meer in de trant van "wie wil er een ei met mij leggen"...?)

Hopelijk krijgen die vogels snel gelijk. Ik had een bevroren mesthoop vanmorgen. De eerste 15 cm was prima maar daaronder was het stijfbevroren. Overigens is het op 15 tot 20cm diep in de tuin ook nog bevroren en de grond is duidelijk nog niet toe aan zaaigoed.

Mijn tuinbonen waren duidelijk te vroeg gezaait.. te lang en kan ze niet meer uitplanten dus ik ga opnieuw zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonde Nicolette! Was er geen mogelijkheid ze in een koude bak te planten? Zal wel niet, anders had je het gedaan. Ja ik merkte vanmiddag ( 9 graden, zon, dan is het in mijn tuintje al snel aangenaam genoeg om je jas uit te doen tijdens het werk) dat de grond nog keihard was. Lie heeft gefreesd in november en de aarde ligt nog op heuvels en geulen. dat ging ik plat harken voor de tuinbonen. Daar waar de heuvels waren was na 10 cm natte ontdooide klei de grond nog keihard. het harken was ook niet te doen, ik heb er pijn in mijn rug van .

hoogstwaarschijnlijk ga ik morgen de tuinbonen gewoon in de aarde van de kas zaaien en wacht ik nog een week op de opwarming van de tuingrond...

beetje ruim zaaien zou moeten lukken toch? Om het na een week er weer uit te halen?( nog nooit gedaan)

Verder heb ik vanmiddag mest bij de rozen gebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht is het iets minder koud geweest..0 graden precies. Verder maar een koud en kil dagje.

Ik heb as gestrooid over de voormoestuin en de kruidentuin.

Miranda: Ik denk dat het plastic met dit weer geen nut heeft..het ijs dat nog in de grond zit blijft dan nog langer ijs ben ik bang.

De tuinbonen heb ik nog in het zand zitten..ze zijn voldoende gekiemd en ik heb ze in de kas gezet om af te harden, hopelijk is de grond morgen ontdooit.

Ik zie dat veel mensen nu sla zaaien in de kas. Dat had ik in november al gedaan, en het zijn nu minikropjes van 5 centimeter..ik denk dat ik die maar wat meer uit elkaar ga zetten morgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaan die niet snel uitschieten dan?

nee hoor Eva, ik doe dat elk jaar en heb dan al heel vroeg kroppen sla. Wel merk ik dat als het erg vorstig is geweest de sla wat van smaak veranderd kan zijn dus ik weet niet hoe ze dit jaar gaan smaken met die harde vorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet, heb onlangs gelezen dat je woelmuizen uit je moestuin kan lokken door aardperen buiten de moestuin te planten. Die schijnen ze dan liever op te eten en gaan ze dus daar heen. Of zijn er bij jullie zo veel muizen dat dat gedoemd is tot mislukken?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is grappig dat je dat zegt. de aardperen die ik in het najaar heb gekregen heb ik aan t einder van de boomgaard geplant,,ver van alle moestuinplanten..wel met een andere reden, ik wil zo`n woekeraar niet in de buurt van mijn moestuin. Als de woelmuizen ze nu het eerste jaar laten leven, en deze paar peren zich kunnen vermenigvuldigen heb ik op den duur misschien dubbel profijt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen het woekeren schijnt er ook wel een paardemiddel te zijn: 2 keer maaien (een keer elk in juni en augustus), dan zijn ze kennelijk binnen 2 jaar (grotendeels?) uitgeput en weg. Voor klein gebied zeggen ze uitgraven, maar ik denk dat ik afknippen ga uitproberen op de plaats waar ze per ongeluk groeien (mijn kind wou ook wat planten...).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze woekeren echt niet hoor... van aardappels zeg je toch ook niet dat ze woekeren? Die groeien op dezelfde manier. Als je die ook niet allemaal rooit, komen er in het voorjaar ook gewoon weer plantjes op.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...