Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor de kas bestelde ik gezeefde grond. Ik verwachtte daarmee grond te krijgen die (zo goed als) vrij zou zijn van kweekgras wortels. Dat blijkt een tegenvaller, de grond ziet er niet best uit. Net de leverancier gebeld en die geeft aan dat het gezeefd is op 25mm. Dat is vrij gangbaar en veel aanbieders die ik online kan vinden geven aan dat het dan vrij van wortels is. 

We moeten even foto's sturen en dan volgt overleg. 

Maar ik ben in de tussentijd even benieuwd naar ervaringen of meningen van mensen hier.

Was onze verwachting te hoog?

Geplaatst:

Hierbij 2 foto's, er zitten vrij veel takken als deze in, dit zijn er een paar die voor de foto. En kweek, nou snap ik wel dat dat onder druk best door de zeef gedrukt wordt maar het is vrij veel, ook lange stukken. 

20210324_085428.jpg

20210324_084104.jpg

Geplaatst:

Bij de meeste aanbieders krijg je geen echte garantie (lees de kleine lettertjes!) dat de grond helemaal vrij is van steentjes of wortelonkruiden. Zwarte grond wordt meestal gezeefd met van die grote rond draaiende (mobiele) zeven. Als de gaten in de zeef 2.5 cm zijn dan kunnen daar steentjes door van 2.4 cm (1 mm speling!), stukjes wortel onkruid kunnen daar ook door heen en in de berg zand opnieuw gaan groeien.

Het nadeel van gezeefde grond is dat de structuur eruit is. Zwarte grond valt normaal uiteen in kluitjes. Bij gezeefde grond is dat meestal niet het geval. De grond is 'kapot geslagen' . Deze moet eerst 'rusten' en langzaam komt de structuur dan weer terug.

Tip: De handel in zwarte grond is net zoiets als de handel in tweedehands auto's. Bij de aanbieders zitten nogal wat 'sjacheraars'. Koop nooit ongezien zwarte grond, altijd ter plaatse gaan kijken hoe de grond eruit ziet.

De kleur van de grond ziet er redelijk goed uit dus wat dat betreft is het geen miskoop. De wortels van het kweekgras zo goed mogelijk verwijderen en als je kweekgras  in de kas ziet verschijnen dan de wortel direct uitgraven.

Geplaatst: (aangepast)

Eerder schreef je:

Ik zou echt voor aankoop willen weten of de grond schoon is. Die verantwoordelijkheid leg je dan bij de koper. Als die het niet wil dan zou je misschien kunnen kopen met ontbindende voorwaarde dat je zelf onderzoek laat doen en afhankelijk van de uitkomst de koop laat doorgaan of niet. 

Ik neem aan dat je jezelf dan ingedekt hebt met de ontbindende voorwaarden.

Ga je met de grond door, dan zou je het zelf even kunnen zeven met een snel gemaakte zeef van gaas o.i.d.

Stort je het los in de kas dan gaat alles wat kan groeien nu wel aan de groei en kan je dat er zo uitharken als de grond los gestort ligt.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

ik weet niet wat je moest betalen maar goedkoop=duurkoop hier te H. Ooit een fout gemaakt met gratis grond en #eenbellerissneller dus nu alleen bij goed bekend staand bedrijf in Santp.

wij zeven zoiets met een oude bedspiraal: flink schuin zetten (ong 70 graden) en grond er tegen aan gooien, zooi valt aan de voorkant naar beneden, fijne grond gaat er door

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties. 

Het was geen heel goedkope grond maar zeker ook niet duur. Het is een bekend bedrijf, zeker geen louche handel. Ze geven aan dat het wel gezeefd is en de takken met laden zijn meegepakt en de wortels dus echt niet te voorkomen waren. 

Nu we flink aan het scheppen geweest zijn lijkt het gelukkig toch mee te vallen met de wortels. Ik denk dat met goed bijhouden we er wel vanaf komen. 

@Patrijs die quote lijkt me totaal niet van toepassing. Dat komt uit een ander topic en ging over de aankoop van een stuk land. Voor zover ik weet heeft een schone grond verklaring bovendien betrekking op verontreiniging van chemische bestanddelen en niet op kweekgras. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...