AartVV Geplaatst: 19 maart 2021 Geplaatst: 19 maart 2021 Ik heb een maand geleden deze jonge framboos (Heritage) geplant, samen met wat blauwe bessenstruikjes, aalbes en kruisbes. Deze laatsten doen het allemaal prima. Alleen deze framboos ziet er niet echt groeizaam uit? Geen enkel knopje in zicht. Wat te doen? Afscheid van nemen en een nieuwe kopen? Nog even wachten? Ik sta op zandgrond. Bij het aanplanten heb ik de aarde goed gemengd met hoogwaardige potgrond. Ik heb steeds afdoende water gegeven. Quote
Mellie Geplaatst: 19 maart 2021 Geplaatst: 19 maart 2021 Oei... dit ziet er niet best uit.Ik zou het afschrijven. Als je toch het zekere voor het onzekere wilt nemen, kun je een stukje afknippen en kijken of het binnenste groen is. Heel misschien heb je mazzel. Quote
speets Geplaatst: 19 maart 2021 Geplaatst: 19 maart 2021 Volgens mij is dat een herfstframboos. Het kan heel goed zijn dat die over een paar weken nieuwe scheuten maakt vanuit de wortels. Ik zou hem zeker nog niet weg doen. Frambozen zijn sterke planten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
AartVV Geplaatst: 19 maart 2021 Auteur Geplaatst: 19 maart 2021 Het is inderdaad een herfstframboos. Ik zal er morgen ook eens een klein stukje vanaf knippen 😅 Quote
weknow Geplaatst: 19 maart 2021 Geplaatst: 19 maart 2021 Als herfstframboos wordt gesnoeid, wordt sowieso alle staken meestal tot tegen de grond weggesnoeid. Dat geldt niet alleen voro scheute die gedragen hebben....zoals die van jou op de foto....uitgedragen scheuten sterven af. Tenzij je 2 kleinere oogsten wilt (dan snoei je wat jonge scheuten in het late najaar terug tot een 30 a 50 cm) moet bij herfstframbozen de oogst komen van nieuwe scheuten die pas in het voorjaar verschijnen. Nu zit dan alles nog onder de grond. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
EvaB65 Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 ik heb mijn herfstframboos niet tot op de grond weggesnoeid, maar nog zo'n 15 cm laten staan. Is dat niet goed dan?? Moet ik alsnog nu tot de grond snoeien? dan knip ik wel de reeds ontluikende okselknopjes weg. Quote
speets Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 Er is geen goed of fout hoor :-) Als je twee oogsten wilt, knip je hem in de herfst na de dracht af tot onder de laatste/laagste bloem/vrucht. Als je alleen een herfstoogst wilt, knip je hem tot net boven de grond af. Dat komt niet op een paar centimeter. Het is helemaal niet erg als er toch nog iets uitloopt. Op youtube staan veel filmpjes van even zovele manieren om te snoeien. En er zijn ook mensen die helemaal niets doen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
MSDG Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Ik heb twee zomer- en twee herfstframbozen geplant in januari en nog 0 scheuten te zien, ik wacht rustig af, de knoppen zwellen wel dus de eerste scheuten zullen vast komen. Nu ik me er een beetje in verdiept heb ga ik er vanuit dat dit 'onkruid' vanzelf wel opkomt als de temperaturen gaan stijgen de komende dagen. Het zal een kleine groeiachterstand zijn omdat ze net nieuw in de grond zitten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
ronaldnr1 Geplaatst: 30 april 2021 Geplaatst: 30 april 2021 (aangepast) Goedendag kan iemand vertellen of het ook goed komt met deze herfstframboos Polka? Er staan drie frambozen naast elkaar (polka, golden everest en tulameen). Hij leek het de eerste weken goed te doen maar nu ziet hij er triest uit! groetjes, Ronald 30 april 2021 aangepast door ronaldnr1 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 30 april 2021 Geplaatst: 30 april 2021 Ik neem aan dat hij wel helemaal geworteld was? Of heb je hem nieuw dit seizoen? Herfstframbozen kunnen nu nog helemaal van de grond af op komen. Bestaande takken ten delen terugsnoeien geeft soms een vroegere maar beperkte oogst. De echte oogst komt van de nieuwe takken. 1 Quote
AartVV Geplaatst: 30 april 2021 Auteur Geplaatst: 30 april 2021 Op 19 maart heb ik dit topic gestart. Toen met een foto waarin ik de vraag stelde of mijn herfstframboos (Heritage) overleden was.... Jullie adviezen om nog even geduld te hebben, heb ik opgevolgd. Zie onderstaand resultaat van vanmiddag. Volop in leven 😀 4 Quote
ronaldnr1 Geplaatst: 30 april 2021 Geplaatst: 30 april 2021 Dank voor je reactie @Goudsbloempje2 Hij is nieuw, 10 maart 2021 geplant samen met die andere twee. Hij zat in zo een hoge pot. Heeft het zin om hem alsnog te snoeien? Quote
speets Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Het zou goed kunnen dat 'ie verdroogd is. Dan inderdaad maar helemaal terugsnoeien, water (blijven) geven en het beste ervan hopen. Ze zijn sterk, zal wel goed komen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
loes Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 De Golden everest en Tulameen zijn zomerframbozen. Polka is een herfstframboos. Dat zou het verschil kunnen verklaren. Quote
Jozias Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 2 weken geleden frambozen stekken gepoot, nu komen er zulke blaadjes in, kan iemand mij zeggen wat dit is ? Quote
rorror Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Ik gok op wind schade, puntjes van het blad zijn tegen de bamboe stok gewaaid. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.