Ga naar inhoud

Kweken pompoenplantjes

Pheebsie

Aanbevolen berichten

Je hebt de zaden veel te vroeg gezaaid inderdaad, vanaf half april kun je die beter zaaien. De zaailingen zien er nog niet eens zo slecht uit, maar ze krijgen veel te weinig licht.

Pompoenen zijn snelle groeiers, daarom zaai je meestal 1 zaadje per pot. Van overpotten houden ze niet, vandaar dat je ze half april voorzaait en dan na IJsheiligen (half mei) buiten in de volle grond overzet. Dan is de kans op nachtvorst eigenlijk te verwaarlozen en kunnen ze rustig buiten worden geplant. Wel eerst overdag afharden. Pompoenen eerder zaaien zoals jij hebt gedaan is niet handig, de plantjes groeien enorm snel en hebben een breed uitlopend wortelstelsel. Dat kun je ze in huis niet bieden. Mocht je deze plantjes toch in leven willen houden, dan zul je ze heeeeeel veel licht moeten geven en relatief koel moeten houden om de groei te minimaliseren. Dat is praktisch ondoenbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een kans dat je ze kan overhouden, maar voor de plantjes is dat niet ideaal.

Zoals ik al zei; de planten hebben dan heel veel licht nodig (vensterbank op het zuiden + extra groeilampen) en een lage temperatuur (rond de 10 graden) om de groei te verlangzamen. Daarnaast zul je ze zo snel moegelijk moeten verpotten, want pompoenen 2 maanden binnen houden geeft heeeeeele grote planten.

Een pompoenplant heeft in de tuin wel een paar vierkante meter nodig. Bij mij worden ze groter en dan is mijn grond nog niet eens ideaal voor pompoenen.

• Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze elk voorzichtig hun eigen flinke pot geven en daarna zo snel mogelijk naar buiten.

Wacht daarmee even tot de ergste kou weg is, en zet ze liefst nog even onder koud glas of anders beschut op het zuiden.

Wel eerst afharden want de overgang is nu groot.

In April wordt het weer snel beter en zullen ze gaan groeien.

Let op voor nachtvorst haal ze dan binnen of bescherm ze. Let ook op slakken die dol  op jonge pompoen zijn.

Begin mei kan je dan wel inschatten wat het weer gaat doen en kan je ze op je moestuin zetten.

Ik geef ze elk een halve kruiwagen mest om ze flink te laten groeien.

En gaat het fout dan kan je altijd opnieuw zaaien, dat is weer het voordeel van vroeg beginnen.

Overigens zie ik ze niet hangen, want dat was de vraag toch?  😉

aangepast door Patrijs
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de blaadjes zijn erg slap geworden! Ik heb nu de pot in de serre gezet (onder glas) dan is het wat kouder en genoeg zonlicht overdag! 

dus jullie tip is onder glas zetten met een gemiddelde temp. en op een plek met veel zonlicht. 

aan: Patrijs: mag ik ze nu al wel weer apart van elkaar verpoten? 

ohja opnieuw zaaien gaat niet het is namelijk een vrienden weddenschap iedereen heeft drie stekjes en wie de mooiste pompoen kweekt ik zou het hier mee moeten doen! 🙈

aangepast door Pheebsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoenen groeien hard en als je te lang wacht groeien de zachte wortels in elkaar.

Meestal wordt er meerdere zaadjes gezaaid en nijp je de minste planten weg en hou je de mooiste over.

Dat kan je doen en dan over een week of twee er twee bij zaaien, of zo snel mogelijk verplanten voor de wortels verstrengelen.

Verspenen doe je normaal als een plantje twee echte blaadjes heeft, maar met een pompoen kan dat te laat zijn.

Ook zijn ze zo zacht dat verspenen niet gedaan wordt en zo groot en snel dat het eigenlijk ook niet nodig is.

Succes met de wedstrijd (en voortaan eerst even hier vragen 🤫)

aangepast door Patrijs
aanvulling
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...