Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

hoe maak ik zelf een propagator

huppelpaard

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een duidelijke uitleg over hoe je het beste een propagator kan maken.

als ik op het forum zoek dan kom ik wel wat tegen en ook temperatuur regeleaars enzo maar hoe werkt dat nou? gaat het stroom automatisch af? en wat heb ik nodig

zelf heb ik het plan om een bak te maken van hout en daarin isolatie vervolgens een waterdichte zeil waarin ik een zandbodem legt

+ een warmte kabel ik heb begrepen dat dit goedkoper is dan een warmte mat....

tevens is er ook licht nodig toch?

kan iemand mij vertellen hoe een temperatuur regelaar werkt en hoe ik het beste met licht kan werken ?

als het aan mij ligt wil ik 1 grote bak maken maar als dat niet mogelijk is meerdere kleindere bakken voor het ontkiemen van zaden

alvast bedankt

aangepast door huppelpaard
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien goed om te vermelden welke soort zaden je wilt laten ontkiemen. De meeste zaden hebben namelijk geen propagator nodig als je ze op het juiste tijdstip binnenshuis zaait. Maar er zijn enkele uitzonderingen. Ik heb voor het ontkiemen van de paprikas en pepers (eind januari, donkere koude maand) een spotgoedkoop warmtematje van Ali laten komen. Daar komt niet veel warmte af maar dat hoeft ook niet want mijn zaden zitten in vochtig vermiculiet in een aarbeienbakje met een plastic zakje eromheen. Zodra ze hun koppie boven het vermiculiet uitsteken trek ik ze eruit en pot ik ze op. Vanaf dan staan ze nog even in een bak met deksel van de action, maar ook al heel snel zonder kap omdat het anders te vochtig wordt. Dus de warmte heb ik maar heel even nodig, al vrij snel zit het matje weer opgeborgen in de kast. Voor mijn andere zaden gebruik ik nooit extra warmte. Dus voordat je jezelf allerlei klussen oplegt zou je je kunnen afvragen of dit voor jou het beste gaat werken. Binnenshuis zaaien is voor de meeste zaden warm genoeg om te ontkiemen. Of wil je heel exotische zaden laten ontkiemen in een niet zo gunstige periode?

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

precies als Liekie zegt

warmtematje 7-12 watt terrarium met thermostaatje op 28 graden totdat het spul gekiemd is voor peper, tomaat, thaise kruiden, citroengras

linkje

dan warmtematje uit en tl buisjes er boven 12 uur per dag tot ze in de kas mogen rond begin mei

als ze te hard gaan verhuis ik ze naar een koele vensterbank op de knuffelkamer

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel voor de antwoorden.

ik wil voornamelijk voorkweken van tomatenplant, pepers, paprika, courgette en kruiden daarnaast probeer ik gewoon eens wat uit. ik ben geen ervaren moestuiner

sinds een jaar of 3 heb ik een moestuintje en het valt mij op dat de ene groente het beter doet dan de andere. nu las  ik dat een propagator beter is om zaden te laten ontkiemen ivm constante temperatuur. ik ben vanaf half februari begonnen met voorzaaien in potjes elke 1 a 2 weken zaai ik weer iets erbij. 

Tomatenplanten hebben geen propagator nodig dat is net onkruid en komt altijd uit terwijl aardbeien, Stevia, paprika en pepers het een stuk moeilijker vinden

Tevens heb ik vorig jaar spaanse margriet geprobeerd maar die kwam pas op bij hogere temperaturen.

ik gebruik nu gewoon van die bakken van de action en wat niet past staat gewoon op een zonnige plek in potjes voor het raam.

Ik had gelezen dat 3 dingen belangrijk zijn licht, warmte en vocht. als ik een warmte mat zou nemen plaats je die onder de bak ban de action? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf een propagator wil maken is het belangrijkste de verwarming  en de controle, de verwarming  op zich is niet zo duur (buiten dan het verbruik) maar het controle stuk geeft je de grootste kost en die heb je echt nodig, voor de rest laat je inspiratie werken, hoe je je propagator ook maakt, het doel is om een constante temperatuur te hebben. Het komt erop neer dat je een controle moet hebben om de verwarming aan en uit te zetten, in het filmpje hierboven wordt een tijdsklok gebruikt, veel beter is een een temperatuur sensor die je warmtemat schakelt, als je even zoekt, vind je er wel een paar https://www.bol.com/nl/p/tfa-thermo-timer-digitale-klokthermostaat/9200000052292147/?country=BE deze bv maar zullen wel betere zijn en goedkoper . Verlichting staat los van een propagator, maar is ook noodzakelijk en moet ook tijd geschakeld worden. Courgette, kruiden zou ik niet in een propagator zetten. 

edit: tomaten net onkruid ? mmm laat maar zien dit seizoen

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ermee aan de slag volgend jaar moet het zeker vanzelfsprekend worden dat het makkelijker gaat dan nu -)

vandaag ook ff een baalmomentje gehad. ik heb voor het raam een aantal planken hangen met een touw. was eindelijk de stevia aan het uitkomen is de plank gaan kantelen en alles op de grond gevallen owowowow........ wat een bende :-(

dus ja nu maar weer nieuwe zaden bestellen en altijd blijven lachten. :)

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs zelf kleine kasjes gemaakt van halve flessen. In de dop een gaatje geboord, ging fantastisch.

Op enig moment worden ze er wel te groot voor, maar dan zou je ook grotere flessen kunnen nemen.

In een raam op het zuiden werd het vaak zo rond de 25 graden binnen de broeikasjes.

6519C641-BD44-4F5B-A5CA-B2C112D20C76.jpeg

aangepast door Teunboon
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-3-2021 om 16:52, huppelpaard zei:

een aantal planken hangen met een touw

O errug!

Beter de touwen door de planken heen en knopen eronder. Zo:

DSCF8523.JPG

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Do not submerse in water staat er wel netjes op. Gaat het plastic van de action bakje kapot als je die op het matje zet gebruik je nog een reflectie laag onder het matje. Waarschijnlijk gevalletje van perfectie die te veel moeite kost, lol.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

voor dit seizoen zal het geen functie meer hebben maar heb inmiddels al wel een goed beeld gekregen

aangezien ik het leuk vind om lekker te gaan knutselen wil ik het toch proberen met een warmte kabel ipv een warmte mat

inmiddels heb ik mijn reptizoo warmte kabel binnen 80wat/9meter en weet nu ook hoe de stc3000 temperatuur regelaar aan te sluiten en af te werken op een veilige manier.

nu word het isolatie materiaal verzamelen en een bouwtekening maken -)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik gebruik dit topic even om mijn kleine succesje te benoemen. 

Heb een doos met een vuilniszak op de bodem, daarin tomaten in bakjes gezaaid.

Ledlamp (Batten 60 cm daglicht, online twaalf euro)  en tijdschakelaar erboven, andere doos erbovenop. Flink water geven, het geheel ingepakt met een dekbed. En zo in de onverwarmde schuur neergezet. Ledlamp bleek de temperatuur mooi op 24 graden te houden

Twee weken later is dit het resultaat. Heb de doos weer ingepakt.

IMG-20210415-WA0002.jpeg

Mijn voedselbos onder dit topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...