Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb al jaren een amandel Robijn die ieder voorjaar prachtig bloeit en wat vruchten geeft. Nu staat deze boom ( of eigenlijk moet ik zeggen stond) veel te veel in de schaduw, het is dan ook een raar dunnig boomje van minstens 4 meter geworden met steeds meer alleen groei bovenaan. Nu hebben we alle hazelaars eromheen omgezaagd en heeft de boom meer licht. Dit jaar vormden er twee nieuwe scheuten ongeveer halverwege langs de stam.De scheuten zijn mooi stevig en zo` n 30 en 50 cm lang

De vraag: kan ik de boom net boven de scheuten afzagen om hem een nieuwe start te geven?

783_3ef43e3ca89e9d59b95f69c1d5ed6105.jpg783_804b58f1154ddf699ebd67755b8cddbd.jpg783_85a97510736512321ce4d1d2518fd729.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nee ik zou het niet doen, ik vindt het zonde van het model dat gaat niet mooi worden, en nu hij vrij staat zal hij mischien veel mooier worden.

Verder is het denk ik een ge-ente boom en vraag ik me af of de 2 takken geen opschot zijn van de onderstam en moeten deze eraf ?

Straks zaag je onder de ent.

Mischien nu een ielboompje maar als de kroon voller wordt lijkt het me een mooi boompje worden,

Zowiezo mag je amandel niet veel snoeien en is nu ook verkeerde tijd,

Nu een handje kalk en lekker veel compost, dan wordt hij vast een plaatje

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik zou het wél doen, en wel hierom:

Het soort 'Robijn' is genetisch toch meer een type 'perzik amandel' Het type amandel zoals je ze in de zuidelijke landen aantreft ziet er robuuster uit, het blad en groeiwijze verschillen aanzienlijk als je het vergelijkt met onze Hollandese 'Robijn'

Bovendien is het zo dat echte amandebomen niet aangetast worden door de krulziekte, Robijn echter wel. Blad is zowat hetzelfde als dat van de perzik.

Daarom moet robijn regelmatig 'verjongd' worden, net zoals de gewone perzik cq nectarine. Doe je dit niet dan krijg je dit soort 'zielige boom types. Vanonder kaal en helemaal bovenin een miezerige kruin, met nauwelijks enige opbrengst of sierwaarde. Hetzelfde fenomeen dat je bij heel veel enthoesiaste mensen ziet welke hoopvol een perzikboompje aanschaffen, na een paar jaar hebben ze problemen.

Ik zou hem begin MAART afzagen 10 cm boven de bovenste uitloper, niet nu doen maar pas in de lente wanneer de sapstroom erin zit, vervolgens een boompaal aanbrengen (waarschijnlijk )nooit gebeurt? Wind trekt aan het wortelgestel, dus verankeren.

Rondom de boomschijf ruim verteerde compost of iets dergelijks uitstrooien, nooit kalk zonder kennis van zaken strooien !!! dit pas als de grond echt té zuur is dus onder de 6.2 Perzik verlangt 6.5 !

Enkel op deze manier kun je bij deze Robijn nog enigsinds een op normale hoogte gewenste kroon vormen.

Beter kun je hem eruit gooien en een echte aanplanten, Heb hier pitten uit Italie die zullen in het voorjaar kiemen, mocht dit goed uitgroeien verdeel ik ze hier wel.

Geplaatst:

Maar zit je dan niet onder de ent te zagen ?

Mij is gezegd een amandel niet sterk te snoeien, de hele kroon eruit lijkt mij nogal sterk gesnoeid, gaat de boom dat overleven ?

Ik heb de gewoonte handje kalk bij compost, ik dacht dat het geen kwaad kon, wat gebeurd er ?

(ik zit op kleigrond en ik dacht Jet ook ?)

Verder vindt ik een mooie kale stam met bovenop een kroon mooi, maar is bij amandel dan een struikvorm meer gewenst ?

Geplaatst:

Hans en Persica dank voor jullie antwoorden.

Hans de boom is echt niet mooi hoor, er zit leven helemaal bovenin de kleine takjes, je kunt dus niet echt meer van een kroon spreken verder is ie helemaal kaal. De professionele snoeier heeft mij eigenlijk op t idee gebracht om het te doen (we kregen van gemeentewege een dag snoeiwerk kado ivm het onderhoud/stimulatie van grote boomgaarden) hij zag er geen heil in om nog iets aan "die staak"te doen.

de ent als die er al is zit volgens mij een stuk lager...

Kalk geven we nooit, we zitten op kalkrijke gronden hier. Compost is natuurlijk een goed idee.

Persica: de boompaal was snel opgevreten door de woelmuis, die paal zat niet in het beschermende gaas. Als we besluiten om in maart de amandel af te zagen dan komt er een nieuwe paal.

Wat vervangen van de boom betreft: Ik ben echt blij dat het boompje het uberhaupt doet. De Lorraine en zeker de "Haut Pays" waar wij zitten heeft een nogal een nasty klimaat, veel vocht ( van de Ardennen) en zware kou ( landklimaat) in de winter. Veel zuidelijke planten die het 100 km verderop ( zowel naar het noorden als zuiden) wel doen gaan hier iedere winter dood (rozemarijn, artisjok, vijg). Ik wil eigenlijk geen planten meer waar ik gekke dingen mee moet uithalen om ze te laten leven.

Geplaatst:

Oke ja zo kaal lijkt hij mij wel redelijk , maar als hij veel dode takken bovenin heeft bedoeld Persica dat waarschijnlijk met verjongen van de boom.

In iedergeval zou het interesant experiment zijn om zo sterk te snoeien, ikzelf heb dat nog nooit gezien maar mischien Persica wel en als overlevingskans goed is , maar dat betwijvel ik beetje omdat iedereen zo waarschuwd voor te sterke snoei.

Persica als ik zo'n boom zie en hem snoeien zou willen, dan koos ik denk ik om de 4 kroontakken sterk terug te brengen, maar zo dat hij daar weer op uitloopt, maar dat is gebaseerd op gevoel, voornamelijk dat je model erin houdt, zeker niet op ervaring,

als je op deze manier zou doen wat is dan de verwachting dat er gebeurd met de boom ?

Geplaatst:

@Hans,

Een oude veronderstelling dat perzik een kalkrijke grond vereist, In lectuur van een aantal decenia geleden is te lezen dat je vooral in de wintermaanden kalk moet strooien,..Maar waarom eigenlijk?

Uit eigen ervaring heb ik perzik vergeleken op een meer zuurdere maar ook op erg kalkrijke bodems, blijkt dat bomen op een meer kalkhoudende grond erg veel last hadden van speciefieke gebreksverschijnselen, gelig blad, gevoellig voor speciefieke ziektes, etc. Bepaalde voedings- en mineralen kunnen door de hoeveelheid kalk niet of nauwelijks opgenomen worden, denk aan ijzer, mangaan, magnesium...Om dit te voorkomen worden perziken vaak ge-ent op pruimen/ speciale onderstammen, pruimenwortels kunnen iets beter tegen kalk.

Regenwater is veel minder zuur geworden dan 30 j geleden, toen gingen hele naaldbossen dood aan dit zuur, dat is al lang niet meer het geval. Je hoort hier ook niets meer over,...

Perzik leent zich erg goed om te verjongen, vanaf maart de zaag erin, al snel erna zie je dat het spul alweer uitloopt, vrijwel alle boompjes worden op zo,n 20 cm gechipt (entplaats) tenzij je een specifiek hoogstam exemplaar hebt deze enten ze op 1.80 m komt erg zelden voor bij dit soort fruit.

Nieuwe uitlopers (gesteltakken laten zich heel erg makkelijk leiden) zo kun je makkelijk een mooie kroon vormen.

Geplaatst:

Bedankt voor het uitgebreid beantwoorden, daar leer ik van

Waarom kalk geen idee eigenlijk, ik heb aangenomen dat ruim compost en hand kalk in winter de bomen voorbereide op nieuw groei seizoen zo van die zijn er klaar voor, het heeft iets logisch om dat voor het uitlopen en ontwikkeling van bladeren en vruchten te doen.

Dat door de kalk de andere mineralen niet opgenomen worden lijkt mij ook zeker niet de bedoeling of goed voor de boom.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Nou de zaag is erin gegaan. We hebben hem een stukje boven de tweede jonge tak afgezaagd..zie boven foto twee. Goed idee, of toch anders zagen? De boom was zo ielig dat ik precies een grote vaas met takken over heb..

Geplaatst:

Ik kende dit topic niet. Maar gelezen, ben ik het met persica eens. En gelijk bovenaan al, Hans zei : niet doen , en ik dacht : 'goh ik geloof dat ik het wel zou doen en toen kwam persica met ook hele goede beargumenteringen.

Ik sta dan heel anders , veel minder rationeel denk ik, naar zo'n vraag ( in dit geval deze zielige boom ) te kijken. ik zie de tuin. Ik zie hoe dat in de lente , de zomer zou zijn, ik zie de ruimte eromheen. En ik zie deze zielepiet van een boom.

Een prunus soortje. Dus nu zagen zou ik niet doen ( heb je al gedaan ), of wel , maar dan toch echt gelijk afdekken dat grote zaagvlak. Maar misschien dat persica daar de juiste tip heeft ?

Maar ik zou hem boven de 1e tak afzagen ! en niet boven de daarbovenliggende 2e. Die staat toch dezelfde kant op. Dan maar opnieuw beginnen met die ene tak. Met 2 takken 1 kant op wordt het denk ik sowieso nooit een beauty

Ik heb dat ook al eens eerder zelf toegepast bij een grote meikers. En het heeft toen prima uitgepakt..

Kan best zijn hoor appelvrouw, dat het ding daar in de tuin , op die plek , ook over 5 jaar nog steeds een afvallige blijft. Moet je dan maar weer zien. Heb je er weer haardhout bij !

Ik snap Hans z'n reactie ook. En inderdaad zou de boom wel wat gaan compenseren omdat ie het licht nu ziet. Maar ik denk zelf ook wel: liever rigoreus in dit geval.

Geplaatst:

Ja. En dikke kans dat aan de andere zijden er op die 10cm ook nog nieuw schot komt. ( later , volgend jaar misschien ) ook weer een deel van wegnemen bv )

Maar persica. Zou ze het zaagvlak moeten afdekken , insmeren met wondstrijk oid ? of beter maar van niet ( loodglans nu dus )

Geplaatst:

Ja afdekken is natuurlijk wel zinvol, Appelvrouw zit daar in een natte streek geloof ik? Ik weet niet of ze daar in La France boom balsem verkopen ?

Goed Alternatief:

Zelf zou ik een papje maken van koper, daar zijn de Fransen gek op een paar scheppen oplossen in een beetje water en dat erop smeren, uitermate efficient tegen schimmelsporen.

Geplaatst:

ow. Je moest es weten wat voor troep ze hier ( in fr dan ) allemaal verkopen voor de tuin. Wat die fransen ( allemaal moestuinliefhebbers ) allemaal op planten spuiten , smeren, in de grond stoppen , echt niet te filmen !

Geplaatst:
Ja afdekken is natuurlijk wel zinvol, Appelvrouw zit daar in een natte streek geloof ik? Ik weet niet of ze daar in La France boom balsem verkopen ? Goed Alternatief:Zelf zou ik een papje maken van koper, daar zijn de Fransen gek op een paar scheppen oplossen in een beetje water en dat erop smeren, uitermate efficient tegen schimmelsporen.

dank allen voor jullie antwoorden. Kijkend naar de boom dacht ik ook nog een keer de zaag erin.

Balsam vergeten mee te nemen gisteren van stadsbezoek. koper? is dat Bouilli Bordelaise? Ander alternatief? Kaarsvet?

Geplaatst:

Ik ben nieuwschierig naar resultaat, jammer dat zolang duurt.

nouja je boom heeft in iedergeval een kans gehad en wie weet gaat hij hardstikke mooi groeien.

Geplaatst:

leuk he ? En ook leuk is de achtergrond. Het is net alsof te zien is dat we weer een week verder zijn. Ik ruik Frankrijk ! Heel leuk !!

Je laat een foto zien als de boom verder uitloopt he ? ( zelfde standpunt ong )

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De eerste blaadjes komen aan de Robijn.Ze lijken een beetje aangevreten.

De boom is lekker vertroeteld met verteerde compost en moet het nu verder zelf gaan doen.

img530918381334955197.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...