Eggel Geplaatst: 1 maart 2021 Share Geplaatst: 1 maart 2021 Hallo, ik weet dat er moestuinders zijn die potten of bakken zonder bodem ingraven in hun kas. Dit kan handig zijn met het bewateren en bemesten. Je kunt dat wat gerichter doen. ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en zo ja wat die is? bedankt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 1 maart 2021 Share Geplaatst: 1 maart 2021 Het voordeel van deze methode is naar mijn idee vooral dat je voorkomt dat je kurkwortel en andere schimmelziekten gaat opbouwen in de grond, waar je na enkele jaren telen tomaten telen op dezelfde grond zonder wisselteelt gegarandeerd last kan krijgt. Op het vlak van bemesting en bewateren herken ik de voordelen niet tov gewoon planten die vrij kunnen wortelen. Helaas moest ik deze methode toepassen in mijn vorige volkstuin, daar had ik na verloop van tijd last van kurkwortel en steeds minder opbrengst tomaten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 1 maart 2021 Share Geplaatst: 1 maart 2021 (aangepast) Hallo Eggel en welkom!, Ik heb het afgelopen seizoen paprika's en pepers op deze manier geteeld. Mijn peper kas is niet hoog genoeg en met ingraven lukt het dan net. De zandgrond droogt snel uit, watergeven is lastig. In de potten blijft het water beter staan en loopt niet weg. Ook kan ik zo gericht bijmesten. Je kan de planten al eerder oppotten en verplaatsen, ook kan je planten zo beter laten overwinteren door ze met pot en al op een vorstvrije plek te zetten. De potgrond gebruik ik het volgende seizoen weer om andere plantjes op te kweken, bijv. peulen etc. En zoals Jorg al schreef kan je zo ziektes voorkomen. Een nadeel kan zijn dat de planten minder ruimte krijgen om te wortelen. 1 maart 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
redzebra Geplaatst: 1 maart 2021 Share Geplaatst: 1 maart 2021 Hey Eggel, ik heb het vroeger ook zo een aantal jaar voor tomaten gedaan, ook omwille van kurkwortel, ik had wel ondervonden dat de watergift van die planten nauwer gezet moest opgevolgd worden. Ik had toen meer last van neusrot en barsten, maar dit kan natuurlijk ook toeval zijn en afhangen van het weer tijdens die jaren. Het resultaat was wel beter t.o.v gewoon planten in oude grond, maar minder t.o.v. van vrij wortelen in nieuwe (je beperkt toch voor een deel het wortelgestel). Voor mij waren er nog 2 andere betere opties ofwel om de paar jaar de grond in de kas vernieuwen ( zag ik niet zitten), ofwel geente gebruiken (wat ik de laatste jaren doe). Sommige hebben ook goede ervaring door het toevoegen van heel veel compost elk jaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eggel Geplaatst: 1 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 1 maart 2021 Hi redzebra, bedankt voor je reactie. Ik wel elk jaar tomaten planten en grotendeels op dezelfde plaats dus toch maar in potten denk ik zo. Dat de wortels minder ruimte hebben is ook weer zo... toch nog maar eens goed over nadenken. Ik plant ook nog komkommer, paprika en meloenen. Of die goed gaan mbt wisselteelt moet ik checken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.