Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op kerstmarkten krijg je altijd "pretzels" hele grote krakelingen en die smaken naar zoutstengels. Bij Lidl nu ook een doos vol te koop.....ik vind die reuze lekker( doos is al op ) en wil ze zelf proberen te maken.

Weet iemand toevallig hoe dat moet? receptje?

Geplaatst:

@Geedee: Ik heb helaas geen recept voor je, maar ik zie dat je, net als ik, in Zuid-Limburg woont. Nou ga ik regelmatig naar Aken om daar boodschappen te halen, en die gezouten pretzels zijn daar overal te koop (bakkers). Misschien is dat een ideetje? Bovendien krijg je vaak net ander spul in de supermarkt dan hier en het assortiment bakspul is er ook veel groter dan hier.

Geplaatst: (aangepast)
Ik heb er ooit eens 1 gehad, in Amerika... Is het niet 'gewoon' brooddeeg? Ik kan het me niet meer helemaal voor de geest halen. Wel heerlijk idd! Vooral warm

Zou best kunnen dat het een soort brooddeeg is....het zijn eigenlijk dikke gevlochten zoutstengels...dat is de smaak die ik nu gekocht heb.....dus als iemand ervaring heeft met zoutstengels maken? Is misschien ook gewoon soepstengel-deeg maar hoe wordt die buitenkant zo mooi bruin en glad? Met ei (of ei-wit) misschien?

Nou ga ik regelmatig naar Aken om daar boodschappen te halen, en die gezouten pretzels zijn daar overal te koop (bakkers).

Dat wist ik niet...kan ik ze in ieder geval ook de rest van het jaar eens gaan halen

@Nicolette: Heb de link gevonden http://www.24kitchen.nl/recepten/new-york-pretzels?f[0]=im_28_field_programma%3A194&f[1]=im_19_field_course%3A49&f[2]=bundle%3Arecipe

Maar zijn dit niet de zoete versies? Ik ga ze eens uitproberen....wordt vervolgd

aangepast door Gast
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de pretzels vorige week gemaakt, en ze waren lekker! Je moet een dag van te voren beginnen van ze... las ik op de middag dat ik de pretzels wou maken

Ik was koppig, en heb ze gewoon gemaakt voor die avond. Lekker hoor! Ze hadden wat luchtiger gekund, maar daar heb ik sowiezo problemen mee met brood. Dus ach...

Vooral warm waren ze lekker. De volgende dag (in een zakje bewaard), wat droog en compact, maar doormidden en dan met wat smeerkaas, heel goed te eten

Geplaatst:

Ik ben gek op brezl (brezel), überhaupt op Laugengebäck, en gelukkig woon ik in het land alwaar ik dat dagelijks (ook op zondag) vers kan kopen.

Of de brezel uit het bovenstaande recept die smaak en "bite" haalt , als die bij onze bakker betwijfel ik.

In bovenstaand recept wordt gebruik gemaakt van bakpoeder ( Na HCO3) om loog van te maken.

Terwijl de bakkers hier een 4%tige oplossing van Natriumhydroxide (NaOH), beter bekend als caustische soda oftewel gootsteen ontstopper gebruiken.

Ik proef duidelijk verschil tussen Laugengebäck van Na HCO3 of NaOH.

Die met NaOH heeft een duidelijk steviger, donkerder en smaakvollere korst.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Zachte zoute pretzels

Smelt de boter en laat afkoelen. Meng het meel met een afgestreken theelepel zout. Los de gist tezamen met de suiker op in 160 ml warm water. Giet het als het begint te schuimen bij het meel, voeg ook de gesmolten boter toe en kneed alles in tien minuten tot een mooi en soepel deeg (als het te droog is kunt u nog een scheutje water toevoegen). Laat het deeg in een licht ingevette schaal onder plasticfolie een uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Verdeel het deeg in 7 stukjes en rol deze uit tot worstjes van zo’n 50 cm lang. Leg ze in een U-vorm, met de dichte kant boven, pak de twee uiteinden, sla die om elkaar heen en zet ze boven in de bochten van de U vast. Breng in een grote pan 2 liter water aan de kook en doe het zuiveringszout (natriumbicarbonaat) erbij. Bedek een bakplaat met bakpapier. Vet het papier in met olie. Leg de krakeling met een schuimspaan in het flink kokende water, haal ’m er na een halve minuut uit en schud het water eraf . Leg de gedoopte krakelingen op de plaat, smeer ze in met ei (even loskloppen met een scheutje water) en bestrooi ze met grove zoutkorrels. Verwarm de oven voor op 225 graden, verlaag de temperatuur naar 200 graden als u de krakelingen erin zet.

Na ongeveer 15 minuten zijn ze klaar.

Voor 7 zoute krakelingen:

350 g tarwemeel

50 g boter

1 zakje gist (7 g)

½ el suiker

2 el zuiveringszout

1 ei

grof zeezout

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...