Ga naar inhoud

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ze moesten dit weekend een stuk lopen om naar een nieuw veld te gaan. Daar groeit een boel onkruid en dat willen we even gemaaid hebben :) Ze waren al goed volgevreten, dus waren deze keer niet zo springerig en wild. Dat scheelt een boel ;)

IMG_2735.jpg

IMG_2744.jpg

IMG_2752.jpg

• Like 2

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...
  • 3 weeks later...

He is de ene nou veel rooier dan de andere? Ze groeien iig goed. En leuk dat je er zo veel minder werk aan hebt, Dat hopen wij dus met onze vleesgeitjes ook. 

Wacht. Ik zal dat topic es in mekaar gaan zetten...

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

:shock:

Ik stond net bij de ossen, om ze water te geven. En ik had ze een zak wat oudere hooi gegeven want hun gras groeit voor geen meter dus we voeren ze wat bij. En er kwam een helikopter aan. De luchtmacht is deze week weer eens aan het oefenen hier, met idioot laag overvliegen bijv. 

En de ossen keken al wel wat moeilijk naar dat lage ding. Maar het was nog OK. 

En 5 tellen later kwam er een 2e helikopter over, die zo laag vloog dat je zo ongeveer elk kabeltje kon zien zitten. Nou dat werd ze te eng en ze stoven er vandoor!! Gelukkig weg van het hek (en dus ook van mij) en er is ruimte zat om even te stuiven zeg maar. Zo'n 50 meter verderop kwamen ze tot stilstand en stonden wat verwilderd naar mij te kijken. 

Ik heb wel eens gelezen dat een koe op weinig anders let als je ze een berg voer geeft en ze dus staan te eten. Dat ging in dat geval over vuurwerk en melkkoeien dacht ik. Nou goed... onze ossen hadden het hooi nog in hun bek en konden zo'n laag overvliegende dreiging niet negeren. 

De varkens hadden uiteraard nergens last van. :roll::lol:  

• Like 4

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ossen lopen op 'de achterste hectare', en daar sproeien we niet. Ja... zo af en toe geven we de 3 hakbosjes water, en dan pakt de sproeier ook een klein stuk van het gras mee. 

Maar goed, het is er dus ontzettend droog en dor. En dus hebben ze niet veel te eten. 

Op andere plekken sproeien we meer, omdat daar veel (nieuwe) boompjes staan die anders gewoon dood gaan. En daar groeit het gras wel. Ook kunnen we leuk 'oogsten' van een aantal wilgen en vlier en andere bomen en struiken die onze ossen wel lusten. Ze krijgen nu elke dag 2 zitmaaier-bakken vol gras en we knippen +/- om de dag wat takken voor ze. 

(we slepen de takken met een touw naar achteren)

IMG_6510.JPG

IMG_6514.JPG

IMG_6518.JPG

We (of beter: de ossen) hebben ook veel last van vliegen. En daar hebben we nu wat dingen voor opgehangen. Volgend jaar gaan we daar eerder mee beginnen, dan loopt het hopelijk niet zo uit de hand.

IMG_6527.JPG

IMG_6532.JPG

• Like 1

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest lachen om Henks aanhalen van Wim Sonneveld. Och. Meteen die hele sketch weer in mijn hoofd. Leuk hoor.
Mooie ossenfoto ook. Allebei. Hahaha.

Anywayz die plaatjes met die vliegendingen zijn wel ranzig hoor. Las ergens dat als je kippen in de wei laat lopen, dat die ze oppikken. Maja. Voor je het weet komt de havik dan de kippen weer oppikken en heb je dat weer.

Mallotig trouwens van die helicopters! Brr. Enge dingen. Net enorme Libellen.

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

We hebben nog een klein voorraadje hooi van vorig jaar, daar voeren we ze deze week wat van. Het was namelijk steeds te nat om gras voor ze te maaien. Vandaag ging het wel weer, dus nu staan ze een berg sappig gras te eten.

IMG_3413.jpg

IMG_3417.jpg

• Like 2

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...
Ik heb wel interesse in een pakket tzt. Ligt er een beetje aan wanneer je gaat slachten, want Zelhem ligt niet echt om de hoek.

Yow @Mellie, als t uitkomt kan ik tzt ook jouw pakketje meenemen als je wilt. Kun je het hier oppikken. Dat scheelt nogal in afstand.
  • Like 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Nou het is zo ver: na wat regelen en plannen en wat dingen bespreken met anderen die toch niet doorgaan, hebben we de slager laten weten dat we 1 os willen komen brengen in het nieuwe jaar. 1 februari is de dag. 

Liefst brengen we er 2 tegelijk weg maar zoveel vlees kunnen wij niet in 1 keer kwijt in onze vriezers en dus zochten we iemand die dan een hele os in zijn/haar slagerij of restaurant kan verkopen. Maar dat blijkt nog lastig. Mocht je iemand weten... stuur ze door ;) 

We hebben al wel geregeld dat we nieuwe jonge ossen krijgen, die komen dan bij de 2e os te lopen. 

• Like 1

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

We hebben nu dus een afdak/doorgang/voerplek voor onze ossen. En Ossy snapte vrij snel wat de bedoeling was. Osbourne niet... 

En vandaag was dan eindelijk de dag dat Osbourne door had wat de bedoeling was! 

Sorry voor de wazige foto maar het werd al wat donker:

IMG_3808.jpg

• Like 1

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

We scheppen de laatste tijd regelmatig ossenkak uit de velden, voor op de composthoop. En vandaag waren ze extra nat door het weer (het miezert hier af en toe... met soms iets hardere miezer) Ze kwamen dus als een soort van chocoladepudding uit de flexibele wasmand die ik er voor gebruik :sick::lol:

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag kregen we weer lekker veel appelprut. Al het sap is er uit geperst en onze ossen zijn er gek op! De varkens iets minder... die hebben toch liever een hele appel MET sap.  

IMG_3822.jpg

Giga-gaas.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...