rorror Geplaatst: 2 maart 2021 Share Geplaatst: 2 maart 2021 Mogen direct naar buiten. Ze beginnen bij mij al wat uit te lopen, dus als je ze eerder neerzet kunnen ze alvast extra wortelen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 3 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 3 maart 2021 Bedankt, heb gisteren de eerste 2 bakken gevuld. De 2 kleinste plantjes zet ik nog even binnen bij de paprika's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 4 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 4 maart 2021 Volgende soort is er, Elsanta Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
klaas7 Geplaatst: 20 maart 2021 Share Geplaatst: 20 maart 2021 ik las van de week over klimaardbeien heeft iemand hier ervaring mee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 21 maart 2021 Share Geplaatst: 21 maart 2021 (aangepast) Ik heb enkele trays met uitlopers van Lambada in 450 Ml potjes. Staan nu enkele weken in kasje, daarvoor zeiknat buiten. Moet ik ze eerst even bemesten, mag wel iets meer N hebben nu, moeten eerst groeien. Nu zijn ze nog vochtig, dus water hebben ze niet echt nodig. Wanneer verpotten? De Sonata uitlopers heb ik nooit binnen gehaald, die staan dus nog buiten in 450 ML potjes. 21 maart 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 3 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 3 april 2021 Ze beginnen te groeien. De Ostaras krijgen al bloemen, die moet ik er nog afhalen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan W Geplaatst: 3 april 2021 Share Geplaatst: 3 april 2021 (aangepast) Met 1-jarige stekken/planten beginnen is het makkelijkst, zoals de rest hierboven ook aangaf. In augustus beginnen is normaal gesproken het beste, dan kunnen ze in het najaar nog wortelen en aansterken voor het voorjaar. Dat was voor jou echter niet mogelijk, dus dan zijn frigo planten wellicht beter (zelf geen ervaring mee). Limalexia is een heel goed nieuw Nederlands ras, op onze moestuinvereniging zijn bijna alle leden de laatste jaren overgestapt van Ostara of Elsanta naar Limalexia. Inmiddels bestelt de vereniging er jaarlijks bijna 1500. Terwijl dat vroeger voor de oudere rassen (met name Ostara) het geval was. Het is een goed resistent ras, met mooie grote vruchten en een goede opbrengst. Verder alleen oppassen met stikstofgift want dan krijg je veel bladgroei en uitlopers bij Limalexia. In dat opzicht doen ze het met kaliumbemesting beter. Hopelijk heb je er nog wat aan Dirk, veel succes gewenst met je aardbeien! 3 april 2021 aangepast door Stan W Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 3 april 2021 Share Geplaatst: 3 april 2021 @Stan W Hoe zit het met de smaak van de Limalexia? Ik vind de Ostara b.v. heel zoet. Bij de aardbeien kraam verkopen, heb je vaak grote aardbeien, welke heel waterig met minder smaak zijn. Hoewel dat wel erg lekker is met het warme weer om zo weg te happen. Vind ik die op brood wat matig, moet er suiker bij om het zoeter te krijgen. @DirkDW Ik haal zelf de bloemen Ostara's er tot 1juni af. In het voorjaar geef ik best veel stikstof voor een hoop groot blad, en daarna laat ik hem gaan met bloemen. Op dat moment geef ik voornamelijk mestsstof kalium. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan W Geplaatst: 3 april 2021 Share Geplaatst: 3 april 2021 (aangepast) Eigenlijk heel vergelijkbaar met Ostara, wat ik van medeleden heb gehoord. Zelf kan ik er nog niet veel over zeggen, heb ze in augustus voor het eerst aangeschaft. Dus nog even afwachten tot juni voordat ik het zeker weet. Dit is wat de veredelaars er zelf over zeggen: 3 april 2021 aangepast door Stan W Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 7 april 2021 Men bakken staan nu buiten in de kou en sneeuw. Zullen ze dit overleven ? 😬 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 7 april 2021 Share Geplaatst: 7 april 2021 Geen probleem, zullen ze geen last van hebben. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 8 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 8 april 2021 Bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 14 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 14 april 2021 Ze doen het goed ondertussen. Blijven blad ontwikkelen maar ook bloemen. Deze trek ik er steeds af. Ik denk tot het einde van de maand de bloemen te verwijderen en ze dan hun ding te laten doen ? Is dat een goed idee ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 14 april 2021 Share Geplaatst: 14 april 2021 Dit is een foto hoe mijn ostara aardbeien er nu bij staan. Je ziet stokjes met draad. Draad is nog van vorig jaar. Al het blad zat boven het draad, en aan de onderkant laat ik de aardbeien hangen. Gedaan zodat als het regend de aardbeien snel kunnen drogen en niet tegen nat blad blijven, met rotting als gevolg. Terug komend op de vraag tot wanneer je bloemen moet verwijderen. Als het blad boven het draad uit is gegroeid hebben de aardbeien enorm veel groot blad(zonnepanelen). Om daarmee aardbeien te produceren. Zoals je ziet hebben ze nog zo'n 10a15cm te gaan. 1juni is de uiterste datum om bloemen weg te halen. Je kan ook 15mei aanhouden. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 14 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 14 april 2021 (aangepast) Bedankt voor de uitleg! Zo groot staan mijn planten nog niet (zijn dit jaar pas gepland als kleine plantjes). Ze hebben heel de dag zon, maar staan wel in de wind (zuider, niet noordenwind). 14 april 2021 aangepast door DirkDW Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 14 april 2021 Share Geplaatst: 14 april 2021 Zijn ook 12planten per bak. Dus dubbel zo vol als bij jouw. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 16 april 2021 Share Geplaatst: 16 april 2021 @rorror Dus ik moet gaan knippen bloemetjes eraf? Want zo groot zijn mijn Lambada plantjes nog niet. Ik heb de helft uitgepoot. Een beetje verscholen misschien, maar ik had hoop dat ze net voor de framboos uit zouden groeien. Ik heb nog 32 plantjes in 445ml potjes in het kasje staan en nog een aardig aantal Sonata uitlopers in dezelfde soort potjes,die niet in trays stonden dus niet uit de regen moesten omdat ze compleet doorweekte kluitjes hadden en moesten uitdrogen. Dus die staan nu nog buiten in mini potjes. Waar ga ik ze allemaal laten, want in potten (die ik niet heb) gat het ook nooit goed hier. Suggesties? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 16 april 2021 Share Geplaatst: 16 april 2021 @donaldk Ik ken de aardbei Lambada niet. Bovenstaande advies is bedoelt voor het 'doordragende ras Ostaras' Als je juni dragers hebt, en je haalt de knoppen weg, heb je dit jaar geen aardbeien. Misschien kan iemand bijspringen die ervaring heeft met de Lambada aardbei. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 16 april 2021 Share Geplaatst: 16 april 2021 Lambada is een vroege aardbei, geen bloemen verwijderen want dan heb je geen oogst. Geen idee of de locatie van je planten tussen de frambozen handig is maar dat merk je vanzelf. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vinky Geplaatst: 16 april 2021 Share Geplaatst: 16 april 2021 (aangepast) Op 14-4-2021 om 13:10, rorror zei: hebben de aardbeien enorm veel groot blad(zonnepanelen). Ik word groen van jaloezie als ik de zonnepanelen zie van jouw ostara’s @rorror Hier blijft het blad erg klein. Vorig jaar heb ik mijn eerste Ostara’s gekocht, als frigostekken. Het werden nooit echt mooie planten, mogelijk door droogte op zandgrond. Veel uitlopers waren er ook niet. Op 26 februari dit jaar heb ik 7 van deze ‘moederplanten’ en 5 van hun uitlopers verplant en voorzien van mest. De ‘moederplanten’ van vorig jaar maken nu erg klein blad, terwijl de uitloper-stekken blad produceren van normaal formaat. Ook heb ik van deze stekken al de eerste bloemtrosjes kunnen wegplukken, terwijl de moederplant nog geen bloemen maakt. Verder doen mijn juni-aardbeien het ook gewoon goed op eenzelfde dieet van mest en grond. Kan iemand verklaren waarom mijn moederplanten van 2020 zulk klein blad hebben? Is het een gebrek aan voeding? Te veel groeipunten? Ziekte? Of zeur ik en gaat het nog goed komen? Hieronder eerst een moederplant van 2020 Hieronder een stek van zo'n moederplant 16 april 2021 aangepast door Vinky Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Adrielle Geplaatst: 16 april 2021 Share Geplaatst: 16 april 2021 @Vinky ik heb precies hetzelfde, dus ik lees mee. Jammer ook, want de uiteindelijke oogst viel ook tegen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Moonsparkle Geplaatst: 17 april 2021 Share Geplaatst: 17 april 2021 Hier zien de planten er zo uit, lijkt klein maar de pot is ongeveer 15 hoog/breed Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 17 april 2021 Share Geplaatst: 17 april 2021 (aangepast) 23 uren geleden, loes zei: Lambada is een vroege aardbei, geen bloemen verwijderen want dan heb je geen oogst. Geen idee of de locatie van je planten tussen de frambozen handig is maar dat merk je vanzelf. Oops heb van een vijftal plantjes die nog in de trays in het kasje staan al even de bloemen verwijderd,ik dacht al zal wel weer verkeerd zijn, lol. Ja ik heb net wat ruimte gemaakt in een vakje langs de sloot, die is wel erg ingeklonken/verdicht, dus ook niet gunstig. Ondanks de bomen stond er de hele middag zon op, zal wel wat minder worden wanneer de zilverberk weer uitloopt. Ik heb namelijk ook nog iets van 25 Sonata's en 32 Lambada's (waarvan 5 dus niks meer gaan doen...) die ik weg moet zetten. 17 april 2021 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 17 april 2021 Share Geplaatst: 17 april 2021 @donaldkgat ruimer graven, en aanvullen met wat potgrond voordat je de aardbei er in zet. Dan slaan ze beter aan in dat soort grond. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 17 april 2021 Share Geplaatst: 17 april 2021 Ja waar ik ze eerder plaatste (foto's) lag al lang oude potgrond. Die hoek bij de Jonkheer van Tets heeft de (eer?)vorige (niet afgelopen) winter gediend als oude potgrond hoop. Meeste weer afgegraven als materiaal om graszaad te laten kiemen in de kale plekken. Daarmee was hoop snel weer leeg;-). Ach ja ikheb net weer wat potten gelegde 70L florentus zak is dus weer propvol. Eens kijken of ik nog een zak heb. Voor de andere potjes. Kasje staat volmet twee kuipjes en twee zakken oude potgrond van afgelopen seizoen. Zoals mensen die ook mijn forum (effe spammen;-)) bezoeken hebben gezien;-). Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.