DirkDW Geplaatst: 12 februari 2021 Share Geplaatst: 12 februari 2021 (aangepast) Hallo, Thuis eten wij zeer veel aarbeien en daarom wil ik er dus zelf kweken. Kweekbakken voor aarbeiden zijn reeds onderweg. Maar het kiezen van een soort, daar kom ik niet aan uit. Welke soort zijn het makkelijkste om eens mee te beginnen ? Is het beter om zaden te gebruiken ? Mogen dit F1 zaden zijn of zijn er andere (betere) ? Of beter reeds als plant kopen ? Alvast bedankt! EDIT - Voor de mensen die niet alles willen lezen, wat ik tot nu toe heb onthouden: - Je hebt 3 soorten aarbeien, vroeg, doordragend en laat. - Je neemt best van elke soort wat, dan heb je voor een lange periode aardbeien. - Google kan helpen met het uitzoeken van een soort. 2dehands helpt bij de aankoop er van. - Je koopt best plantjes. Het opkweken vanuit zaad is moeilijk en duurt zeer lang. - Je kunt aardbeien planten tussen maart en augustus, de beste maand is april. Zelf heb ik het in maart gedaan. - Aardbeien mogen in de volle zon staan maar je moet er voor zorgen dat de grond niet uitdroogt. - Na enkele jaren heeft de aardbei plant het beste gegeven en wordt de productie minder. Je kan van zijn uitlopers nieuwe planten opkweken en zo de oude vervangen. - Heb je een vroege soort dan mag je geen bloemen verwijderen (=geen oogst). Bij midden/late planten kan je dat wel doen. Zo stopt de plant zijn energie in het maken van blad en heb je een betere plant tijdens de oogst. - to be continued.. 26 april 2021 aangepast door DirkDW Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 12 februari 2021 Share Geplaatst: 12 februari 2021 (aangepast) Het makkelijkst is te beginnen met frigo stekken in maart of daarna met plantgoed. Ik zou je smaak leidend laten zijn met aanschaf, zelf ik bijv. twee soorten een zoetere en een met een zuurtje in de smaak. Ook kan je de oogst wat spreiden met de soort keuze. Doordragers vind ik iets lastiger en hebben hier veel minder opbrengst als eenmalig gevende aardbeien. Via de zoekfunctie kan je een schat aan informatie vinden Bijv: Het zaai-aardbeien draadje - Fruit en noten - Moestuin Forum Hoe smaken Jouw eigen gekweekte aardbeien - Fruit en noten - Moestuin Forum 12 februari 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 12 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 12 februari 2021 Bedankt Patrijs! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 12 februari 2021 Share Geplaatst: 12 februari 2021 Als je meerdere bakken hebt, kun je ook meerdere soorten proberen. Dan kun je per bak een soort proberen. Ik heb een aantal soorten als frigo planten besteld voor levering eind maart. Vroege, midden en late, en doordragers.Ik weet alleen niet welke de vroege zijn, want Erwin Duivenvoorden en Vissers geven andere informatie... 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 Zeker voor meerdere soorten gaan en onderling vergelijken. Jaarlijks een nieuw ras proberen. Daarnaast kiezen voor een vroege junidrager, middel juni drager, late junidrager en een doordrager. Dan kun je langer in het jaar vruchten plukken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AartVV Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 Ik zit met dezelfde vraag. Ik wil één bed (mag niet meer van vrouwlief) van 2,5 x 1,1m voorzien van aardbeien. Ik heb gisteren talloze posts gelezen op dit forum. Onvoorstelbaar hoeveel soorten, smaken en meningen... Per saldo denk ik aan: 1 rijtje Evie II (doordragend) 1 rijtje Elianny (vroeg) 1 rijtje Malwina (laat) Eerdaags bestellen bij Duivenvoorden. Alleen nog even bepalen hoeveel plantjes. Plantafstand circa 35 cm? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 Malwina staat nog niet op de website als voorradig, maar Erwin zei dat ze er al wel zijn. Dus je kunt beter via de mail bestellen.Bij de bestelling kun je opmerkingen doorgeven, maar die komen helaas niet bij hem door. Mijn bestelling voor levering in maart had ik al bijna binnen, omdat hij de opmerking dus niet door kreeg. Plantafstand heb ik geen idee van, ik ga in bakken kweken. Maar uit mijn hoofd dacht ik 50*30cm. Kijk anders even op mooiemoestuin.nl Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 In de volle grond zeker 40x40, bij weinig planten kan dat wel. Ik heb dat ook maar kom het tweede jaar niet meer goed tussen de rijen om te plukken, dan is 50x 40 beter.. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 14 februari 2021 Share Geplaatst: 14 februari 2021 @DirkDW Geen aardbeienzaad kopen, maar stekjes. Aardbeienzaad duurt eeuwen om te kiemen (heb ik meermaals getest) en voordat je echt goede planten met aardbeien krijgt, ben je zeker een jaar verder. Met kleine plantjes heb je hetzelfde jaar aardbeien. Ik weet niet of je op een tuinderscomplex zit, maar vaak kun je daar van je medetuinders ook stekjes krijgen. Aardbeien maken elk jaar zoveel uitlopers die je moet weghalen, anders groeit je aardbeienveld dicht. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ricusg Geplaatst: 14 februari 2021 Share Geplaatst: 14 februari 2021 Voor mij is de ostara de favoriet. Het is een doordrager die eind juni begint en doorgaat tot oktober. Naast veel aardbeien krijg je ook nog eens veel stekken, waarvan een deel al in hetzelfde jaar bloeit. Ik heb inderdaad zoals Flup zegt zo veel stekken dat ik ze naar de compost moet doen, anders bestaat de moestuin alleen nog maar uit aardbeienplanten Als je eens iets bijzonders wil dan kun je eens een paar planten kopen van gigantella maxim. Ze dragen vrij vroeg en geven wat de naam belooft: gigantische aardbeien en die smaken geweldig. Zeker voor kinderen heb je dan gelijk een geweldige traktatie die ze niet in 1 keer weg krijgen. Ricus. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 14 februari 2021 Share Geplaatst: 14 februari 2021 Mijn favorieten zijn dan weer junidragers, Elsanta en Frau Mieze Schindler (die laatste heeft een andere soort als bevruchter nodig!). Ostara heb ik ook, maar qua smaak vind ik die echt minder. De Gigantella Maxim ga ik opzoeken, ben wel benieuwd! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 19 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 19 februari 2021 (aangepast) Bedankt allemaal! Rond welke tijd bestel ik de stekjes best ? 19 februari 2021 aangepast door DirkDW Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 19 februari 2021 Share Geplaatst: 19 februari 2021 Je kunt ze nu al bestellen voor levering maart ofzo. April kan ook, maar dan heb ik geen tijd. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 19 februari 2021 Share Geplaatst: 19 februari 2021 (aangepast) Klopt helemaal. Je kan frigostekken gewoon thuis bewaren in de koelkast. Vorig jaar zonder winter begonnen sommige soorten rond deze tijd al uit te lopen, nu zal het iets langzamer gaan. We hadden toen wel nog een late nachtvorst na IJsheiligen met schade aan de bloemen. De planten kunnen prima tegen kou, maar de bloemen niet tegen vorst. Maar je kijkt even naar de lange termijn weerbericht en als je geen kou meer ziet kunnen ze de grond in vanaf begin maart. Komt er nog een late winterperiode dan kan je gerust een paar weken wachten. Bestel je laat dan kunnen sommige soorten uitverkocht zijn. 19 februari 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 25 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 25 februari 2021 Oké bedankt. De 10 aardbei bakken zijn toegekomen ondertussen. zal nog 2 weken wachten met plantjes bestellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
paddestoelengek Geplaatst: 25 februari 2021 Share Geplaatst: 25 februari 2021 Op 14-2-2021 om 20:59, ricusg zei: Voor mij is de ostara de favoriet. Het is een doordrager die eind juni begint en doorgaat tot oktober. Naast veel aardbeien krijg je ook nog eens veel stekken, waarvan een deel al in hetzelfde jaar bloeit. Bij mij ook favoriet, maar afgelopen jaar geen enkele stek van gehad. Waar het aan ligt weet ik niet, het was wel opvallend! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Adrielle Geplaatst: 25 februari 2021 Share Geplaatst: 25 februari 2021 Bij ons staan veel ostara, maar de plantjes bleven erg klein en gaven vrij weinig vrucht. Nu Elsanta's gekocht die (nog zeer jong) al groter zijn dan onze volwassen ostara. Vooral goed research doen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 27 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 27 februari 2021 Voila Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 2 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 2 maart 2021 (aangepast) Elsanta Ostara Malwina Darselect Nu lees ik veel over plant afstanden en dergelijke van 40 cm, dat komt neer op slechts 2 planten per bak (50 cm breed). Dat lijkt me toch weinig, kunnen deze bakken geen 3 planten / bak aan ? Kunnen aardbeien nu al geplant worden of moet men wachten tot na de ijsheiligen ? INTERNET: Aardbeien planten Je kunt aardbeien planten tussen maart en augustus, de beste maand is april Nog wat geduld dus 😕 2 maart 2021 aangepast door DirkDW Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 2 maart 2021 Share Geplaatst: 2 maart 2021 Als je genoeg voeding en water geeft, dan kunnen 6 planten per bak ook. Daar is een speciaal topic voor, iets van aardbeien in bato bakken (zit nu in tapatalk, kan dus even niet opzoeken, maar je kunt de zoekfunctie gebruiken).Een extra laag zou ik niet doen. Dan heb je te weinig licht en ruimte. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 2 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 2 maart 2021 Gevonden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 2 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 2 maart 2021 Geduld was op net 8 plantjes Ostara gaan halen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Spitskool Geplaatst: 2 maart 2021 Share Geplaatst: 2 maart 2021 Maart is ook een hele prima maand voor aardbeiplantjes. (Al zeg ik dat vooral uit eigenbelang, mijn frigo's branden bijna de koelkast uit.) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 2 maart 2021 Share Geplaatst: 2 maart 2021 Maart is zeker een goede maand, daarom laat ik ze ook half maart bezorgen (en april heb ik geen tijd...)Mei is dan weer te laat voor frigo planten, dan heb je te veel overlap tussen de junidragers en doordragers. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DirkDW Geplaatst: 2 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 2 maart 2021 Dit zijn ze, kweek ik die eerst nog wat op binnenshuis of mogen ze direct buiten ? Dit Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.