teuthor Geplaatst: 12 november 2011 Geplaatst: 12 november 2011 in eigen recepten had ik er iets over gezegd..dus nu open ik hier maar even een topic...rivierkreeft!! zijn er al meer die ze hebben gevangen?? ik ga ff op zoek naar fotos hoe ik het heb gedaan....iig geval heb ik zelf een simpel fuikje gemaakt en een bewaar bak..allebei in het water gehangen...in de fuik een dood visje (niet vermoord hij was al dood gegaan toe ie de weg probeerde over te steken ) ...en vangen maar!! na het vangen wel een tijdje in schoon water laten zwemmen net als bijv. paling vanwege de grondsmaak!! Quote http://teuthor.blogspot.com/
Koert Geplaatst: 12 november 2011 Geplaatst: 12 november 2011 Heeft geen zak met moestuinen te maken natuurlijk, maar dat vind ik wel leuk om te weten, water genoeg bij mij achter! Ik wacht met smart op je foto's!Leuke one-liner trouwens op je blog! Quote Even a broken clock is right twice a day
teuthor Geplaatst: 12 november 2011 Auteur Geplaatst: 12 november 2011 nee idd eigenlijk niet...ik gaf ook aanvankelijk de suggestie ze te vangen voor mensen met bijv. water naast de tuin...dus met wat creatief denken kun je beweren dat je ze oogst uit je onderwatertuin als je groente uit eigen tuin eet en je kan er ook nog een kreeftje bij eten...waarom niet?? Quote http://teuthor.blogspot.com/
Hilde Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 Vangen gaat hier niet lukken maar eten... oh maar!!!Past zeker bij lekkere moestuingroenten! Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Eva Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 ben toch wel heeeel nieuwsgierig hoe je die rakkertjes vangt... Quote
Koert Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Ik ook, wacht nog steeds met smart op je foto's! Quote Even a broken clock is right twice a day
teuthor Geplaatst: 18 november 2011 Auteur Geplaatst: 18 november 2011 tijdje terug ben ik een gsm verloren en daar stonden de fotos op vrees ik...kan ze nergens meer vinden het idee is vrij simpel..ik had een bewaarbak..plastic krat waar ik met fijn gaas een deksel op had gemaakt..verzwaard..touw eraan en het water in de fuik bestond volledig uit dat vierkante fijne gaas niet echt duurzaam maar het was een 1e probeersel...zie het als een in de hoogte doorgezaagde regenton (qua model) je kan hem zo groot maken als je zelf wil...aan de bovenzijde (bolle kant) had ik een deurtje gemaakt om ze eruit te halen...aan 1 kopse kant een rond gat met naar binnen toe een trechter...dooie vis erin...en verzwaard en aan een touw het water in..volgende dag zaten er al 2 in wat er gebeurd is dit...hij ruikt de vis en stuit op de fuik..zoekt een opening en gaat door de trechter naar binnen waneer hij vol zit en weg wil kruipt hij langs de zijkant weer op zoek naar een opening..doordat de trechter een stuk naar binnen steekt kruipt hij er steeds langs en blijft gevangen ze zijn behoorlijk vraatzuchtig en lusten elkaar ook de kleintjes waren bij mij ondanks goed voeren zo verdwenen...waarschijnlijk als je dus de scharen afbindt heb je dat probleem niet maar ze zijn best klein en venijnig....dus veel suc6 een tip is wel om het darmkanaal goed te verwijderen...of jullie rakkers moeten gek zijn op broodje poep!!er staat best veel op internet..dit is wat ik zo ff weet te vertellen Quote http://teuthor.blogspot.com/
wesleyb Geplaatst: 19 november 2011 Geplaatst: 19 november 2011 Als je geen beroepsvisser bent, mag jij ook niet met fuiken vissen.Dit is namelijk verboden!Gr. Quote
Koert Geplaatst: 19 november 2011 Geplaatst: 19 november 2011 Precies, foei Theuthor! (bedankt voor de tip, ga het zeker proberen ) Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Geplaatst: 19 november 2011 Geplaatst: 19 november 2011 ik ben zo nieuwsgierig of die beesten hier ook zitten!dus ik ga het vast ook nog eens proberen... Quote
teuthor Geplaatst: 20 november 2011 Auteur Geplaatst: 20 november 2011 wesley gaat later bij de politie denk ik hahaha op zich heb je natuurlijk gelijk...maar deze beesten horen hier niet en richten enorme schade aan...dus daar valt ook wel weer iets voor te zeggen denk ik en als je straks wat ouder bent zul je vanzelf wel gaan merken wat in nederland verboden echt betekent....namelijk wat ze in bijv. een restaurant de rekening noemenin nederland mag bijna niks of je moet even voor een vergunning betalen en dan mag het ineens wel en om de ducktales te citeren...laten we lekker link gaan doen!! Quote http://teuthor.blogspot.com/
bartp Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Hou er wel rekening mee dat er ook inheemse kreeftensoorten zijn, die sterk bedreigd worden door de exoten (vooral Amerikaanse). Zorg er voor dat je enkel de exoten bevist. Ik zou wel eerst goed nakijken dat het water niet vervuild is wil je de dieren eten. In ieder geval smakelijk Groeten, Bart Quote
kustlijn Geplaatst: 15 januari 2012 Geplaatst: 15 januari 2012 Waar het werkelijk krioelt van de rivierkreeften zijn de Amsterdamse grachten.De larven van de Amerikaanse rivierkreeft is met het ballast water van zeeschepen in de Amsterdamse haven terecht gekomen. Overigens stikken de Amsterdamse grachten van de vis.De grachten zijn overigens schoner dan menigeen wil geloven.(ik heb het dan niet over in de grachten liggende fietsen, brandkasten en winkelkarren ) Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
pieter1 Geplaatst: 15 januari 2012 Geplaatst: 15 januari 2012 Op deze website kun je fuiken kopen om de rivierkreeft mee te vangen, voor 12,95 heb je er al een. Quote Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/
pieter1 Geplaatst: 15 januari 2012 Geplaatst: 15 januari 2012 Sorry hier link vergeten, hier is ie!http://www.fuiken.nl/ Quote Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/
Charly Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 Uiteraard bestaat er op ons forum ook al een topic over rivierkreeft. Het verrast me iedere keer positief hoe compleet we al zijn! Enfin. Na het vinden van verscheidene kreeftenscharen in de tuin, à la deze: Kwam ik tot de slotsom dat die ergens vandaan moesten komen (jaja) en zijn we gisteren bij zonsondergang eens met een schepnet in de weer gegaan. Het was meteen raak: Amerikaans rivierkreeftje! Vet pissed was ie ook trouwens. En met effect: wist snel te ontsnappen. Maar onze interesse was gewekt. Zou je die kunnen eten? Zoals die rivierkreeftjes die bij de appie liggen? Na enig googelen blijkt dat inderdaad het geval. Je moet ze, zoals hier ook in het topic staat, nog wel een paar dagen laten zwemmen in schoon water (of een half uurtje in een emmer met water + azijn of zout laten zwemmen, maar dat leek me nogal een nare procedure) Dan een schroevendraaier achter de ogen en op de bbq of in de pan. Ondertussen trouwens ervoor zorgend dat ze je niet in de vingers jetsen, want die scharen zijn verrassend venijnig (meer vanwege de scherpte dan vanwege de kracht) Nou is het wachten op de bestelde fuik en dan hoop ik hier foto’s te kunnen posten van schalen vol kreeftjes Quote wees bevriend met kleine dingen
geert h Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 Ik wist niet dat er hier aan apart draadje over was. Voor diegene die ze willen vangen is het volgende linkje handig: https://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?p=rivierkreeften Dan weet je of je de europese of een exoot te pakken hebt. De europese rivierkreeft is beschermd en moet je dus ten alle tijden terug zetten. Helaas is de kans dat je die vangt ook een stuk kleiner dan dat je een exoot vangt, aangezien exoten veel meer voor komen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 1 juni 2020 Geplaatst: 1 juni 2020 Op 30-5-2020 om 07:57, Charly zei: Nou is het wachten op de bestelde fuik Het plaatsen van fuiken is verboden, de verkoop ervan echter niet. Als je wordt betrapt (of verraden) dan is de boete niet mals, er staat geeneens een vast bedrag voor, het OM bepaald de hoogte van de boete. Tot zover het wijzende vingertje... Ik heb ze zelf ook in bezit en gebruikt dus kan ik je de volgende tips geven: Plaats ze in de schemer, oogst ze vroeg in de ochtend (dit verkleind je pakkans) Mijd plekken waar gevist wordt, fanatieke vissers zullen zeker de politie of de Boa bellen Leg de fuik goed vast aan een bamboe stokje (valt niet snel op) Als aas voor de kreeft kan je een kuipje kattenvoer gebruiken waar je een paar gaatjes in prikt De gevangen kreeften heb ik altijd in m'n badkuip gedaan, met de douchekop met koud water afgespoeld De eventuele dode exemplaren (ze kunnen nogal vechten soms) weggooien en ruim strooien met zout Goed afspoelen na een half uurtje Ik heb een grote pan en daar gingen ze altijd levend in in het kokende water, portie voor portie De laatste maal dat ik de fuikjes had geplaatst was de vangst in 1 nachtje net geen 100 stuks! Succes en neem geen onnodig risico Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Charly Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Hé wat een lading tips. Super fijn! (En bijna 100 in 1 avond! Halleluja!) Mbt de boetes voor de fuik: het is eigen water. Dan mag het wel, meende ik te lezen? Er lopen verder ook geen paden en vissers zien we hier nooit, die boerenslootjes zijn hier zoveel, daarvoor gaan ze niet over privé-terrein lopen. Desalniettemin telt een gewaarschuwd mens voor 2, dank. Ik kreeg trouwens bericht van de webshop dat de fuik die ik wilde even niet leverbaar is. Dus nu kan ik weer opnieuw op zoek. Je hebt metalen en je hebt ronde die meer net-achtig zijn. Welke zou jij doen (nu ik toch de kans heb het te vragen) Wacht. Ik post ff foto’s. Dit is een net van PE Maar ze hebben ook metalen varianten. (Leek me duurzamer?) Die zijn in dezelfde prijsklasse Ik zit te snuffelen op vangkooien.nl nu trouwens. Ah en je laat ze dus niet een paar dagen zwemmen in de badkuip, maar een half uur met zout. Ik neem nota Maarre: wat doet een mens met 100 kreeftjes? Invriezen? Zag op de website ook ‘anti-krab handschoen’ trouwens. Net zo duur als de val. Maar die grijpertjes van die kreeftjes zien er best scherp uit. Droeg jij nog bescherming? Dank voor het meedenken! Quote wees bevriend met kleine dingen
paddestoelengek Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Ik heb de bovenste fuikjes, zeer effectief en nemen ingeklapt bijna geen ruimte in beslag. alleen de prijs...https://www.pecheur.com/nl/nl/aankoop-rivierkreeft-fuik-ron-thompson-crayfish-trap-64702.html?af=393326&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3EiwAvfZWaP9APdbzpT7OXeinIQVA7jc6gLqApG-Y7SDLakXIqky9iVX5t4VmLRoCQMgQAvD_BwE#af=999253 dat zal je beter bevallen, ik heb dit merk. (Op aliexpress kosten ze trouwens praktisch niets kwam ik pas achter)https://nl.aliexpress.com/item/33044338242.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6c9c6e1bYYkFHV&algo_pvid=a081abbe-7ca6-40bc-abd0-9791a78df004&algo_expid=a081abbe-7ca6-40bc-abd0-9791a78df004-1&btsid=0ab6fa8115911015370986582e80e9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ 100 kreeftjes lijkt veel maar met 4 personen is het zo op Als gereedschap om mijn handen te beschermen gebruik ik gewoon een vergiet Vanuit de fuik keer je ze op in een emmer, vanuit de emmer gaan ze het bed in en daar schep je ze met een vergiet weer in de emmer. Vanuit de emmer in de pan met kokend water. Succes ermee! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
rorror Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Volgens mij mag je ze niet levend mee nemen. Maar ik zou dat wel doen als paddestoelgek zegt. Dan kunnen ze hun darmen zelf etc leegmaken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Hier zitten er ook veel. Misschien gooi ik ook wel eens een fuikje uit. Ik heb goede herinneringen aan de yabbies downunder, die we vingen met roadkill. Quote De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Yabbies moest ik even googelen hoor. Maar dat is dus de Australische variant. Grotere scharen zie ik. At je die ook, of alleen t kontje toch? Mbt het levend meenemen, het is hier in de achtertuin. Ik denk dat dat vooral sloeg op het niet verder verspreiden? En dat zal tussen de tuin en de achterdeur niet echt voor problemen zorgen. 😄 Maar desalniettemin goed om te weten! Ik heb maar es grof ingeslagen en via Aliexpress 3 fuikjes besteld, uiteraard degene die Paddenstoelengek adviseerde. Hoewel ik later nog een metalen kooi zag die me ook wel aanstond. Maar voor 11,98 incl verzendkosten, ga ik dit eerst eens proberen. Nadeel is dat ze pas eind deze maand arriveren. Nah ja. To be continued iig! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Nu maar hopen dat die goedkope dingen niet compleet oplossen in water... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Of dat de kreeftenklauwtjes er dwars doorheen snijden. 😬 Of, ook grote kans, dat deze hobby een kort leven beschoren is, en de fuikjes netten worden voor over kolen of aardbeiplantjes ofzo. Had overigens nog nooit bij Aliexpress besteld. Lijkt wel een Action ofzo he. Heel veel en heel goedkoop. Ben maar meteen gestopt met kijken. Voor je het weet graai je van alles mee dat je ineens nodig denkt te hebben (zoals bij de Action) Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.