Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kakiboom topic

Frank Houweling

Aanbevolen berichten

Dank voor het bestuderen van de foto’s voor de determinatie. Ik denk dat het dan de lotus is, zoals jij schrijft. De naam die ik gebruikte komt nochtans van fruitbomen.net, waar ik em gekocht heb trouwens. Maar lotus zonder kaki doe ik het ook voor hoor! (Hoewel ik wel wat meer op kaki hoopte, kwa smaak, als ik dat zo lees)

http://www.fruitbomen.net/mobile/product.php?n=lotusvrucht

Ik wist alleen niet dat de vruchten mogelijk niet zouden rijpen Misschien dat ze em daarom bij fruitbomen.net niet meer verkopen? Nou ja. Hij is wel mooi. Hij krijgt nog een paar jaar om zich te bewijzen.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...
Op 17-4-2020 om 07:26, Charly zei:

Maar lotus zonder kaki doe ik het ook voor hoor! (Hoewel ik wel wat meer op kaki hoopte, kwa smaak, als ik dat zo lees)

Lotus is in mijn ogen in ons land geen eetbare. Zeer kleine vruchten die niet rijpen en zelfs rijp niet echt lekker zijn. De boom groeit ook veel sneller dan van kaki. Het goede nieuws is dat je op een lotus best gemakkelijk een kaki kunt enten, waardoor de kaki meteen wat minder vorstgevoelig zal zijn. (Hoewel dat een probleem blijft, zeker in het noorden en oosten van ons land). Entenj gaat op dezelfde manier als met bijvoorbeeld appel of peer: een plakent of spleetent met slapend enthout dan in de winter is gesneden. Omdat de kaki toch wat vorstgevoelig is, kun je best tot mei of zo wachten voordat je de enting maakt, tenzij je de onderstam of plant waarop je ent in een kasje of zo kunt houden...dan kun je in maart of april al veilig enten. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, acpronk zei:

Interessant, dus de kaki kan lagere temperaturen aan als die op een lotus is geënt?

Winterhardheid is ook afhankelijk van ras. Wil je op safe spelen dan adviseer ik een van de kruisingen van Diospyros kaki met Diospyros virginiana (zoals hiervoor genoemde Nikita's gift). Die worden aangeduid als D. kaki x virginiana. De virginiana is sowieso winterhard. Bij dit soort interspecifieke kruisingen wordt uiteraard geprobeerd om de meest gunstige kenmerken van beide soorten te combineren. Voor ons klimaat is winterhardheid een belangrijke, naast relatief vroege rijping en geen of voorbijgaande astringentie. 

Als een kaki hier niet op D. virginiana (minder groei!) of D. lotus is geent, zal ze niet veel kans maken om lang te overleven. 

aangepast door weknow

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, acpronk zei:

een virginiana en verschillende kaki's

De kaki´s zullen sowieso altijd geent zijn. De virginiana ook als het een ras is.

Aan de naamgeving kun je zien of het een interspecifieke soort is. Die heten dan `Diospyros virginiana x kaki`. Dat is de correcte wetenschappelijke schrijfwijze. 

Maar bij vele verkopers is die naamgeving een zooitje,

Fruitbomennet verkoopt, als ik hun website raadpleeg, van de D. lotus en D. virginiana alleen een wilde vorm. Geen rassen. Voor de vruchten beveel ik die niet aan. Er zijn van D. virginana wel goede rassen te krijgen.

Ze hebben ook geen interspecifieke soorten!!!!

Hun rassen kaki zijn heel beperkt en ik adviseer je voordat je deze rassen koopt, toch even goed te onderzoeken of ze HIER goed kunnen rijpen (sterke twijfel over sommige!) en of ze wel winterhard zijn (ook twijfel, want het kan per ras schelen) en ook niet hoe het met de astringentie zit. ik vind hun infromatie bij de rassen zacht gezegd minnetjes. De prijzen bovendien extreem hoog. Elders kun je voor 20 a 25 Euro een beter assortiment met betere informatie vinden. Kijk eens bij De Batterijen, Eetbaar goed, De Zoetewei in Vlaanderen of zelfs Vreeken (die verkoopt het assortiment van de Zoetewei) is mijn advies. 

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf de herfst toch een leuke boom om naar te kijken. Ondanks dat er altijd zeer veel vruchten vervroegd afvallen, hangen er nog meer dan genoeg aan (+100). Vruchten zijn nu nog te wrang om te eten.
De Nikita's gift wordt wel wat groter dan dat ze mij indertijd vertelden. Heb eind juni teruggesnoeid zodat hij ongeveer 3.5 m hoog en 2.5m breed blijft,.

Nikita's gift 8 jaar oud:

488408518_kakiboom16okt2020.thumb.jpg.29b678e887629fe6560a90beedde1319.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Helaas dit jaar vrijwel geen kaki's gehad. De vorst in het voorjaar was te erg en verder is de selectie in de bloemen ook te sterk (weinig bloemen worden vruchten). 

Gelukkig wel weer vruchten in de Amerikaanse persimoen 'Early jewel' gehad. Een heerlijke persimoen en hij rijpt ook vrij snel en goed af. Een aantal andere Amerikaanse persimoens hadden dit jaar wel voor het eerst bloemen, dus hopelijk produceren deze planten in de komende jaren ook vruchten. Ik probeer ieder waardeloos takje (dun en slank) er zo snel mogelijk vanaf te knippen, zodat ze hun energie stoppen in toekomst takken. Dit lijkt te werken. De planten met Amerikaanse persimoen onderstam zijn echt een stuk winterharder. Ook kaki's.

Lotus is als onderstam waardeloos, tenzij je geen strenge voorjaars vorst kunt verwachten. Ze regeneren gewoon heel slecht.

Een vorstgevoelige kaki bij mij is 'Jiro', maar deze is op eigen wortels en bij voorjaars vorst loopt deze vanaf de wortels weer uit. In goede jaren krijg ik dan gewoon lekkere vruchten die hard eetbaar zijn (mits ik het goede ras gekregen heb). Ik vond ze vorig jaar lekker en kon ze zo van de struik plukken. Hopelijk volgend jaar meer kaki's...

Persoonlijk vind ik de Amerikaanse persimoen in ons klimaat waardevoller. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diospyros virginiana / Amerikaanse persimoen heeft als onderstam 1 nadeel en dat is dat deze soort soms uitlopers vormt. Daarom wordt vaak Diospyros lotus als onderstam gekozen. Deze heeft ook een goede winterhardheid. Dat planten op Diospyros lotus minder snel/langzaam regenereren is nieuw voor mij maar is wel iets om rekening mee te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

D. lotus is in mijn ervaring veel groeikrachtiger (in mijn ogen geen voordeel) dan D. virginiana en maakt, althans als zaailing, veel meer opschot. Misschien dat het uitmaakt dat mijn virginia's zaailingen zijn van niet de wildere vormen, maar van goede vruchtrassen, waardoor de groei meer beheerst is? Wil je een hanteerbare niet te grote boom, ok dan is virginiana de betere keuze. Winterhardheid is hier, aan de kust, de laatste 3 jaar geen enkel probleem geweest.

Had overigens voor het eerst wat vruchtjes aan een van de D. lotus-zaailingen (zelfbestoven, want er was geen mannetje dat bloeide)  en die verleden week geoogst. Smaak was okay, maar nog niet allemaal zonder astringentie...dus niet geheel rijp. Omdat er geen steeltje meekwam bij de pluk, bewaren ze heel kort en is narijpen geen echte optie. Aan de boom vallen ze bij volledige rijpheid snel op de grond. Dagelijks controleren en plukken is nodig voor een goede oogst, maar dat is zelfs op een onbeschutte plaats vol in de wind wel mogelijk in onze lage landen blijkbaar. Dat is dus gunstiger dan ik had verwacht en wat eerder in dit topic schreef.  Twijfel of ik de pitjes nog ga zaaien, of toch alleen kaki verder ga enten op D. virginiana. Die ik op zichzelf ook een 25x heb uitgeplant voor het fruit en heb er hoge verwachtinegn van. De grootste struiken D. virginiana zijn nu rond de 1 meter hoog, dus ik hoop de komde 2 jaar voor het eerst bloei te zien en misschien zelfs wat fruit. Ben erg benieuwd of de zaailingen mannelijk, vrouwelijk of - hopelijk zoals meeste ouderplanten - zelfs parthenocarp (maken fruit zonder bestuiving) zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over welke onderstam best voor kaki's te gebruiken, citeer ik hieronder het zeer deskundige advies van Di Guillaume (Eigenaar van de Moerbeiboom in Geraardsbergen) in de groep hiervoor op Facebook. Vele goede redenen om D. virginiana te kiezen dus. Het laatste stukje zin over dat D. lotus meer oppervlakkige wortels maakt is m.i. ook de verklaring voor waarom ze veel meer opschot maakt dan D. virginiana. dat is ook mijn waarneming. 

Indeed lotus is more vigorous than virginiana and virginiana can stand lower temps but in zone 7 both will do OK. The most important differences are that virginiana will leaf out 7-10days later, it is compatible with all kaki varieties PCA or PCNA while lotus is not, it has a taproot which makes it more drought resistant compared to lotus that has a superficial horizontal root system.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Martijn zei:

KAKI-PERSIMOEN 'Russian Beauty'

Hoe zijn de ervaringen met voornoemd ras?. 

Beperkte ervaring, bijna 2 seizoenen. Aankoop januari 2018 bij de Zoetewei. Stond in pot van ca. 12 liter. Had dit voorjaar al een 25 gezette vruchten, maar deze zijn gedurende de zomer allemaal geleidelijk afgevallen. Verklaring? Mogelijk te kleine pot, waardoor te weinig voeding of onregelmatige waterhuishouding. Intussen verpot naar een 30-liter pot in augustus om dit in de toekomst hopelijk te voorkomen. Plant zal deze winter gewoon buitenblijven. (Kaki's gaan hier  in koudste maanden naar koude kasje) 

In vergelijking met andere kaki's (deze is overigens een D. virginiana x kaki!!!, dus een interspecifieke) is de plant mooi van gestelvorm en groeit en splitst regelmatig. Heeft wat geschikt enthout, maar dat is al toegezegd. 

WhatsApp Image 2020-11-25 at 11.25.53 Russian beauty.jpeg

aangepast door weknow

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons gaan de Amerikaanse persimoens goed. We hebben vooral geënte planten staan. Ze hebben tijd nodig om over het feit heen te groeien dat ze geënt zijn. Ik knip de echte kleine takjes weg, zodat ze sneller gaan inzetten in één grote tak naar boven. Dit lijkt te werken. We hebben nu 3 grotere planten (richting 2 meter) staan en enkele van 1 meter. Sommige rassen willen na jaren nog niet echt, maar nu met het nieuwe snoeien lijken ze toch vooruitgang te boeken. Dit jaar weer vruchten in Early jewel. Wij vinden hem lekker, maar ze blijven soms wel lang adstringerend. Twee andere planten gingen bloeien, maar je merkt dat de planten nog tijd nodig hebben. Ik dun ze altijd uit in de zomer en daarna nog eens in de herfst. Ze zijn wel vatbaar voor kanker (vooral als de takken jong zijn), maar ze lijken hieruit te groeien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
1 uur terug, Roland zei:

Is de smaak van Nikita's gift beter dan van een rijpe kaki uit de winkel?

Dat is een heel moeilijk te beantwoorden vraag. Wat je in de winkel koopt is niet een soort. Verschillende rassen, verschillende smaken en dan nog soorten die lang astringent zijn, soms niet meer als ze echt zacht werden na 1,2,3 of meer weken in de fruitschaal en ook soorten die niet of minder astringent zijn. Dan heb je er ook nog die van onrijp meteen rot worden. Ik kocht ook wel eens, zoals verleden week een biologische van De Grote Verleiding, die meteen zacht en heel lekker was...een stuk duurderm, maar dat absoluut waard. 

Dus in de winkel is het niet een pot nat en ik weet niet welke jij zoal proefde.

Eigen kweek soorten zijn soms lekkerder en andere wat minder. Mijn Faufau's zijn dit jaar wat minder zoet dan verleden jaar, maar wel lekker en mooi. Ik proefde ook wel eens die echt niet lekker waren bij een kennis verleden jaar. Groeiomstandigheden?

Nikita;s gift is een kruising tussen virginiana en kaki en als ze niet rijp is astringent. Wel rijp wordt ze als zeer lekker beschreven door velen. Dus ik denk dat ze rijp en vers van je boom - zoals alle eigen fruit - meestal beter zal smaken dan wat je -onrijp geplukt en nagerijpt - over het algemeen in supermarktene.d. kunt kopen. De vrucht is een stuk kleiner dan kaki. Astringent (bitter/samentrekkend) klinkt on-aantrekkelijk en is op dat moment ook niet lekker. Maar volgens kenners en ingewijden zijn juist de astringente rassen bij narijpen beter van smaak dan de niet a-stringente die je in principe ook onrijp kunt eten. Daarnaast is de smaak van een virginiana anders, ik denk vaak aanzienlijk beter!!!, romiger, meer aromatisch dan van een kaki en in Nikita zit dat ook wat. Virginiana is ook zachter, moeilijk te bewaren geplukt (lang te bewaren aan de boom, kaki gaat na de eerste vorst meteen rotten....virginiana rijpt verder)...ook wat dat betreft dus appels en peren vergelijken. Er zijn meer verschillende goede smaken. 

Een objectief antwoord op een vraag als deze bestaat dus niet. Helaas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, simonvb zei:

Ik vind ze in de winkel lekkerder.

Over welk ras of welke rassen heb je het dan, Simon? Want dat maakt een wereld van verschil......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat weet ik niet. In de winkel staat er enkel kaki (Sharon) of persimmon op, meer info krijg je hier niet. Vaak dan nog verkeerd voornamelijk dat er bij persimmon dan kaki staat.

Enkel bij appelen en peren zie je hier ook de rasnamen. Bij ander fruit is het enkel een algemene naam en soms een bedrijfsnaam maar dat kan evengoed een transportbedrijf ofzo zijn dus daar ben je niets mee.

Heb thuis dus enkel de Nikita's gift.

Vorige maand:

IMG_20201108_141305.thumb.jpg.6c267501bca420e79d67b4e6b31e2255.jpg

Huidige stand:

IMG_20201208_094100.thumb.jpg.ffcb570d0dc3e8fd712cfb110e07dff7.jpg

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...