Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kakiboom topic

Frank Houweling

Aanbevolen berichten

Ik heb van een afgeknapte tak voor een paar weken wel een rijpe kaki gehad. Mierzoet en met zaden erin dus ik heb nog hoop! Ik kan ze altijd nog plukken en binnen na laten rijpen. Geen idee welke rassen dit zijn, kwekerij wilde er vanaf en heb ze samen voor een leuk prijsje meegekregen

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

sluipwesp, welk ras is dit?

Ik heb deze gekocht als Hana Fuyu maar vermoed dat het een ander soort is. Hana Fuyu kan je volgens mij onrijp eten. De onrijpe kaki's van mijn boompje zijn te wrang om te eten. Als ik ze echt zacht laat worden is het wrange er wel vanaf. De kaki's van mijn boom zijn ook groter (sinaasappel formaat) en ronder als een Hana Fuyu. Ik denk dat als hij buiten zou staan de kaki's niet rijp (zacht) zullen worden. Volgend jaar ga ik een tweede kaki struik erbij kopen bij een goed adres en hopelijk kan ik dan wel de vruchten ervan onrijp eten. En door mogelijke bestuiving wordt de wrange smaak misschien ook minder bij de kaki die ik al heb staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe krijg ik die boom in de vriezer bart.?

er dreigt even wat verwarring te ontstaan over het woord onrijp. sluipwesp bedoelt waarschijnlijk het ingewikkelde wrangheidscomplex bij kaki.

sommige moet je volledig rijp.dwz zacht, eten en andere rassen kun je rijp maar toch hard eten. onrijp blijft onrijp ook bij kaki.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Opmerkelijk... Nederlandse kweker is ermee gestopt vanwege vorstschade.

http://www.desmallekamp.nl/nl/nieuws/39-asimina-en-diospyros-uit-assortiment

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik merk dat de meeste kaki's aan mijn boompje niet volledig rijp (zacht) zullen worden. En als ze niet boterzacht zijn van rijpheid zullen ze te wrang om te eten zijn (astringent soort). De tip van Bart646 om de niet rijpe kaki's in de vriezer te leggen werkt gedeeltelijk bij mij. De wrangheid is minder maar nog steeds te proeven. Zelf heb ik een andere manier gevonden. Doe enkele kaki's met een rijpe banaan in een gesloten plastic zak en wacht ongeveer een dag of 5. De kaki's zullen boterzacht van rijpheid worden, zoet en geen wrangheid meer hebben is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weknow, kaki blijft een gevaarlijk soort die in nederland op[of over] de uiterste grens staat. speciaal de jonge boompjes in pot. bij mij zijn de oudere bomen in de horror maand febr 2012 gesneuveld. enkel in de kas hebben ze het ternauwernood overleeft.

ik zie kaki vooral als zeer geschikt voor de kas en als buitenboom wat minder. als we ieder jaar een zachte winter krijgen, ja dan is er niets aan de hand.

sluipwesp: die truc met die banaan werkt ook prima met kiwi en ander fruit. volgens mij kan het ook met tomaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lotusbomen (kakipruim), amerikaanse persimoens en kaki's. De Amerikaanse persimoens zijn zeker winterhard genoeg. Ze zijn daarnaast ook super lekker en rijpen goed af in ons klimaat. De vruchten van Lotusbomen rijpen waarschijnlijk niet goed af, maar ik ga het wel proberen. Er zijn veel goede rassen kaki's die veel winterharder zijn dan de kaki's uit de mediterranen. Ik heb enkele Russische variëteiten staan. Ik heb mij ook laten adviseren door kwekerij de moerbeienboom.

Het is in ieder geval een leuke soort om te hebben. Ik denk dat je de bomen ook enigszins beschut moet neerzetten. Het zijn wel dure boompjes (37 euro voor een takje van 30-40 cm hoog).

Ik heb in ieder geval rond de 7 rassen Amerikaanse persimoens (Ruby, Yates, Szukiss, NC10, Morris Burton, NC 21, Pieper / beschrijving v.d. bij mijn seizoen), Lotusboom (2 rassen + 2 spec. planten).

Van Kaki's heb ik (Hachiya, Hyakami gosho, Kuro gaki, matsumoto wase fuyu, mikatani gosho, Mrija en Zirotschka.

Kruising kaki's / Amerikaanse persimoen: Nikita's gift en Rossijanka.

De vruchten van de meeste rassen worden in ons klimaat wel minder zoet. Bij extreme weersomstandigheden is moeilijk te voorspellen wat het wel en niet overleefd. Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben. Verder hebben veel soorten een wat drogere grond nodig om een hele koude winter door te kunnen komen. Tijdens dit soort weersomstandigheden ga ik in ieder geval flink wat hooi tegen de voeten van de planten gooien, om de voet van de planten in ieder geval te beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Vandaag heb ik de allerlekkerste Kaki bij de Albert Heijn gekocht en echt genoten zo lekker. Op de verpakking staat niet welke soort het is, dus dat is geen uitgemaakte zaak.

In ieder 'partje' zit een pitje. Kan ik die gewoon in de grond stoppen en in de kas opkweken? Welke grond/bodemmengsel wordt aangeraden en welk seizoen is de beste keuze? Mocht het zaadje kiemen dan houd ik in de winter de plant binnen. Spannend . En ik ben benieuwd naar de adviezen om het zaadje de grootste kans van slagen om een boom te kunnen worden te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben benieuwd naar de adviezen om het zaadje de grootste kans van slagen om een boom te kunnen worden te geven.

2 a 3 maanden koude stratificatie en dan laten kiemen rond 18 - 20 graden. Probeer voor de winter nog voor al een sterke en ontwikkelde plant te zorgen van pakweg 30 cm. groot (wordt eigenlijk al wat krap...voorbehandeling starten in dec. of januari betekent kieming rond eind april/mei en een langer groeiseizoen voordat de meest kwetsbare eerste winter komt) en overwinteren in een diepe pot in de koude kas. Je kunt de zaden ook drogen en droog, koel en zuurstofvrij bewaren en dan in de winter starten met stratificatievoorbehandeling...bij gedroogde zaden ze eerst 12 a 24 uur laten weken in lauw water voor je ze in koelkast zet voor stratificatie in een plastic zakje of bakje met mengsel van potgrond en zand (of vermiculiet of perliet...meedere mogelijk...moet licht vochtig en luchtig zijn, medium hoeft nog geen voedsel te bevatten). Als zaden kiemen ze meteen apart oppotten....gebeurt soms zelfs al in de koelkast, maar normaal een week of 4 na de stratificatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...
  • 2 weeks later...

Kwam dit adres tegen met o.a. grote collectie nieuwe rassen pawpaw, diospyros (45 soorten virginiana) en kiwibessen voor in vergelijking redelijke prijzen. Bestellingen online op Duitse website, maar kweek in Tsjechië.

http://exoticfruitplants.eu/index.php?route=product/category&path=82

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Hoe smaakten de Kaki die geoogst zijn hier van de leden?

Zelf heb ik enkele jaren terug een kruising gekocht:

De Kaki : Nagita gift

Dit is een kruising van andere Kaki soorten en is bedoeld voor Nederlands klimaat.

Komende voorjaar hoop ik op bloei en nazomer hoop ik op vruchten.

Ik heb enkele takken geknipt om te laten enten, ik hoop dat het lukt, later in het voorjaar meer hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de kaki's van hier zeker niet zo lekker als de vruchten die in warme klimaat rijp worden. Amerikaanse persimoens vind ik veel lekkerder (fruitiger). Ze blijven allemaal toch een beetje adstringerend, maar ik heb wel pas drie jaar vruchten gehad (niet van de allerbeste rassen / Tipo, vaniglia en ruby (virginea).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar voor het eerst vruchten gehad aan mijn Nikita's gift (kruising Aziatische en Amerikaanse soort) die bleven hangen en goed rijp zijn geworden, 6 tal stuks. De smaak vind ik voorlopig maar matig, nog redelijk wrang, hoop dat dat volgende jaren beter wordt omdat het boompje ook nog maar 4 jaar is en het nu de eerste oogst was.

Zelfbestuivend is het ras dus wel aangezien ik geen andere heb staan (en ik gok mijn buren ook niet).

Het is wel een decoratieve boom, zeker wanneer de bladeren al afgevallen zijn en er nog vruchten aan hangen, is zeer leuk om te zien staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kas een prima smaak. Buiten wil het wel eens flink tegenvallen, maar oo wat een mooi gezicht een bladerlozeboom vol met oranje lampionnetjes. Enkel voor de sier zou ik hem al planten.

In de kas staan tipo, vagnilia en naar nu blijkt rio briljante. Helaas ik ben weer bedrogen, rio had hana moeten zijn. En laat rio nou net de minst geschikte voor nederland zijn, heeft nog meer warmte nodig dan bv tipo.

Ik heb ze begin december geplukt en gisteren. Kakii vrucht kan dus vrij veel vorst verdragen. Alleen degeen die ik gisteren plukte hadden iets te veel vorst gehad. Twee vorst periodes was net iets teveel van het goede.

Tipo rijpt 14 dagen eerder dan rio briljante en smaakt ook beter.

Ik hoop volgend jaar pitten erin te krijgen, want die zouden voor een betere afbraak van de zuren zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...