Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaadvastheid naaktzadige pompoen

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Dit jaar heb ik verschillende pompoen-soorten gekweekt, waaronder de naaktzadige pompoen Lady Godiva.

Ik weet dat de pompoen niet zaadvast is, maar ik dacht ( en hoop) dat de Lady Godiva misschien anders is omdat ze naaktzadig is en dus ander soort zaden heeft.

Is er iemand die weet hoe ik aan deze informatie kan komen, ik heb al wat gegoogled, maar weinig opgestoken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me er ook in aan het verdiepen want wil komend seizoen pompoenen gaan kweken.

heb het volgende gevonden(leuke tip voor next season):

bron: http://www.mijntuin.org/plants/147

Vele tuiniers gebruiken zaad dat ze uit een of andere mooie pompoen halen. Dat geeft niet zulke slechte resultaten. Maar een zuiver ras behouden is op die manier niet mogelijk. Pompoenen worden door insecten bestoven. Ze kruisen gemakkelijk, niet alleen met andere pompoenrassen, maar ook met andere komkommerachtigen. Om raszuiver zaad te bekomen, moet je dus verhinderen dat er stuifmeel van een ander ras of soort op de stamper van een vrouwelijke bloem terecht komt. Daarom bind je heel voorzichtig rond alle vrouwelijke bloemen een fijn gaas. Als een bloem open gaat, neem je het gaas even weg. Vervolgens pluk je een mannelijke bloem en neem je de kelkbladen eraf. De meeldraden breng je dan in aanraking met de stamper. Na deze kunstmatige bevruchting wordt de bloem weer met gaasdoek omwonden, tot ze verwelkt is. Hetzelfde doe je met andere bloemen totdat je merkt dat twee of drie vruchten zich beginnen te ontwikkelen. Vrouwelijke bloemen die zich dan nog ontwikkelen, haal je weg. Oogst en bewaring verlopen verder zoals gewoonlijk. Wacht niet te lang om zo’n pompoen op te eten, zodat je het zaad nog tijdig kan drogen.

Je kan het zaad van het vruchtvlees scheiden door het te laten drogen op een stuk krant, of door alles herhaaldelijk te wassen. Het vliesje rond het zaad mag je eraf wrijven. De platte zaden en de kleintjes kan je meteen weggooien.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat weet ik, en ik heb dat ook ooit wel eens gedaan, helaas niet bij de Lady Godiva, en dus is dat ook mijn vraag, moet je dat dan ook bij de Godiva doen? Enfin,mijn gezond verstand zegt, dat als je 4 Godivazaden opkweekt je er 1 Godiva bijhebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje jammer maar ik denk bij Pompoen waneer je echt om bepaalde eigenschappen het ras kweekt, je toch best

elk jaar zaden koopt bij officiele firma's.

Ook voor de naaktzadige, hoewel andere zaden is bevruchting kans op hybriden hetzelfde.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Zonet wel twee pompoenen Lady Godiva open gesneden en zaden eruit gehaald, er was een duidelijk verschil tussen de pompoen die ik in een koude kamer heb gelaten, en de pompoen die de laatste weken hier boven bij de warme kachel stond. Mooiere zaden, betere opbrengst.

Ik heb geen antwoord gekregen op de vraag of iemand weet of de naaktzadige pompoen wel zaadvast is, maar heb besloten het toch te proberen met deze mooie zaden. De plant zelf was ook geweldig..ik had een mega-oogst.

Voor wie het ook durft te proberen: stuur maar een pb, ik neem wat zaden mee!

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Hoe is het verder afgelopen met deze proef? Ben er best wel benieuwd naar temeer ik plannen heb om dit jaar een aantal pompoenen kunstmatig te bestuiven ivm de MTFzadenbank.

Ik heb inmiddels een aantal namen van naaktzadige rassen achterhaald via internet(zie post222148.html#p222148). De soort waar ik op dit moment 2 plantjes van heb is de Styriaca (ook wel Cucurbita pepo L. var. oleifera Pietsch), gekregen van Danuta en moet afwachten wat dit precies gaat worden; geen idee of het soortecht zaad was dat ze me heeft gestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het verder afgelopen met deze proef?
Ik moest het even opzoeken, al weer een paar jaar geleden. Ik heb geen pompoen van deze zaden gekregen( waarschijnlijk niet opgekomen maar dat weet ik niet meer...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm ik wist niet dat pompoenen niet zaadvast zijn. Ik haal ze elk jaar uit de pompoen uit de winkel en heb elk jaar oogst. Dit heb ik met "Turkse" pompoen (in Turkse winkel gekocht) gedaan, van die bredere witte, en ook bij oranje bolpompoenen. En ook weer zaad van die bolpompoen er weer uit gehaald.

Nu weet ik dat bij niet zaadvast er ook kans is dat je wel oogst krijgt. Maar dat wat er uitkomt van alles kan zijn.

Hoe zit het ook al weer? Heb ze dit jaar weer gezaaid. Is de kans dan groter dat ze wel opkomen maar geen vruchten dragen? Ik heb ze ook aan veel mensen weg gegeven...

En is de kans als je zaad het jaar daarop weer uit de pompoen haalt nog kleiner op vruchten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 10 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...