henkg Geplaatst: 10 februari 2021 Share Geplaatst: 10 februari 2021 @Mellie : Nieuwe steiger? De komende paar dagen zijn ideaal om de verticale palen in het water te plaatsen. De plekken kun je tot de centimeter precies uitmeten, op het ijs. Daarna gaten in het ijs maken (met een speedboor een cirkel gaten boren, zoals op de vlag van Europa). Palen kun je daarna precies verticaal inslaan, het omringende ijs houdt de paal precies recht. Geen natte voeten, geen waadbroek nodig. En je staat er precies boven: makkelijk inslaan. Tot de gewenste hoogte, met de gratis waterpas ijspas. Theorie. Ooit eens gezien op de Loosdrechtse plassen (tijdens schaatsen). In een jachthaven werden nieuwe steigers geplaatst. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 10 februari 2021 Share Geplaatst: 10 februari 2021 Voor het eerst sinds zaterdag even wezen kijken en het lag er goed bij! Mooie diersporen in de maagdelijke sneeuw. In het tuinhuis was het 7 graden, in de kas ook vochtig warm. De zon van vandaag zal geholpen hebben. Helaas deed de min/max thermometer het niet, dus ik weet niet hoe koud het in het tuinhuis is geweest. Ik heb voor de zekerheid nog maar een extra slaapzak over de kratten met dahlia’s heen gelegd voor de kou van komende nachten. De mezen en roodborstjes waren blij met de opnieuw gevulde voedersilo’s. De halsbandparkieten ook, maar die mogen van mij wegblijven... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 10 februari 2021 Share Geplaatst: 10 februari 2021 @henkg , niet zo’n steiger hoor! Een steiger wat je langs je huis zet om bv schilderwerk te doen. Klinkt als... 14 lettergrepen, dat soort ongein Vandaag weer veel sneeuw geruimd, zout gestrooid en de sla bekeken onder de beschermlaag. Lekker krokant... de rest van de planten lijken het goed te doen al bedenk ik me nu dat de webii toch wel wat extra bescherming mag met -10... dat het is nu gelukkig nog niet. De tuinklus voor morgen staat vast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 11 februari 2021 Share Geplaatst: 11 februari 2021 Ren schoon geveegd. Soort van. 1 kg kippensnoep rond gestrooid in de tuin en de wijk. Was heel mooi, kwamen gelijk roodborstjes en merels op af. Je staat er vaak niet bij stil dat als er ijs ligt, de vogels niet zo veel kunnen... de webii beter ingepakt. Hopelijk redt ie het. Het is nu prachtig zonnig weer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 Heel veel gesnoeid. Aangezien de sloot bevroren is, kon ik eindelijk de wildgroei aan wilgenonkruid verwijderen. Jeetje man, dat was wel even aanpoten... het is ook bijzonder confronterend wanneer je langsschaatst en ziet hoeveel zooi er groeit 2 kruiwagens vol en dan heb ik niet eens alles opgeruimd, maar naar de overkant van de sloot gebracht. IJs netjes schoongeveegd. Zo. Iedereen kan weer veilig schaatsen. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 de tuinen nagelopen op narigheid, ons hek is een sloot Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 On 2/11/2021 at 11:21 AM, Mellie said: 1 kg kippensnoep rond gestrooid Ik las kippensoep. Ik moet echt mijn (nieuwe) leesbril vaker opzetten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 13 februari 2021 Share Geplaatst: 13 februari 2021 Ik dacht overigens wat spinazie in de kas te zaaien. Zo met het zonnetje wordt het daar al behoorlijk warm. Maar de temperatuur van de grond valt behoorlijk tegen. Ik vond in de kas, bij het voorbewerken, gewoon bevroren stukken. Geduld, geduld, geduld... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 13 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 13 februari 2021 @mdubbelm Nu vast binnen voorzaaien in een bakje gemengd met zand. Als de kiempjes uit de zaden komen kan je dat in geultjes in de kas kwijt. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 14 februari 2021 Share Geplaatst: 14 februari 2021 (aangepast) Ja, dat doe ik wel met de soorten die het echt nodig hebben , het wordt nl. al behoorlijk vol binnen. Misschien op het balkon, in een propagator... ik moet soms ook nog wennen aan deze kas, de vorige was groter en bevroor minder snel. Maar het heeft ook al een tijd niet zo hard gevroren natuurlijk. 14 februari 2021 aangepast door mdubbelm Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 15 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 15 februari 2021 Vandaag de planten uit de schuur gehaald en weer naar de tuin gebracht. Naast voor zaaien kan je niet zo veel doen op een deels bevroren tuin. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 17 februari 2021 Share Geplaatst: 17 februari 2021 Heerlijk dat het weer kon, in de tuin werken! - 1 van de tig vuurdoorns omgezaagd (de wortelkluit eruit wordt nog een uitdaging) - 2 van de 3 regentonnen weer teruggeplaatst - tuinbonen voorgezaaid - snijsla in de kas gezaaid Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 17 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 17 februari 2021 Spul lopen slepen. Een klein stukje gespit zodat ik straks daar peulenrekken kan zetten. Uitgebreid met nieuwe tuinders gekletst. Spullen mee naar huis genomen om meer te kunnen zaaien. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goldfish Geplaatst: 17 februari 2021 Share Geplaatst: 17 februari 2021 Elf klimaatvluchtelingen uit Citrusië die ik ruim een week lang verborg op zolder wegens zware vorst, heb ik weer teruggebracht naar de onverwarmde kas waar ze vandaan kwamen. Aldaar geconstateerd dat 11 anderen die daar achtergebleven waren, zonder schade door de periode heen gekomen zijn. Drie kumquats in volle grond die ik niet had afgedekt (spijt) hebben wel zware schade opgelopen, maar ik verwacht dat er minstens 1 wel zal overleven. Toch had een vliesdoekje net het verschil kunnen maken bij een laagste temperatuur van -10.5c, dus iets van -15c op de grond. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Liekie Geplaatst: 17 februari 2021 Share Geplaatst: 17 februari 2021 Spinazie in de kas bewonderd en aldaar ook een aardappeltje opgegraven om te kijken of het niet verpieperd (haha) was, maar er zaten al goed groene scheuten aan, dus weer fijn toegedekt. Die aardappels in de kas waren een experiment, omdat ik normaal geen plek heb daarvoor en ik dacht: de kas staat er toch, de uitlopende aardappels heb ik ook, dus why not? Tegen de tijd dat de paprikas en tomaten erin moeten oogst ik ze gewoon. Als ze wat klein zijn is het toch gelukt. Maar half mei, dan zitten ze toch al bijna 100 dagen in de grond, dus wie weet! De agapanthus en het mandarijnboompje opgegraven (beide met pot ingegraven in de kas en daar weer een pot overheen met vliesdoek) en voor beide geconstateerd dat alles nog helemaal prima was. Over de canna knollen heb ik mijn mening nog niet gevormd. Die had ik ook ingegraven en een vliesdoek erover, maar ik heb toch mijn twijfels. Ik had wel een krat met knollen binnen gezet, dus ik kan sowieso weer door, maar het zou toch ook fijn zijn als in ieder geval een deel van de knollen in de kas het ook nog doet. We zullen zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 17 februari 2021 Share Geplaatst: 17 februari 2021 Dinsdag verwonderd waarom het driebladvetkruid welke ik in november uit de moestuin had uitgegraven en onder de trampoline had gelegd grotendeels of bijna helemaal snot waren geworden (foto 1 en 2), terwijl de in november wortelloze takjes welke ik op en deels in de aarde in de verhoogde border heb gelegd er ongeschonden bij ligt (foto 3). Beide waren met sneeuw bedekt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 Ik heb met verwondering gekeken naar de opkomende daslook. Niet een verdwaald polletje, gewoon alles... heel bizar zo tussen de klompjes sneeuw/ijs. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 Teveel! Hang nu aan elektrodes om de ellende te bestrijden. Wel leuke dingen gedaan, de kweepeer weer flink gesnoeid zodat de vorm die ik wil er weer in is. De takken opgeraapt en op een wal gepropt. Lie heeft de hazelaarhut gesnoeid. Vogelnestjes leeg gemaakt en uitgeveegd. Potten uit de kas gesleept en wat aarde bij gedaan. Dit was een nest uit een zogenaamd holenbroederskast. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 18 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 18 februari 2021 Wat een artistiekerige vogels daar in France. Hier gezaaid, compost naar huis gebracht, zaaibakken gewassen, peulen in de week gezet. Op de tuin twee peulenrekken geplaatst en een stukje gespit. Vorstbescherming van de tuinboontjes weggehaald. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 In de kas bezig geweest. Wat dingen gezaaid. De niet opgegeten zaden door de kippen zijn ontkiemt. Paar erwten al opgekomen, leuk om te zien. De rest geplukt en aan de kippen gegeven. Buiten heb ik tuinbonen staan. Ik ben daar geen fan van, maar hoop dat een eigen tuinboon lekkerder is. Ook dubbel gedopt vind ik ze maar taai altijd. Zijn er maar 5. Ik reken op de helft weg door slakken. Dus heel erg te overzien dat tuinbonen leed Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 Bakjes voorgezaaide sla afharden op het balkon, zodat ze het weekend mee kunnen naar de tuin, voor in de kas (en dan een verbodsbord voor naaktslakken op de deur hangen...) 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 19 februari 2021 Share Geplaatst: 19 februari 2021 Ahahaha werkt dat?! Want dan moet ik ook knutselen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 19 februari 2021 Share Geplaatst: 19 februari 2021 wilg gesnoeid, takkewerk🙃 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 19 februari 2021 Share Geplaatst: 19 februari 2021 10 hours ago, Mellie said: Ahahaha werkt dat?! Want dan moet ik ook knutselen IK ben bang van niet, als ik zo naar de bindsla kijk die in de kas onder stolpjes stond... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Amrutten Geplaatst: 20 februari 2021 Share Geplaatst: 20 februari 2021 Gisteren nog een vogelhuisje opgehangen op de tuin. Was nog best koud, dus weer gauw naar huis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.