simonvb Geplaatst: 17 april 2021 Geplaatst: 17 april 2021 Moet hier risico's nemen, 29april verhuizen we zelf en de planten stonden in de weg. Misschien nog groter risico voor de paprika's en aubergines dan voor de jonge tomatenplanten. Serre ziet er ineens groen uit: 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 17 april 2021 Geplaatst: 17 april 2021 De tomatillos en laatste tomatenzaailingen steken ook hun kopjes boven de grond. Quote
Scififreak Geplaatst: 17 april 2021 Geplaatst: 17 april 2021 8 uren geleden, RoosDeTuinier zei: Kan dit? Of beter nog een weekje wachten? zo probeerde ik ze eerst ook die zijn bijna allemaal mislukt Quote
redzebra Geplaatst: 17 april 2021 Geplaatst: 17 april 2021 (aangepast) @RoosDeTuinier Het siliconen klipje moet kunnen klemmen, je hebt verschillende afmetingen maar voor degene die jij gebruikt zijn de plantjes nog te dun, je klip zit nu onder de kiembladen maar glijdt er nog over denk ik en je bovenstam moet minstens even dik zijn, die siliconen klipjes worden voor kleine plantjes gebruikt maar er bestaan andere voor grotere of het kan ook met bv rietjes of een andere doe hetzelf. De bovenstam snij je gelijk waar af zodat de dikte matched op de onderstam, het gaat erover dat de buitenste rand goed aansluit. Dus zeker opletten als je de plantjes verzet dat het contact goed blijft en vooral de luchtvochtigheid is belangrijk de eerste dagen. Ik belicht wel, maar hou de luchtvochtigheid hoog. Maar dit zover ik advies kan geven ik ben ook maar een leek op dit gebied. Waar ik mijn inspiratie haalde: Het eerst bij @Frans o.a. hier en er was er nog 1 maar kan ik niet direct terugvinden Deze geeft een algemeen beeld : Tomaten enten - YouTube deze geeft een overzicht van de mogelijkheden tot enten, de v heb ik ook gebruikt en werkte bij mij ook. en deze vond ik ook wel goed vooral hoe je snijvlak t.o.v de klip oriënteert. edit: je moet het ook wat tijd geven, elke keer als je de omstandigheden verandert kunnen de blaadjes slap hangen maar dat moet ook, je wil een verbinding krijgen. Ik ga er ook nog een paar enten en zijn nu hetzelfde als bij jou, de onderstam gaat nu in groter potje zodat hij extra wortels kan vormen tegen volgende week en ik zet die ook redelijk vochtig. 17 april 2021 aangepast door redzebra Quote
tuinLB Geplaatst: 18 april 2021 Geplaatst: 18 april 2021 Vandaag verhuizen de tomaten naar de kas. Wel nog in hun potjes, zodat ze mocht het nodig zijn nog een nachtje binnenin huis kunnen staan. Ze worden langzaamaan te groot voor de vensterbank. Quote
Grork Geplaatst: 18 april 2021 Geplaatst: 18 april 2021 Op 14-4-2021 om 11:04, Saalk86 zei: .........ik heb een paar plantjes die nu al bijna bloemetjes krijgen. Bij mij gaat zo'n bloemetje er nu uit. Een tomaat kan nog niet op zonnewarmte rijpen dus waarom de plant hier mee belasten? 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Grork Geplaatst: 18 april 2021 Geplaatst: 18 april 2021 Binenteelt geeft soms lange slungelige stelen boven de P9 potjes uit. Zo'n groeier laat ik in een zuivelpak zakken. Het loof piept er maar net bovenuit. Hierdoor komt er een compact (groter) wortelstelsel in het pak wat later goed over te poten is. Eigenlijk bevallen zuivelpakken mij beter dan yoghurtemmertjes want (ook) hier....... ruimtegebrek 4 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
redzebra Geplaatst: 18 april 2021 Geplaatst: 18 april 2021 (aangepast) @Grork ja het is waar dat als je vroeger bloempjes hebt meerdere tomaten tegelijkertijd voor afrijping de plant gaan belasten, dit lijkt me zeker een probleem voor in pot en begrijp jouw keuze, een tomatenplant met een gezond wortelgestel in volle grond heeft er in mijn ervaring nauwelijks last van. 18 april 2021 aangepast door redzebra Quote
Grork Geplaatst: 18 april 2021 Geplaatst: 18 april 2021 @redzebra, het is niet de potteelt die maakt dat ik evt. bloempjes zou verwijderen. Het is meer het jonge wortelgestel,de nog kleine plant in maart/april en het afwezig zijn van dagelijks zonnewarmte. De plant mag eerst groeien en zich lekker settelen. Als dank voor deze periode gaat de plant langer produceren. Haastige spoed....... Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
redzebra Geplaatst: 18 april 2021 Geplaatst: 18 april 2021 (aangepast) Dat maakt eigenlijk weinig uit voor een tomatenplant eenmaal uitgeplant gaat het wortelgestel snel, en die kleine tomaatjes in het begin gaan niet veel uitmaken voor de groei. Langer produceren heeft meer te maken met de gezondheid van het wortelgestel en of je op de plant ziektes krijgt. Het aantal tomaten dat je kan krijgen hangt dan weer af van de soort van de plant en of hij alles aankan, totaal geen probleem voor kerstomaten soms wel voor heel grote. Bekijk bv. die van @Frans vorig jaar. 18 april 2021 aangepast door redzebra Quote
Grork Geplaatst: 18 april 2021 Geplaatst: 18 april 2021 Het zal best goedkomen! 3 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
mdubbelm Geplaatst: 19 april 2021 Geplaatst: 19 april 2021 De hele reut naar het balkon verhuisd om af te harden. Samen met de pepers en aubergines. 2 Quote
nello87 Geplaatst: 19 april 2021 Geplaatst: 19 april 2021 (aangepast) Wat interessant om al jullie verhalen te lezen! Dit jaar ook maar eens begonnen met een groentetuintje en heb even een vraag over de tomaten. Lees hier en daar dat een goede voeding belangrijk is en dat vooral het kalium gehalte maar ook natrium van belang zijn voor een goede tomatenopbrengst. Hebben jullie tips voor een goede (biologische) bemester? Zie er een heel aantal online maar vooral die biologische die ik vind hebben vaak maar een lage K waarde. Oh en nog iets anders: ik heb per ongeluk m'n tomaten door elkaar gehaald 😑. Nu had ik een aantal mirabel blanche (ivoorkleurig), marmande (vleestomaat), en bartelly F1 (cherry) van de Bolster en ik had gehoopt op een gegeven moment wel te zien wat het verschil is maar ze lijken allemaal zoveel op elkaar! Ik weet dat ik veruit de meeste vleestomaten heb gezaaid, dan de mirabel en maar weinig cherry's. Is er nog iets waarop ik extra kan letten om ze te onderscheiden? 19 april 2021 aangepast door nello87 1 Quote
Roland Geplaatst: 19 april 2021 Geplaatst: 19 april 2021 Ik ben bang dat je moet wachten tot het fruit rijp wordt. of zit er soms een struik tomatenras of aardappel bladerig ras tussen? Soms zijn er rassen met paarse stammetjes. 1 Quote
nello87 Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 Daar was ik al bang voor haha. Helaas! Zie hier en daar wel wat aardappelbladeren maar dan heeft dezelfde plant ook weer een aantal normale bladeren. En kom dan ook niet aan de getallen waarnaar ik op zoek ben. Paarse stam hebben ze allemaal. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 Je kan het eventueel zien bij de eerste bloempjes, de kerstomaat gaat er een pak meer hebben per tros en kleiner, de mirabel ook kleinere bloemen maar minder vruchten als de kerstomaat, de marmande de grootste bloemen. Vaak zijn de bladeren (niet de eerste) van de kleinere soorten ook feller vertakt en langer uitgerekt met kleiner bladoppervlak, maar dat is helaas geen garantie (bv CDB). Ze staan er wel mooi bij. Quote
nello87 Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 Merci! Ik ga het in de gaten houden Die bloemen ga ik goed op letten en hopelijk kan ik ze sorteren daarop. En anders staan ze lekker allemaal door elkaar heen dit jaar haha. Quote
KimD Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 Nello87: ik heb ook Bartelly staan en hebben een ander blad dan mijn andere rassen. Is probeer straks een foto te posten! 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 @Nello87, spannend toch?! Bij een eerste blik op de eerste foto leek het alsof er bij iedere tomaat een ui/knoflook/prei geplant was, maar het bleken groene stokjes te zijn haha. Nadeel lijkt me dat je je geen raad weet wat de kleine en de grotere planten gaan worden, i.v.m. uitplanten in kas/tuin. Hier staan de pas gezaaide tomaten zo'n 3cm boven het maaiveld (van de zaaibak). Foto niet interessant, later wellicht. De vroeg gezaaide en in de kas uitgeplante kerstomaat staat er een cm of 30 boven, het gaat nog steeds goed. Quote
nello87 Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 @KimD Super! Dat zou me zeker helpen want als ik die er al uit heb dan maken die ander twee me niet heel veel uit. @HuubvG Haha ja in het begin waren ze erg gefileerd vandaar dat ik er stokjes bij ben gaan zetten. Inmiddels zijn ze prima bijgetrokken ook omdat ik ze bij het verspenen wat lager heb geplant. Dat is prima gegaan gelukkig. Quote
Teunboon Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 (aangepast) Ik maak me een beetje zorgen. Sinds afgelopen week begint een deel van mijn tomaten te vergelen op t onderste blad. Even gedacht dat het aan de voeding lag, dus verse wormenmest gegeven. Maar zie ze nou niet bepaald herstellen. ook zie ik grauwe bladeren.. ze hebben het ook (nog) niet allemaal ofzo. Iemand een idee? (Foto 3 is een in mijn ogen gezonde plant van de bovenkant) 20 april 2021 aangepast door Teunboon Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.