Hilde Geplaatst: 6 november 2011 Geplaatst: 6 november 2011 Ik krijg straks pikante pepertjes vanuit de tuin van mijn dochter.Enig idee hoe ik deze zo lang mogelijk kan bewaren want ik ben nog maar juist een potje begonnen (niet zelf opgelegd: fabrieksmateriaal ) en dat gaat wel een tijdje mee want ik gebruik daar alleszins geen hopen per keer van. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
geedee Geplaatst: 6 november 2011 Geplaatst: 6 november 2011 Ik laat ze helemaal drogen en in dan keukenmachine stuk hakken..(van te voren de zaadlijsten verwijderen...anders wordt het heeeeeeeeeel erg heet)..dan gaan ze in pepermolen en in voorraadpotje. Bij alles handschoenen en kapje voor neus en mond...klinkt overdreven...dacht ik ook....lesgeld betaald dus toch maar doen! Inmaken heb ik nog niet gedaan. Quote
Hilde Geplaatst: 6 november 2011 Auteur Geplaatst: 6 november 2011 Hoe laat je ze drogen?Kan dat bv in een rieten mandje met keukenrol in? Of buiten, maar hoe dan? Geen idee, ik heb ze buiten in klaargemaakt eten, waarvan een portie in de vriezer ging, nooit bewaard.Diegene die ik in de winkel kocht, zitten in water/azijn/zout ... bewaarmiddel... We hebben die in Frankrijk gekocht trouwens: piments rouges, is dat eigenlijk hetzelfde?Handschoenen inderdaad geen luxe. Heb ooit één pepertje gebruikt, handjes achteraf gewassen en even later in mijn ogen gewreven... lange tijd kloddernat washandje nodig gehad om te blussen en dan nog lange tijd met ogen bedekt met fris, uitgewrongen washandje op mijn ogen gezeten. DAT voorval vergeet ik (hopelijk) nooit meer. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
geedee Geplaatst: 6 november 2011 Geplaatst: 6 november 2011 Ik heb er aan een koordje ophangen...als ze uitgedroogd zijn(ze zien er dan verkreukeld uit en niet meer zo glad) snijd ik ze in de lange weg open en laat ze nogmaals drogen (in t zonnetje of in een vergiet op de cv) Quote
Hilde Geplaatst: 6 november 2011 Auteur Geplaatst: 6 november 2011 Dat ga ik eens proberen.Met eentje zal ik wel dadelijk peper/lookolie kunnen maken zeker of zou ik dat ook pas doen als ze droog zijn want zijn ze dan nog juist wat straffer? ... voor de rest ga ik eens kijken waar ik ze kan ophangen. Moet dat in 't licht of in 't donker? Of zou ik ze ineens durven op de verwarming zetten en moeten ze daar voor licht beschermd worden?Wat een vragen allemaal. Gelukkig dat jullie zo lief zijn om alle geheimpjes te delen.Ik wacht op de dag dat ik geheimpjes mag rondstrooien... Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
geedee Geplaatst: 6 november 2011 Geplaatst: 6 november 2011 Gedroogd zijn ze straffer....niet direct op de verwarming(dan krijg je roosterstreepjes erop) maar door middel van een vergiet "afstand " maken...kunnen gewoon in het licht staan/hangen Quote
Hilde Geplaatst: 6 november 2011 Auteur Geplaatst: 6 november 2011 Op de verwarming ga ik er seffens een paar in een mandje met wat keukenrol (is toch ook gelijk aan wel wat afstand?) leggen. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Eva Geplaatst: 7 november 2011 Geplaatst: 7 november 2011 mijn pepers droog ik op keukenpapier in een lage doos. het geheel staat op de vriezer in mn voorraadkast. het is er droog en warm.de dunwandige pepers zijn in ongeveer twee weken kurkdroog, de dikwandige pepers duren langer om te drogen en er is een grotere kans dat ze toch rotten. die vries ik zonder blancheren gewoon in. Quote
sonnee Geplaatst: 7 november 2011 Geplaatst: 7 november 2011 drogen is ene goede idd, je kunt er ook chilisausjes van maken, maar wel ph testen voor het bottelen ,die moet laag genoeg zijn anders bederft het , pepers op zuursambal (ook wel vrij zure sambals ivm bewaren ) Quote
Jooze Geplaatst: 7 november 2011 Geplaatst: 7 november 2011 In de vriezer bewaren gaat ook prima! Maar drogen doe ik ook. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Hilde Geplaatst: 8 november 2011 Auteur Geplaatst: 8 november 2011 , maar wel ph testen Bestaan daar meters voor? En handboekjes ofzo want hoe weet je dat iets bepaalds juist dat ph moet hebben? Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
sonnee Geplaatst: 9 november 2011 Geplaatst: 9 november 2011 je kunt het met een simpele strip testen tot zo gek als je het maken wil , brouwmarkt verkoopt ook van die strips, die verkleuren en aan de kleur kun je aflezen wat de ph is, is vast minder nauwkeurig dan een digitale meter , maar een digitale meter heeft ook een hele andere prijs .en op den duur heb je een aantal beproefde recepten waarvan je weet dat ze werken op het chillipeperforum staan ook veel recepten met pepers waar er rekening mee word gehouden dat de ph laag moet zijn voor het bewaren Quote
Hilde Geplaatst: 9 november 2011 Auteur Geplaatst: 9 november 2011 Ik zou hier al eens moeten uitzoeken of er zoiets als de "brouwmarkt" bestaat...Heb je enig idee hoeveel zo'n digitale ph-meter zou moeten kosten? Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Jorieke123 Geplaatst: 9 november 2011 Geplaatst: 9 november 2011 Brouwland.com Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Hilde Geplaatst: 9 november 2011 Auteur Geplaatst: 9 november 2011 Brouwland.com In Nederland ja maar hier nog nooit over gehoord. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
freggel Geplaatst: 9 november 2011 Geplaatst: 9 november 2011 Ze hebben een webwinkel. http://www.brouwland.com/nl/ Quote blog/freggel/
Hilde Geplaatst: 9 november 2011 Auteur Geplaatst: 9 november 2011 Sorry, dummie hier had dat niet dadelijk door... merciekes!!! Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
geedee Geplaatst: 28 januari 2012 Geplaatst: 28 januari 2012 Ik heb een deel van de cayenne pepers gedroogd en gemalen. Vervolgens in een flesje (olijf)olie een eetlepel van die peperschilfertjes gedaan en 3 weken later, kleurt de olie mooi rood. Vanavond er de kip in gebakken...wel zuinig besprenkeld want moet ook niet te heet worden. Ook sambal gemaakt....zout, azijn en pepers.Wie van jullie maakt sambal en welke verhoudingen ( en ingrediënten) gebruiken jullie dan? Quote
Guidosmiths Geplaatst: 6 februari 2012 Geplaatst: 6 februari 2012 Hey , Op deze blog vind je een lekker chili-olie en sambalrecept. De recepten zijn authentiek Sichuanese ( provincie in China waar ze zeer pikant eten gewend zijn ) http://peperzaad.blogspot.com/ Grtz, Quote A Hot pepper a day , keeps the docter away ! Peperzaden kopen ? http://www.peperzadenwinkel.be
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.