maartje Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Op 5-6 meter afstand van ons huis staat een grote beuk van ongeveer 12 meter hoog. Een mooie boom die, omdat hij aan de zuidwest kant van het huis staat, schaduw biedt in de zomer. Een nadeel is dat er in de omgeving van de beuk niks wil groeien, de tegels van de oprit van de buren omhoog worden geduwd door de wortels en wij ons afvragen of de wortels wellicht ook schade aan het huis veroorzaken. Wie heeft er verstand van bomen en kan hier iets zinnigs over zeggen? Hoe vervelend zijn de wortels van de beuk zo dicht bij het huis? En zou je de beuk ook flink kunnen laten snoeien zodat hij een stuk kleiner wordt? Quote
rorror Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Als het een boom van de gemeente is, mag je de wortels snoeien als deze jouw tuin in groeien. En de overhangende takken weghalen. Let op dat je wel netjes snoeit en geen lelijle stompen krijgt. Als de boom op je eigen terein staat mag je er mee doen wat je wilt. Behalve als de boom een bepaalde leeftijd krijgt en dikte. Dan kan de gemeente beslissen of de boom beschermwaardig is. En dan mag je hem niet zomaar weghalen,ook al staat deze in je tuin. Des te groter de boom, hoe wijder de wortels groeien. Als de boom 12meter is, dan gok ik zeker dat de wortels al zeker wel op de 6meter zitten, dus bij het huis in de buurt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
D_SDennis Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Snoeien is alleen toegestaan mits dit geen kwaliteitsverlies aan de boom veroorzaakt. Dus als je wortels uit je tuin snoeit, maar daardoor gaat de boom dood, dan kun je een probleem hebben. Dat geldt ook als je overhangende takken wegsnoeit en er geen normale boom overblijft. Hoe strak men daarmee omgaat, verschilt per gemeente, maar het is goed je even te verdiepen in de regels van je gemeente. Wat de wortels betreft, dat is een lastige, want helemaal afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse. Maar in verreweg de meeste gevallen heeft een boomwortel niets te zoeken in of onder een fundering. De bodem is er sterk verdicht, het is er droog en er is meestal niets te halen voor een boomwortel. Dus meestal hoef je je geen zorgen te maken. Wortels kunnen wel tot tegen je fundering groeien, maar daar ontstaat ook geen schade door, tenzij de boom op veel kortere afstand tot de boom staat. Dan kan er wat gaan wrikken, maar dan heb ik het over minder dan 2 m bij een heeeel dikke boom. Heb je een heel oud huis, met een fundering van baksteen, dan zou er in theorie een wortel doorheen kunnen groeien. Maar alleen als die wortel dan voedzame grond treft, bijvoorbeeld door een lek riool, dan kan een wortel die eenmaal door een kiertje is gegroeid, je fundering geheel ontwrichten. Maar zoals ik al aangaf is daar zelden sprake van. Wat betreft snoeien, beuken houden niet van snoeien, behalve als ze jong zijn. Hoe ouder de beuk, hoe minder je moet snoeien. Bovendien zou snoeien geen oplossing zijn voor de wortelontwikkeling en de opgedrukte tegels. EN een boom zo snoeien dat er daarna nog steeds een mooie beuk staat, is bij een boom van 12 m geen makkelijke klus. Meestal zie je dat er alleen onderin de kroon wat takken worden weggezaagd, maar uiteindelijk lost dat het probleem niet op en wordt een boom steeds lelijker. Je zit mogelijk met een lastig vraagstuk. Als je zou gaan snoeien en oppervlakkige wortels onder de tegels weg zou gaan halen, dan gaat dit meestal ten koste van de gezondheid van de boom. Zoals zo vaak staan bomen vaak op de verkeerde plek. Als je allerlei kunstgrepen moet gaan uithalen om overlast te beperken, dan hoort die boom er feitelijk niet. misschien moet je overwegen dan de boom weg te halen, want een beuk wordt uiteindelijk erg groot. Ik weet niet waar je woont in Groningen, maar op de zandgronden worden beuken zo maar 25 m hoog. Op de Groningse klei meestal een stuk lager, maar 15 m is makkelijk haalbaar. Aan de andere kant, bomen vervullen een belangrijke rol en je kunt tal van voordelen opsommen waarom je een boom zou moeten laten staan. Ik hoop dat deze info een beetje helpt. Misschien eens een foto plaatsen, want dan wordt het iets makkelijker om iets specifieker te duiden. Quote
maartje Geplaatst: 24 december 2020 Auteur Geplaatst: 24 december 2020 Bedankt voor jullie reacties. De boom staat op onze eigen grond en volgens de regels van de gemeente zouden we hem zonder vergunning kunnen (laten) verwijderen. We hebben een huis uit de jaren 70, dus met de fundering valt het dan waarschijnlijk wel mee. Wel ga ik er van uit dat er rioolbuizen lopen in het gebied rondom de beuk. Het gaat mij een beetje aan het het hart om een mooie gezonde boom te verwijderen, ook omdat de boom verkoeling geeft in de warme zomers, maar de boom is destijds inderdaad op een niet heel handige plek geplant, vooral nu de boom wat groter wordt. We zitten op zandgrond; en dat zou betekenen dat de boom dan nog fors groter kan worden waardoor het alleen maar onhandiger wordt. Na jullie reacties neig ik er naar om de boom weg te halen. Quote
Patrijs Geplaatst: 24 december 2020 Geplaatst: 24 december 2020 Kijk even wat in de APV staat. Voor de gemeente Groningen geld dit: KapvergunningDe vergunning moet voortaan namelijk aangevraagd worden voor bomen met een stamdoorsnede van 20 centimeter op 1,3 meter hoogte. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.