Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021

Lsjr33

Aanbevolen berichten

Ik was vroeg...Maar er komt gewoon bijna niks op. Op warmtemat...zoals andere jaren...maar de aarde lijkt wel droog te koken....geef liters water. Na weken weggemieterd en opnieuw gezaaid. Nu zonder mat....andere plek...ook nu gebeurde er weinig tot niks. Dus weer op de mat..nu met een aantal vellen papier tussen kweekbak en mat.  Er komt nog steeds amper wat op , wel wat paddo’s....en het is nieuw zaai en stekgrond? 
Gisteren nijdig naar de winkel gegaan.....puntpaprikas gekocht bij de Lidl en de zaadlijsten in een pot met aarde gestopt. Staan op de vensterbank nu. 
had ik vorig jaar als extra gedaan....kijken of dat nu weer lukt. 
Stomme paprika’s! 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, dat is een nare start, erg sneu. Maar bekijk het zoals Vastone: het is nog vroeg genoeg. Maar die liters water, is dat niet teveel? En de kokende warmtematzaaigrond, was die niet te heet? Op naar de volgende zaaironde en dan niet teveel van alles. Die kleine opdonders zijn zelf ook tot van alles in staat. Beetje aan de natuur overlaten ... komt goed!

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@jootje Belangrijkse is dat het zaadje tussen door niet uitdroogt. Dus als je geen gesloten kweekbak hebt, dan doe je over de pot wat keukenfolie met een paar kleine gaatjes. Als het water dan gaat verdampen komt het tegen de folie en druppelt het weer naar beneden. Zodra de kiemingen boven staan met hun twee eerste blaadjes daarna de folie er af.  Zo hoef je dus nooit water te geven tijdens de kiemperiode.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Madame Jeanette (zaai 1 feb) gaat goed, voor een Chinense peper.

20210301_Mdme_Jeanette.jpg

Gisteren de Cayenne gezaaid. Annuum, die groeien een stuk sneller dan Chinense pepers.

1 maart, dat zou ook mijn zaai-start voor paprika zijn, maar die zet ik niet dit jaar.

1 april wordt (zoals altijd) het zaaimoment voor de tomaten.

Dus:

1 feb: chinense pepers

1 mrt: annuum pepers (en paprika)

1 apr: tomaten

Dat vind ik allemaal vroeg genoeg, en het voorkomt deels ook "gevechten" om de goede plekjes. Eerst op de router, daarna onder de LED-verlichting, en daarna achter de ramen. Zo is er nu nog plek onder de LED-verlichting, voor de knolselder (lichtkiemer!), ook gisteren gezaaid. Die kunnen over ruim een week of twee naar de badkamer.

O ja: hoeveel planten per pot (van ca. 10 liter)?

Elke Madame Jeanette komt hier in een aparte pot, want deze soort groeit van nature bossig. De Cayenne gaat hier per drie, omdat die veel minder bossig opgroeien. 

• Thanks 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jootje
Het slecht kunnen controleren van de grondtemperatuur, zodat je niet weet wanneer in te grijpen, is blijkbaar het hoofdprobleem. Er is een eenvoudige en betaalbare oplossing voor.

Om snel en eenvoudig de temperatuur van het grondoppervlak in kweekbakjes te meten (de temperatuur van de een paar millimeter daaronder liggende zaden zal er nauwelijks van afwijken) gebruik ik een infrarood thermometer van Medisana. Deze is niet alleen geschikt voor het nauwkeurig infrarood meten van lichaamstemperatuur maar heeft ook nog een extra functie voor het meten van de temperatuur van oppervlakten en vloeistoffen. Het bereik daarvan is 0°C t/m 100°C en hij geeft per tiende graad nauwkeurig aan. 

Het type dat ik in gebruik heb wordt niet meer verkocht maar via de link hieronder vind je er een met vergelijkbare functies. 

https://www.hema.nl/mooi-gezond/gezondheid/ehbo-zelfzorg/thermometer-infrarood-medisana-11972021.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten van de grondtemperatuur kan ook met een vleesthermometer.

Zo'n analoge (onnauwkeurig, geeft wel een idee). Of een digitale, liefst met een alarmpje bij overschrijding van de ingestelde maximum temperatuur.

Sensor schuin insteken, tot ongeveer halverwege. Niet tot de bodem, daar zal het wat warmer zijn.

Ikea heeft een mooie: de 'Fantast'. Ook prima voor langdurige suddergerechten (die beter -net- niet mogen koken). Helaas duurt levering in deze tijden erg lang: een week of twee?

Helemaal mooi is een thermostaat die de verwarming uit en aan schakelt. Is wel erg onhandig bij gebruik van een router (of mediabox) als warmtebron. "Ik heb even geen internet (of TV), want mijn plantjes kregen het te warm".

vleesthermometers.png   

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt de warmtemat nog wel correct?

Ik zet de paprika's, pepers en aubergines op de pelletkachel. S'nachts staat deze af en overdag is het op het ijzer waarop ze staan warmer (ergens rond 32°C) dan de aangeraden temperatuur. De meeste kiemen dan rond de 7 dagen. Volgens mij zijn ze dus niet zo gevoelig dat je een thermometer nodig hebt. Waarschijnlijk is een constante temperatuur beter maar hier al jaren niet nodig. In een verwarmde kamer kiemen ze hier meestal na 2-3 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi pepervrienden, 

Heeft iemand nog een idee waarom mijn vruchten zo klein blijven binnen onder lampen?

Heb nu geprobeerd flink te dieven, dagnachtverschil in temperatuur met propogatiemat aan als de lamp aan is en de mat uit als de lamp uit is. Bevochtigers geïnstalleerd op 55 luchtvochtigheid. Wat gaat er mis? De vruchten zijn piep klein soms wel 1/5-1/3 van buiten. Ik gebruik zelfde aarde en voeding als jaren hiervoor in de buitenpotten ook zelfde grote potten. Dus hoe moet iets zijn met klimaatbeheersing in mijn ogen. Ook zelfde zaad trouwens.

Zijn vruchten lager aan de plant groter? dus minder vertakkingen van de grote stam weg? Oftewel weet iemand waar de grootste vruchten komen aan een peperplant? Ben namelijk een timelapse aan het maken in een tafereeltje(zie bijlage)G0100246_1613557209939.thumb.JPG.a257d683e6e8ca107e87670a44a86652.JPG maar elke keer komen er mini vruchten.

En dan groeit het klomp-malletje niet vol.:(

Groet 

Gijs

aangepast door pepermagie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Jeanne heijmans zei:

Bij mij zijn de pepers ook nog niet boven.morgen 2 weken,dus heb nog hoop.

Hier kwamen ze er door na 11 dagen. Als je ongerust bent kan je al eens piepeen en wat aarde wegduwen. Dan zie je of hij aan het kiemen is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.thumb.jpg.35bd106dfe968dde2df919f1b5922b71.jpgDeze paprikas zijn rond 14 februari gezaaid. In elk vakje twee zaadjes meestal. 
die paddenstoeltjes heb ik niet gezaaid! 
temperautuur is gemeten met die Ikea thermometer van Henk: 38 graden. En dan heb ik tussen mat en bak nog een aantal lagen papier. 
Aarde is nieuw gekochte zaai en stekgrond.  Tomatenzaden daar waren de meeste nieuw van. 
Dat dingen soms niet lukken is nou eenmaal zo....maar dat WAAROM ....dat vind ik dan wel een dingetje! 
Armzalig zooitje toch nu? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 graden is dan ook wel een beetje erg overdreven hè.
Bij mij staan ze rond de 24 graden, en dat gaat goed.
Ik gebruikte oude grond van vorig jaar (deels oude potgrond gemengd met wat compost en aarde uit de tuin), niet echt aanbevelenswaardig omdat er slakken eitjes in zaten
Volgende batch wordt gekochte compost vermengd met ongeopende zakken potgrond van 9 maanden geleden (die vol met water en wormen zit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja 38 graden is veel te veel, zonder thermostaat regeling kan je er eventueel ook een timer op zetten (1 uur aan 1 uur af, of groter interval) en je bakje in een grotere bak met zand zetten, dat werkt als accu en buffer..

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, acpronk said:

Kun je er eigenlijk geen thermostaat tussen zetten? Eentje die aangaat als de temperatuur tot een ingestelde temperatuur daalt, en uit gaat op een ingestelde hogere temperatuur. Dan blijft de temperatuur tussen 2 bepaalde waarden zitten.

Dat is precies waar ik nu al een tijd op zit te wachten, na mijn bestelling bij aliexpress: 

https://nl.aliexpress.com/item/4000390416969.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4b7eb3245fNi7X&algo_pvid=610c3ede-311d-49a9-bc7f-c6aa0080b4e6&algo_expid=610c3ede-311d-49a9-bc7f-c6aa0080b4e6-0&btsid=2100bdec16149011128042816e9e13&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Even de netkabel van de warmtemat doorknippen en de thermostaat ertussen zetten. Voeler in de aarde stoppen en klaar is Kees. Tot dat moment doe ik het met een schakeklok zoals Redzebra zegt. Ik laat hem 's avonds starten en 's morgens gaat hij weer uit. Op die manier blijft de temperatuur min of meer constant, want bij mij staan ze niet in een gesloten bak maar op de grond voor een raam en dat koelt 's nachts te veel af. Overdag wil ik ze juist niet te warm hebben staan maar wel licht, dus dan laat ik de warmtemat uit. Het lijkt te werken.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...