pepermagie Geplaatst: 8 februari 2021 Share Geplaatst: 8 februari 2021 @rorror zie bijlagen voor meer foto,s zonder kweeklicht. Hopelijk geeft dit een beter beeld. Zelf denk ik dat het met de temperatuur te maken heeft. Heb wel alles extreem uitgedund. 1 paprika per zijtak Groet Gijs Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 8 februari 2021 Share Geplaatst: 8 februari 2021 @pepermagie Zie wel wat beschadigingen in het blad, kan niet zo goed aan de onderkant zien wat die bultjes zijn. (eerste foto) Kan je de bultjes er af krabbelen? Lijkt op iets van 'schildluis', maar zonder een nog betere foto lastig te zeggen. Maar als de bultjes wit / 'kristal' achtig zijn. Is het Edema. Die onstaan door luchtvochtigheidgehalte en/of gebrek aan wind. Zodra een plant naar buiten gaat is dit weg. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
EdwinEindhoven Geplaatst: 9 februari 2021 Share Geplaatst: 9 februari 2021 17 uren geleden, rorror zei: @EdwinEindhoven plantjes zien er goed uit. De baby blaadjes van de eerste foto zien er een beetje 'verbrand' uit. Pas voeding gaan geven, als je gebrekverschijnselen opmerkt. Water gift moet denk ik wat naar beneden worden bijgesteld. En als je watergeeft, via de onderkant, dus niet van boven af. Dan gaan de wortels beter groeien/zoeken om vocht te zoeken. Succes! Super bedankt voor de reactie 👍 En hier kan ik wat mee Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lsjr33 Geplaatst: 9 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 9 februari 2021 @rorror klopt! De kap passen ze niet meer onder. Die andere planten zijn de woekerende aubergines haha. Goed idee van het verhogen, ga ik doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 9 februari 2021 Share Geplaatst: 9 februari 2021 Ze groeien hard! Te hard! Toch tevroeg gezaaid. 😅 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Plotiemoos Geplaatst: 9 februari 2021 Share Geplaatst: 9 februari 2021 Ik heb nu dit. Ben ik al best trots op. Ze zitten er nu 4 weken in. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Adrielle Geplaatst: 9 februari 2021 Share Geplaatst: 9 februari 2021 Moeten bij het verspenen de plantjes net zo behandeld worden als tomaten? Ie ingeaven tot de eerste bladeren? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 9 februari 2021 Share Geplaatst: 9 februari 2021 @Adrielle Dat kan. Zeker b.v. als ze wat ielig er uit zien. Staan ze steviger. Ze wortelen alleen niet zo snel op dat stukje wat je dieper inplant als tomaten doen. Bij tomaten wordt het veel al gedaan om een extra groot wortel gestel te krijgen. Aangezien die heel snel vanaf de stam worteld als je deze dieper plant. Bij peper dus maar met mindere maten, maar ze wortelen wel degelijk wat hoger als je ze dieper plant. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pepermagie Geplaatst: 11 februari 2021 Share Geplaatst: 11 februari 2021 (aangepast) Op 8-2-2021 om 20:38, rorror zei: @pepermagie Zie wel wat beschadigingen in het blad, kan niet zo goed aan de onderkant zien wat die bultjes zijn. (eerste foto) Kan je de bultjes er af krabbelen? Lijkt op iets van 'schildluis', maar zonder een nog betere foto lastig te zeggen. Maar als de bultjes wit / 'kristal' achtig zijn. Is het Edema. Die onstaan door luchtvochtigheidgehalte en/of gebrek aan wind. Zodra een plant naar buiten gaat is dit weg. @rorror Wow daar heb ik voorheen lang naar gezocht. Edema! Bedankt man. De planten hadden maanden geleden dus edema en toen heb ik een ventilatiekanaal met buiten gemaakt en blaas geregeld verse lucht erin. En toen ging edema weg. Met deze kou durf ik niet meer lucht in te blazen dus het wordt weer spannend. Ik lees dat het ook door teveel water geven komt. Jij zegt dus stilstaande lucht, dus ventilator erbij en de lucht laten bewegen? Andere vraag ik heb nu zoveel gedievt dat er per vertakking 1 vrucht is. Maar toch worden ze niet heel groot en stopt de groei en verkleuren al. Is een dagnacht verschil in temperatuur niet belangrijk voor vruchtgrote? Groet Gijs 12 februari 2021 aangepast door pepermagie Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 12 februari 2021 Share Geplaatst: 12 februari 2021 Altijd zonde om uitdunnen, maar het moest gebeuren. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roelie Geplaatst: 14 februari 2021 Share Geplaatst: 14 februari 2021 @rorror. je had helemaal gelijk. Geen lampen, geen warmtematje, gewoon zaaien en geduld oefenen... Nou, daar zijn de eersten al. 21 januari gezaaid. Deel pepers, deel paprika's. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 14 februari 2021 Share Geplaatst: 14 februari 2021 Vandaag paprika’s gezaaid volgens Denomethode: Jubilanska en nog een soort. Verder nog wat extra pepers gezaaid: Purple jalapeño Hungarian wax Poblano’s Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 14 februari 2021 Share Geplaatst: 14 februari 2021 Op 12-2-2021 om 17:09, rorror zei: Altijd zonde om uitdunnen, maar het moest gebeuren. Tja, genoeg is genoeg, al blijft het pijnlijk. De paprika's en pepers heb ik ook verspeend en wat overblijft gaat naar de eeuwige kringloop - groen bij de compost en zaaigrond over de tuin. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 15 februari 2021 Share Geplaatst: 15 februari 2021 6 dagen sinds de laatste groep foto. Van het uitdunnen is niets meer te zien. De winnaar onder de zaailingen de eerste bloemknop van dit jaar is de hongarian hot wax! Chineese 5 kleuren peper (met dank aan @Mellie voor de zaden) , heeft een plekje gekregen in een afgedankte olielamp. Een mooi plekje met een raam op het zuiden. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vik Geplaatst: 15 februari 2021 Share Geplaatst: 15 februari 2021 1 februari heb ik ook paprika's en pepers gezaaid. Bijna alles opgekomen, behalve de King of the north. Zijn wel opgekomen: -Earliest red -Orange lunchbox -Corno di toro giallo -Tabasco Staan onder groeilamp van IKEA. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 17 februari 2021 Share Geplaatst: 17 februari 2021 Ik heb 7 zakjes die leeg zijn, dus 7 soorten niet. Allemaal gekochte zaden overigens. Ik twijfel of ik ze nog een x moet zaaien zo tegen maart aan, maar zal niet de 1e x zijn dat ik dat doe. Gewoon geen zin om het uit te zoeken. Dus waarschijnlijk blijft het zo nog geen motivatie gevonden en heb toch wel genoeg. Ik heb wel 30 adjuma zaailingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 17 februari 2021 Share Geplaatst: 17 februari 2021 @Mellie Bedoel je dat je die 7 soorten gezaaid had, maar niet zijn opgekomen? Ik heb ook zo'n 6soorten die niet op komen, ook na het meermaals herzaaien ervan. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 17 februari 2021 Share Geplaatst: 17 februari 2021 @Rorror dat ja. Wel meer dan 7 soorten gezaaid hoor, maar die 7 zijn niet opgekomen. Soms heb je van die weigeraars. Heel irritant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vik Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 Ik ga het ook doen met de planten die zijn opgekomen. Meer dan genoeg planten voor de beperkte ruimte die ik heb in mijn pottentuin, dan doe ik het maar met één soort minder. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lsjr33 Geplaatst: 18 februari 2021 Auteur Share Geplaatst: 18 februari 2021 (aangepast) Mijn planten staan inmiddels vol in bloei (volgend jaar zaai ik begin februari 😨). Ik heb nog nooit zo vroeg zulke grote planten gehad. Is het raadzaam de bloemen uit te knippen, of kan ik ze lekker laten hangen? 18 februari 2021 aangepast door Lsjr33 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 Ik heb ooit gelezen in een peperboek dat je de 1e bloemen eruit moet halen. Ik doe het soms wel, soms niet. Heb niet echt het gevoel dat het werkt. Ik heb de 3 burun biber bijgezaaid. Toch nog wel. En uit de niet opkomst zakjes was er toch nog uit het niets een pintje groen. Ze blijven maar lekker op de radiator staan. Je weet maar nooit Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Liekie Geplaatst: 18 februari 2021 Share Geplaatst: 18 februari 2021 Mijn overwinterende bonchi krijgt nu ook bloemetjes. Het is een snackpaprika en technisch gezien zijn het niet de eerste bloemen in de plant, dus ik laat ze lekker zitten. De eerste paprikas oogsten wanneer de rest net in de kas staat, best leuk 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 19 februari 2021 Share Geplaatst: 19 februari 2021 Het wordt wat krapjes 😅 ze hebben ook weer een slokje water nodig, ze laten hun bladeren een beetje slap hangen. 2 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Adrielle Geplaatst: 23 februari 2021 Share Geplaatst: 23 februari 2021 Bij mij beginnen de zaailingen heel aan de onderkant van de stengel een beetje paars te kleuren, is dit normaal? Of hebben ze bijvoorbeeld te veel water? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 23 februari 2021 Share Geplaatst: 23 februari 2021 (aangepast) @Adrielle Dat is normaal. Zie hier de paarse stam van wat grotere zaailingen die ik nu heb staan. 23 februari 2021 aangepast door rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.