Ga naar inhoud

Peper en paprika topic 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vandaag de Ethiopian Brown gegeten en hij is heel scherp en sappig. Dunwandig pepertje met echt wel een heleboel hitte. Had toch wat anders verwacht vanwege de kleur. Vind dit ook een blijvertje. Maar poeh hey… voel het nog wel hoor. Echt spicy

@erny vindt jij vast lekker dit!

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie Gister de Ferenc Tender geplukt, ook voor het eerst gegeten. Heeeeel erruugg lekker! Las er over dat ze uit hongerijen komen.
De smaak is ongeveer het zelfde als de Hungarian Hot Wax. Die twee komen volgend jaar allebij terug, maar wel wat meer plantjes dan één.

Die twee zijn echt favoriet naast de jalapeno's. 
Afgelopen nacht had ik lekkere trek, toen maar 4 hot wax pepers gevuld met roomkaas, kruiden en gerold met spek met een stokje er door, toen 7a8 minuten in de airfryer. Zalig! En nu zijn de hot wax pepers op, en wordt het wachten tot volgend jaar. 🤣

Geplaatst:

Ik heb gisteren alle grote vruchten van de padron verwijderd, in de hoop dat er nog iets eetbaars groeit uit alle bloemen nu.

Allemaal vruchten die ik niet op de juiste lengte had geoogst en toen had laten zitten. Ik proef een hapje rauw en als ze niet heet zijn, eet ik ze rauw alsnog op. Maar het meeste kan op de composthoop, voor mij een reden om de padron niet meer te plaatsen volgend jaar. 

IMG_20211009_212016.thumb.jpg.4c3c3aa56f3bc1119b5944d6d3e46cbf.jpg

Als hete peper eet ik af en toe een boom-peper, er hangen nog zo'n zeven eivormige pepers in, en deze zijn groen ook lekker. Ze rijpen na tot rood na het plukken, ook als ze al zijn aangesneden. Ik ga hem overwinteren.

IMG_20211009_180957.thumb.jpg.bff2c0e14c3a5dbfce8e4dcf2a3a2513.jpg

Geplaatst:

Oooo zo veel pardons! Wat zonde. Vind die echt zo lekker. Die heb ik elk jaar. Maar ja. Daarom verschillen smaken. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen. Ik vond bv inmaak op z’n cornersmith echt niet te eten en daar was iedereen op dit forum laaiend enthousiast over. Wat voor de een goed is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.
Maar wat een rijke oogst zeg, sjonge jonge.

• Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, jootje zei:

Ligt misschien aan mij….ik kweek niet vaak pepers…

maar waarom moeten die padrons op de composthoop? 😱

Bij mij gaan ook heel wat soorten de kliko in, ook de padron (heb geen compost hoop). Maar begin wel een leuke collectie pepers te krijgen welke ik lekker en eetbaar vind. Heb nu ander halve vriezer la vol met peper/paprika's van dit seizoen. Volgend weekend waarschijnlijk de laatste pluk.

Volgend seizoen zal ik ook het gewicht per oogst gaan bijhouden. 

Geplaatst:
13 hours ago, jootje said:

waarom moeten die padrons op de composthoop? 😱

Ja, ik vind dat dus ook zonde. Maar vanaf vijf centimeter lengte worden ze loeiheet en dan zijn ze alleen nog als peper te gebruiken en niet meer als bakpaprika, zoals eigenlijk de bedoeling is. En als hete peper vind ik hem niet lekker😟. Ik heb hem in een paar gerechten gebruikt en sambal gemaakt van de vorige lading die rood was, maar ik vind het niks. Ik had beter eetpaprika bij die muur kunnen zetten, zo zonde dit. 

Geplaatst:

Okee..Goed om te weten. Dus als ik padrons heb, die niet eens zo heftig zijn als je naar de scoville schaal kijkt, dan moet ik die eten vóórdat ze 5 cm zijn, anders worden ze loeiheet? 😱

Geplaatst: (aangepast)

@jootje, dat klopt.

Misschien is het anders als je het zaad van Mellie hebt, ik geloof dat dat in de zadendoos zat. Maar mijn pepers kun je bij 10 cm niet aan kinderen geven.

(Als je van ze houdt 😁)

Toch had ik er één peper bij die rood was geworden en niet heet,  een grote uitzondering. Daar heb ik nu het zaad van bewaard. Weet niet of ik ze opnieuw ga zaaien maar weggooien kan altijd nog. Bij de rest is het echt brand op je lippen, in je mond, in je maag. Niet leuk meer. 

Edit: net een groene padron opgeknaagd die niet heet was. Één op tien is niet heet hier 

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

Is het normaal voor pepers dat ze zo onberekenbaar zijn? En zou het bijvoorbeeld ook gekomen kunnen zijn door kruisbestuiving met andere peperrassen? 

Geplaatst:

@arja kan heel goed

Maar… een padron is normaal gesproken juist 1 op 10 pittig ipv net andersom. Kan gekruist zijn waardoor je scherpere pepers hebt. Ik gebruik de scherpe die ik @erny padrons noem omdat ik die zaden van haar heb. Die van haar zijn echt loeiheet. Daar krijg ik ook maagpijn van. Bij gekochte zaden heb ik wel eens een pittige gehad, maar echt uitzondering.

Anyways een leuke peper die voor verrassingen zorgt kortom!

• Like 1
Geplaatst:

Ik had gekocht zaad, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Kan best dat de producent het heeft laten kruisbestuiven.

Maar het kan ook per stuk wisselen. Er was b.v. een groene peper van de boom-chili gevallen en die at ik zo op. Enthousiast plukte ik er nog eentje, en die was hartstikke heet.

Zelfs een individuele peper kan een hete kant hebben en een paprika-kant. Dat merk ik bij de rauwe padrons. Dan denk ik een niet-hete te hebben, tot de volgende hap.🥵

Geplaatst:

Afgelopen weekend peperplanten gekregen van vrienden. Totaal verkeerde seizoen natuurlijk, maar zij hadden van die groeicellen voor de wietteelt gekocht voor hun pepers. Wij hebben nu een groeilamp van ze te leen en 5 plantjes in de voorraadkast staan, waar het lekker warm is.

Dit zijn ze: 

• Dutch reaper
  • Puntpaprika
  • Hungarian carrot
  • Royal black
  • Jamaican yellow

Kan ik hier tzt gewoon zaad van oogsten, in de zin dat pepers allemaal heirloom zijn net als tomaten, of heeft dat geen zin omdat al die hippe pepers F1 hybrides zijn? Kan dat niet echt vinden op peperzaden.nl.

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 29-9-2021 om 20:33, fre3ke zei:

@rorror,padron moet geoogst worden voordat hij heet wordt, en dan kort gebakken in hete olijfolie. Opdienen met wat grof zout. Ongebakken is het niets.

Rijp is padron niet lekker, vind ik. Ik heb een aantal rood laten worden maar ik vind ze gewoon vies. Daarom ben ik nu warmte creme ervan aan het maken.

@Erny heeft toch een verschijningsvorm die altijd heet is en niet de ene keer wel en de andere keer niet, zoals gebruikelijk schijnt te zijn. Ik heb nooit een padron gehad,

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 9-10-2021 om 10:44, Mellie zei:

Ik heb vandaag de Ethiopian Brown gegeten en hij is heel scherp en sappig. Dunwandig pepertje met echt wel een heleboel hitte. Had toch wat anders verwacht vanwege de kleur. Vind dit ook een blijvertje. Maar poeh hey… voel het nog wel hoor. Echt spicy

@erny vindt jij vast lekker dit!

De chocolade varianten zijn vaak de heetste.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
Op 29-9-2021 om 17:55, rorror zei:

@Mellie Deze plant komt uit het zakje van de 'verrassingsmix'.

De lemon drop heeft een goed smaak, wat mindere nasmaak, en scherpe hitte. Alleen ben ik geen fan van de citroensmaak.
Die nasmaak is nagenoeg het zelfde maar in mindere mate de smaak van big jamaican en de padrons. 

Heb ook de serrano's groen geproeft en geprobeerd te eten, maar die heeft exact de zelfde smaak alleen nog 10x erger. 

Ik snap dan ook niet helemaal waarom ik die padrons/ big jamaican en serrano's niet lekker vind, groen of rijp. Terwijl zoveel mensen deze groen eten?

Iemand een idee over welke smaak ik het dan heb, of waar het mee te vergelijken is?

Poeder van maken van de Lemon Drop, dan is de smaak minder sterk, dan vind ik het poeder wel lekker op kipfilet. Ben zelf niet zo van de zware bloemengeur met bittere nasmaak, zoals de Mme Jeanette, de Cilli Goronong die daar op lijkt heeft het aroma minder zwaar.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
Op 11-10-2021 om 20:41, Scififreak zei:

Heb hier ook een lemon drop naast een reaper staan .........
Eerst even proeven voor gebruik .

Ik heb dit jaar toevallig een rode Lemon Drop uit eigen zaad, de andere vier zijn wel gewoon geel. Dus ik heb wat zaad geoogst voor de PTPturbo. Alleen geen idee welke plant hij vorig jaar mee gekruist is, Echt heel sterk voelt of ruikt hij niet, dus kans dan hij minder heet is dan een gewone Lemon Drop. Ik heb opeens ook een paar Naga Morich plantjes met gele vruchten, naast de standaard rode.

Ik heb eigenlijk noit ongeplande kruisbestuivingen en het is meestal een jungle bij mij, dus volop planten die met takken door elkaar groeien.

Home of the Turbo.

Geplaatst: (aangepast)

@CherryCharlie Hungarian Carrot heb ik een klein decennium geleden ook een jaar gehad of een andere Hungarian oranje dik pepertje.had veel last van neusrot toen, nu heb ik voeding met aardig wat kalium, dus zou dat beter moeten gaan. Dat was een Heirloom, de rest ken ik niet. Anyway te veel moeite voor schrale oogst, want dikwandig die moeilijk rijp werd. Maar heb uit de ene hele peper destijds wel zaadjes gehaald. Waarschijnlijk nooit gebruikt, misschien in de ruil gegaan, weet ik niet meer. Grodan of Rockwool cubes in de potgrond gezet onder lampen en gewoon gaan. Voeding is zeker in vegatieve fase vergelijkbaar met de plantjes van je vrienden. Die schijnen in de bloei wel meer fosfor en nog iets meer Kalium te vreten dan pepers. Mocht je zelf geen passende kunstmest willen aanschaffen voor die paar plantjes, weet je wie jekunt vragen, bij de donoren. Hoe heter de soort hoe hoger de bemesting kan zijn. Ondanks het slechte weer heb ik er toch weer enkele kilootjes aan fertigatie doorgedraaid.

Commerciele paprika kwekers draaien op daglicht, maar ja die kassen staan 360 graden vrij en stoken verder alleen maar. Puur plantgroei. bloei pas in maart en april.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Ik heb in het voorjaar wat zaadjes van onbekende herkomst gezaaid en daar zijn mooie planten uit gegroeid.

Nu zelfs vruchten. Maar nu de hamvraag; wat zouden het kunnen zijn, pepers, paprika's? Daar is natuurlijk wel achter te komen, maar ik wou er nog niet meteen het mes in zetten.

DSCF4032.thumb.JPG.7db243c84ce88159009e6df750f8df65.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...