Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

HuubvG

Aanbevolen berichten

Vandaag zaai ik er ook twee. :)

Leuk die recepten! Zelf eet ik het vaak met witlof samen, rauw, geroerbakt of geblancheerd.

Hier de link naar de recepten met knolvenkel:

Dit brengt wellicht moestuinforumgebruikers op het idee zich alsnog op te geven voor de wedstrijd! :classic_love:

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd @Arja 👍

De plantjes hier zijn precies een maand na het zaaien aardig aan de groei, ondanks de kou.

Ze hebben al drie verhuizingen achter de rug. Gezaaid in de woonkamer vensterbank zuid. Na opkomst op onverwarmde slaapkamer zuid gezet. En sinds twee weken staan ze in de platte bak buiten. Overdag kleppie af en 's nachts kleppie op. Moet ook goed gaan bij @Jeanne heijmans

Ik had per potje twee zaadjes gezaaid en ze zijn alle vier ontkiemd. De minste twee heb ik weg gedingest. 

VenkelMTF 13-04-21.JPG

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

En bijna een maand later...

V2.jpg

De linker heb ik verplaatst, een dm naar links en blijft achter.

Ze hebben zeker last van de kou, er zit bijna geen groei in.

De rechter begint al een beetje een knol te maken.

Nog een week of vijf voor de ideale zaaitijd...

Zijn er nog nieuwe deelnemers in aantocht?

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eenzelfde beeld als bij @HuubvG van de drie zaadjes gezaaid zijn er twee uitgekomen, starten net licht met knolvorming maar gaat erg langzaam met dit koude weer. 

20210516_155350.thumb.jpg.40e0cd4720ac8ef9b57ac724d2d6276e.jpg

Hoewel ideale tijd voor zaaien van de dikste knol inderdaad nog wel even duurt twijfel ik toch of ik niet nogmaals alvast 3 zaadjes zal zaaien, zijn er dan nog genoeg over voor het betere zaaimoment.. twijfel twijfel 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed meetel heb je er nog minstens 14 over, @Vastone, dus ja, als je er nog 3 aan waagt blijft de grootste helft nog over. :classic_happy:

Ikzelf denk er niet aan met deze kou, ik wacht af.

@mdubbelm, je bedoelt dat de spoeling gaat dunner worden als er meer deelnemers bijkomen, maar ik wil een record aantal deelnemers!

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens eind maart begin april 4 zaden in potjes gelegd waarvan er 2 opkwamen. Ik noemde ze al kampioenweigeraars want  een beetje fatsoenlijk groeien wilden ze niet. 

venkel1.thumb.JPG.9e1f1b13501e35bfbf6c757d49b931d2.JPG

Uitplanten in een bak in de kas deed wonderen als je ziet wat ze sinds  4 dagen geleden gedaan hebben. De kans dat ze zullen doorschieten lijkt me door deze 'strategie' nogal groot maar het gaat tenslotte om het gewicht en niet of ze al dan niet zijn doorgeschoten. 😊

venkel2.thumb.JPG.5c8dde0ef6313ac92545be2d4c4e99e9.JPG 

venkel3.thumb.JPG.9d8d8a4b0d6777941dbcbcc3d369a913.JPG

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de zaden ontvangen, dank je @HuubvG! Vandaag ga in de eerste zaaien en zal zo om de paar dagen wat zaaien tot en met half juli. Gelukkig vind ik venkel een van de allerlekkerste groenten met als bonus dat de plant zelf ook prachtig is,  dus ik kijk hier echt naar uit!

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De tweede en laatste lichting een paar dagen geleden voorgezaaid. De kiemkracht vind ik niet zo top, van de eerste lichting heb ik 1 gekiemd zaadje. Mijn winnaaar dus:

43_knolvenkel_mtf.thumb.jpg.e8fae3640d205875a60d6cad55a2405f.jpg

Staat in mijn terrasmoestuinbak en is tegen de wind wat beschut met houtplanken. De knol is nu al bijna 1,5 cm breed! Groeit niet snel, maar het weer is er ook niet echt naar helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm, nog niks gezaaid misschien morgen de eerste 2, ik wil me houden aan de langste dag zoals @HuubvG verkondigt, alhoewel die is ook al begonnen 😁

Dus het kan nog altijd als je mee wil doen.

@Flup jij gaat dus volledig voor de voorjaarsteelt ?

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...