Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen lente een olfijboom gekocht die ik doorgaans in een pot in de tuin heb staan maar met de afgelopen nachtvorsten heb ik hem uit voorzorg maar naar binnen gehaald.

Nu staat hij voor het raam in een iets grotere pot (opgevuld met potgrond) maar hij verliest elke dag enkele bladeren. Ik heb wel vloerverwarming in huis dus ik dacht dat de grond te snel uitdroogde dus probeer ik iets vaker water te geven maar nog steeds vallen er bladeren af. Dit heb ik nog niet vaak gezien bij olijfbomen.

Iemand een idee wat hieraan te doen?

Geplaatst:

Een olijfboom hoeft niet naar binnen, zeker niet als hij in een pot staat waar het water uit kan lopen.

Misschien moet hij bij een natte, strenge winter wel in de schuur staan. Hij houdt niet van natte voeten en dan vorst.

Die van mij heeft afgelopen winter in de schuur gestaan, waar het nog meerdere graden heeft gevroren. Ik heb hem ook amper water gegeven. En hij leeft nog steeds

Geplaatst:

Zijn er bijzonderheden aan het blad te zien zoals verkleuringen etc.?

Ik vermoed dat het een schokreactie is op de wisselende omgeving. Van relatief lage temperaturen en vochtige lucht naar een ,door de verwarming kunstmatig gecreëerd, droog en warm klimaat .

Ik verwacht dat de bladval tijdelijk is en binnenkort weer nieuwe bladeren zal krijgen, mits voldoende licht.

Geplaatst:

Olijfbomen kunnen wel wat vorst verdragen, met eventuele bescherming komen ze de winter wel door (hebben ze die winterperiode ook niet nodig trouwens?).

Mijn 2 boompjes overwinteren in de kas tussen alle andere niet winterharde planten.

Geplaatst:

Dan hoop ik dat die nu voldoende krijgt. De boom staat wel bij het raam maar op het noorden (zuiden is nu geen mogelijkheid). De stam is iets van 2cm in doorsnee dus overwinteren buiten zal niet lukken heb ik het idee en de schuur ben ik nog aan het bouwen. Dus die kan pas volgende winter bescherming bieden (gisteren fundering pas gestort).

Hoe zit het nu eigenlijk verder met water geven dan?

Geplaatst:

Olijfboom overwinteren

Een olijf in pot moet naar binnen of goed beschermd worden om te overwinteren! In de volle grond kunnen ze een korte periode van vorst tot -10 verdragen.

Een lichte winterstandplaats is belangrijk anders valt het blad af. De olijf kan ook goed tegen droge lucht dus overwinteren in een gestookt huis is geen probleem zolang die ook maar licht is. Er worden dan geen knoppen gevormd!

De olijf heeft namelijk een periode van enkele maanden nodig waarin de temperatuur in elk geval ‘s nachts beneden 10 graden zakt om nieuwe knoppen te vormen.

De olijf in de winter nauwelijks water geven maar hij mag nooit helemaal uitdrogen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wilde even met jullie delen dat de olijf nog steeds flink blijft ruien maar ook een groeispurt van hebikjouwdaar heeft gekregen.

Het vriest buiten en die boom denkt dat het lente is...

sdn4pj69751371229669.jpg

zie hier de nieuwe uitschieters

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...