Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb er zelf geen ervaring mee maar er kwam meteen een herinnering naar boven. Mijn opa had vroeger op een slaapkamer appelschijfjes te drogen liggen op kranten. Het rook er sterk mede door gistende flessen van iets fruitigs. Kan me niet precies herinneren wat daar in zat.

Geplaatst:

Ik heb ze in de droogmachine gedroogd, maar als je die niet hebt gaat het ook in een over op lage temperatuur met de deur een stukje open....

3.1.1. Appels

De meeste appelsoorten zijn geschikt om te drogen. Enkel de zeer vroege, waterachtige, losse en melige soorten komen hiervoor niet in aanmerking.

Vandaag gebruikt men voor het drogen een elektrische oven. Appels ontdoen wij van het klokhuis en schillen ze. Daarna snijden wij ze met een elektrisch snijmachine in gelijke schijven. Om verkleuring te voorkomen dompelen wij de schijfjes onmiddellijk in een zoutoplossing (10gr/l). Op een zonnige, warme dag leggen wij de schijfjes op een rooster een etmaal te drogen in de zon. Is het een sombere koude dag dan drogen wij de schijfjes af om het overtollige vocht te verwijderen..

De schijven op de rooster (schapengaas) zetten we in de oven. We starten bij 45/50° C en na een tijdje drijven we deze temperatuur geleidelijk op tot 65° C. Om het overtollige vocht een weg naar de vrijheid te geven laten wij de deur van de oven op een kiertje staan. Wij draaien de schijfjes regelmatig. De droogtijd voor appels bedraagt 12 tot 24 u.

Na het drogen zetten wij de schijfjes na een paar dagen op een droge plaats (een radiator of verwarmingsketel) alvorens ze in een koekjesdoos of zakje op te bergen.

bron: http://www.volkstuinen.be/leesvoer/fruit/bewaren.htm

Geplaatst:

Dat afgesloten opbergen is echt wel nodig, vrij snel trekken die schijfjes vocht aan wat ze opnemen en waar ze slap van worden, daarnaast ook trekt het beestjes aan zoals fruitvliegjes maarja die zijn er in winter niet.

Wat ga je doen met de gedroogde appelschijfjes ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb nog heel veel appels waar ik nog "iets" wil mee doen. De kinderen, de buurvrouw, ... zijn al goed voorzien van onze appels. Ik heb al redelijk wat moes om direct te verorberen gemaakt en nog... heel veel appels.

Ik dacht om een deel moes te gaan maken en volgens de jam-methode (heb daar ook ergens een topic van) in potjes te bewaren, mogelijk nog wat appelcake bakken om in te vriezen (maar daar wringt een hele schoen), de diepvries zit al zo vol met van alles anders... en vermits ik zo'n gedroogde appeltjes al wel eens kocht op de markt om te snoepen, dacht ik: ik maak er snoepjes van want mogelijk zullen de kleinkinderen dat ook wel lekker vinden. Alleen twijfel ik nu wel even: zolang in de oven en draaien en keren: is dat de beide energies (oven en mijne) wel waard? Moet er nog eens over denken.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst: (aangepast)
... zolang in de oven en draaien en keren: is dat de beide energies (oven en mijne) wel waard? Moet er nog eens over denken. ...
Appels kun je ook met zonne-energie drogen. Zo stuiterde ik op dit plaatje: http://www.tuinenbalkon.nl/sfeerimpressie-van-springerdagen-in-zuilen (ongeveer halverwege de pagina). Ik heb zelf geen ervaring, maar ik wil zoiets gaan maken om zelf kruiden te drogen. Google maar eens op "zonnedroger" oid. Je vindt heel veel ideeen. aangepast door Gast
Geplaatst:

Volgens mij kun je ook appel cake-jes wecken....is ergens een topic van...Jorieke heeft dat volgens mij al gedaan.....moet je ff topics zoeken....

Ik weet alleen niet hoelang je dat kunt bewaren....stat er ook ergens bij , denk ik...

In de weckpotjes nemen ze geen diepvriesruimte in beslag....je kunt ook appel stukken wecken .....dacht ik

pfffffffffff dacht ik...denk ik....zo nalezend , heb je niet zo veel aan dit antwoord...... Help Jorieke ....ik ben niet zo'n weck-wonder

Geplaatst:

We hebben net weer een geweckt appelcakeje gegeten, errug makkelijk als er bezoek komt (zoals net) en je niet nog snel wat in elkaar wilt flanzen (of is dat met een s?)

Ik ga er nog wat meer maken, want ze waren ook lekker luchtig en (door de appel natuurlijk) smeuig geworden (i.t.t. de marmercake die ik ook had geweckt. Dat is me een compacte droge boel!)

Geplaatst:

Ik bezit geen weckketel dus niet echt een optie want dat zal wel niet lukken met de "jam-methode"...

Ik heb ooit geprobeerd om te wecken in de elektrische oven maar dat was (en dan blijf ik nog positief) een fiasco.

Geplaatst:

@RvO:

Ik ben de link ( http://www.tuinenbalkon.nl/sfeerimpress ... )gaan bekijken maar voorlopig zie ik als enige toepassing mijn appelschijfjes en dan lijkt dit project me toch een beetje te complex (en duur).

Er is ook sprake om de droger binnen of onder dak te brengen tijdens herfst/winterperiode maar het is wel nu pas dat mijn appeltjes hangen te blozen.

Ik zoek dus verder naar andere oplossingen om alsnog wat van de appelen te verwerken.

Alleszins heel hard bedankt voor de tip en vooral de moeite!

Geplaatst:

appelstroop maken?....en daarna stroopwafels

Wist je dat er meer dan 2 kg appels in een 250 ml potje gaat? Dan heb je al heel kg wat verwerkt en je ziet t nauwelijks staan in je voorraadrek

apfelkorn maken

of appelwijn.... http://www.appelwijn.be/van_appel_tot_wijn.aspx

suikerappels of appelflappen:

http://www.xead.nl/nog-meer-lekkere-dingen-met-appels-flappen

bewaren http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appels-peren-bewaren.htm totdat er weer lege plaats in de diepvries is om appeltaartjes in te vriezen

Geplaatst:

Dank je maar... ik ken het ras niet van onze appels: wat op de sites voor bewaren en wijn maken al een vereiste is.

Ik heb geen installatie of wat dan ook om wijn te maken. Ik heb niet de juiste plaats met de juiste temperatuur om de appelen te bewaren...

Ik bèn zóóóóóó àrm!!!

Ik heb besloten wat ik er mee ga doen. Allemaal nieuw, gevonden hier op internet. Ik ga dus niet alle appelen in één mand leggen ...

Een deel maak ik appelmoes van en doe ze in konfituurpotjes (à la jam-methode).

Van een deel maak ik het volgende (mogelijk de hoeveelheid X 5 ofzo - hangt af van welke grootte van bokaal ik nog vind (en ja veel appels zitten er niet in maar zo zijn er dan ook weer wat kastanjes verbruikt):

Werkwijze voor 1,2 liter

- 50 cl alcohol van 90%

- 50 cl water

- 400 gr suiker

- 1 vanillestokje

- 250 gr verse kanstanjes, gepeld en in stukken

- 250 gr gekookte kastanjes, gepeld zonder vel en in stukken

- 500 gr zure appels (renet)

- 250 gr suiker

Suiker oplossen in het water en laten afkoelen.

Alle ingrediënten toevoegen.

Vanillestokje uitnemen na 1 dag.

Laten staan gedurende 5 weken in een afgesloten fles of bokaal.

Regelmatig schudden.

Door een zeef gieten.

500 gr zure appels toevoegen, in stukken gesneden (met schil en pit)

250 gr suiker toevoegen en 1 maand laten staan.

Filteren en op fles gieten.

Ik had alles in 3-voud voor de eerste keer. Dit gaf me 4 flessen van 0,75 liter en een flesje van 0,5 liter.

En lekker, heel lekker.

Verder zal hubbie de volgende weken een zeer gevarieerd menu krijgen:

- kip met appelmoes met kaneel

- pensen met appelmoes zonder kaneel

- boterhammen met gebakken appeltjes (bestrooid met bruine suiker) mmmm... daar eet ik van mee

- slaatje met kaas, walnoten en kleine stukjes appel

- slaatje met spekjes en appeltjes

- currysaus met appeltjes en banaan

Zou het opvallen?

Daartegen misschien een ietsie pietsie plaats terug in vriezer ( alhoewel ik dan wel wat anders dan appel zal moeten gebruiken...) en dan bakken we nog wat appelcake, appelstrudle, ...

Geplaatst:

Ik denk dat je de limonade siroop hier op forum ergens uitgelegd, vrij simpel ook goed kunt maken.

Zelf ook flesssen van staan maar dan met ander fruit gemaakt en erg lekker, eigenlijk vindt ik van alle inmaakzooi dat 1 van de beste methode en bij ons meest gebruikte in praktijk om iets met fruit te doen en later te eten/drinken.

En omdat ik ergens je iets schreef over kinderen is eigengemaakte limonade ideaal en bewaard ook

heel goed lang, en kost weinig allemaal voordelen, alleen weet ik niet of appel limonade siroop

ook lekker is maar dat kun je eenvoudig uitproberen.

Geplaatst:

voorheen deed ik altijd kranten op de verwarming of vensterbank om ze daar te drogen, nu heb ik een droogapparaat.

Maar het mooiste zou zijn dat je een droogkast ze in zou kunnen drogen.

vorige week zag ik 2 zelfgebouwde, 1 van een oude koelkast en 1 gewoon in de vensterbank boven de verwarming.

Misschien een idee om eens rond te kijken om een droger te maken voor de volgende jaren van vele appeltjes.

Als ik zelf de ruimte had zou ik deze willen bouwen:

6a00e0099229e88833015435d4b674970c-pi

6a00e0099229e88833014e8bfa0f7d970d-pi

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

@Geedee

Ik heb toch maar eens een poging gedaan. Veel werk, héél véél werk en... de uitkomst blijft nog altijd een .

1169_3ed205c87482cd5b58c7951351c0c468.jpg

Ze hangen hier al sinds gisteren aan touwtjes. Geen idee of je het kan zien maar had er ook nog een paar gewoon op de roosters gelegd... die zijn ondertussen geproefd... en dan maar snel verder opgegeten want die werden duidelijk droger dan de "hangers".

Speel nu al heel de tijd met oven op 40°, 60°, uit, ... wel altijd met de deur op een kiertje.

GROTE ONBEKENDE: hoe moeten die appeltjes nu aanvoelen om goed genoeg gedroogd te zijn en toch niet te droog worden...

Geplaatst:

Zou me geen zorgen maken dat ze te droog worden, meestal bij dit soort experimenten worden de schijfjes terug nat waneer je denkt dat ze droog zijn,lastig gebeuren vindt ik het persoonlijk.

Geplaatst:
hoop dat het lukt ziet er leuk uit !

vergeet je de appel jam niet en appel sap

en....de appel slinger

Mij niet afjagen hé!

Geplaatst:

Ziehier het (sobere) resultaat.

Ja ik geef toe dat ik tijdens de schijfjes daar hingen af en toe (en soms wat meer) geproefd heb. Toen waren wat bovenop de roosters lag al verdwenen want echt waar: de schijven op die roosters werden veel sneller droog dan de hangende.

En dan: koordjes geknipt en alles via voelende vingers naar de potjes en ja ik geef toe dat er daar wel een paar (of veel paartjes) nog wat nat aanvoelden en die heb ik dan ook maar "geproefd".

Resultaat:

1169_6a6742605b6ae89406e00ac151df1005.jpg

Dat "iets" dat je vanboven en vanonder in de bokaaltjes ziet, zijn dessertservietjes omdat ik hoop om alles zo nog eens extra droog te houden.

Ik zou nu wel moeten proberen om op zijn minst een half bokaaltje te houden tot de volgende pluk, kwestie van te weten of dit echt "bewaren" is.

Gelukkig zit er geen suiker op dus al mijn proeven zal een minimum weergave vinden in mijn gewicht.... ja toch?

Geplaatst:

Ik ga eerst maar eens afwachten hoe houdbaar deze zijn en verder nadenken om de oven voller te krijgen, zo aan de touwtjes bleven de schijfjes elkaar teveel raken. Eén (vollere) oven per seizoen ça va maar anders lijkt het energieverbruik me niet verantwoord.

Geplaatst:

Vliegenkast of rekje(ijzeren spijlendingen met horregaas erom heen ; makkelijk zelf te knutselen) op de cv-radiatoren doet ook wonderen...en de cv gaat binnenkort toch aan of is al aan s avonds. Overdag geeft de zon achter glas ook nog redelijk warmte.

Als je zo een ding hebt of iets in die richting.......even knutselen, horregaas of vitrage( tegen fruitvliegjes) omheen...of bedenk maar iets in die richting....dan droog je zonder (extra) energieverbruik.

977_1e0b427370d3f64fdbf762128d1a0edf.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...