Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb er zelf geen ervaring mee maar er kwam meteen een herinnering naar boven. Mijn opa had vroeger op een slaapkamer appelschijfjes te drogen liggen op kranten. Het rook er sterk mede door gistende flessen van iets fruitigs. Kan me niet precies herinneren wat daar in zat.

Geplaatst:

Ik heb ze in de droogmachine gedroogd, maar als je die niet hebt gaat het ook in een over op lage temperatuur met de deur een stukje open....

3.1.1. Appels

De meeste appelsoorten zijn geschikt om te drogen. Enkel de zeer vroege, waterachtige, losse en melige soorten komen hiervoor niet in aanmerking.

Vandaag gebruikt men voor het drogen een elektrische oven. Appels ontdoen wij van het klokhuis en schillen ze. Daarna snijden wij ze met een elektrisch snijmachine in gelijke schijven. Om verkleuring te voorkomen dompelen wij de schijfjes onmiddellijk in een zoutoplossing (10gr/l). Op een zonnige, warme dag leggen wij de schijfjes op een rooster een etmaal te drogen in de zon. Is het een sombere koude dag dan drogen wij de schijfjes af om het overtollige vocht te verwijderen..

De schijven op de rooster (schapengaas) zetten we in de oven. We starten bij 45/50° C en na een tijdje drijven we deze temperatuur geleidelijk op tot 65° C. Om het overtollige vocht een weg naar de vrijheid te geven laten wij de deur van de oven op een kiertje staan. Wij draaien de schijfjes regelmatig. De droogtijd voor appels bedraagt 12 tot 24 u.

Na het drogen zetten wij de schijfjes na een paar dagen op een droge plaats (een radiator of verwarmingsketel) alvorens ze in een koekjesdoos of zakje op te bergen.

bron: http://www.volkstuinen.be/leesvoer/fruit/bewaren.htm

Geplaatst:

Dat afgesloten opbergen is echt wel nodig, vrij snel trekken die schijfjes vocht aan wat ze opnemen en waar ze slap van worden, daarnaast ook trekt het beestjes aan zoals fruitvliegjes maarja die zijn er in winter niet.

Wat ga je doen met de gedroogde appelschijfjes ?