Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die ga je niet vinden.

Spliterwten zijn droge erwten waarvan de zaadhuid is verwijderd, waardoor de beide zaadhelften los komen. Welke erwtenrassen hiervoor het meest geschikt zijn weet ik niet.

Geplaatst: (aangepast)

Je hoeft toch geen spliterwten te gebruiken om soep te maken? Ik maak erwtensoep en ook andere gerechten altijd van grote groene erwten. De soep voelt wel wat "bleziger" maar de complete peulvrucht lijkt me ook gezonder.

aangepast door Gast
Geplaatst:

En als je liever spliterwten wil, dan teel je toch droge erwten en verzin/zoek je een trucje om de zaadhuid er af te halen.

[geheel off topic]

Associatie: "ga maar doperwten schillen". Werd gezegd wanneer iemand de keuken binnen kwam met de vraag "kan ik nog helpen" en er overduidelijk niets meer te helpen viel. Studententijd.

[nu weer on topic]

Geplaatst:

Als je persé spliterwten wil dan dop je je eigen gezaaide erwtjes en knijpt en wrijft tegelijkertijd de erwt tussen duim en wijsvinger zodat de erwt in 2 helften gaat en laat ze dan drogen.

Geplaatst:

Persoonlijk vind ik soep van hele erwten veel lekkerder. De truuk? Over nacht laten weken. Dan gaan al vast de enzymes werken die de erwt laten kiemen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Laatst 15 liter erwtensoep gemaakt om te wecken. Halfom split en hele erwten. Deze apart van elkaar gekookt en hoe het kan?; de pan met hele erwten rook veel lekkerder dan die met spliterwten. Voor ons is erwtensoep pas lekker wanneer er hele erwten gebruikt zijn.

Geplaatst:

ja ben ik het helemaal mee eens, van groene erwten is het zoveel lekkerder, maar helaas mijn man houdt niet van erwten,dus daarom gebruik ik split erwten, maar doe het toch slechts een keer van de winter, dan hou ik wel een alternatief achter de hand, jeanne

Geplaatst:

Ik maak de erwtensoep hier ook bijna helemaal voor mezelf. Lekker grote pot en dan in porties in de vriezer.

Ben al blij dat ik ze nu aan de linzensoep heb.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...