Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ow jee! Plaatje is zeker mooi en wat een ruimte! Nee. Niet jaloers. Kuch.

Maarehm… hoe ga je het de kipjes afleren? Of een vleugel korter maken? Of gewoon laten?

Edit: te snel gepost.
Nu bijna overal ophokplicht opgeschort is, wil ik de kippen weer los in de tuin. Alleen die Hennie! Ik durf nu niet. Hoe heb ik het die andere kippen ooit geleerd in de tuin te blijven? En ze zijn ook stikjaloers. Als ik de serama als eerste wat lekkers geef, dan gaan de amrocks als een idioot te keer. Ook wanneer zij wel naar buiten mag met de kuikens. Dat durf ik dan nog wel, want zij blijven bij mamakip. Maar Hennie is behoorlijk heks. Ik denk dat ze gewoon weg is dan. Of eindigt in de sloot.

Geplaatst:

Wij hebben sinds een week 4 amrock hennen van 4 maanden. Situatieschets : groot hok (eigenlijk een schuurtje) en een grote ren. De hennen zijn duidelijk nog aan 't wennen. Morgen gaan we 3 of 4 Zweedse bloemenkippen ophalen. Ze zijn een jaartje oud. Mijn idee was om ze gewoon bij elkaar te zetten. Wat vinden jullie daarvan?

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Even aan elkaar laten ruiken zou ik zeggen om gedoe te voorkomen. Maar misschien als ze nog allemaal jong zijn, dat het dan probleemloos gaat? Ik heb eerder eigenlijk ook nooit problemen gehad met jonge kippen/kuikens.

Wel superleuk die amrocks. Een bloemkip klinkt ook wel heel gezellig. Ga ze zo even googelen.

Geplaatst:
Op 7-7-2023 om 13:54, Mellie zei:

Maarehm… hoe ga je het de kipjes afleren? Of een vleugel korter maken? Of gewoon laten?

Op dit moment nog gewoon laten. We hebben er (nog) geen last van en ze hebben de moestuin nog niet ontdekt.. 

De reden dat het niet het plan was dat ze buiten 't hok lopen was:

- de moestuin 

- bang dat ze de weg op lopen. 

Ze vinden 't gras nog veel interessanter en de moestuin nog niet opgezocht (vlak naast 't kippenhok). Ze scharrelen wel rond, maar heb ze nog niet langs het huis naar de voortuin zien gaan, de voortuin is nog ca. 30/40m dus nog niet in de buurt van de weg gekomen. Heb ook het idee dat omdat er een paar achter blijven ze dichter bij het hok blijven (of weten dat daar lekker eten gebracht kan worden). 

Dus voor nu.. Nog even geen actie, 't kan altijd nog. 

• Like 1
Geplaatst:
Op 7-7-2023 om 13:54, Mellie zei:

Ow jee! Plaatje is zeker mooi en wat een ruimte! Nee. Niet jaloers. Kuch.

Edit: te snel gepost.
Nu bijna overal ophokplicht opgeschort is, wil ik de kippen weer los in de tuin. Alleen die Hennie! Ik durf nu niet. Hoe heb ik het die andere kippen ooit geleerd in de tuin te blijven? En ze zijn ook stikjaloers. Als ik de serama als eerste wat lekkers geef, dan gaan de amrocks als een idioot te keer. Ook wanneer zij wel naar buiten mag met de kuikens. Dat durf ik dan nog wel, want zij blijven bij mamakip. Maar Hennie is behoorlijk heks. Ik denk dat ze gewoon weg is dan. Of eindigt in de sloot.

Mooie tuin @Vastone!.

Hier geen kippenvrijheid. Ook al wonen er geen kippenboeren bij mij in de buurt. In de regio zijn er wel te veel. 

@Mellie Je moet Hennie gewoon geen bezemsteel geven!  Dan kan ze niet ver weg vliegen.

ff serieus: Alle enigszins normale kippen gaan terug naar hun hok om te slapen. Alleen weet ik niet of Hennie enigszins in die categorie valt.
Laat je kippen niet te lang voor zonsondergang los zodat ze niet te ver afdwalen. 

@bonnie f het kan geen kwaad ze een week of langer gescheiden te houden zo, dat ze elkaar wel zien door een raster maar verder niet met elkaar in contact komen. Dat scheelt met vechten. En ook verstandig om te zien of er niks ziek is voor ze elkaar besmetten. 
Als het te lastig is om ze een week of wat apart te houden kun je ze ook bij elkaar zetten en opletten of er geen bloed vloeit. De Amrock’s zijn oud genoeg om zich te kunnen weren. Officiële quarantaine periode is geloof ik 3  weken. 

• Like 2
Geplaatst:

We hebben ze gewoon bij elkaar gezet. De nieuwe kippen waren volgens de verkoper vriendelijke kippen. Het zijn geen 3 bloemenkippen geworden. Eigenlijk maar 1. Ik viel als een blok voor een dubbelgezoomde Barnevelder en een X. De 7 kipjes scharrelde gisteren al gezamenlijk rond. De Barnevelder is duidelijk de baas. Daar kwamen de amrocks al snel achter en toen was 't goed. 152ea56175859b88b07b2502f055d214.jpga15aee6ab17a2f32789dae2081294232.jpgb09922ddb487e67ba12190471403db14.jpg86ee5d8247fe39fb61e0ca79e4ab80ae.jpgab96fb5b6239f51a2a153bcae46a7568.jpg

• Like 5

Geplaatst:

Wat een knapperts!

Hier werden we wakker met de kip van de buurvrouw in de vootuin.. (die eerst in de tuin van m'n ouders rondliep). Niet blij mee, ik weet dat de buurvrouw dr niet gaat vangen en wil d'r hier gewoon niet hebben. 

Nou zeg! Tijdens 't typen van dit bericht loopt ze gewoon de gang in! (tegelzetter is bezig dus de voordeur stond open..) 

20230710_071849.thumb.jpg.44356bd6619dd4c69bbe83d5d38023fd.jpg

• Like 3
Geplaatst:
Mooie kippies, Bonnie! Lekker de ruimte ook! 

We zijn verhuisd naar Lutten. Eindelijk kippen en de moestuin, kas en een kleine fruitboomgaard bij huis. Ik moet er wel 2 keer per week een rot eind voor naar mijn werk reizen maar dat heb ik er meer dan voor over.
Ik zal me binnenkort weer ff officieel voorstellen.
  • Like 4

Geplaatst:

Oh, nu ik bovenstaande lees, lijkt het net alsof alles er al is...
Eigenlijk alleen de moestuin en de koppen. De rest is work in progress.
@Jorieke123 we hebben veel huizen bekeken. Bijna een huis in Zelhem....

• Like 3

Geplaatst:

Ik heb echt een prinsesje... Kipkong kan prima uit de ren. Maar ze gaat niet terug. Ze wil er wel heen. Want ze is erachter dat wij haar wel terug tillen en aan het eind van de dag staat ze dan ook echt op ons te wachten of loopt naar ons toe als ze ons ziet. 

Ik knip trouwens wel de vleugels als de kippen te vrij worden. Maar anders gaan ze in de tuin van de overburen scharrelen en heb ik weer ruzie dat zijn mooie tuintje overhoop gehaald wordt. 

• Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Kip en prinsesje in 1 zin is al grappig. Ik heb amalia nog nooit van zich al zien scheiten...

Ik verdenk 1 van de amrocks ervan het eerste ei gelegd te hebben. Natuurlijk niet in 't legnest maar gewoon buiten. De legnesten worden gebruikt dus 't goede voorbeeld hebben ze. Komt dit vanzelf goed? Is het sws mogelijk om hier wat in te sturen?

Geplaatst:

Ik ga er van uit dat ze het wel gaat leren. Zeker als er al het goede voorbeeld wordt gegeven. De eerste eitjes liggen bij ons ook vaak buiten.
Daarna gewoon in het leghok.

Hier een update over Hennie de Heks. Hennie is van marktplaats. De samensmelting met de zijdehoenders lijkt haar goed gedaan te hebben. Er is meer rust in de tent. Eindelijk. Ze kunnen zelfs samen eten. Toe maar!

dc8f1e22fe5cf863edd8524091835fb2.jpg

De kuikens doen het goed. Er wordt al druk gefladderd met de mini vleugeltjes. Erg aandoenlijk. Ik ben alleen bang dat een in elk geval een haan is. Die poten zijn al zo groot en stevig. Puur gebaseerd op uiterlijke kenmerken. De linker is zeker een haantje? Of ben ik gewoon te voorbarig met mijn vooroordelen?

a78d0fe0fd23d1c96cc92a293f42f492.jpg
f904a4dc96bd813b0e347f1f86c0906f.jpg
90d4322a97e4acc1ebb2d1150378ab63.jpg
8a9925dea047fb73a109a3b489394b5c.jpg
e1d437b9bb40da3a2aa46380c432de51.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Ze zijn koddig en aandoenlijk lelijk. Zonder kennis van zaken en alleen boekenwijsheid. Het lijkt een haan.

• Like 1

Geplaatst:

Hier lagen van de cochins ook de eerste eieren buiten. De niet kriel kippen gelijk in het legnest. Inmiddels wel alles binnen, alleen een cochin gaat niet in het leghok leggen, maar in het nachthok dat ervoor is. Zelfs nepeieren in het legnest verleiden haar daar niet naar toe. Ik vind het eerlijk gezegd wel prima, zolang het maar binnen is. 

Een van de cochins is voor het eerst broeds.. Lijkt mij erg vroeg, maar het is wat het is. Echt snappen doet ze 't zelf nog niet ze is de bodembedekking aan het uitbroeden en gaat niet op eieren zitten als die in 't hok liggen. We halen d'r dagelijks een paar keer uit 't hok dan gaat ze wel eten/drinken voor ze terug gaat dus we gaan er maar vanuit (en hopen) dat het vanzelf weer over gaat. 

Geplaatst: (aangepast)

@Mellie het zijn niet alleen de poten maar ook de kop versierselen (kam en begin van lellen) die duiden op haantje. 

@bonnie f ik heb ook hennetjes gehad die hun eerste eieren elders legden. Met een nepei in het legnest dat je laat liggen komt t vast goed.

Hier goed rode bloedluis nieuws. Al twee weken geen rode mijten meer te bespeuren. Het leed lijkt geleden. Maar de oppas blijft waakzaam. (Zelf ben ik twee weekjes op vakantie). 

foto; slimme kruidentuin met stapstenen in schaakbord rangschikking van de paters in Orval. 

IMG_3071.jpeg

aangepast door Trea
Typfouten en foto
Geplaatst:

@trea die poten waren er eerder dan de kam
Vandaar.

Het was zo’n schichtig kuikentje en klein! Kleiner dan de zwarte en ineens die poten joh toen die nog geen 3 weken oud was. Ik dacht toen al, dat is een haan… en daarna kwam die kam uit het niets. Nu wachten totdat hij de hele wijk wakker kraait. Ik twijfel of we hem gaan opeten of dat ik een plekje voor hem ga zoeken.

Geplaatst:

De dochter belde dat 1 van de orpies dood in het hok lag. We zijn op vakantie dus niet eens echt zien aankomen, alhoewel ze nooit de fitste kip was. De wyandotte zat er gewoon naast op het nest broeds te wezen... wat een emotioneelloos beest is dat. Dan maar voorlopig met 2 kippen door, even geen behoefte aan nieuwe kippen. Ook wel verdrietig van toch...

Geplaatst:

He Lieke wat naar. ❤️🩹 sterkte .  Kippen houden is niet altijd makkelijk. 

Even een pas op de plaats kan geen kwaad. 

Hier vond ik 4 broedse mutsen in t legnest toen ik weer thuiskwam van de week. Maar gelukkig geen bloedluis. Inmiddels geen eieren maar de broedse dames heb ik wel zover gekregen dat ze zijn gestopt met dat broedse gedrag. Gister 8 kuikens en 4 hennen in de uitbouw. In het kleine zaten de overige 2 hennen en een kuiken.  

IMG_3190.jpeg

IMG_3148.jpeg

IMG_3145.jpeg

IMG_3141.jpeg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...