Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Inderdaad, een varkenshok hoef je niet uit te mesten. En ze schijten ook niet op hun eten. Ok.. ze piesen in hun modderbad, en rollen er dan weer in, maar dat is vast goed voor de huid

Wat hebben jullie goed opgevoede varkens, hier poepen ze wel in hun hok, wel netjes in 1 hoekje.

Beetje handig inrichten van het hok kan het poepen in voer en water bij kippen wel grotendeels oplossen. Al zijn zijdehoender wel lastige kippen in dat opzicht, zeker omdat die vaak niet op stok gaan.

Geplaatst:

Ja urine is goed voor de huid..over wratjes heenpiesen en zo

Mellie ik heb de voerbak voor de kippen wat op hoogte, hangend aan een ketting..ze gaan daar niet instaan, zwiebelt misschien teveel.

Mijn kippen gaan goed alhoewel ik me afvraag waarom ik iedere dag 4 eieren; heb van 5 kippen. Dat ze dat zo uitkienen want ik heb wel van alle kippen een ei af en toe..denk ik

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

TuinLB: als je het hok wat (te) groot maakt dan maken ze inderdaad een binnentoilet. Maak het hok wat kleiner en ze gaan netjes naar buiten voor hun behoefte.

Op hun slaapplek poepen/plassen ze dus niet. Maar als ze een hok hebben waar genoeg ruimte is voor slapen EN een hoek voor het toilet dan heb je er werk aan.

Geplaatst:

Aha nuttige info allemaal! Ook mbt de knorries

Het zijn huurkipjes incl huurhok, dus daar kan ik weinig aan veranderen. Als ik een eigen kippenhok krijg (waar ik stiekem op hoop uiteraard na nu al zo vel pret van de beestjes), dan moet het nachthok dus wat kleiner om poepen te voorkomen.

Dan wil ik ook een hangende voederbak. Scheelt ook vermoed ik.

04b51daf8b5caeeaa3ba6422a9d1a0b8.jpg

Ik heb overigens nog geen eitjes gehad. Zelf had ik 1 week gewenning in mijn hoofd. Dat betekent dat er morgen eieren zouden moeten zijn... maar misschien ben ik nog wat te optimistisch. Vast na het weekend. Ahem. Dus... insallah

Edit: dat te grote hok verhaal van Jorieke geldt natuurlijk voor de varkens... hoofd werkt slecht vandaag, dat is duidelijk.

Geplaatst:

Erg leuk, mellie. En wat een chique namen ,zeg! Ik heb ook zijdehoenders. (Onyx, Amber, Crystal,en Eucalypta) Ze leggen ongeveer 15 eieren, per hoender, en dan zijn ze een tijdje broeds. De ene keer is dat zo voorbij, de andere keer (warmte) blijft t weken zo. et zijn inderdaad knuffeltjes, hoewel ik er 1 heb die echt een mega bitch is. Die pikt echt direct als je bij haar komt. Ik hoop dat het zo goed bevalt dta je je eigen setje binnenkort hebt,want het is echt erg gezellig.

Geplaatst:

Helemaal mee eens!

Jouw kipjes mogen er anders ook best zijn met de posh namen. Is eucalypta de bitchy kip? 15 eitjes, nou, die van ‘mij’ mogen opschieten...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nog een reactie op deze opmerking van Mellie: "

Ik heb wel minder vogels en hun vieze drek in de tuin. Kan me niet voorstellen dat het door 4 kippetjes komt die in de tuin scharrelen, "

Mijn kipjes verjagen de wat grotere vogels zoals eksters, en tortelduiven uit de tuin. Voor zolang dat duurt. Want ze zitten ook vaak opgesloten in de ren en dan zijn die vogels ook snel weer terug.

Geplaatst:

Yep, hier ook hetzelfde. Sterker nog, de kauwen eten inmiddels ook mee... dat wegjagen was maar heel tijdelijk helaas. 2 kipjes zijn heel schuw en die stuiteren Alle kanten op zodra er iets onverwachts gebeurt. Zoals een kind wat komt aanrennen

Ook nog steeds geen eieren. Ik heb een gekookt ei in het nachthok erbij gelegd. Als voorbeeld zou het werken?!

Geplaatst:

Is eucalypta de bitchy kip?

Nee, dat is Onyx Eucalypta heeft hele felle oogjes, maar is een kroelkont. Zodra ze mij hoort,wil ze geaaid worden, en gaat ze er lekker voor zitten.

Geplaatst:

Ook nog steeds geen eieren. Ik heb een gekookt ei in het nachthok erbij gelegd. Als voorbeeld zou het werken?!

Ja, een fijn nestje met hooi en een voorbeeldei (nepei) waar ze in schemerlicht een eitje kunnen leggen helpt. Niet zozeer dat ze een ei leggen. Maar wel dat ze zich daar prettig bij voelen en niet op een ongewenste plek gaan leggen.

Geplaatst:

Dank je Thea! Ik heb te horen gekregen dat ze net pas 26 weken zijn en nu pas klaar om eieren te leggen. Dat was blijkbaar niet duidelijk gecommuniceerd.

Ik heb samen met de man besloten dat we kippen gaan houden. Jaaaa! Hoe gezellig! Zijdehoenders bevallen wel heel goed, want heel knuffelig en ze kunnen amper vliegen. Mijn moestuin is verdeeld over de hele tuin die een u-vorm heeft. Dat is afgezet met hekjes waar deze kippies in elk geval niet over heen kunnen. Superhandig, haha! De overnamekosten vond ik alleen erg tegenvallen (€300...).

We willen zelf een hok maken, op internet wat inspiratie opgedaan, en dan moet ik dus op zoek naar nieuwe kippen. (Misschien dat ik Aristoteles houd, dat is zo’n grappig eigenwijs kipje! Zie foto, die duikt gewoon de snekbak in!)f8a7a67fd3c7c93b51c1bc631da1d114.jpg

Anyways. Kipjes kopen dus. Zijdehoenders voor de fluf en een andere soort. Aanbevelingen? Ze moeten dus niet al te beste vliegers zijn en een hek respecteren! Erg belangrijk. Ik wil kipjes tzt ook slachten, maar vooralsnog gaat het om eitjes en aaibaarheid.

Geplaatst:

Onze kippen kakelen niet echt. Heel zachtjes en laag hoor je ze kakelachtige geluiden uitbrengen. Tot vanmiddag.

Ik was even thuis om een salade te maken (we aten bij de buren) en ik hoor een kip tekeer gaan. Waren ze omsingelt door 3 kauwen die hun voer wilden meepikken. Aristoteles -mijn held- die was het daar niet mee eens en ging als een gek tekeer. Mooi man! Kauwen weggejaagd en 5 min later precies hetzelfde verhaal.... weer als een gek kakelen. Ik was zo trots op mijn huurkip! Die andere 3 zijn te schijterig, die gaan direct uit de weg.

Ik wil mijn tuin in tegenstelling tot de meesten hier vermoed ik. vogelonvriendelijker maken. Is het dan een idee om het voer altijd in het kippenhok te doen? Of doen jullie dat sowieso? Etensresten geef ik ze buiten in een bak. Makkelijker schoon maken, maar blijkbaar ook reden voor extra visitatie. Overigens zat er deze week een ekster in het kippenhok te snaaien, dus ze komen er sowieso wel bij...

Geplaatst:

Ja je hebt van die 'trapbakken' waar een kip op een plaatje moet gaan staan waardoor er een klep naar beneden gaat en ze kunnen eten.

https://www.google.com/search?q=kippen+trapbak&rlz=1C1AVNE_enNL729NL729&oq=kippen+trapbak&aqs=chrome..69i57j0l5.2192j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Werkt heel best, als je er maar 1 soort voedsel in doet (van die legkorrels bijv. geen mix waarin ze kunnen gaan zoeken...). Er kunnen geen andere beesten bij.

De kippen zelf moeten ook wel even wennen/leren hoor. Maar als ze het eenmaal weten dan hoor je steeds die klep open en dicht gaan.

Geplaatst:

Supertips weer. Voerbak dus.

We willen zo’n soort kippenhok. Ik heb gemerkt dat het wel fijn is, als je het hok in kan. Nog andere suggesties van de ervaringsdeskundigen hier waar ik aan moet denken?

f56429ca1d436093ebd06a27f54ee783.jpg

Geplaatst:

Legnesten aan de buitenkant is vaak wel handig. Zodoende kun je makkelijk bij de nesten om ze schoon te maken en eieren te rapen en je houdt extra ruimte over in het binnenverblijf omdat je er geen legnest in hoeft te zetten.

Geplaatst:

Ik ga spullen aanschaffen voor de kipjes. Waar kopen jullie je kippenzooi? Ik heb bv junai.nl, omlet.nl en dierenverblijf.com gezien. Maar nog een miljoen andere hits, dus wat is jullie ervaring? Lijkt me fijner.

Wat heb ik allemaal nodig? Vul vooral aan!

Kippen -duuh-

Kippenhok

Voederbak —> wat is fijn? De huidige bak vind ik niet een fijn systeem. Ze gooien de deksel eraf en gaan er met de kop in en poepen de boel onder

Drinkbak

Voer—> graan? legkorrel?

Appelazijn

Iets tegen bloedluis —> heb daar nu niets tegen meegekregen overigens. Wist ook niet dat dat een probleem kon zijn

Ik zag ook bloedluisbakjes https://www.junai.nl/allestegenbloedluisnl-bloedluisbakjes-set-van-2.html

Werkt dat?

Veel vragen weer... sorry! En alvast bedankt

Geplaatst:

Hoi Melle,

Ieder doet dingen op zijn manier. Misschien heb je er iets aan als ik zeg wat ik zoal gebruik/koop.

Ik koop biologisch kippenmeel meestal van van Gorp (verkoopadressen staan online). Ik haal dat bij de molen in Wageningen. Soms koop ik biovoer bij de Welkoop.

Verder geef ik ze dagelijks kippengranen als extra. Zo krijg ik ze makkelijk terug in het hok. En ze pikken dat ook graag uit de hand. Ik koop ook gedroogde meelwormen, als extraatje in de winter, om ze heel soms extra te verwennen of om de kippen te lokken.

Voor water gebruik ik een konijnendrinkfles en een lelijk geworden slabak. Voor het voer een hondenvoerbak en een schaal met hoge rand. Zo strooien de kippen het kippenmeel niet in het rond. Een restant kippenmeel meng ik met yoghurt en appelzijn. En ik stop af en toe een teentje knoflook in het water.

Daarnaast krijgen ze ook geknipt gras en wat etensresten.

Tegen bloedluis koop ik diatomeeënaarde bij bioron. Online of in winkel in Amersfoort. Een kilo is genoeg voor een paar jaar. Ik strooi dat wat in de zandbadderbak. En elk voorjaar maak ik daar een soort van verfje van om de binnenkant van het hok en de zitstokken in te smeren. Daarnaast gebruik ik ook lavendel uit de tuin en tabaksstelen die ik kocht toen ik met kippen begon.

Verder heb je nog strooisel nodig voor de legnesten. Ik gebruik zaagsel met hooi in de zomer. En stro met hooi in de winter.

Ik kocht een harkje en een blik om schoon te maken. Gebruik daarnaast nog een oude veger voor het hok en een hark voor de ren. En maak zelf controlerolletjes van beschuitpapier voor het signaleren van bloedluizen.

Onder de zitstokken leg ik karton met een laagje oud strooisel of gemaaid gras. Het karton schud ik wekelijks af in de compostbak en ververs het karton als het vies of vochtig is.

Ik kocht ook extra hout, gaas en kattennet om een veilige ren te maken. Zo dat de kippen overdag de ruimte hebben als er niemand thuis is. Ik laat ze alleen los als er iemand thuis is. Ook heb ik de ren bij het hok met een stukje overdekte ren uitgebreid. Daarvoor kocht ik een tweedehands raam. En gebruikte ook balkjes, plastic en ander materiaal dat we nog hadden liggen.

Succes.

Geplaatst:

Lavendel of tabakstelen strooi je wat in het strooisel in legnesten en bij de slaapplek. Bedenk dat dit wel iets helpt maar een bloedluizenplaag niet gaat voorkomen.

Bloedluizen houden niet van daglicht. Dus zorg ook best voor voldoende daglicht (raam/gaas) in het hok. En breng de diatomeeenaarde vooral goed aan in de kieren waar luizen zich graag willen verstoppen.

De oliebadjes schijnen ook goed te helpen als de kippen vrij van alle wanden op stok slapen.

Mooi hok trouwens.

Geplaatst:

Mijn kippen worden lang niet zo in de watten gelegd moet ik zeggen.

Ik heb een goed geventileerd vrij licht houten hok met ramen erin en een lichtstraat erop.

Op de grond licht geel zand dat 1x per 10 weken ongeveer ververst word.

Water en voer hangen beide aan de balken dus ze kunnen hoogstens proberen te schommelen maar dat doen ze eigenlijk nooit.

Bloedluis heb ik door de ventilatie nauwelijks

Voer krijgen ze gewoon van de Welkoop samen met grit en alles wat uit de tuin aan onkruid of doorgeschoten spul gaat ook de ren in.

Prima gezonde en happy beesten.

Leuk ras zeker voor de kinders, araucana’s. Deze leggen groen/blauwe eieren. Deze zijn hier zelfs bij mijn al volwassen kinders de favoriet.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Vannacht 2 kippen gedood

Eentje zat onder het hok vast met open gebeten keel en van de andere vond ik alleen de veren door de halve wei..

Ga het hok verplaatsen en aanpassen.. vrees dat een vos oid vannacht weer terugkomt. Iemand tips?

Zou het een vos zijn of wat anders? Wel heel jammer dat we 2 legkippen minder hebben..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...