Nat74 Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Kun je een haantje laten castreren? We hebben voldoende kipjes maar ik vind het leuk om er een haantje bij te houden zonder dat we straks barsten van de kuikentjes. Mijn broertje kreeg allemaal haantjes ipv kipjes dus hij wil ervan af en ze gaan dan de pan in zeg maar... Dus ik wil er eentje van de pan redden. Eieren rapen heeft geen zin want ze leggen op geheime locaties zodra ze het beu zijn dat wij de eitjes rapen. Dus om ervoor te zorgen dat er niet onverwacht een kroost kuikens de dam op wandelt na een tijdje leek me dat wellicht een optie. Maar kan dat? Quote
Charly Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Volgens mij kan dat. Heet zoiets niet een kapoen? Wacht even...Ha ja. Gevonden. Hiero:https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/castreren-van-de-haanWel door de dierenarts dus Geheel terzijde: waarom zingen we ‘Sinterklaas kapoentje” eigenlijk? Quote wees bevriend met kleine dingen
Nat74 Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Haha ja dat vroeg ik me ook af...Ik ga het eens informeren bij de dierenarts.Ik ben dan ook wel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft Quote
Jane Doe Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Is dat nog toestaan dan, dacht dat Nederland, België en Frankrijk verboden is? Frankrijk nog niet en anderen landen weet ik zo niet. Voor Jersey Giant en Barbezieux hanen zou dat hun redding zijn, omdat ze pas met 2 jaar slachtrijp en volgroeid zijn, dan kunnen ze 2 jaar scharrelen, ipv nu te vroeg slachten en ver onder hun gewicht van rond de 7 a 8 kg. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Verboden KB van 17/05/2001https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapoen Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Nat74 Geplaatst: 8 januari 2019 Geplaatst: 8 januari 2019 Bijzonder dat dit niet mag.. vanwege risico's of wat anders.. Sneu voor al die haantjes gaan ze alsnog de pan in Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 januari 2019 Auteur Geplaatst: 8 januari 2019 Is het niet alleen verboden als het gebruikt wordt om ze als slachtdieren te houden en ze dus vetter en groter te krijgen? Dat een huisdier-haan misschien wel gecastreerd mag worden? Al lijkt het me dan een vrij dure ingreep als dat ook onder narcose gaat enzo. Zul je net zien dat die roofvogel dan je haan pakt (of de haan zich opoffert) en je nog niets hebt... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 Kapoeneren is (even afgezien van de ethische/wettelijke kant) technisch voor de dierenarts een zeer moeilijke operatie. Een hen heeft maar een eierstok, maar de haan heeft twee testikels. De testikels werden (in Nederland in de Middeleeuwen) verwijderd via een sneetje achter de laatste rib aan de linker en rechter zijde, de ballen werden er dan gewoon uitgetrokken, dus zonder het afbinden van bloedvaten. Theoretisch zou dit nog kunnen bij haantjes onder een maand leeftijd. Maar; iedereen die weleens een geslachtsrijpe haan, dus globaal op een leeftijd van 6 maanden, geslacht heeft weet hoe groot de testikels zijn. Over het algemeen is de linker bal wat groter dan de rechter, maar ze zijn minstens 4 cm lang bij mijn hanen. De bloedvaten naar de bal zullen netjes afgebonden moeten worden om doodbloeden te voorkomen. Boven de leeftijd van 20 tot 30 dagen is het kapoeneren dus zeer risicovol voor het haantje. De meeste mensen zullen de haan willen laten castreren vanwege het kraaien, dus de burenoverlast. Omdat de bijnieren, zeker bij vogels, ook een deel van de geslachtshormonen produceren heeft kapoeneren hier waarschijnlijk ook geen invloed op. Al met al is er geen (vogel)dierenarts in Nederland die het kapoeneren zal willen uitvoeren, dit dus nog afgezien van de ethische - en wettelijke aspecten. Quote
Trea Geplaatst: 17 januari 2019 Geplaatst: 17 januari 2019 Volgens mij kan dat. Heet zoiets niet een kapoen? Geheel terzijde: waarom zingen we ‘Sinterklaas kapoentje” eigenlijk? Kapoen was lang geleden een gewoon scheldwoord. Het lied werd gezongen door kwajongens. Misschien iets ter overweging? Wat vaker paaseieren zoeken en de kuikens van de slimste hennen op Markplaats aanbieden voor mensen die graag 'verwilderde' of 'natuurlijke' kippen willen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 januari 2019 Geplaatst: 17 januari 2019 Ook al in het jubel topic aangegeven mijn kippen leggen eindelijk alle 4. Heb ik ze in maart aangeschaft als pret a pondre , dat zoveel wil zeggen als klaar om te leggen, daar trokken ze zich niks van aan..als er drie eieren waren jubelden we de hele dag. Maar nu eindelijk regelmatig 4 eitjes. Misschien is de nieuwe haan die ik voor Kerst van de buurman kreeg er ook debet aan..het is een beauty deze Arie, ik zal hem eens op de foto zetten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 24 januari 2019 Auteur Geplaatst: 24 januari 2019 Gefeliciteerd Jet! Ik vond vandaag zowaar een krieleitje! De 5 dames lopen in de kas en ze leggen normaal echt niet in de winter. Onze grotere 'normale' kippen lopen gewoon buiten en zijn niet zo gecharmeerd van sneeuw... Ze hangen veel binnen rond en er zijn er maar een paar die echt even aan de wandel gaan. En dan vaak nog op 1 van de palletranden of andere opstapjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Dank! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Frommel Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Dat is wel een heel mooi exemplaar Quote
Nat74 Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Ik zag vandaag wat bloedsporen op het dak van het hok. Een kip zat daarboven op het frame van de tunneltent (zonder folie). Op de veren bij haar teen zat nog wat bloed. In de sneeuw lijkt het misschien dat ze toch flink gebloed heeft. Zou dit door de vorst kunnen komen dat ze met haar poten wat vast is gaan zitten op het frame (staal) waar ze op zat? Doen jullie iets speciaals met de kippen met dit weer? Verder lijkt het prima met haar te gaan. Quote
Indy Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Mijn zijdehoenders weigeren pertinent om naar buiten te gaan met de sneeuw. Hevig verontwaardigt tokkelen ze als ik langs hen loop. Ze zitten nu zwaar beledigt in het overdekte stukje ,en in hun nachthokje. Daarbuiten komen ze echt niet. Quote
Jane Doe Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 De bresse bleven bij hun hok en afdak, hennen konden in deels overdekte voliere scharrelen en de hanen scharrelde dapper in hun weitje.Ik hou de kammen en lellen in de gaten dat die droog blijven ivm vrieskou. En raap de eieren 3 x daags ivm bevriezen, daarbij krijgen de kips onbeperkt voer in hun voerautomaten en extra in hun voerbakken. Zodat ik zeker ben dat ze genoeg eten, vooal de luie donders die zich niet aan de automaten willen bedienen.Mooie kleurige haan Appelvrouw, hier is het zwart wit geworden op de Zweedse Bloemenkip hanen na. De Jersey Giant en Barbezieux zwarten Bresse wit. Quote
Nasuada Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 (aangepast) Mijn ayam kuikens ( begin zomer 2018) hebben vanaf november non-stop gelegd.Uitgegroeid tot een prachtig koppel.De kas is echt een mooi alternatief. Mooi leeg gegeten en ze hebben veel licht en toch ook niet echt koud.Nu eitjes sparen voor de broedmachine 3 februari 2019 aangepast door Gast Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Superbeauty’ s De haan schijnt van een Italiaans ras te zijn.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Ik bedoelde mijn haan Nas Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Humor jullie beide schijven Mooie zwarte kips Nas, heel apart alles gitszwart.Eindelijk zitten de foktomen bij elkaar, na ja ieder gescheiden in hun hok natuurlijk. De Jersey Giant in het hok met voliere en weide. Barbezieux hok met weitje en Bresse in hok met dakje en wei. De Zweedse Bloemenkip hanen en een Barbeziex haan zitten in het hok met ren. De ZBK hennen zijn uit logeren. En de zware bresse haan en hen zitten samen in een kooi, als de kuiks goed zijn verhuisd de haan naar de hanen en hen naar de zbk hennen. Bij geen goede kuiks, gaan ze voor de slacht dus afwachten. Quote
Mellie Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Wow wat mooi zeg Nas. Nog nooit compleet zwarte kippen gezien. Smaken de eieren ook anders of proef je geen verschil? Quote
Charly Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Mooie plaatjes inderdaad weer.Zowel de zwartjes als de bonte. Hier gaan de Grote Amrocks ook lekker.Van zeven kippen ongeveer 4 eieren per dag.Ik wijt dat idd ook aan de kas: droog en licht = goed voor ze.En voor de kas. Bodem ziet er super uit! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Ik ga even hier een vraag stellen naar aanleiding van het vleeskippentopic. Wij zouden ook wel graag vleeskuikens erbij willen nemen maar zien een huisvestingsprobleem. We hebben natuurlijk de vier kippen plus de haan in de grote ren. Daar staat ook de caravan waar de kuikens dan eventueel in zouden moeten verblijven zolang ze nog binnen blijven onder de lamp. Maar daar zitten die grotere al in. We hebben een x twee jaar geleden vier hanen gekocht die waren al aardig groot toen maar dat werd een slachtpartij met de grotere kippen. Hoe doen jullie dat eigenlijk met je oudere en jongere|nieuwe dieren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Lastig is dat niet waar Appelvrouw?Hier blijven de kuiks gescheiden van de kips, tot ze groot genoeg zijn. Pasmet jaar zijn ze geslachtrijp en kunnen ze bij de haan. Dan gaat de haan na broedseizoen naar hanengroep en kunnen de hennen in die groep tot die tijd.De hanen die niet voor de fokkerij aangehouden worden en de hanen waarmee tijdelijk niet mee gefokt wordt, gaan in de hanengroep. De haen niet voor de fok worden dan geslacht en de fokhanen blijven en worden verkocht. De hennen kunnen in de groep waar niet meer mee gefokt wordt, net als de hanen fokhennen blijven en worden verkocht en rest geslacht. Dus die niet door de selectie komen haan of hen, worden geslacht. Als ik niet zo streng zou selecteren, kan ik niet verder fokken. Dus na broedseizoen selecteren, verkopen en slachten, zo weer op de foktomen terug komen en niet elk jaar meer kips. Er komt nog huisvesting bij, zodat de hanengroep, slachtgroep en hennengroep apart van de fokgroepen kunnen. Nu is het nog even behelpen en verhuizen, maar dat is niet anders.Hoop dat het nog een beetje duidelijk is? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.