CJodokus Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april (aangepast) Voor wie het nog niet kent, zoek op Pfas loket 17 april aangepast door CJodokus Quote
speets Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april De GGD zegt: Quote We begrijpen dat mensen willen weten of ze hun eieren kunnen blijven eten. Toch zet de GGD vraagtekens bij het laten testen van eieren. Met zo’n test weet je namelijk nog steeds niet of je de eieren veilig kunt eten. Lees vooral verder op die site! Hier is veel info te vinden over waar Pfas allemaal in zit (héél véél). En hier, het Pfas loket van CJodokus van GGD Zeeland, staan ook veel antwoorden op bovengestelde vragen. 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 17 april Auteur Geplaatst: 17 april Hoe gooi ik de eieren van mijn hobbykippen op een juiste manier weg? De eieren van hobbykippen mag je bij het restafval weggooien. (1 van de veelgestelde vragen op https://ggdleefomgeving.nl/schadelijke-stoffen/pfas/ ) Nou ja... wij gaan in ieder geval gewoon door met het eten van de eieren van onze kippen. En vlees van eigen dieren, en elke dag groenten en fruit uit eigen tuin. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Klavertjevier Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april (aangepast) 10 uren geleden, speets zei: Hoe kom jij nou bij zo'n ongefundeerde uitspraak? Als je de hierboven gelinkte artikelen gelezen had, had je onder andere dit geweten: En nog een en ander, maar lees dat zelf maar. Klik op die link! Ik doe geen uitspraak, ik zet er alleen vraagtekens bij. Als er verhoogde concentraties PFAS in kippeneieren gemeten worden, hoe zit het dan met eieren van andere vogels in de betreffende regio. En even een citaat van de website van het RIVM, gepubliceerd 15 april 2025: "RIVM doet onderzoek naar de oorzaak Uit het onderzoek blijkt dat de hoeveelheid PFAS in de particuliere eieren op elke locatie anders kan zijn. Het is nog niet duidelijk hoe de PFAS in deze eieren komt. Mogelijk zijn regenwormen (externe link) de oorzaak. Deze kunnen door de kippen worden opgegeten. Het RIVM doet momenteel vervolgonderzoek naar bronnen van PFAS in particuliere eieren. Kortom, RIVM is paniek aan het zaaien terwijl ze zelf geen duidelijkheid kunnen geven. Ik blijf dus mijn eigen eieren gewoon eten. 17 april aangepast door Klavertjevier 5 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 1 uur geleden, Klavertjevier zei: Kortom, RIVM is paniek aan het zaaien terwijl ze zelf geen duidelijkheid kunnen geven. Lijkt mij een beetje rare opmerking van dat 'paniek zaaien' . RIVM heeft eieren getest van mensen die zelf kippen houden. Hieruit is gebleken dat deze eieren PFAS bevatten. PFAS is niet aangetroffen bij de eieren van professionele bedrijven. Over de oorzaak hiervan gaat men verder onderzoek doen maar een van de mogelijke oorzaken zou dus kunnen zijn dat de kippen regenwormen (en andere beestjes) eten die PFAS in zich hebben. 1 Quote
hazeltje Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Ah, zoals het geschreven klink het mij heel recent. Dank voor je bericht Mellie. Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Trea Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april Op 16-4-2025 om 08:51, loes zei: We zijn een jaar verder. ik had verwacht dat ze zouden uitzoeken waarom eieren van hobbykippen niet oke zouden zijn en vrije uitloop uit de winkel wel. Dit snap ik ook niet zo goed. Een verklaring kan zijn dat ze hebben getest in de winter toen er ophokplicht was vanwege de vogelgriep. Of omdat de vrije uitloopkippen lang niet zo vrij zijn als wij denken en vrijwel alles was ze eten kippenvoer is. Ze lopen dan wel buiten maar niet waar leven in en op de grond zit. Ik vraag me ook af hoe het zit met melk en vlees van koeien en schapen die buiten grazen. Is dat ook getest? Nooit iets over gelezen. En eendenborst? Geiten zitten binnen dus dat is veilig zolang ze geen q-koorts hebben? En wat dachten jullie van de residuen gif in alle beesten die het goedkope GMO voer uit Brazilië te eten krijgen? Is vlees en eieren van het goedkoopste soort daar op getest? Of mag dat niet van de boerenlobby? Ik heb het vermoeden dat de de boerenindustrie (diervoeders en slachthuizen) hier ook een tol in spelen. Net als 10 jaar geleden toen ze wetenschappers onder druk hebben gezet om de conclusies te herschrijven in een een rapport van de WUR/Louis Bolk instituut. De wereld mocht toen niet weten dat biologische kuikens gezonder zijn dan regulier gevoerde kuikens. En er mocht geen geld komen voor volgonderzoek. 4 Quote
Trea Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april Op 16-4-2025 om 10:05, appelvrouw zei: Wat stuur je dan op Trea? Een ei, of grond van verschillende plekken uit je tuin? Of allebei? Ik heb 2 stukgeslagen krieleitjes zonder schaal opgestuurd naar Cotecna dat normaliter maar 1 ei test. Dat lab heeft een goedkopere monstermethode ontwikkeld die minder verschillende metingen doet. De dure testen vragen om iets van 12 eieren te sturen. Dat is een betere test en zeker interessant als je als € 250 geen punt vindt of met 2 of 3 buren samen opstuurt. Dit stond in een blog van iemand die de verschillende testen/labs heeft vergeleken. https://zonderbpa.nl/eieren-testen-op-pfas/ “De goedkoopste was FPAStest.nu van Cotecna. Die kost namelijk 99,-. Maar de site van Dreas (https://pfasinkaart.nl/ ) gaf aan dat testresultaten van deze site niet worden toegevoegd aan de site vanwege meetonzekerheden.” Op de kaart is duidelijk te zien dat lang niet overal hoge waarden PFAS zijn gevonden. Een uitsnede: 2 Quote
Trea Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april 23 uren geleden, Mellie zei: Ik kan alleen testen van meer dan €295 vinden. Waar heb jij laten testen @trea? Ga dat nu toch ook maar doen… Edit deze gevonden https://www.pfastest.nu/product/pfas-test-voor-eieren-pfastest-nu-pfas-test-kit/ Had jij die ook? Maar stel dat de pfas te hoog is: kun je dan nog wel uit je moestuin eten? Ook nog een ding… Ja dus en heb inmiddels ook veel gelezen over dit onderwerp. In nrc (paywall) of nos.nl of nu.nl stond dat de groente uit de scharreltuin minder PFAS bevatten dan hobbykippeneieren omdat PFAS zich bindt aan eiwit. Maar in de buurt van Chemours zat wel degelijk zoveel PFAS in de moestuingroente dat mensen ten stelligste werd afgeraden om die te eten. Ik heb geen idee of ze er ook rekening mee houden dat je niet zo snel 200-300 gram eieren per dag eet. Terwijl dat wel de aanbevolen hoeveelheid groente is. Je kan voor 100 euro ook je groente of je bodem laten testen. Wil je alledrie dat gaat dat ook in de papieren lopen. Mijn kipjes eten trouwens echt niet alleen regenwormen , ook maden, insecten, teken, kikkertjes, gras, kruiden, plantenwortels en de bloemen die ze lekker vinden. Maar dat is allemaal niet getest door het RIVM. Dus praten ze m.n. over regenwormen die wel zijn getest. Ik denk dat inmiddels alles wat in Nederland leeft besmet is met PFAS. Ook de zangvogels, de ratten, de bijen en de burgers die zich van geen kwaad bewust zijn. 2 Quote
Trea Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april (aangepast) onderstaand staat op de site van RIVM en vond ik heel vreemd. Ik mis hiervoor een verklaring. Zou de PFAS dan in bepaalde soorten voer zitten? In de eieren van mijn kippen zit te veel PFAS. Betekent dat dat de grond waarop mijn kippen lopen vervuild is met PFAS? Dat kan, maar dat hoeft niet zo te zijn. Uit onderzoek blijkt dat er geen verband is tussen het PFAS-gehalte in de eieren van een kip, en die in de grond waarop de kip loopt. 18 april aangepast door Trea Aanvulling 1 Quote
CJodokus Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april 1 uur geleden, Trea zei: Zou de PFAS dan in bepaalde soorten voer zitten? Dat zou je haast gaan denken, Trea. Ook gezien de vreemde verdeling van de zwarte, rode en groene pijltjes op de kaart. Daar zit geen logica in. Ik heb geen hobbykippen, maar ik leef toch mee. Waarom? Ik ben opgegroeid in de buurt van Chemours, ik eet eieren van de best mogelijke kippen (tot zover?) En … wat is de volgende ramp? Ben ik straks gedwongen minder gezonde groenten te eten? Laten we Bénédicte Ficq steunen, die tegen Chemours vecht. 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april (aangepast) Kijk ook even op YouTube naar Pieter Derks over eieren 18 april aangepast door CJodokus 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april 18 uren geleden, Jorieke123 zei: wij gaan in ieder geval gewoon door met het eten van de eieren van onze kippen. En vlees van eigen dieren, en elke dag groenten en fruit uit eigen tuin. En zo doen wij. Ik volg dit op de voet maar eet er voorlopig geen hobbykip ei minder om. Het kan niet bestaan in mijn bolle hoofd dat het supermarkt ei gezonder zal zijn..ok misschien minder pfas maar wel meer? (dierenleed bv?) 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tielse flipje Geplaatst: 18 april Geplaatst: 18 april Dat er geen verband is tussen het PFAS-gehalte van de grond en dat van de eieren wijt men aan de grondsamenstelling. Commerciële uitloopkippen lopen hoogstens een halfuur buiten door problemen met de rangorde. Dit nog afgezien van de ophokplicht gedurende een groot deel van het jaar. En als ze al buiten lopen is dit in een ecologische woestijn, zonder een enkel wormpje. 3 Quote
Trea Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april (aangepast) Er schijnt wel een verband te zijn tussen pfas en grondsoorten. Dat is in Belgie onderzocht. De gemeten hoeveelheden in klei zijn i.h.a. hoger dan in zandgrond. Dit vertelde een vriendin. Ik heb het artikel/onderzoek nog niet opgezocht. De belgen geven een iets genuanceerder advies: https://www.vlaanderen.be/pfas-vervuiling/mag-u-nog-eieren-eten-van-eigen-kippen overgenomen info: U mag gerust eieren van eigen kippen eten, maar beter niet meer dan 2 per week. Ouderen, kinderen tot 12 jaar, immuunverzwakte personen en vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn of borstvoeding geven eten best niet meer dan 1 ei per week. U wisselt die eieren best ook af met eieren van de winkel. Kippen in grote bedrijven worden van vervuiling afgeschermd. 19 april aangepast door Trea Aanvulling 2 Quote
Mellie Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Misschien moeten we hier een apart topic over starten? Want pfas in de tuin gaat iedereen aan en niet alleen degenen met kippen lijkt me. 5 Quote
rorror Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Pfas gesprekken kunnen hier verder gaan: 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
appelvrouw Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april (aangepast) Hebben jullie dit stukje bij Even Tot Hier gezien? Lachen! (Als het niet zo triest was) 22 april aangepast door appelvrouw 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 23 april Auteur Geplaatst: 23 april Onze kippen eten een boel regenwormen ja. Maar het is nu ook alweer meikever-tijd! 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Trea Geplaatst: 19 uren geleden Geplaatst: 19 uren geleden Omdat het over kippeneitjes gaat wil ik hier toch graag delen dat de goedkope PFAS-eier test van 100 euro inderdaad vrij waardeloos is. Ze geven aan dat er in mijn ei teveel PFOS zit (meer dan 1,5 microgram/kg). De waarden van de andere PFAS soorten die zijn getest zijn wel okay/redelijk. Ik wil hier graag aan toevoegen dat PFAStest.nu geen cijfers deelt over de ernst van de besmetting (in microgram/kg). Ze geven alleen een stoplicht-indicatie. Goed, twijfelachtig, slecht. En ze volgen daarbij niet de Europese richtlijnen voor PFOS. Voor een beter resultaat adviseren ze een uitgebreide test van ca € 285. Tot nu toe weigert pfastest.nu de gemeten uitkomst in cijfers te delen. 1 1 Quote
Mellie Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Ik heb een broedse amrock. Die heb ik elk jaar wel, maar paar x wegjagen en het is klaar. Deze heeft haar zinnen op een nest gezet en ik vind het mega zielig. Die amrocks zijn nooit broeds. Heb nu kippen in de kas. Mogen alles schoonpikken. Dan ga ik volgende week de boel erin zetten. Pfas zit mij ook heel dwars… wil daar niet overheen walsen. 1 Quote
hazeltje Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Wij zitten op zandgrond, daar schijnt veel minder PFAS in de eieren te komen dan op klei (even geen bron, want ik weet niet meer waar ik dat las, ik denk RIVM). Ik steek dus mijn kop nog in het zand en wij eten onze eigen eitjes gewoon op. Op het kaartje wat hierboven gedeeld werd, zijn alle geteste eieren in onze directe omgeving inderdaad ook "groen". Succes met je Amrock Mellie. Hier scharrelen de kippen (3 Hollandse sabelpootkrielen) nu heerlijk in de tuin, terwijl ik in de schaduw even forum. En mijn jongste zit helemaal zen in een ander hoekje in de zon samen met zijn 2 zijdehoenkuikens, ze genieten alle drie! 🥰 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Klavertjevier Geplaatst: 36 minuten geleden Geplaatst: 36 minuten geleden Barnevelders zouden ook niet zo vaak broeds zijn. Ik heb nu vier Barnevelders van nog geen jaar oud en ze zijn alle vier broeds. Het kan ook kopieergedrag zijn want ze klitten erg op elkaar. Nu zitten ze zelfs met drie tegelijk op een legnest broeds te wezen. 🫤 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.