Trea Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ships, had ik een heel bericht gemaakt. Is alles foetsie. @Liekie Bloedmijten of bloedluizen zijn niet zwart maar rood (volgezogen met bloed) of grijs. Ze zijn vooral s nachts actief. Lijkt me ook gek ok nu al een bloedluis explosie te hebben zo kort na al die koude nachten. Als dat wel het geval is ventileer je niet genoeg. Het is nu wel tijd om diverse voorzorgsmaatregelen te nemen en te monitoren. Als jullie graag willen weten wat ik zoal doe ter preventie , dan schrijf ik dat nog wel uit. @Jorieke123 goed idee van die tweede compostbak. Thanks. 🙏 1 Quote
Mellie Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Misschien zijn het mijtachtige spinnetjes? Wij hadden dat in het zaagsel en ze kropen met honderden over mijn armen als ik daar bezig was. Zaagsel maar weggehaald. Dit is overigens niet het seizoen voor die dingen… dat was hoogzomer. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart O ja die jeuk beestjes idd zwart of donker. Verenluis? Oid. Wij hebben het hele hok behandeld met schoonmaakazijn en een spul van het Franse welkoop (soort sop) daarna alles gewit en de kieren ook. En de kippen in gepoederd met gesteente meel. ( Doe dat nooit zonder mondkapje op) 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Liekie Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Dank voor jullie tips en uitleg, maar het is geen bloedluis, het zijn heel zeker vlooien. De katten hadden ze ook maar daar heb ik al behandeld met frontline. Dat werkt als een trein. Het hok heb ik al wel 6 keer schoongemaakt (nog niet met azijn, dus dat wordt dan de 7e keer) en strooi met van alles maar het lijkt alsof die rotbeestjes gewoon uit het niks ontstaan ofzo. Ook een vogelhuisje weggemikt waar er echt heel veel in zaten. Ik heb het vermoeden dat de kleine tuinvogeltjes ze meenemen/meegenomen hebben. Die zitten ook gewoon in de kippenren en pikken wat graantjes mee en laten dan een fijn cadeautje achter... 3 Quote
Mellie Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Grrrrrr sterkte en succes… alsof 1 x het kippenhok van top tot teen schoonmaken een pretje is. Zucht. 7 keer?! Maar dan is alles vast spul en span. Iets van vlooienspul ofzo? 1 Quote
Liekie Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Dank voor de emotionele ondersteuning 🙏Ik ga de brander gebruiken de komende keer (hopelijk zonder de hele boel in de hens te zetten) en daarna azijn eroverheen. Ik ben er echt zo ontzettend klaar mee... 1 Quote
Klavertjevier Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart @Liekie Heb je al diatomeeënaarde geprobeerd? Nat maken tot het een papje wordt zo dik als yoghurt en dan het hok en vooral de kieren dichtsmeren. 3 Quote
DannyL Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Diatomeeënaarde gebruik ik al jaren. Werkt echt heel erg goed. Ik gebruik het in/rondom het hok. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 april Auteur Geplaatst: 15 april https://nos.nl/artikel/2563687-rivm-eet-geen-eieren-van-hobby-kippen-kan-door-pfas-schadelijk-zijn-voor-gezondheid 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Jeetje 🫤 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Ja he. Ik weet het ook even niet meer. Wat was ook alweer de vermoedelijke oorzaak die een half jaar geleden genoemd werd? Oja, regenwormen, die de grond 'filteren'. Hier het oude artikel. Bah. Hoop dat er snel meer onderzoek komt met meer duidelijkheid. Want dit zijn wel een boel alarmbellen. 2 Quote
Trea Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Ik heb een test aangevraagd en opgestuurd voor 100 euro. Wil gewoon weten of mijn tuin okay is. Of niet. Maar ik ga nooit het advies van het RIVM opvolgen om fabriekseieren van mishandelde kippen te gaan eten. 😡 Echt schandalig dat ze de industrie en de boeren hun gang laten gaan en Nederlan decenia lang in een gifbelt lieten veranderen. Terwijl ze al die tijd weten dat forever chemicals niet verdwijnen maar stapelen. Niet alleen Chemours, Tata steel , Parenco/Smurfit, zijn fout bezig. Er zijn nog veel meer boosdoeners die gewoon blijven doorgaan om ons te vergiftigen. En ook dat de boeren en bloementelers nog steeds PFAS gif op het land mogen spuiten terwijl nu toch al een poosje duidelijk is dat het ons immuunsysteem ernstig aantast. Ook de overheid die dat toeliet en nog steeds niet ingrijpt is heel fout bezig. Lang leve de VVD, BBB, CDA en iedereen die de hand in de zakken van de rijke vriendjes stopt. 🤬 Het wordt de hoogste tijd dat alle PFAS en nare gifstoffen worden verboden. 6 Quote
CJodokus Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april 300 % mee eens, Trea!! Maar we laten het wel gebeuren, het schijnt bij veel mensen toch niet door te dringen allemaal. Ook bij de boeren en de kwekers niet, …onbegrijpelijk! Ik heb helaas geen kippen, maar ik leef met jullie mee. Wát een straf. 3 Quote
loes Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Dit is gewoon herhaling van vorig jaar alleen is het advies nu aangescherpt dus niet meer de eieren af te wisselen met winkeleieren maar helemaal geen eieren meer van hobbykippen eten. We zijn een jaar verder. ik had verwacht dat ze zouden uitzoeken waarom eieren van hobbykippen niet oke zouden zijn en vrije uitloop uit de winkel wel. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april 3 uren geleden, Trea zei: heb een test aangevraagd en opgestuurd voor 100 euro Wat stuur je dan op Trea? Een ei, of grond van verschillende plekken uit je tuin? Of allebei? 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tielse flipje Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Ik heb me ook aangemeld voor het RIVM onderzoek, maar afgewezen omdat ik meer dan 10 kippen heb. Volgens mij blijkt uit het onderzoek naar PFOS/PFOS, dat er in ons oppervlakte- en grondwater (en dus ons drinkwater) in combinatie met ons voedsel al zo'n hoog gehalte zit, dat we al snel de grenswaarde van 4,4ng/kg lichaamsgewicht overschrijden. Door het eten van ons eigen eitje wordt de norm dus in de regel overschreden. Lekker dan! Schandalig. Er is op 60 locaties getest met een (soms zeer) grote variatie binnen een provincie of streek. Hier in Boekelo wordt de norm van het beekwater van de Teesinkbeek honderdvoudig overschreden na het doorstromen van de Boekelose Stoomblekerij. https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-actueel/vechtstromen-meet-verhoogde-pfas-concentratie-in-deel-van-teesinkbeek Quote
CJodokus Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april (aangepast) Ideetje: wat doe je met al die afgekeurde eieren? Is het niet de ideale verpakking om de PFAS in terug te sturen? RETURN TO SENDER. 🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚 17 april aangepast door CJodokus 2 Quote
Klavertjevier Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Dus het RIVM weet wel te vertellen dat PFAS in de eieren zit, maar niet waar het vandaan komt. Je mag van zo'n instituut toch verwachten dat ze daar zo langzamerhand wel achter zijn. Zeker bij de kippenhouders die hun eieren hebben laten testen en een rapport kregen met een hoge concentratie PFAS. Regenwormen al onderzocht? Mereleitjes al onderzocht, die eten ook wormen? Monsters kippenren? Drinkwater? 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Merels eten aan een stuk door wormen en slakken zie ik. Mevrouw Merel heeft extra proteïne nodig als ze eieren legt . We kunnen ons dus ook ernstig zorgen maken over de gezondheid van de merel zelf. Wat doen jullie @Klavertjevier en anderen eet je nog rustig je zacht gekookte eitje bij het ontbijt? 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Ik heb twee kipjes, ze leggen elke dag een eitje, en die worden gewoon opgegeten. 😊😋 5 Quote
Liekie Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Helaas nog maar 1 kip hier, maar alle eitjes die ze legt worden gegeten. We verdelen ze over het gezin van 5 dus ik maak me niet druk over die grenswaarden. 3 Quote
speets Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 9 uren geleden, Klavertjevier zei: Dus het RIVM weet wel te vertellen dat PFAS in de eieren zit, maar niet waar het vandaan komt. Je mag van zo'n instituut toch verwachten dat ze daar zo langzamerhand wel achter zijn. [...]. Regenwormen al onderzocht? Mereleitjes al onderzocht, die eten ook wormen? Monsters kippenren? Drinkwater? Hoe kom jij nou bij zo'n ongefundeerde uitspraak? Als je de hierboven gelinkte artikelen gelezen had, had je onder andere dit geweten: Quote In het onderzoek werd eerst gekeken naar een duidelijk verband tussen het PFAS-gehalte in de bodem en in de eieren van de hobbykippen. Toen dat niet werd gevonden, is aanvullend onderzoek gedaan naar mogelijke besmettingsbronnen, zoals soorten voer, medicijnen, water, grond, bodembedekking en regenwormen. En nog een en ander, maar lees dat zelf maar. Klik op die link! 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Ik kan alleen testen van meer dan €295 vinden. Waar heb jij laten testen @trea? Ga dat nu toch ook maar doen…Edit deze gevonden https://www.pfastest.nu/product/pfas-test-voor-eieren-pfastest-nu-pfas-test-kit/Had jij die ook? Maar stel dat de pfas te hoog is: kun je dan nog wel uit je moestuin eten? Ook nog een ding… 2 Quote
hazeltje Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 22 uren geleden, tielse flipje zei: Ik heb me ook aangemeld voor het RIVM onderzoek, maar afgewezen omdat ik meer dan 10 kippen heb. Kan je je hiervoor nog aanmelden en waar? Ik kan het nergens vinden. Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Mellie Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april @hazeltje aanmelding is vorig jaar al gesloten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.