Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
11 uren geleden, Liekie zei:

zal wel iets met verantwoordelijkheid voelen zijn...

Hahaha...

De eerste jaren stond ik in juni ook altijd al om half 6 in de tuin om het hok open te maken.
Na lang puzzelen heb ik er iets op gevonden: een lang touw vanuit mijn bed via het raam (en nog wat hulpmiddelen) naar een schuifje op het deurtje van het hok. Zodra ik ook maar iets hoor, trek ik aan het touwtje en slaap heerlijk verder ☺️

Toen kwam het volgende probleem: omdat de slakken en de muizen het voer opaten, haalde ik dat 's nachts weg, wat ook weer een hoop ochtendlijke protesten en gemopper opleverde.

Ook daar heb ik iets op gevonden: een busje met zaadjes en gaatjes aan een touwtje, dat naar beneden valt als het deurtje open gaat. Daar zijn ze dan wel zoet mee tot ik wakker ben. Heerlijk.

• Like 3

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst: (aangepast)
16 uren geleden, Liekie zei:

Het hok moet open, liefst al voor 7 uur. En ik heb even gecheckt met de man, maar hij had nergens last van. Blijkbaar ben ik de enige die het ge-'pòòòòòò' hoort, zal wel iets met verantwoordelijkheid voelen zijn...

Ik las ook een eerder bericht. Dat t niet zo lekker gaat met de kippen. Erg vervelend maar mogelijk is er iets aan de hand waarom ze nu niet leggen? 
:

Geen last van broedse kippen die op t nest blijven zitten ?

Je hebt een ren toch? Dan kunnen ze in ieder geval geen nest hebben gemaakt op een verborgen plek. 

Als al je kippen niet meer leggen zou ik zeker ook controleren op bloedluis, of andere parasieten zoals wormen. En ook eens denken aan het verminderen van stress. Door de ren te vergroten of ze een paar uur per dag echt los te laten. 

Je kan misschien een automatisch  kippendeurtje installeren? Dat hielp bij  bij mij tegen de stress.  Veel kippen gaan roepen omdat ze iets willen (naar buiten bijv.) . En als t druk is in t hok raken ze ook snel gestresst en gaan ze met veel tamtam herrie maken. 

Bloedluis met een controle rolletje  (te koop of zelf maken met ribbelpapier , zoals beschuitpapier). Door onder de zitstok vanaf de eindpunten te vegen met een wit wc papiertje.  Of door snachts met een goede zaklamp te controleren of je iets ziet lopen op de zitstokken. 

Een aantal wormbesmettingen zijn met t blote oog te zien. Zeker al je verse poep in een glas water oplost. Maar lichte wormbesmettingen kunnen vaak geen kwaad en hoeven niet behandeld.  Ook veerluis en scaly leg mites (ik weet zo even de nl naam niet) zijn bij mijn weten niet zo erg dat de kippen daarvan helemaal van de leg gaan. . 

Sommige kippen leggen trouwens nog gewoon door als ze flink in de rui zijn. Zoals mijn Rhode island red kriel. 

Laatste tip: Als je je geen raad weet zou ik aan een kennis met verstand van kippen eens vragen om hij/zij eens wil komen kijken. Beterschap met de kippen. Je zal zien dat je de kippen weer leuk gaat vinden als de problemen over zijn.

aangepast door Trea
Vanalles
  • Like 3
Geplaatst:

Dank voor alle tips en medeleven, het wordt erg gewaardeerd. Ik vind dat die 'kiepen' zich niet zo aan moeten stellen eigenlijk. Ze mankeren helemaal niks, bloedluis houd ik altijd goed in de gaten, hok is groot en schoon, poep ziet er prima uit en ze kunnen flink rondlopen in hun 4bij6 meter ren en de boel onderspaaien met hun gescharrel en gebadder. Er is zelfs een uitkijkpost in de vorm van een vierkante paal in de grond (die ook goed gebruikt wordt!) Overdag is er ook geen herrie, niks aan de hand eigenlijk maar toch in de ochtend staat de wyandotte herrie te maken als ze uit het hok wil. Dat automatische deurtje heb ik al, zelfs met lichtsensor en al en toch loopt ze de diva uit te hangen 5 tot 10 minuten voordat hij open gaat. Alsof ze het ruikt! En dan ben ik wakker en dan gaat het deurtje open en is het weer stil. En van de irritatie slaap ik dan niet meer. Misschien moet ik gewoon vaker m'n hart luchten hier, want dat voelt ook wel erg lekker 😀 

• Like 3
Geplaatst:

Deurtje met lichtsensor... kom ik aan met mijn touwtje 😂

Kippen zijn hele simpele beesten met hele kleine hersentjes. Is gewoon een Pavlov-reflex. Zijn ze goed in. Ze denken dat het deurtje open gaat omdat  ze zo schreeuwen.

Misschien beter een tijdklok erop zetten, al moet je daar dan weer steeds achteraan om bij te stellen.

Of misschien het hok (beter) verduisteren?

Mijn buren zeiden - heel terecht - dat merels en duiven enzo 's morgens vroeg ook herrie maken. Is waar, maar daar word ik dus ook wakker van 🤨

• Like 3

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
7 minuten geleden, Arja zei:

wist je dat al? 

Ik? Jazeker!
Maar er is daar geen stroom en ik ga het ook niet aanleggen. Me touwtje functioneert uitstekend 😄

(Ik weet zelfs dat ze ze ook hebben met eigen zonnepaneeltjes. Hele dure).

• Like 1

Geplaatst: (aangepast)

Zo'n automatisch deurtje is heel fijn als het werkt. Tijdens onze vakantie was het apparaat in storing gegaan (batterijen ed. Gewoon in orde) kwam de oppas pas eind vd middag achter.. 

Dat zou ons zelf nooit gebeuren omdat ik altijd smorgens na 't ontbijt naar de kippen loop. Voelde me toch knap vervelend toen ik 't hoorde, maar je doet er niks aan! 

@Liekiehopelijk heb je snel weer plezier van de kippen! Denk dat iedereen wel eens zo'n periode heeft, of het nu met kippen, de moestuin of wat anders is. 

@Melliehoe is het bij jullie na 't afscheid van de kip? 

aangepast door Vastone
  • Like 2
Geplaatst:

Ik? Jazeker!
Maar er is daar geen stroom en ik ga het ook niet aanleggen. Me touwtje functioneert uitstekend

Batterijen dus....

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

@vastone ik heb de dochter er niet meer over gehoord, maar morgenochtend zijn we er weer. Ik vrees dat het dan even binnen komt. Misschien gaat het heel erg meevallen. Geen idee.
Ik heb er de afgelopen paar dagen in elk geval niet meer over nagedacht, maar vandaag dacht ik er weer aan. Misschien was ze te oud? Siyah was alweer bijna 5 volgens mij. Was maar een klein handje kip. Is misschien er als die kleine hondjes zo dat ze gewoon op was. Al dat broeds zijn lijkt me ook heel zwaar voor dat mini kippenlijfje. Of misschien denk ik nu te menselijk. Geen idee…. Maar het blijft sneu.

• Like 1
Geplaatst:
5 hours ago, speets said:

Deurtje met lichtsensor... kom ik aan met mijn touwtje 😂

Of misschien het hok (beter) verduisteren?

Mijn buren zeiden - heel terecht - dat merels en duiven enzo 's morgens vroeg ook herrie maken. Is waar, maar daar word ik dus ook wakker van 🤨

Ik hou ook van touwtjes hoor 😀

Verduisteren is nog een optie. De voorkant van het hok is een gaasdeur. Waarschijnlijk mede de reden dat ik geen last heb van bloedluis, want ventilatie is altijd top. In de winter voor ik er een plankje in tegen de kou, maar dat kan ik nu natuurlijk ook gewoon doen voor wat verduistering.

En hier zitten vooral duiven en kraaien waar ik ook wakker van word. Maar die vind ik dan weer niet zo irritant omdat ik niet verantwoordelijk ben voor die overlast.

• Like 2
Geplaatst:

@Mellie wat sneu van je kipje.

Grappig dat de beleving qua geluid voor iedereen zo anders is. Ik vind het juist heerlijk om in de ochtend kippen, hanen of vogels te horen. Voorheen zaten er twee hanen op het perceel naast ons en nu ze een tijdje weg zijn mis ik het gekraai 's ochtends. Nou kunnen we vanuit onze slaapkamer onze kippen niet horen maar onze erfhond hoort ze wel en laat het dan graag aan ons weten dat de kippen wakker zijn. Dat vind ik dan weer wat minder rustgevend wakker worden. 

Verder durf ik het haast niet te zeggen maar na de aanval (paar maanden terug op klaarlichte dag heeft een wild dier één eend en één kip vermoord) zijn alle overige dieren nog in leven. Toch hebben we daardoor besloten het af te bouwen met de kippen maar voor zo lang het duurt gaat het nu dus goed. Eén kip had de aanval wel overleefd maar was wel geraakt en is sindsdien wat zwakker. Ze heeft daarna nog een kropverzuring gehad, die gelukkig op te lossen was met masseren waarna ze alles uiteindelijk kon uitspugen. Voor nu hebben we dus nog steeds vijf kippen en één eend. 

Onze kippen zijn amper broeds, dat is dan wel weer een voordeel van legkippen. De Isa Brown kippen leggen momenteel amper, sinds de aanval is dat niet veel meer en eten ze wat ze leggen zelf op, inmiddels zitten ze in de rui. De harko kippen daarentegen leggen netjes allemaal elke dag een ei. 

Zijn hier trouwens mensen die het voer zelf samenstellen? Hier in de omgeving kunnen we makkelijk aan zaden en granen komen en ik vind het leuk om dat rechtstreeks bij kleine lokale boeren te kopen. Naast het standaard kippenvoer hebben we nu een ton met tarwe en zonnebloempitten staan als extra en dat eten ze graag. 

• Like 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, grasje zei:

Zijn hier trouwens mensen die het voer zelf samenstellen?

Ja wij voeren onze legkippen met o.a. veldbonen en maïs en tarwe van hier uit de buurt. Daar doen we dan broodkruimels door die we van de bakker krijgen, en samen met legkorrels hebben ze dan volgens mij een mooie maaltijd elke dag :) 

Onze vleeskippen krijgen meer broodkruimels in de mix, en dan weer geen maïs omdat we daar niet veel van hebben/kopen omdat het hier niet veel wordt geteeld. En zij krijgen geen legkorrels maar wel een vleeskuikenkorrel. 

Geplaatst:

... en niet te vergeten de hele dag door zoveel gras en kruiden en snoeisel en bijbehorende beestjes (en fruit) als ze willen 😉

• Like 1

Geplaatst:
Op 23-8-2023 om 18:26, speets zei:

Ik? Jazeker!
Maar er is daar geen stroom en ik ga het ook niet aanleggen. Me touwtje functioneert uitstekend 😄

Als n touwtje werkt, prima. Maar de chicken guard auto-deur van mij werkt heel prima op 4 AA batterijen. Lampje gaat knipperen als de batterijen bijna leeg zijn. 

Werkt al 8 jaar , maar is wel een paar keer in storing gegaan omdat de draad niet goed afwikkelde. Bij mij hangt de chicken guard in het hok (met veel licht) en ik heb de lichtsensor instelling daar op aangepast. 

@Liekie Fijn dat je de tips kon waarderen. Dank je. Nog een: misschien de instelling van de sensor iets aanpassen zodat t deurtje 10 minuten eerder opengaat? 

@Mellie mijn oudste mini kipje (ini mini)  is 9. Inmiddels wel een bejaard dametje die na een aantal eitjes in het voorjaar bijna niet meer legt.
Ik heb er ook nog 2 van 8 jaar oud. De twee zwarte hollandse krieltjes zijn ook vaak broeds. Die zwarte leggen nog om de dag, zolang ze niet broeds zijn, in de rui of in hun winterstop. Alle 3 zijn prima gezond. Maar ik had ook een ras (Doornikse krielen) die allebei met ca. 4 jaar dood zijn gegaan. 

@grasje ik moest echt erg lachen om je hond. 😂

Wel fijn dat dat roofbeest niet meer is teruggekomen. Triest als je zoiets meemaakt. Zoiets was voor onze buren ook reden om te stoppen met kippen en konijnen. 

Mijn kippen krijgen bio korrel en gemengd graan van Kruijt via de molen in Wageningen.  Heel betaalbaar.  Ze eten de korrel vooral graag als ik die goed nat maak. Ze krijgen er nu een kruidenmengseel door van Finecto om de bloedluizen op afstan te houden. 
En verder eten ze wat ze bij elkaar scharrelen, geknipt gras, geknipte stukjes eierschaal, grit, af en toe gedroogde meelwormen, onkruid en wat etensresten. 

• Like 1
Geplaatst:

Wij kwamen gisteren thuis en de harde hand heeft niet meer geregeerd. Mijn arme zijdehoenders mogen kennelijk niet meer in het hok slapen. De drie dames zaten heel zielig tegen elkaar in de ren. Oooo wat was ik boos op die kippen. Hennie De Heks mocht blijven, maar volgens mij komt dit allemaal uit haar koker. Bah. Wat een rotkip zeg. Ik heb de dames opgetild en in het hok gezet. Zo zielig. Het is ook nog eens van dit gruwelijke prutweer. Ik ga het deze week nog voor het laatst aankijken. Anders wordt ze soep. Blauwe eitjes of niet. Slik. Hele dure soep van €45….

• Like 1
Geplaatst:

Ja, rotbeesten 👹  ☠️

Maar misschien toch eerst even proberen om haar ergens anders te plaatsten (MP).

Liefst in een koppel met grote(re) kippen en/of met een haan die haar op haar plaats zet?

Geplaatst:

Ik weet niet of je iemand anders 'blij' zou moeten maken met zo'n kip. Dan verschuift het probleem naar iemand anders die er dan vervolgens ook weer mee zit. De soep wordt vast superlekker 😉

Geplaatst:

Dat is dus niet wat ik bedoel! Ik zeg niet dat je een ander op moet schepen met jouw probleem :-(

Kippen hebben zoals bekend een pikorde. Als er een verandering in de koppel plaatsvindt, moet de pikorde opnieuw bepaald worden. Dan kan het zijn dat een dominante kip opeens submissief wordt en andersom.
En zeker als de andere kippen groter zijn, of als er een haan bij loopt die de heks fysiek aan kan, zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.

Ik spreek uit ervaring en heb dat zelf een keer bij de hand gehad en dat werkte prima!
Ik had uiteraard wel gezegd dat ik de kip terug zou nemen als ze zich niet zou gedragen in de nieuwe koppel, en dan zou ze alsnog de soep in gaan.
Dus waarom niet geprobeerd?!

• Like 2

Geplaatst:
1 uur geleden, Mellie zei:

Wij kwamen gisteren thuis en de harde hand heeft niet meer geregeerd. Mijn arme zijdehoenders mogen kennelijk niet meer in het hok slapen. De drie dames zaten heel zielig tegen elkaar in de ren. Oooo wat was ik boos op die kippen. Hennie De Heks mocht blijven, maar volgens mij komt dit allemaal uit haar koker. Bah. Wat een rotkip zeg. Ik heb de dames opgetild en in het hok gezet. Zo zielig. Het is ook nog eens van dit gruwelijke prutweer. Ik ga het deze week nog voor het laatst aankijken. Anders wordt ze soep. Blauwe eitjes of niet. Slik. Hele dure soep van €45….

Dat is niet leuk thuiskomen zo. Ik heb met je te doen. Zoals Speets zegt zou ik haar ook een tweede kans geven bij een liefhebber.
Met wat uitleg op MP is er vast iemand die graag wil proberen of Hennie de heks past bij minder lieve kippen. Zijdehoenders staan erom bekend heel zachtaardig te zijn. En hun karakters zijn blijkbaar niet opgewassen tegen een gemene heks. Andere soorten (kriel)kippen met een steviger karakter zijn vast wel opgewassen tegen Hennie. 

Geplaatst:

@Trea Ja de hond is een vrij waardeloze (en waarschijnlijk daarom gedumpte) waakhond en hoe langer hij hier is, hoe beter we begrijpen waarom😒. ach hij bedoelt het allemaal niet verkeerd en aangezien niemand hem wil(de) hebben blijft hij nu maar bij ons wonen (weggaan wil hij ook al niet).
Het is inderdaad niet leuk als ze zomaar aangevallen worden, het jaar daarvoor waren er ook al twee eenden vermoord, voor ons zijn het echt onze hobbydieren, we slachten ze niet en hebben ze ook niet voor de eieren, meer als 'huisdier' dus. Leuk om te lezen dat je zulke oude kippen hebt rondlopen. Vroeger als kind had ik ook kleine kipjes (niet extreem klein en geen echt ras) die werden ook erg oud. 

@Mellie Dat is zeker niet leuk thuiskomen, ik begrijp het gevoel volledig. Toch kan ik me ook voorstellen dat het bij andere kippen heel anders kan gaan zoals Speets ook aangeeft. 

Qua voer zou ik eigenlijk het liefste helemaal afstappen van het commerciële voer en dus bijvoorbeeld alleen tarwe, zonnebloempitten, mais en bijvoorbeeld eierschalen voeren. Verder eten ze inderdaad ook veel onkruid en insecten. Ik denk dus dat het best zou moeten kunnen maar ben vooral benieuwd naar mensen die dus geen ander voer bijvoeren. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik vind het gewoon zo lastig. Toen ik op de serama met kuikens apart had en de rest allemaal samen, leek het eigenlijk heel goed te gaan. Zelfs de zijdehoenders waren weer begonnen met eitjes leggen terwijl ze dat sinds vorig jaar eigenlijk al niet meer deden.
En nu kwam ik thuis om ze buiten in de kou te vinden. Gewoon heel stom thuis komen. Ook nog eens een dode kip… de baal zit er gewoon goed in. Morgen vast weer over.

• Like 1
Geplaatst:

@grasje, zomers kun je zo prima voeren (granen en eierschalen) zonder problemen. 

Voor de winterperiode is dat denk ik vrij riskant. Dan valt er minder te scharrelen en wordt de voeding mogelijk te eenzijdig. Ik zou dan bijvoeren met biologisch kuikenvoer (meer eiwitten, weinig kalk).  Ik betaal ca. 24 euro voor een zak van 25 kilo. En ik zou ook een bakje grit met maagkiezel neerzetten. Dat is voor het vermalen van het eten en kalk naar behoefte. 

Op backyardchickens.com komen vaak vragen over zelf voer maken /samenstellen en er zijn ook artikelen over gemaakt. Er zijn best wel een aantal hobbyhouders die voeren met ander spul dan het commerciële kippenvoer. Sommige geven bijvoorbeeld gefermenteerd voer, zelfgekweekte meelwormen, zelfgekweekte spruiten (o.a. gerst).

Leesvoer: https://www.backyardchickens.com/articles/wholesome-home-made-chicken-feed-without-sweat-tears-a-calculator-or-deep-pockets.78655/

Mijn 2 jonge hennetjes beginnen langzaam te integreren. Ze slapen nog wel apart. Het is hun eigen keuze om in het hokje in de ren te slapen omdat de drie ‘gemene’ kippen ze nog steeds wegjagen. Pikorde dingetje. 

IMG_3323.jpeg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...