Ga naar inhoud

Walnotenboom op hoogte houden door te snoeien?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ligt een beetje moeilijk heb ik begrepen met walnoot, (ik ga het toch proberen, heb er twee geplant ), is het een gekweekte cultivar of een wilde zaailing ? daar zit ook nog hoogte verschil in.

Volgens mij is de algemene mening dat het niet lukt, maar als je niet probeerd weet je het niet allicht heb je paar jaar plezier van.

Players only love you when they're playing.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

walnoot moet je zo min mogelijk snoeien

dit in verband met de vruchtdraging ..ik heb een walnoot boom net naast me huis geplank denk nu 3 jaartjes terug .er zaten afgelopen zomer al bij al nu stuk of 10 walnoten aan ...maar ik heb hem eigelijk aangeplant gewoon om dta ik het een mooie boom vind .....

Geplaatst:

Walnoot snoeien is inderdaad een punt. Als je hem steeds op 2 meter terugsnoeit zal hij geen vruchten meer dragen.

Heeft echt meerjarig hout nodig. Tweede probleem is dat hij op de plaats waar je gesnoeid hebt tig scheuten gaat geven, dan ben je dus verplicht weer flink te gaan snoeien.

Ik had twee flinke bomen staan, op twee meter van elkaar (voor de hangmat van de jongens), eentje moest weg vanwege een afdak en de worteldruk, de ander heb ik op 2,5 meter rigoreus gesnoeid. Alles eraf tot op de stam ( 40cm diameter).

Alle scheuten eraf tot een stuk of 5 langs de bovenkant. Ik dacht een mooie parasol-variant te cre-eren, helaas gaan alle takken toch weer de lucht in en zitten nu (3 jaar later), weer op 5 meter hoogte, en dit jaar weer een leuke oogst (2 emmers).

Er zitten een paar walnoot enthousiasten op het forum, die misschien weet hebben van een kleinere variant.

De meeste soorten hebben een groot nadeel, hun ongebreidelde groei, maar ze zijn o zo lekker.

Geplaatst:

Wij hebben vorig jaar de "kop" uit onze walnoot gesnoeid die wel erg hard groeide.(boompje dood plantertje dood...nou echt niet hoor, ik ben zeer springlevend, maar die boom is al flink!) De boom heeft die ingreep goed doorstaan. Mijn buurman heeft een 5 a 6 meter hoge walnoot die meer breed dan hoog is, dat heeft hij door snoeien verkregen..gesnoeid toen de boom nog klein was. Walnoot absoluut vroeg snoeien ivm bloeden!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ja ze groeien goed

zoals al gezegd heb ik hem eigenlijk staan om dat ik hem mooi vind

als hij naast het huis te groot gaat worden word hij ook wat terug gesnoeid . of er een kleinere variant is

dit zou je wellicht kunnen navragen bij ene boom kweker of tuincentrum

Geplaatst:

Precies weet ik niet meer maar ik heb gekeken voor de kleinste, maar die zou nog meters hoog worden,

ik dacht dat dat de gewone was de zwarte walnoot wordt nog hoger, eigenlijk echt wel een ding waar je veel ruimte voor nodig hebt, maar toch te leuk om niet te proberen

Bij ons in de buurt zijn walnoten ook helemaal niet vaak gezien, ik zou geen boom ervan weten, opvallend dat bij meeste van jullie in zuiden heel gewone boom is.

Geplaatst:
Precies weet ik niet meer maar ik heb gekeken voor de kleinste, maar die zou nog meters hoog worden,

ik dacht dat dat de gewone was de zwarte walnoot wordt nog hoger, eigenlijk echt wel een ding waar je veel ruimte voor nodig hebt, maar toch te leuk om niet te proberen

Bij ons in de buurt zijn walnoten ook helemaal niet vaak gezien, ik zou geen boom ervan weten, opvallend dat bij meeste van jullie in zuiden heel gewone boom is.

je heb hier plekken daar staan ze gewoon in het wild zeg maar .....

hier weet ik ook nog wel een paar jonge boompjes te staan van ongeveer plus-1,50 tm 2 meter hoog .....helaas is mijn tuin net iets TE klein

Geplaatst:

Aj dan zou ik bij stormig weer gelijk met me plastic zak naar zo'n plek toegaan,

nuja wij hebben hazelnoot in plantsoen daar valt ook aardig wat noten van af

Geplaatst:

Die catologus is mooi Frank, dus de walnoot die europa heet wordt maar 2 meter, en ook nog ras van 3 meter

veel meer verschil in lengte per ras dan ik dacht

Geplaatst:
Aj dan zou ik bij stormig weer gelijk met me plastic zak naar zo'n plek toegaan,

nuja wij hebben hazelnoot in plantsoen daar valt ook aardig wat noten van af

wat denk je dat veel mensen hier doen als het flink gewaaid heeft ......roetssss

dus soms moet je er snel bij zijn .hazelnoten waren er dit jaar ook best veel .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...