Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn mooie (en lekkere) zelfgemaakte sambal was helaas niet erg lang houdbaar, na 3 weken begon het ongeopend toch te gisten en de druk in de potjes werd zo hoog dat ze begonnen te lekken.

Wat heb ik fout gedaan, sambal gemaakt volgens recept. Goed verhit, potjes gereinigd met soda en au bain marie rond de 90 graden gebracht tijdens vullen. Potjes ondersteboven snel afgekoeld buiten.

Ik heb ze na het afkoelen niet in de koelkast bewaard, maar naast de zoetzure pepertjes/komkommers en sjalotjes. Deze smaakten trouwens wel voortreffelijk. De pepers zwakten iets af en de komkommers kregen wat meer "bite" .

Misschien moet ik de sambal toch koeler bewaren, weet iemand iets wat ik als vervanger kan gebruiken voor de kunstmatige konserveringsmiddelen ?

Ervaringen en recepten van harte welkom.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:
... Misschien moet ik de sambal toch koeler bewaren, weet iemand iets wat ik als vervanger kan gebruiken voor de kunstmatige konserveringsmiddelen ? ...

Sambal gaat hier altijd in de koelkast. Ook niet geopende potjes. Aanleiding: meer dan eens was de sambal beschimmeld, ruim voor de formele "tht datum". Het gaat hier over sambal "uit de winkel" dus ongetwijfeld met conserveringsmiddelen (niet gecontroleerd).

Ooit woonde ik in een studentenhuis waar ook een indonesische woonde ("ajo, makan"), en zij gebruikte eigenlijk alleen zelfgemaakte sambal ("Sambal in Nederland is vies") en die ging ook steevast in de koelkast.

Na ja, hooguit een schrale troost, maar ik vermoed dat sambal in de koelkast moet wonen.

Geplaatst:

Oh, dat is zonde! Ik heb nog geen pepers gekweekt, maar al wel eens in het grote kookboek van Beb Vuijk gekeken, eigenlijk alle sambals zijn maar kort houdbaar.

Ik denk dat je het de volgende keer haast per potje moet maken en dan idd in de koelkast bewaren. Hier staan alle (gekochte ) sambals altijd in de koelkast, ook de ongeopende.

De overtollige pepers bewaar je dan gewoon in de vriezer tot gebruik.

Geplaatst:

Een klein drupje citroensap doet voor de houdbaarheid al wonderen doordat je de zuurtegraad verlaagd. Weet niet wat er in je recept stond?

zout of azijn doen dat ook

en warme of koude bereiding maken ook nog verschil

Geplaatst:

Goed dat ik het lees!! Ben nu zelf bergen pepers aan het oogsten. Het meeste tot nog toe hangt te drogen van de rest wou ik sambal maken. Maar niet te veel maken dus en in koelkast bewaren. wie heeft er trouwens een super lekker sambal recept??

Of misschien staat dat al ergens, ik kijk wel ff.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Mijn favoriete sambal....heerlijk! Meestal maak ik hem wat simpeler aangezien ik 1,5 uur in de bus moet zitten om zaken als kemirienoten ed. aan te schaffen, maar hij blijft lekker!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Hoi Koert,

Heb jij voor mij misschien de 'simpele' versie van de badjak? Ook hier kan ik niet zo 1-2-3 aan alle ingrediënten komen, ik moet ervoor naar Groningen.

Groetjes, Monique

Geplaatst:

Oei daar heb je weer zo'n vraag!

Ik ben niet van de recepten, ik doe maar wat Nee dat is niet helemaal waar, maar ik proef veel en weet door ervaring wel aardig de verhoudingen.

Maar in grove lijnen:

Pepers, uien(liefst sjalotten) en knoflook fijn hakken,(ik hou van een grovere sambal dus hakken en niet staafmixeren oid.) Olie in de pan en bakken maar, verder gebruik ik rietsuiker,trassi,sereh, ketjap manis, citroen/limoen, laos en een paar laurierblaadjes en evt. paar kruimels van een groentebouillonblokje om het op smaak te brengen. Maar aan hoeveelheden kan ik je niet echt helpen helaas, misschien iemand anders met een makkelijk recept?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Hoi Koert, dat is gemakkelijk genoeg . Ik ben ook niet zo van de hoeveelheden en de tijden. Hopelijk komt er volgend jaar een kasje, dan kan ik ook gaan kweken

Groetjes, Monique

Geplaatst:

Ik maak niet speciaal Sambal, maar wel Tabasco.

Het restant gebruiken we als sambal

Pepers samen met zout (3 soeplepels) en azijn (1/3de) in de blender en poepfijn malen.

Dit mengsel minstens 3 maanden of meer (dan is die nog scherper) in afgesloten fles of doos of bokaal.

Dit mengsel door een zeer fijne zeef of neteldoek het sap eruitpersen.

Niet tot de laatste drup, het restant moet kwa smeuigheid op sambal lijken.

Het nog smeuige restant wat opwerken met een scheut olijfolie doen we in potjes en gebruiken dit als Sambal.

Hebben zoveel dat we ervan kunnen weggeven, mijn schoonmoeder gooit nooit iets weg, en die heeft er nog staan van 2 jaar oud, niks schimmel op.

Er wordt niks verwarmd, de hele bereiding is koud gemaakt.

Geplaatst:

Dat vindt ik echt een leuk recept!

Ben zelf nogal van de tomaten sap met tabasco dus ik ga het zeker proberen.

Wat betreft de sambal die niet goed blijft. Ik las dat mensen de pepers in de vriezer leggen om sambal te maken. Is het niet makkelijker om sambal te maken en potjes sambal in de vriezer te zetten?? Het is af, alle steeltjes ed nemen geen ruimte in. Je kan alsnog 1 grote pan sambal maken etc.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Had dat ook gelezen ergens....sambal invriezen.....en dan als "platte plaat"...neemt t helemaal geen ruimte in en je kunt er zo stukjes van afbreken......ben nog van plan dat te gaan doen......dus nog geen 'real life' ervaring

• 3 years later...
Geplaatst:
Mijn mooie (en lekkere) zelfgemaakte sambal was helaas niet erg lang houdbaar, na 3 weken begon het ongeopend toch te gisten en de druk in de potjes werd zo hoog dat ze begonnen te lekken.

Wat heb ik fout gedaan, sambal gemaakt volgens recept. Goed verhit, potjes gereinigd met soda en au bain marie rond de 90 graden gebracht tijdens vullen. Potjes ondersteboven snel afgekoeld buiten.

Ik heb ze na het afkoelen niet in de koelkast bewaard, maar naast de zoetzure pepertjes/komkommers en sjalotjes. Deze smaakten trouwens wel voortreffelijk. De pepers zwakten iets af en de komkommers kregen wat meer "bite" .

Misschien moet ik de sambal toch koeler bewaren, weet iemand iets wat ik als vervanger kan gebruiken voor de kunstmatige konserveringsmiddelen ?

Ervaringen en recepten van harte welkom.

je hebt vergeten. 90 graden is niet voldoende. De afgekoelde ingemaakte potten moeten in de drukpan geplaatst. Het temperatuur is te laag. Daar hebben veel bacterieen overleefd. Het moet zeker minimaal 121 graden binnen 15 minuten. het moet onder hogedrukpan gekookt worden. dan gaat het lukken.Het is laatste handeling. dan heb je potten onder gewone temperatuur bewaard.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...